Kura lillebror

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin87

Kura lillebror

Inlägg av Kristin87 »

Det här kan bli långt. Men jag behöver lite pepp, råd och stöd inför kur med lillebror, 10 månader.

Så här vill jag att det ska se ut (är det bra?):

07:00 godmorgon, frukost
09:00 sova 20-30 min
11:00 lunch
12:00 sova ca 1,5 timma
14:30 mellis
17:00 middag
18:45 välling
19:00 natti natt (i samma rum som storasyster)

Men det ser snarare ut så här:

06:00 vaknar av pappas väckarklocka, drar sig en halvtimma innan han blir förbannad och jag tar upp honom. Välling och lite macka till frukost. Morgonbestyr för alla.
08:40 snabbis ner till dagis där vi lämnar Tuva.
09:00 hemma igen, somnar i vagnen efter 5-10 min vagnande och sover i 20-30 minuter. Blir ofta väckt.
Sitter i vagnen på promenad eller när jag handlar eller så.
11:00 äter lunch. Försöker äta själv av mat i lagom bitar men jag fyller på med burkmat. Varierande resultat.
12:00 somnar i vagnen efter 5-15 min vagnande och sover i ca 1,5 timma. Vaknar själv.
Brukade vara rätt nöjd med sig själv så vi pysslade en stund för oss själva. Numera är han ofta grinig och vill vara hos mig, åtminstone en stund.
14:30 mellis. Blir matad med gröt. ofta inga problem.
15:00 går och hämtar Tuva på dagis och är ute (sitter i vagenen) ca en timma.
16:30 lagar vi mat tillsammans.
17:00 middag. som lunchen.
Sen lek och nattbestyr tillsammans med Tuva och pappa.
18:30-19:00 beroende på dagsformen, välling och godnatt. somnar själv i sin säng.
Under natten vaknar han oftast en gång, ibland ingen, ibland två, och gormar. Mer ledsen än arg men inte så arg heller tror jag. Pratar högljutt kanske man kan säga. Tills han blir arg/ledsen och nån av oss buffar honom lugn.
Många långa perioder har han varit väldigt snorig så det har nog bidragit till de dåliga nätterna...

Det här börjar bli påfrestande både för honom och oss. Alla är trötta och griniga (utom Tuva som sover som en ängel i sitt rum hela natten). Uppenbarligen behöver vi kuras.
Jag är rätt medveten om vad jag behöver göra jag veta bara inte riktgit hur jag ska göra det.
Lillkillen behöver väldigt mycket social delaktighet, och aktiv sådan.
Förmodligen vara ute mer. Kanske inte sitta i vagnen?
Och med stor sannolikhet äta mycket mycket mer. (Han börjar tycka att det är måttligt roligt att bli matad. Och varför ska man äta själv när man kan leka med maten istället?)
Och så vill jag att han flyttar in till Tuva också. Jag har velat vänta tills han sover ordentligt men den dagen verkar inte komma av sig själv så det har inte blivit av än...

Det jag vill ha hjälp med är väl rent praktiska tips.
Var ska sängen stå när jag kurar? I Tuvas rum med Tuva bortrest har jag fått för mig är det bästa men den kanske lika gärna kan stå i nåt annat rum, bara det är mörkt?
Hur får jag till mer social delaktighet? Tuva är så van att få hjälpa till med allting att hon har lite svårt att släppa ifrån sig uppgifter (och jag har svårt att inte låta henne hjälpa till...) Tuva älskar att laga mat så Alvin får ofta vara på golvet eller sitta i sin stol i köket. Tyvärr är diskbänken så liten att det är svårt att få plats med honom där uppe utan att han stoppar händerna i kastruller och Tuva skär sig i fingrarna... Tuva går på dagis tis-fre så de dagarna blir det lite mer delatkighet för Alvin men inga enorma mängder.
Behöver han motion ute? Overallen är så stor att han inte kan krypa... Kanske om han får på sig skor så kan han träna att gå? Men det är så förbaskat kallt ute nu...

