Dotter 11 mån, en eller två dagsvilor?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skånetösen

Dotter 11 mån, en eller två dagsvilor?

Inlägg av Skånetösen »

Hej!

En blivande kurare försöker få de sista puzzelbitarna på plats innan kurstart på lördag! :D Har därför ett par frågor!

Vår dotter blir 11 mån om en vecka. Ska vi göra upp ett schema med en eller två dagsvilor? Vi velar mellan att antingen får vår dotter sova 45 min på fm & 1 1/2 h på em, eller 2 h på em. Hon kommer sova sina timmar på natten så att det blir ca 14 h! Idag sover hon 45 min på fm & 1 1/2 h på em, vilket fungerar bra, det är nätterna & att hon inte kan somna om (pga sina föräldrars "välvilja") som är problemet...

När vi lägger bort nappen får hon då inte ha napp alls, ens under dagen? Bara att gömma/slänga alla?

Vi brukar träffa mammagruppen varje onsd kl.12. Ska jag göra uppehåll med detta under kurningens 10 dagar även om jag ser till att vara hemma i god tid innan hennes eftermiddagsvila?

Hm, det var nog allt?! Nervös är jag men ser så fram emot att äntligen ge min dotter den sömn hon så väl behöver :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej skånetösen och välkommen hit!

Vad bra att du förbereder kurningen noga.
Vår dotter blir 11 mån om en vecka. Ska vi göra upp ett schema med en eller två dagsvilor?
Jag skulle ha två vilor. de allra flesta barn behöver det en bra bit över året. Med en vila finns det risk för övertrötthet och det gör att man sover sämre.
När vi lägger bort nappen får hon då inte ha napp alls, ens under dagen? Bara att gömma/slänga alla?
Jag personligen skulle ta bort nappen helt. Jag tänker så här: att jag vill att mina barn ska lära sig att alla känslor är okej utan att få en ljuddämpar i munnen. Att det är viktigt att de lär sig att hantera både ilska och ledsna känslor. Men det är jag det.

Vi brukar träffa mammagruppen varje onsd kl.12. Ska jag göra uppehåll med detta under kurningens 10 dagar även om jag ser till att vara hemma i god tid innan hennes eftermiddagsvila?
Jag skulle hoppa över det just under kuren. När ni kurat klart kan ni vara vart ni vill. Det är en så begränsad tid.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skånetösen

Inlägg av Skånetösen »

Tack snälla för svaren, kör två vilor & ingen napp/mammagrupp ;0)

Håll tummarna för mig på lördag :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag håller tummar och tår på lördag. Ni kommer fixa det här.

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Skånetösen

Efter första natten!

Inlägg av Skånetösen »

Vi fick börja en vecka senare då vår dotter blev magsjuk men nu har vi kört första natten! Sambon tog skiftet (med viss tyst coachning från mig) & natten såg ut så här:

20.00 Brottning! Hur får man en 11 månaders att ligga still på magen? Vi kämpade länge, hon satt, kröp, rulla runt mm! Till slut buffade vi lite på mage & lite på sidan beroende hur hon snurrade... Måste man köra 100% på mage (eller sida)? Men hon svarar på buffning dock ;0)

20.35 somnade vår lilla tös :D
21.25 gnydde till men somnade om (brukar sova bra till 23 även annars)
22.40 Vaknade, buffning & ramsa X oändligt... Arg dotter!
23.10 Buffning igen, ramsande, nu svarade vår dotter på ramsning & vice versa, hon är mycket arg!
23.30 Buffning igen, läser i boken & märker att vi ramsat för tidigt & ofta. Lyssnar nu av vår dotter & låter henne protestera, det går bättre & bättre.
24.00 Sista buffning, ramsa X 6, Nellie somnar & även jag går & lägger mig, nu har vi fått kläm på tekniken!
04.30 Vargtimmen! Buffning, ramsning X 4 ett antal gånger, buffning, ramsning X 4 med jämna mellanrum. Jag är vaken & hör tydligt att sambon fattat vad det handlar om. Nellie frågar, han svarar & efter 5 min somnar hon om SJÄLV, har aldrig hänt!
07.40, Glad godmorgon, 10 min för sent då hela familjen sover! Kan inte minnas sist vi fick sova hela tiden mellan 05.00-07.30?! Och utan napp dessutom, den brukar vi få stoppa in 100 ggr ;0)

Nu till frågorna!

