kanske storasyster kan leka med lillasyster på köksgolvet under ditt vakande öga när du lagar mat? Min son brukar ligga tillsammans med Linnéa under babygymmet och visa alla rasslande och färggranna leksaker den tid det tar att laga maten, en uppgift han åtar sig glatt för då kan han känna sig stor en liten stund och hon håller sig vaken eftersom det händer spännande saker. Sen får hon sitta i babysittern och småprata med oss under tiden vi äter.
När det gäller ätandet så kanske du ska försöka ge mat direkt när han är pigg och vaken och sedan byta blöja när han ätit och börjar dåsa till för att han ska kvickna till igen?
Vår lilltjej är tre månader och hennes schema på dagarna ser ut som följer:
8.00 frukost följt av blöjbyte, och påklädning
vakentid ca 3o min följt av sömn till kl 10, därefter vakentid igen då vi sitter och pratar och har skoj tillsammans
11.00 lunch för lilltjejen, blöjbyte, därefter ligger hon vaken och leker med babygymet under tiden jag lagar mat till familjen.
när klockan närmar sig 12 börjar hon dåsa till och då klär jag på henne fleeceoverall mössa och vantar och lägger ut henne i vagnen på trappan där hon sover till kl 16.00
därefter är det middagsslurken och ett aktivitetspass med pappa som kommer hem från jobbet 16.30 den här tiden har hon ett långt pass vakenhet fram till 19 då hon vill ha en kvällsslurk, därefter sover hon ca 1 timme därefter är hon vaken till runt 22.00 då hon får sista trugningen för kvällen sen sover hon sig igenom hela natten nöjd och belåten.
Totalt 16 timmar sömn på ett dygn och 8 timmar vakenhet och kontakt med familjen, du verkar ju vara på god väg att få längre sömnpass på natten så fortsätt ditt goda jobb så kommer snart belöningen till hela familjen