Ja, jag vet inte... Vad tror ni? Har nån orkat läsa ända hit? :oops:
Tuva 081001 Vinglig men framgångsrik SM från början
Alvin 100218 SM-ad från början men inte lika framgångsrikt...
Kea

Re: Kura lillebror

Inlägg av Kea »

Hej!

Kan inte svara på dina frågor men är väldigt nyfiken på vilka svar du får då vi har samma problem! Utelek är lite svårt när de är så små och social delaktighet när man han en stor som älskar att vara med. Så alla kloka mammor kom med tips!

MVH
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen hit! :heart: :D

Jag skulle föreslå att ni kör en kur på lillebror för att komma i fas med schema och nätter och allt det där. Spika ett schema, som ni tänkt och sen tar ni tre kurnätter och kör! Jag tycker schemat ser bra ut! Det är lite i tätt mellan mellis och middag, men förstår att det kan bli knepigt att få ihop hela famlijens middagstid där. Annars hade kanske 17:30 varit en bättre tid. :-k
Klart man vill äta själv när man är 10 mån. Och klart att det mesta hamnar på golvet :wink: Men hur ska man lära sig om man inte får öva? Gör som du gör - han petar i sig själv och du fyller på en sked eller bit mellan varven. Är det roligare att upptäcka maten än att äta den vid en måltid så är man hungrigare och mer intresserad av att faktiskt äta vid nästa. :wink:

ang. den sociala delaktigheten så är jag fast övertygad om att det går! :wink: 8) Om syster står vid bänken och skär så hindrar väl inget att bror sitter i diskhon och diskar? Köksbestyr båda delarna. Sen kanske syster måste diska eller duka och bror kan lägga korvar i stekpannan. Man kan hitta på så mycket! Det viktiga är att båda känner sig behövda, praktiskt och faktiskt! Lillebror är så stor nu så det är klart att han inte vill vara med på golvnivå o ni är vid bänken - på golvet är man ju inte behövd!
När ni viker tvärr kan syster basa över tröjor och bror över strumpor. (exempelvis)
När ni städar kan syster dammsuga och bror kan plocka upp saker som ligger i vägen.
När ni tvättar kan man langa tvätt till den andra som langar vidare som lägger i maskinen.
När ni städar leskaker så kan bror städa lego och syster städa kritor.
När ni matar katten så kan bror fylla på mat och syster fylla på vatten (om ni nu har någon katt :wink: )
Ja, du ser. Man kan variera i all oändlighet. Klart man vill ha och behöver bådas hjälp! Syster kan hjälpa bror, och bror kan hjälpa syster. 8)

Utomhusvistelsen tycker jag själv är svår, nu när vi har nästan en meter snö! När freja var i den åldern som din lilla är i nu så älskade hon att åka pulka (det gör hon ännu). Kanske kan du dra iväg med båda barnen till pulkabacken? Annars kan man med snö bygga finfina sittanordningar där båge syser och bror kan sitta och utforska vika spännande figurer man kan öra i snö.
Litet tips: Har ni testat att måla snö med vattenfärg? Det blir så häftigt! :wink:

Sen ang. vart lillebror ska sova under själva kuren :-k Det klart bästa är ju om han har en liten mörk vrå för sig själv iaf under kurens tre första dagar. Sen tror jag att ni kan flytta ihop dem igen. Lillebror tycks ju ändå vara så pass på banan sedan tidigare. Kanske kan ni ha lillebror i ert sovrum och själva campa i vardagsrummet några nätter?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Kristin87

Inlägg av Kristin87 »