- Specialtips för buffning till brottande 11-månaders eller bara fortsätta vara konsekvent? Hur viktigt är det att ansiktet är in mot väggen & att hon ligger på mage/sida varje gång?
- Dottern verkar börja bli förkyld (så klart!), vi fortsätter ändå men kan vi höja sängänden/ge alvedon/näsdroppar?
- Dottern har precis haft diarré, därför undviker jag gärna katrinplommonpuré någon dag till... Blir alla barn hårda i magen av kurning då de börjar äta mer? Kan vi hoppa purén någon dag extra eller helt?
- Hur mycket mindre ska vi buffa inatt? Är det ok att hon skriker mer eller ska vi fortsätta buffa när det absolut behövs? Hon börjar (precis som det står i boken) tycka det är riktigt trevligt... Och i den fällan vill vi inte fastna!

Hm, det var nog allt? Ska bli spännande hur hon reagerar på förmiddagsvilan!

SÅ glad att vi kör, nu J-lar! :D
Emma80

Re: Dotter 11 mån, en eller två dagsvilor?

Inlägg av Emma80 »

Hej! Bra jobbat med kuren! Ser ut som en utmärkt första natt!

Jag hade bara fortsatt vara konsekvent, förhoppningsvis har ni nu slutat buffa (eftersom du fick så sent svar :oops: ) och klarat ut denna sak själva.

Precis så hade jag gjort vid förkylning!

Många blir hårda i början, känn av när diarrén är slut och kör igång med plommonen, ingen stor grej.

Hoppas det gått bra med buffningen och att ni lyckats förmedla trygghet med ramsan nu!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skånetösen

Inlägg av Skånetösen »

Såg att ni ville ha allt i samma tråd så då la jag det här istället!

Har nu kurat vår 11 månader gamla dotter i 5 nätter & det går över förväntan, i synnerhet med natten. 5 minuter innan läggdags visar hon i soffan att det är dags att lägga sig genom att ligga på mage med sin gosedjurstiger ;0) Och sedan sover med få uppvak 20.00-07.30!

Men ett par frågor & funderingar har dykt upp.

Dagsvilorna har kapsejsat ganska ordentligt & jag undrar därför:

Både på morgonen & under sina dagsvilor vaknar hon ofta 10-15 min innan utsatt tid. Ska man kämpa med ramsan under den kvarten & sedan gå in eller ska man göra Glad morgon & hoppas att det rättar till sig efterhand? Som det är nu kämpar vi de 15 minuterna vilket gör att hon är superledsen när vi kommer in & sen tar det en halvtimme innan hon är glad igen... Mycket få gånger hon somnar om än så länge...

När hon vaknar under dagsvilorna är hon jätteledsen direkt. Ska jag avvakta & se om det lugnar sig (tog sist 35 min då jag försökte ramsa fåtalet gånger) eller ska man ramsa direkt & försöka få henne att somna så istället? Hur ofta ska jag då ramsa? Och hur ska jag ramsa, bestämt eller hurtfriskt? Vill ju inte fastna i ramsandet men de sista två dagsvilorna har jag till slut fått buffa 1-2 minuter för att hon ska sluta vara hysterisk. Och det vill jag ju inte heller fastna i :0(

Det skedde en major breakdown häromdagen, då hon skrek i 20 min & jag till sist gick in, för att då upptäcka att hon hade bajsat ner hela sig & sängen. Jag bytte på henne & lakanet i sängen, pratade inte med henne mm & men ändå tog det sedan 25 min att få henne till sömns. Vad gör man vid såna tillfällen? Ska man återgå till buffandet & ramsandet eller ska man låta dem försöka själv?

