lite fundering om sova hela natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
milla82

lite fundering om sova hela natten

Inlägg av milla82 »

har en dotter på 5 månader som jag tänkte börja kura. men behöver få hjälp med några saker först.

Hon somnar bra in på kvällen. Ammar henne i soffan och lägger henne i sängen när hon fortfarande är vaken. Säger god natt och släcker och går bort. Hon somnar sedan de flesta gångerna helt själv och de gånger hon börjar gråta går jag in och bäddar om henne och säger god natt igen.

Problemen börjar sedan på natten, hon sover till 23.30 och vaknar därefter med 1 till 1,5 timmes mellanrum ochd då tar jag över henne med mej och ammar henne och så håller vi på hela natten. Flyttar över henne ibland och ibland sover hon bredvid mej.

Ska jag börja från början fastän hon somnar in så bra eller ska vi fortsätta som vi hittills gjort och bara kura när hon vaknar på natten? Rekommenderar ni eget rum åt henne?

Tack på förhand :)
Flora

Inlägg av Flora »

Hej milla,
Jag är ingen pro, men för oss var det lite detsamma. Läggning gick ok, men sen började det kl. 24.30, ibland 1.30 och hon ville ha napp eller flaska. Så hon vaknade varje 1.5/2 timmar och till slut tog jag henne också i min säng.

Jag har kört SHN för 8 nätter nu och det funkar så bra! Jag vore säger att göra hela kuren precis som anna skrev in hennes bok. Jag känner ngr som bara gjorde en 'light' version och det funkade inte. Så om du vill förbättra situation, gör det riktig hur anna skrev och ingen napp eller mat undeer natten :-) om hon kan sova själv så bra, kommer det vara antaligen att gå ganska fort. Så var det för oss.
Hoppas jag kunde hjälpa.
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Emma80

Re: lite fundering om sova hela natten

Inlägg av Emma80 »

Jag instämmer, kör hela kuren då precis som Anna beskriver i SHN-boken. Eftersom ni inte har så stora problem är min gissning att kuren också kommer gå lättare. Lycka till, kom gärna tillbaka till forumet!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
milla82

Inlägg av milla82 »

Tack för era svar!

Hade tänkta att börja redan tidigare men dator strul gjorde så att jag inte slapp på internet gör att vi skjuter upp det till början av nästa år eftersom vi åker bort under jul och nyår.

Kommer då att köra hela kuren från början till slut. Fundera ifall man kan buffa på natten men vagna på dagen? Och ska man vagna bara första dagen så som man visst bara ska buffa första natten?

Och har inte riktigt kommit underfund med bekräftelse ramsan och påminelseramsan. Är de samma?
Meya 4 juli 2010
kurs start 5 januari 2011
milla82

Inlägg av milla82 »

Och vad har ni på era små som sover ute i vagnen på mage när det är kallt?
Meya 4 juli 2010
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit!

Det går utmärkt att buffa på nattne och vagna på dagen. Dagarna gör du som på föregående natt. Mem man kan ha i bakhuvudet att ibland så tar det lite längre tid för daglurarna att sätta sig och man kan behöva vagna några fler dagar.

En bekräftelseramsa ger du när barnet tystnar och precis håller på att somna. Det ska var en mjuk och fin ramsa som barnet får med sig in i sömnen. Det är så ramsan sätter sig.

En påminelse ramsa ger du just som en påminnelse om att det fortfarande är natt om barnet vaknar och frågar. Det ska vara en hrtugare och högre ramsa.

Mina barn har haft på sig vanliga innekläder, flisjacka, raggsockor och mössa på sig när de sovit ute på mage i vagnen under vintern. De har sovit i en åkpåse.

Om du inte redan har SHN-boken så tycker jag att du ska införskaffa den. För ett lyckat resultat med kuren så är det A och O att var påläst.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
milla82

Inlägg av milla82 »

är nu inne på vår andra dagi kuren, nätterna har gått sådär. första natten vaknade Meya 9 gånger varav dem hon var vaken en 15 min och en 45 min, de andra gångerna somnade hon om nästan genast.