Det händer mycket på en månad...
Jag satte aldrig igång kuren i december eftersom jag ville vänta ut en förkylning. Sen kom helgerna och på den en ögoninfektion men nu så är vi friska och A ska äntligen få sova ordentligt!
Jag tog till mig tipsen om social delaktighet jag fick och det funkar bra för alla. Tuva får hjälpa till med svårare saker och lämna de lätta till Alvin.
Maten har gett sig lite av sig självt vartefter han lär sig. Svårast är mellanmålet. Innan fick han gröt vilket var bra men det vill han inte ha längre. Smörgåsar funkar bättre men då får han inte i sig så mycket... Tips?
Och så några praktiska kurfrågor:
:arrow: Alvin blir förbannad när jag lägger ner honom i sängen för daglurarna. Han tycker väl att jag förstör allt det roliga... Det brukar bli en brottningsmatch på typ 20 minuter. Ska jag klocka sovtiden från att han somnar eller från att jag lägger ner honom? Ska jag göra olika på kort- och långluren?
:arrow: Vid nattningen brukar han somna själv utan problem efter vällingen. Tar jag ramsan när jag går ut eller ska jag stå utanför och lyssna för att få till ramsan vid insomnandet?
:arrow: När han vaknar på natten, (en avskild vrå i vårt rum var det som gick att få till), buffar jag honom lugn och tar sen ramsan x4 när jag går från hans till min säng och sen från sängen eller? När ska jag börja ta ramsan som första verktyg?
:arrow: Är det bättre att starta kuren på dagen eller på natten? Dvs när tar jag första fighten?

Hoppas nån kan svara... Nu börjar jag känna mig peppad 8)
Kristin87

Inlägg av Kristin87 »

Tillägg:
Vissa dagar (som idag) är det svårt att få A att sova kl 9. Han är helt enkelt inte trött. Idag orkade jag inte bråka så han fick vara vaken och var pigg till kl 10.45 då han deckade i vagnen på promenad. Lät honom sova typ 10 minuter.
Är det tidigt att byta till en daglur? Hur gör jag annars under kuren om han har "piggdagar"?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag ska försöka svara på dina frågor.

Först och främst vill jag säga att det låter som ett klokt beslut du tog genom att skjuta upp kuren.
Alvin blir förbannad när jag lägger ner honom i sängen för daglurarna. Han tycker väl att jag förstör allt det roliga... Det brukar bli en brottningsmatch på typ 20 minuter. Ska jag klocka sovtiden från att han somnar eller från att jag lägger ner honom? Ska jag göra olika på kort- och långluren?
Du har marginalkvarten du kan utnyttja. Om han somnar efter 10 minuter så klockar du luren och låter honom sova hela. Men om han somnar senar en efter 15 minuter så väcker du på närmaste naturliga sömnpass. Så att väckningen inte blir senare än 15 minuter i schemat.
Vid nattningen brukar han somna själv utan problem efter vällingen. Tar jag ramsan när jag går ut eller ska jag stå utanför och lyssna för att få till ramsan vid insomnandet?
Jag skulle lägga honom tillrätta, kort markeringsbuff (bara för att introducera den inför natten) och ut med glad hurtig ramsa. Sedan skulle jag stå på pass utanför dörren. När jag hör att han är hlet stilla och tyst skulle jag ge bekräftelsen. den är superviktig under första natten. Det är genom den som ramsa sätter sig.
När han vaknar på natten, (en avskild vrå i vårt rum var det som gick att få till), buffar jag honom lugn och tar sen ramsan x4 när jag går från hans till min säng och sen från sängen eller? När ska jag börja ta ramsan som första verktyg?
Jag skulle inte vara inne i rummet under e första nätterna utan hålla mig utanför. Sedan när de två första vaknätterna är över så ramsar du från din egen säng.
Är det bättre att starta kuren på dagen eller på natten? Dvs när tar jag första fighten?
Kuren börjar på natten.

Jag tycker du ska läsa igenom boken en gågn innan du börjar kura. det är superviktigt att allt sitter i ryggmärgen när du står där på natten och ska fatta beslut om viket verktyg du ska använda.

Angående att gå över till en lur så brukar de flesta barnen vara ett par månader över året innan det är dags. Många är upp mot 18 månader innan den korta förmiddagsluren helt faller bort.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"