Vi fick börja en vecka senare då vår dotter blev magsjuk men nu har vi kört första natten! Sambon tog skiftet (med viss tyst coachning från mig) & natten såg ut så här:
20.00 Brottning! Hur får man en 11 månaders att ligga still på magen? Vi kämpade länge, hon satt, kröp, rulla runt mm! Till slut buffade vi lite på mage & lite på sidan beroende hur hon snurrade... Måste man köra 100% på mage (eller sida)? Men hon svarar på buffning dock ;0)
20.35 somnade vår lilla tös
21.25 gnydde till men somnade om (brukar sova bra till 23 även annars)
22.40 Vaknade, buffning & ramsa X oändligt... Arg dotter!
23.10 Buffning igen, ramsande, nu svarade vår dotter på ramsning & vice versa, hon är mycket arg!
23.30 Buffning igen, läser i boken & märker att vi ramsat för tidigt & ofta. Lyssnar nu av vår dotter & låter henne protestera, det går bättre & bättre.
24.00 Sista buffning, ramsa X 6, Nellie somnar & även jag går & lägger mig, nu har vi fått kläm på tekniken!
04.30 Vargtimmen! Buffning, ramsning X 4 ett antal gånger, buffning, ramsning X 4 med jämna mellanrum. Jag är vaken & hör tydligt att sambon fattat vad det handlar om. Nellie frågar, han svarar & efter 5 min somnar hon om SJÄLV, har aldrig hänt!
07.40, Glad godmorgon, 10 min för sent då hela familjen sover! Kan inte minnas sist vi fick sova hela tiden mellan 05.00-07.30?! Och utan napp dessutom, den brukar vi få stoppa in 100 ggr ;0)
Nu till frågorna!
- Specialtips för buffning till brottande 11-månaders eller bara fortsätta vara konsekvent? Hur viktigt är det att ansiktet är in mot väggen & att hon ligger på mage/sida varje gång?
- Dottern verkar börja bli förkyld (så klart!), vi fortsätter ändå men kan vi höja sängänden/ge alvedon/näsdroppar?
- Dottern har precis haft diarré, därför undviker jag gärna katrinplommonpuré någon dag till... Blir alla barn hårda i magen av kurning då de börjar äta mer? Kan vi hoppa purén någon dag extra eller helt?
- Hur mycket mindre ska vi buffa inatt? Är det ok att hon skriker mer eller ska vi fortsätta buffa när det absolut behövs? Hon börjar (precis som det står i boken) tycka det är riktigt trevligt... Och i den fällan vill vi inte fastna!
Hm, det var nog allt? Ska bli spännande hur hon reagerar på förmiddagsvilan!
SÅ glad att vi kör, nu J-lar!
