Så här vill jag att det ska se ut (är det bra?):
07:00 godmorgon, frukost
09:00 sova 20-30 min
11:00 lunch
12:00 sova ca 1,5 timma
14:30 mellis
17:00 middag
18:45 välling
19:00 natti natt (i samma rum som storasyster)
Men det ser snarare ut så här:
06:00 vaknar av pappas väckarklocka, drar sig en halvtimma innan han blir förbannad och jag tar upp honom. Välling och lite macka till frukost. Morgonbestyr för alla.
08:40 snabbis ner till dagis där vi lämnar Tuva.
09:00 hemma igen, somnar i vagnen efter 5-10 min vagnande och sover i 20-30 minuter. Blir ofta väckt.
Sitter i vagnen på promenad eller när jag handlar eller så.
11:00 äter lunch. Försöker äta själv av mat i lagom bitar men jag fyller på med burkmat. Varierande resultat.
12:00 somnar i vagnen efter 5-15 min vagnande och sover i ca 1,5 timma. Vaknar själv.
Brukade vara rätt nöjd med sig själv så vi pysslade en stund för oss själva. Numera är han ofta grinig och vill vara hos mig, åtminstone en stund.
14:30 mellis. Blir matad med gröt. ofta inga problem.
15:00 går och hämtar Tuva på dagis och är ute (sitter i vagenen) ca en timma.
16:30 lagar vi mat tillsammans.
17:00 middag. som lunchen.
Sen lek och nattbestyr tillsammans med Tuva och pappa.
18:30-19:00 beroende på dagsformen, välling och godnatt. somnar själv i sin säng.
Under natten vaknar han oftast en gång, ibland ingen, ibland två, och gormar. Mer ledsen än arg men inte så arg heller tror jag. Pratar högljutt kanske man kan säga. Tills han blir arg/ledsen och nån av oss buffar honom lugn.
Många långa perioder har han varit väldigt snorig så det har nog bidragit till de dåliga nätterna...
Det här börjar bli påfrestande både för honom och oss. Alla är trötta och griniga (utom Tuva som sover som en ängel i sitt rum hela natten). Uppenbarligen behöver vi kuras.
Jag är rätt medveten om vad jag behöver göra jag veta bara inte riktgit hur jag ska göra det.
Lillkillen behöver väldigt mycket social delaktighet, och aktiv sådan.
Förmodligen vara ute mer. Kanske inte sitta i vagnen?
Och med stor sannolikhet äta mycket mycket mer. (Han börjar tycka att det är måttligt roligt att bli matad. Och varför ska man äta själv när man kan leka med maten istället?)
Och så vill jag att han flyttar in till Tuva också. Jag har velat vänta tills han sover ordentligt men den dagen verkar inte komma av sig själv så det har inte blivit av än...
Det jag vill ha hjälp med är väl rent praktiska tips.
Var ska sängen stå när jag kurar? I Tuvas rum med Tuva bortrest har jag fått för mig är det bästa men den kanske lika gärna kan stå i nåt annat rum, bara det är mörkt?
Hur får jag till mer social delaktighet? Tuva är så van att få hjälpa till med allting att hon har lite svårt att släppa ifrån sig uppgifter (och jag har svårt att inte låta henne hjälpa till...) Tuva älskar att laga mat så Alvin får ofta vara på golvet eller sitta i sin stol i köket. Tyvärr är diskbänken så liten att det är svårt att få plats med honom där uppe utan att han stoppar händerna i kastruller och Tuva skär sig i fingrarna... Tuva går på dagis tis-fre så de dagarna blir det lite mer delatkighet för Alvin men inga enorma mängder.
Behöver han motion ute? Overallen är så stor att han inte kan krypa... Kanske om han får på sig skor så kan han träna att gå? Men det är så förbaskat kallt ute nu...
Ja, jag vet inte... Vad tror ni? Har nån orkat läsa ända hit?