lite strul

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ellen05

lite strul

Inlägg av ellen05 »

hej.

Nätterna har börjat strula. Vi har natt åt tjejen mellan 22-07. I ungefär en veckas tid har hon vaknat upp flera gånger och det tar ibland länge innan hon somnar om igen. Vi solfjädrar ytterst sällan eftersom hon mest låter arg. Men det är besvärligt att ligga och höra hur hon låter arg mitt i natten. Vill ju så gärna att hon skall sova. på morgonnatten blir hon ibland ledsen, endast då solfjädrar vi - det är länge sedan vi buffat. Eftersom hon är tre månader nu skulle jag vilja förlänga natten till 10 eller 11 timmar men det känns som om det vore dumt att göra det nu när 9 timmar inte går utan strul. Vad tycker ni? Har ni andra haft liknande problem och hur har ni gjort?

Dagarna fungerar bra men vi har fortfarande följande problem som jag inte vet vad jag skall göra åt: när jag väcker tjejen är hon fruktansvärt ARG. Ibland kan hon tom vara lite ledsen . Jag har testat olika varianter: stryka lätt på huvudet, låta henne morna sig själv, ligga i famnen osv.osv. men nästan alltid är hon arg då hon vaknar. Hon är också ofta mycket svårväckt. Ofta har jag gjort så att jag gett henne bröstet halvsovande, hon äter nog bra - men då hon släpper taget och jag tar upp och rapar henne blir hon ännu argare... Känns som om hon alltid är trött när jag väcker men hon sover ju faktist väldigt mycket/dygn. Sovpassen är också enl. den naturliga sömnrytmen. Vad skall jag börja göra? Hon kan nämligen av sina två timmar av sitt vakenpass vara halvarg/halvsovandes i en halv till en timme.

H. Ellen
kissemjao

Inlägg av kissemjao »

Det verkar på din beskrivng som om tösen din gott skulle behöva sova lite mer.
:idea: Kanske är det på sin plats att kura? Det är ju ändå redan strul, och i min värld borde det vara lika bra att satsa järnet på att få runt hela företaget på en gång. Om man ändå ska göra sig besväret att ta tag i de bitar som inte funkar. Det blir ju störd nattsömn för både dig och bebisen ändå som läget är nu!
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
ellen05

Inlägg av ellen05 »

:arrow:
Senast redigerad av ellen05 den tor 24 nov 2005, 13:15, redigerad totalt 1 gånger.
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Lämna ut ditt schema får vi se

Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
ellen05

Inlägg av ellen05 »

Hä kommer schemat:

natt 22-07

sova 8.45-9.30

sova 11.30-13.30

sova 15.30-18.00

sova 20.00-21.15

Tjejen sover alltså 15.5 timme/dygn. Mat får hon i överflöd. Social delaktighet, ensamlek och skrattet till gonattet finns också med. Tjejen sover på mage med larm :) Dagslurarna är utomhus i vagnen
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Bara så du har något att jämföra med (jag säger inte att det här är bättre)

Sova 20,30-06,30
sova 8-10
sova 11,45-12,30
sova 14-16
sova 17,45-18,30

Mat får hon 6,30 10 13 16 19 + nattslurk innan jag lägger henne!

Hannar har 10 timmars sammanhängande nattsömn. Ska snart gå upp till 11 timmar för våra små liv är ju snart 4 månader. :P

Jag tycker det verkar lite sent att göra natt 22.

Kram Carina :heart:

Men som sagt det är ju bara vad jag tycker :P :!:

ellen05

Inlägg av ellen05 »

Tror du att de skulle funka bättre ifall vi gjorde natt tidigare?
Fundera lite själv att jag först skulle förlänga morgonen till 8.. men kanske jag borde tidigarelägga nattens början ist. Skall fundera på saken. Tjejen är iofs en kvällsmänniska men jag skall fundera. TACK

Kissemjao: Förklara gärna hur du tänkte?
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Schemat ska ju passa er och er familj. :P Men en natt på 10-11 timmar skulle hon behöva. Förläng den! :!: Du skriver att du kanske inte ska göra det pga att nuvarande natt inte fungerar (9timmar), men det tycker inte jag. :!: Förläng natten så kommer nog dagarna fungera bättre. Med rätt attityd så kommer det gå fort :P

Lycka till :thumbsup:
:heart: Kram Carina

kissemjao

Inlägg av kissemjao »

OM jag varit du, skulle jag chansat på att gå in och göra natt redan kl 20.00. Alltså skippa sista luren mellan 20-21.15. Jag tror inte den behöves, om du ger henne den tiden i nattsömn istället. På så vis får du ju elva timmars nattsömn, sammanhängande. Fast du väljer ju själv om du vill dra det på kvällen eller morgonen, det är ju det som passar er bäst som ska gälla.
Bestäm dig bara först för att nu jäklar ska det gå! Har du läst Annas "Tips på vägen"-forum härinne? Ett hett tips!
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"