Hon har börjat krångla med lunchmålet. Ska jag ta den fighten nu också? Jag har gjort följande: om hon inte äter tar jag ner henne, låter det gå en halvtimme & provar igen. Vill hon fortfarande inte ha får hon vänta tills mellanmålet på em. Stör detta för mycket i rutinarbetet? Några andra tips på vad jag kan göra annars? Frukost, mellanmål & middag äter hon bra. Gav henne välling en av dagarna till lunch istället, är det en bra lösning tills sömnen satt sig?

Känner att jag är så glad över att natten börjat fungera men att det blir lite smolk i bägaren när man måste kriga hela dagen istället... Och jag vill inte vara en trött, ledsen mamma längre :0(

Så alla superdupertips välkomnas varmt!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Skånetösen skrev:Såg att ni ville ha allt i samma tråd så då la jag det här istället!

Har nu kurat vår 11 månader gamla dotter i 5 nätter & det går över förväntan, i synnerhet med natten. 5 minuter innan läggdags visar hon i soffan att det är dags att lägga sig genom att ligga på mage med sin gosedjurstiger ;0) Och sedan sover med få uppvak 20.00-07.30!

Men ett par frågor & funderingar har dykt upp.

Dagsvilorna har kapsejsat ganska ordentligt & jag undrar därför:

Både på morgonen & under sina dagsvilor vaknar hon ofta 10-15 min innan utsatt tid. Ska man kämpa med ramsan under den kvarten & sedan gå in eller ska man göra Glad morgon & hoppas att det rättar till sig efterhand? Som det är nu kämpar vi de 15 minuterna vilket gör att hon är superledsen när vi kommer in & sen tar det en halvtimme innan hon är glad igen... Mycket få gånger hon somnar om än så länge...

Ofta blir det så i början. När barnet börjar sova på natten så tror det helt plötsligt att man inte behöver sova på dagen. Jag skulle ge en upplysningsramsa vid första pipet och sedan göra husljud. Det kommer ge sig snart. Men om du börjar plock upp 15 minuter före så kommer det bli så lång luren blir.

När hon vaknar under dagsvilorna är hon jätteledsen direkt. Ska jag avvakta & se om det lugnar sig (tog sist 35 min då jag försökte ramsa fåtalet gånger) eller ska man ramsa direkt & försöka få henne att somna så istället? Hur ofta ska jag då ramsa? Och hur ska jag ramsa, bestämt eller hurtfriskt? Vill ju inte fastna i ramsandet men de sista två dagsvilorna har jag till slut fått buffa 1-2 minuter för att hon ska sluta vara hysterisk. Och det vill jag ju inte heller fastna i :0(

Dagvilorna tar oftast lite längre tid att få ordning på. ÅS här kan man behöva verktyga lite mer och under fler dagarän på nätterna. Men snart kommer de sätta sig också.

Det skedde en major breakdown häromdagen, då hon skrek i 20 min & jag till sist gick in, för att då upptäcka att hon hade bajsat ner hela sig & sängen. Jag bytte på henne & lakanet i sängen, pratade inte med henne mm & men ändå tog det sedan 25 min att få henne till sömns. Vad gör man vid såna tillfällen? Ska man återgå till buffandet & ramsandet eller ska man låta dem försöka själv?

Beror på hur hon låter. Om hon blir ledsen så så behöver hon lugnas med verktygen.

Hon har börjat krångla med lunchmålet. Ska jag ta den fighten nu också? Jag har gjort följande: om hon inte äter tar jag ner henne, låter det gå en halvtimme & provar igen. Vill hon fortfarande inte ha får hon vänta tills mellanmålet på em. Stör detta för mycket i rutinarbetet? Några andra tips på vad jag kan göra annars? Frukost, mellanmål & middag äter hon bra. Gav henne välling en av dagarna till lunch istället, är det en bra lösning tills sömnen satt sig?

Jag skulle erbjuda henne förrätt, varmrätt och efterrätt och toppa med välling låter som en bra ide tycker jag.

Känner att jag är så glad över att natten börjat fungera men att det blir lite smolk i bägaren när man måste kriga hela dagen istället... Och jag vill inte vara en trött, ledsen mamma längre :0(

Här tänker jag tålamod. Se era fantastiska framsteg och glädjs åt dem. Ofta tar det ett par veckor innan allt faller på plats.