Andra natten vaknade hon också 9 gånger. en gång var hon vaken i 1 timme, två gånger somnade hon om nästan genast, och de övriga gånger somnade hon om innan jag ens hunnit till dörren.

det är mellan 1.30 och 4.00 som hon varit vaken de längre stunderna. första natten gick jag in och buffade men senste natt gjorde jag bara solfjädern och ramsade sedan.

så här ser vårt schema ut. Meya är 6 månader och sover 12 timmar natt och 3 timmar på dagen.

7.45 God morgon, amma
9.30 Sova 45 min
11.00 Lunch, amma
12.45 Sova 90 min
14.30 Mellis, amma
16.15 Sova 45 min
17.30 Fruktpure, amma
19.00 Läggningsrutin
19.15 Gröt, amma
19.45 God natt

Hon sover alltså mycket mera än vad hon gjort tidigare och vilorna på dagen har gått överförväntat :D

på lunchen idag åt hon mera än hon någonsin gjort och är på betydligt bättre humör än igår fastän hon nog är trött idag.
Meya 4 juli 2010
milla82

Inlägg av milla82 »

det blev också så att hon sover alla vilor i sängen inne. men hur ska man göra ifall man vill åka någonstans. kan hon då sova i vagnen i stället? men nu hålls vi såklart hemma när vi kurar, jag menar längre fram
Meya 4 juli 2010
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Hej Milla!

Hoppar in här o kan svara på en utav dina frågor iaf.

Precis som du säger. När man kurar gör man alltid det samma. Alltså, om förmiddagsluren är inne behåller man den inne osv.
Men längre fram är ju fördelen med SHN kuren att då kan dom sova vart som helst, så länge man håller tiderna. I vagnen ute om man är på stan, i resesäng eller vagn om man sover borta eller inne hemma.
:heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
milla82

Inlägg av milla82 »

Tack mamma frankie för ditt snabba svar. sambon är mest fundersam ifall vi är fast hemma nu förevigt eftersom han tycker att hon skall sova nästan hela tiden och vi inte kan fara någonstans.
Meya 4 juli 2010
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Men det kan ni :D

Frankie kurades för ca en månad sedan och nu far jag runt hur mycket som helst o han sover både i vagn
o i resesäng hos andra. hur härligt som helst :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
milla82

Inlägg av milla82 »

Några till frågor på vägen som kommer upp.

1. Hur många gånger ska man ramsa när man drar ihop påminnelseramsan med bekräftelseramsan?

2. hur ska man göra med dagsvilan ifall Meya inte somnar genast? Sömnrytmen är ju 5, 20, 45 osv. hur gör man ifall hon somnar och det är 20 min tills hon ska väckas?

3. sista frågan handlar egentligen om mej. Ammar och har ju ammat på natten också. Nu spränger ju mina bröst på morgonen när hon inte har ätit på hela natten. Ska jag bara pumpa ur lite eller vad är bäst?
Meya 4 juli 2010
milla82

Inlägg av milla82 »

skrev lite fel, tröttheten är inte riktigt borta ännu.

2. hur ska man göra med dagsvilan ifall Meya inte somnar genast? Sömnrytmen är ju 5, 20, 45 osv. hur gör man ifall hon somnar och det är tex 25 min tills hon ska väckas och hon egentligen ska sova 45 min?
Meya 4 juli 2010
milla82

Inlägg av milla82 »

Det kommer mera...

4. 1,5 timmes (12.30-14.00) vilan vill inte riktigt som det är tänkt. först tar det 15 min innan hon somnar. sen vaknar hon efter 45 min och vill inte somna om. skall jag ta upp henne 13.45 eller ska jag vänta tills kl är 14.00 och hur ska jag göra ifall hon somnar om ca 13.45?
Meya 4 juli 2010
milla82

Inlägg av milla82 »

vår fjärde natt gick nästan helt perfekt. meya vaknade till vid 23 och sedan sov hon till 06.30 och vill inte somna om. ramsade en glad ramsa först och när hon efter 30 min inte somnat om tog jag till den lätt lätt arga bestämda tonen, inte det hjälpte heller. efter 45 börjar hon vara väldigt ledsen och jag gick in och lade tillrätta, solfjädern och ut igen. Men hon är fortfarande vaken och är ledsen. vad ska man göra då? har ramsat några gånger till och håller mej hårt i skinnet för att inte gå in igen.
Meya 4 juli 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"