Fyra veckors bebis - standardmodellfrågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MarieH

Fyra veckors bebis - standardmodellfrågor

Inlägg av MarieH »

Hej!
Nu blir vår lille skrutt fyra veckor, och vi jobbar med standardmodellen som målbild. Ett bekymmer är dock att han verkar mer eller mindre sova när han äter. Ytterligare tecken på att han inte är ordentligt vaken är att han sover 13-14 timmar per dygn, med som längst knappt tre timmars sammanhängande nattsömn. Hur kan vi göra för att hålla honom vaken :?:

Jag brukar gå och byta på honom så snart som möjligt eftersom han vaknar till då, men det tar åtminstone 20 minuter från att jag tar upp honom till dess att vi är vid skötbordet. Sammanlagt blir det vanligtvis 1.5 timmar från uppstigning till dess att han är åter i sängen. Då har han somnat i min famn, och går inte att hålla vaken oavsett vad jag hittar på :sleep: :roll: .

Vi tänkte införa sex timmar natt under veckan som kommer, men kan vi göra det när han inte sover mer än max tre timmar i sträck :?: eller kommer det rentav att hjälpa till med de övriga tiderna :?:

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Man får använda alla tricks och knep för att hålla lilla älsklingen vaken, när han "ska" vara vaken - kanske kan "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" inspirera dig :?: (Finns i Barnaboken under Bekymmer? Sömn och även här.)

Du kan absolut införa sex timmars nattsömn; det är bara att "vagna" (öva med liten tyngd i vagnen så du får in rätta knycken). När han väl sover över kommer han att "tro" att han har ätit som vanligt och sover vidare tre timmar till, eller två och en halv.

Och glöm inte magläget också på golvet - se februarikrönikan 2005 :!: Där blir det verkligen en utmaning för dig att hålla honom alert, men det tar sig :wink: Tålamod, uthållighet och fantasi är vad du får odla, vid sidan av Attityden :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej,
och tack för snabbt svar! Jo, jag har läst om Marie och Samuel och fått bra idéer, och även Barnaboken förstås. Och både vagning och buffning har rätta knycken sedan förra barnet, så det oroar jag mig inte för.

Dock är lillskrutten så trött att han somnar mitt i alla skojigheter och vaknar inte ens liggandes på rygg på hårt underlag. Men då gör vi så att vi kör in sex timmars natt och fortsätter leta sätt att hålla honom vaken på.

Rent specifikt: Hur påverkar det att han halvsover genom matningen :?: Där kan jag inte hitta på så mycket för att hålla honom vaken, och det är förstås varmt och mysigt...

Kompletterar med en fråga till nu när jag suttit och funderat lite på schema:
- Hur löser man umgänget när hans vakentid "krockar" med storasysters schema (exempelvis lagar och äter mat samtidigt som umgänget skall äga rum) :?:

(Givetvis "arbetar" hon med mig när bebisen skall skötas, och gör det lika glatt som allt annat hon gör.)

/Marie

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Dåsar och halvsover han utan att du känner att han verkligen äter samtidigt, hivar du upp honom på axeln och rapar honom energiskt, vare sig han behöver det eller ej. DU bestämmer att han behöver det och bonkar liv i honom :wink: Man kan upprepa hur många gånger som helst men bara helt kort förstås.

Lägg honom på mage på den höjd där du och storasyster arbetar och låt honom vara med, med något intressant att titta/känna på. Ändra riktning ibland. Lägg på rygg ibland, korta stunder. Kontakten kan du då upprätthålla med täta glimtar av Möte, och det kan också kallas umgänge :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

kanske storasyster kan leka med lillasyster på köksgolvet under ditt vakande öga när du lagar mat? Min son brukar ligga tillsammans med Linnéa under babygymmet och visa alla rasslande och färggranna leksaker den tid det tar att laga maten, en uppgift han åtar sig glatt för då kan han känna sig stor en liten stund och hon håller sig vaken eftersom det händer spännande saker. Sen får hon sitta i babysittern och småprata med oss under tiden vi äter.

När det gäller ätandet så kanske du ska försöka ge mat direkt när han är pigg och vaken och sedan byta blöja när han ätit och börjar dåsa till för att han ska kvickna till igen?

Vår lilltjej är tre månader och hennes schema på dagarna ser ut som följer:

8.00 frukost följt av blöjbyte, och påklädning
vakentid ca 3o min följt av sömn till kl 10, därefter vakentid igen då vi sitter och pratar och har skoj tillsammans
11.00 lunch för lilltjejen, blöjbyte, därefter ligger hon vaken och leker med babygymet under tiden jag lagar mat till familjen.
när klockan närmar sig 12 börjar hon dåsa till och då klär jag på henne fleeceoverall mössa och vantar och lägger ut henne i vagnen på trappan där hon sover till kl 16.00
därefter är det middagsslurken och ett aktivitetspass med pappa som kommer hem från jobbet 16.30 den här tiden har hon ett långt pass vakenhet fram till 19 då hon vill ha en kvällsslurk, därefter sover hon ca 1 timme därefter är hon vaken till runt 22.00 då hon får sista trugningen för kvällen sen sover hon sig igenom hela natten nöjd och belåten.

Totalt 16 timmar sömn på ett dygn och 8 timmar vakenhet och kontakt med familjen, du verkar ju vara på god väg att få längre sömnpass på natten så fortsätt ditt goda jobb så kommer snart belöningen till hela familjen :D
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
MarieH

Inlägg av MarieH »

Tack!
Han äter intensivt, så då verkar det OK att han ligger och blundar.

Jag får hitta ett ställe att lägga honom på där han varken blir kokt eller överhälld med mjölk och mannagrynspulver - storasyster kokar gröten själv numera... med viss torkningsassistans :lol:.

Jag hade fattat det som att han skulle ha min odelade uppmärksamhet i 45 minuter, vilket är lite svårt. Storasyster har dessutom deklarerat att blöja vill hon inte ha längre, så det är ett himla halande upp och ner med byxor åtskilliga gånger om dagen - men kul!

Tack också Katarina för mera schemainspiration, vi hittade inte Barnaboken förrän gumman var tre månader, så vi har ont om schema för första tiden.

/Marie

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"