Så alla superdupertips välkomnas varmt!

www.sovgott.net
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Jag klistar in det andra från din andra tråd oxå och låser den andra. :wink:
_lill skrev:Hej!

Det låter som ni jobbar på bra! Som jag skrev i en annan tråd är det oftast dagarna som tar lite längre tid att få rätt på - och ni är fortfarande under uppföljningsveckan så försök att låta det ta sin tid.

Vaknar hon inom marginalkvarten skulle jag ta upp, men innan dess ramsar el buffar du precis som på natten.

Ibland händer det saker som er bajskris. Naturligtvis måste man byta och tvätta av, helst i sängen i den mån det är möjligt. Jag brukar vara extra generös med att buffa lugn och ramsa när sådana saker hände.

Angående maten så skulle jag hålla tiderna, men fylla på med välling efteråt om det är så att hon inte äter så mycket. Hur ser schemat ut? Jag tänker om hon har för nära mellan mellanmål och lunch kanske?

:)
Skånetösen skrev: Hennes schema ser ut så här:

07.30 Glad morgon
08.00 Gröt
10.30-11.15 förmiddagsvila
12.00 lunch
14.30 mellanmål (banan & macka med mjukost)
15.00-16.30 eftermiddagsvila
17.30 middag
19.30 välling
20.00 Godnatt ;0)

Så jag tycker inte de ligger för nära varandra?

Läste att jag varit lite otydligt med beskrivningen av dagsvilorna. Förstår att de så klart bråkar när hon plötsligt sover hela nätter MEN både för- & eftermiddagsvilan tar det minst 30 min att få henne att somna. Jag går in & lägger henne & redan då blir hon småledsen. Buffar inte utan gör solfjädern, ramsar & går ut. Sen är det viljornas kamp i 30 min där jag försöker att ramsa så lite som möjligt. Men detta gör att hon är jätteledsen. Ska man ramsa oftare på dagen så länge dagsvilorna krånglar eller ska man backa lika mycket som på natten? Kan jag buffa på dagen även om jag inte buffar alls på natten? Hennes förmiddagsvila är ju i princip slut när hon somnar & hon sover inte en minut över utsatt tid vilket gör att hon knappt sover något på förmiddagen. Jag ramsar beslutsamt men glatt, ska jag ändra tonläge? Hon lyssnar först, sen gråter hon ännu mer... Känner att det kommer små vargar & hälsar på på dagarna medans nätterna är säkra & trygga!
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skånetösen

Inlägg av Skånetösen »

Nu har det snart gått 3 UNDERBARA veckor & vår familj mår allt bättre & bättre! Man vill skrika till hela världen att man älskar "Sova hela natten", man vill skälla på BVC:s "Alla barn behöver olika sömn" & man vill stoppa gravida på gatan & tipsa dem om att det går att få sova & njuta av sina barn ;0)

Fortfarande går jag & sambon och lägger oss vid 21.30 men nu för att få SOVA, så himla himla skönt!

Men fortfarande har jag ett par frågor som jag skulle behöva lite pepp/hjälp med!

1. Dottern är lite ledsen vid läggdags, vi busar & skrattar, säger Godnatt lampan osv men så fort vi går upp för trappan blir hon lite orolig. Men hon lägger sig fint & somnar själv med endast ramsa X 2 & bekr.ramsa X 2 & sover därefter i ett sträck till o6. Bör jag oroa mig över att hon är ledsen eller ger det sig?
2. Fortfarande är det (om än lite) kämpande mellan 06-07.30 då vi gör Glad morgon! Ger detta sig eller ska vi ändra på tiderna?
3. Vår lilla solstråle blir oftast trött nästan en timme innan dagsvilorna, ska man tidigarelägga dem eller är det ett tecken på att hon "börjar ställa in sin sovklocka?"
4. Hon somnar så fint på dagsvilorna & fm-vilan på 45 min går hur bra som helst, där verkar hon nästan kunna sova längre?! Men på eftermiddagen sover hon en timme, sen är det viljornas kamp sista halvtimmen där hon slumrar, vaknar, slumrar, vaknar. Häromdagen var hennes gosedjur dyngsurt av tårar... Jag vet att ni säger 45 min eller 1 1/2 h, så jag gissar att vi inte kan ändra fm-vilan till 1 h & göra detsamma på em vilan? Tror ni även detta ger med sig?

