Krångel med middagsluren

Skriv svar
oakarin

Krångel med middagsluren

Inlägg av oakarin »

Hej!

Vi har fått lite trassel med dagsluren här det senaste. Trots, språk på gång, dagisrutiner som inte passar henne och en flytt har ställt till det lite för Maya, 2,5 år.

Hon sover 11,5-12 timmars natt, 20.00-07.30/08.00. Vi har medvetet valt en sen läggning för att hon är kvällspigg och inte så morgonpigg. Vi vill även att hon ska få kvalitetstid med pappa, som jobbar till 18.00. Dessutom lämnar pappa inte in henne på dagis förrän 09.15 så att hon inte ska få så lång dag där. (Mamma hämtar ca 16.30)

På dagis vill de att hon ska sova 12.15, alltså direkt efter lunch. Det vill inte Maya... Hon är fast i mönstret att somna vid 13.00. Hon stör de andra barnen då hon ligger och pratar och sjunger och somnar sent. Personalen vill därför att vi antingen väcker henne tidigare på morgonen eller att hon får sova luren ute ensam i vagn. Jag tror inte på vare sig det ena eller andra alternativet. Väcker vi henne tidigare får vi en morgongrinig tjej, att hon ska sova ute i minus 10 med enveten hosta vill vi inte heller! Så vad gör vi?! Har ni några smarta tips? :?: :idea:

Hon har även börjat ifrågasätta luren här hemma. Idag somnade hon inte alls utan låg och pratade, sjöng och till slut var hon uppe och sprang runt i sitt rum. Trots två läggningar och tillsägningar med sträng ramsa så somnade hon inte. Hon var helt enkelt inte trött! Då hade hon ändå vaknat vid 07.20 i morse och varit ute en lång stund på förmiddagen. Hur hanterar man detta?! Gillar läget och accepterar att hon helt enkelt inte sover vissa dagar?! Eller kör man den hårda stilen och "tjatar" henne till sömns?!

Tacksam för råd!

Förresten, hur länge behövs luren på dagen?
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Sagalinda
Kontakt:

Re: Krångel med middagsluren

Inlägg av Sagalinda »

Halloj!

Luren på dagen behövs tills trotsen är överstökad, så nog ska den hänga med minst ett år ännu :wink: Däremot kan man ju aldrig tvinga en liten att sova, bara ge dem förutsättningarna. Att bara vara stilla ett tag och komma undan alla sinnesintryck innebär också vila och återhämtning! I treårsåldern är det vanligt att man inför "vila" istället, och då kan man låta barnet ta med sig ett par böcker i sängen eller lyssna på en musiksaga eller liknande, och så får barnet sova en snutt eller inte.

Knepigt det där med dagis :-k Jag hade inte heller velat väcka tidigare på morgonen. Då hade jag nog nappat på erbjudandet om vagn istället, men om du inte vill det går ju inte det heller... Har de inget litet utrymme lite separat från de andra? Jag har en väninna vars son stördes enormt av de andra då det var dags för middagsvila. Personalen gjorde så, att de byggde en koja åt honom! Som han fick sova i. Vips hade han sitt eget rum, och stördes inte av de andra och vice versa. Kanske detta kunde vara ett tips?

Sedan skulle inte jag ta någon stress över det faktum att fröken hoppat sin dagssömn. Som sagt, man kan bara ge förutsättningar. Sådana perioder kommer och går, och det är bara att hålla kvar vid rutinerna så svajar inte underlaget mer än nödvändigt :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"