Och så till den sista frågan! Vi är så så så glada att få sova & att vår dotter mår bättre, däremot har vi svårt att göra någon längre utflykt på dagen mellan hennes vilor. Jag förstår att de som har liggvagn kan låta sina barn sova middag där men hur gör vi med en 1-åring i sittvagn? Har inte provat att låta henne sova middag där men går det att lösa? Vi kan ju fälla sittdelen & hänga ett skynke för men sover hon även om man går i stan & det är hög ljudnivå?

Det var allt från denna utvilade mamma med en utvilad dotter som har exploderat i utveckling de sista två veckorna ;0)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! Ursäkta att du har fått vänta på svar! :oops:

Underbart att det går så bra för er! :thumbsup: :sleep:

Ska se om jag kan vara till hjälp och svara på dina frågor nu.
1. Nej, inget att oroa sig för! :wink: Många små älsklingar låter lite innan de somnar. Kanske för att de tycker det är jobbigt att de inte kan somna med en gång. Vi vuxna liger ju och tänker tyst, det kan ju inte små älsklingar på samma sätt. (eller det kanske de kan :-k) Men de gör inte det. De "tänker" högt. Din lilla somnar ju snabbt så jag hade inte oroat mig alls, om jag varit du! :wink:

2. Det ger med sig. Men hur hanterar ni mornarna? För att de ska ge sig så snabbt som möjligt så krävs det att ni gör så lite som möjligt just den tiden. Ju mer ni gör ju mer förväntas ni göra. Jag gav min lilla en upplysningsramsa (x4) och sen gjorde jag inget mer alls. efter 2-3 slutade hon vakna den tiden. Om hon nu vid något enstaka tillfälle skulle vakna så ör jag inget alls (om det inte är kris), hon somnar alltid om själv efter lite bök.

3. Hmm.. klurigt. Mina små visar så gott som aldrig tecken på trötthet. De läggs pigga men somnar ändå. Jag vet inte hur vanligt det är att de blir trötta redan en timme innan lur-dags. :-k Hur ser schemat ut nu?

4. Dottern är 11 mån nu va eller har hon hunnit bli 1 år? Kanske hon bara behöver en lur nu? O vi tar oss en titt på schemat så kan vi klura vidare sen :wink: 8)

5. Freja hade vi i en sittvagn. (då var hon oxå runt året) När vi var ut och det var dags för vila så fälde vi ryggen vände över henne på mage och hängde ett skynke över vagnen. vi sa ramsan lite i förbigående och sen fick hon sova där - och det gjorde hon. Freja sov oavsett vart vi var och gick, men ibland kunde hon vakna en halvtimme tidigare (om det var långa vilan, tänkt 2h) och då kunde hon ligga och vila en stund till, eller så fick hon sätta sig upp igen. Jag gjorde ingen större grej av det då, men det blev heller ingen vana, då det var vid så få tillfällen.

:heart:
Bianca
Skånetösen

Inlägg av Skånetösen »

Då kommer schemat här:

07.30 Godmorgon (numera vaknar hon ytterst lite innan så det har rättat till sig de sista dagarna! vi ligger istället pigga & väntar på att få gå upp halv åtta, så bra kan det bli hi hi)
08.00 Gröt
10.30-11.15 förmiddagsvila (lite gruff i ca 2-5 minuter, sen somnar hon, jag pangramsar bara om hon drar igång ordentligt, annars avvaktar jag)
12.00 lunch
14.30 mellanmål
15.00-16.30 eftermiddagsvila (numera är det samma som fm, lite gruff men sen sover hon mer eller mindre hela vilan, ibland vaknar hon en kvart tidigare. Men vi har märkt att om vi gör någon aktivitet, träffar mammagrupp, går på köpcenter osv innan så sover hon alltid hela vilan!)
17.30 middag
19.30 pyjamas & välling
20.00 Nattinatt!

Hon fyller 1 år om en vecka men verkar kunna sova sitt schema bra. Jag vill helst inte ändra riktigt än, utan först låta rutinerna sitta ordentligt innan jag ändrar. Den senaste veckan är också svår att utvärdera då vi varit borta 5 av 8 dagar! Dagsvilorna har inte gått sämre borta, hon har sovit sig igenom både det ena & det andra & kvällarna/nätterna har gått riktigt bra, bl a sov hon igenom hela raketinfernot på nyårsafton?! Men om vi senare ska ändra schemat, vad har ni för förslag på sovtider? Hon kommer inte börja dagis förrän till hösten så det finns inga sådana tider att väga in ;0)

Och som du ser av titeln ställde jag frågan om en eller två dagsvilor just för att slippa ändra nu igen, därför kommer vi avvakta ett tag. Men gissar att tecken på för mycket sömn (tänk att jag skriver de orden!) är att hon inte sover hela dagsvilorna, eller?

Och vi ska definitivt testa en vila i vagnen, tror jag börjar med en fm-vila då den är kortare & inte påverkar lika mycket ;0) Man är så rädd att ändra/testa för mycket nu i början, vi är så rädda om vår sömn, hi hi.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej,

Smyger bara in här...
Men om vi senare ska ändra schemat, vad har ni för förslag på sovtider? Hon kommer inte börja dagis förrän till hösten så det finns inga sådana tider att väga in ;0)
När det gäller de små gäller det att tänka långsiktigt. Jag skulle väga in de tiderna redan nu. Meningen är ju att schemat ska hålla låååång tid framöver. Jag skulle också byta till 12-tim natt så att när dagis börjar så har hon en lååång natt att njuta av efter allt ståhej. :D

Värme :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Jag tycker schemat ser bra ut och eftersom hon verkar sova som hon ska nu (med lite smågruffande i början av luren) så kan ni väl ha det som ni har det?

Om du senare tänker justera något så hade nog jag valt att ha den längsta vakentiden mellan sista vilan och natten.
Du skrev tidigare att älsklingen vissade trötthet ca 1 timme innan tänkt vila. Sen hade jag även övervägt att ha 12 timmars natt. Det kan man behöva om man stökar runt på dagis sen.
Så jag hade kanske valt följade tider:

07.30 Morgon
08:00 Gröt
10:00 Vila 20 min
12:00 Lunch
13:30 Vila 1,5h
15:00 Mellanmål
17:30 Middag
19.00 pyjamas & välling
19:30 Nattinatt!

Tankar kring det?

:heart:
Bianca
Skånetösen

Inlägg av Skånetösen »

Det låter som ett bra schema & jag gillar definitivt att hon får en liten powernap på fm! Har förstått av vänners tips att de är trötta efter en dag på dagis så då känns det bra att tidigarelägga läggningen. Men då hon inte börjar på dagis förrän i augusti håller vi fast till 20 ett tag till, dels för att hon är pigg på kvällen, dels så att min sambo hinner mysa med henne, han är inte hemma förrän 18 på kvällarna.

Hon är inte längre trött inför vilorna som hon var innan så nu slipper vi gäspandet en timme innan vilan ;0) Vilorna går också jättebra. Däremot har hon stökat lite de sista två nätterna. Helt plötsligt har hon börjat bajsa vid 23 & innan vi fattade det (inatt vid 01.30) så hade det rumstrerats en hel del. Hon blir inte ledsen men småprotesterar & snackar en hel del, kallar på mamma & verkar inte komma till ro själv. Inatt höll hon på i 2 h... Om jag går in, lägger henne ner, solfjädern 2 sek & ramsa ut så kommer hon till ro. Därför undrar jag hur ni gör när de bara smågruffar? Ska man låta dem ligga utan att störa, även om det tar 2 h innan de kommer till ro eller ska man in & lägga tillrätta alternativt ramsa sparsamt så hon somnar snabbare? Vi vill ju lära vår dotter att somna själv & störa så lite som möjligt. Tips?

Och om jag glömmer att skriva det någon gång; TACK för all hjälp & svar, det är super att få hjälp med de sista puzzelbitarna & ni är verkligen ett toppenstöd ;0)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"