Lillasyster i familjen har sovit 12-timmarsnätter sen hon var drygt tre månader. Vi har inte kurat henne men kört en egen variant av standardmodellen som har fungerat utmärkt (ryggläge och ingen buffning men lite gung på vaggan).
Den senaste tiden (en dryg vecka) har hon börjat vakna på natten, mellan 02-04 och är då klarvaken. Hon är oftast vaken en timme innan hon somnar om men i natt höll hon låda i 2,5 timmar.
Oftast ligger hon då och pratar högt, testar ljud och snurrar runt en stund innan hon tröttnar och börjar skrika. Det slutar nästan alltid med att vi efter ca 40 minuter går upp och gör välling och efter ytterligare ca 20 minuter somnar hon om igen. Vi vill inte ge henne mat på natten för vi vet att hon inte behöver det men när man är trött och vimmelkantig och det enda man vill är att somna om igen är det väldigt lätt att ge efter... Om vi ger henne välling direkt när hon vaknar är hon istället vaken efter att ha ätit så det blir ca en timmes vakentid totalt oavsett när hon får maten.
Hon är sju månader nu och sover normalt två gånger per dag på dagtid. En dag ser oftast ut så här (men just nu med vakentid på natten då...)
07.00 Morgon
07.30 Välling, 250 ml
08.30/09.00 Förmiddagssömn 1-1,5 timme
11.30 Lunch, gröt och katrinplommonpuré
13.00/13.30 Eftermiddagssömn 30 min - 1 timme
14.00 Mellanmål fruktpuré
17.00 Middag kött/fisk/grönsaker
18.00 Bad och kvällsrutiner
18.45 Välling, 250 ml
19.00 Sova natt
Kan tilläggas att hon har haft sådana här perioder förr men de har bara varat 1-2 dagar och sen har hon kommit i fas igen. Vi har försökt flytta över henne från vaggan i vårt rum till spjälsängen i storebrors rum (inte plats för varsitt rum för dem) och det funkade hur bra som helst i början men nu när hon har börjat vakna så lyfter vi över henne till vaggan hos oss så hon inte ska väcka storebror också, ibland får hon somna i vaggan direkt om hon protesterar och skriker vid sänggåendet och storebror är på väg att somna. Vi vill gärna ha dem på samma rum då vi tror att de blir trygga av att ha varandra men än så länge fungerar det så där...
Någon som vet råd hur vi kan vända tillbaka till hennes goda nattsömn? Ska vi försöka få henne sova mer/mindre på dagarna?
7-månaders bebis plötsligt klarvaken på nätterna
7-månaders bebis plötsligt klarvaken på nätterna
Mamma till två fina barn
Nils, född 5 november 2008 (40+0)
Nora, född 26 april 2010 (40+0)
Hej mysboll!
Ursäkta att det dröjt med svar.
Hur gàr det nu? Har hon lugnat sig eller har hon ännu nattkalas?
Hon borde fà 14.5 timme sömn i dygnet. Sà om ni erbjuder 12 timmar natt borde sà borde hon fà 2.5 timme om dagen.
Hon behöver inte äta om natten. Det vet ni ju, men när man är trött letar man efter enkla lösninger. Som ni märker är ju detta inte sà enkelt.
För att hon ska fà sova tryggt och gott borde hon fà sin egen krok. Kanske ni kan flytta ut av sovrummet ett tag. (Vi sover i vardgasrummet för tiden pga tidig morgon...)
Ge henne spjälsängen och kör en minikur. När hon vaknar pà natten sà lugna henne där hon ligger, utan mat och utan att flytta pà henne.
Läs under Sova hela natten fliken om hur ni kan göra det.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten
Här har vi kört pà buff första natten. När barnet är lugnt sà ramsa ut. Om hon inte blev helt klar, sà ge en ny ramsa, om det blir kris sà gàr du in igen och buffar lugn och ut med en ny ramsa. Hela första natten gör vi sà här. Andra natten ska ramsan ta över mer och mer, sà läs pà om ramsan här uppe och öva in den och odla attityden av självklarhet. Du ska överbevisa den lilla damen att hon ska somna och sova tryggt och gott i sängen hela natten.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ktygsladan
Tredje natten ska ramsan ge henne svar pà alla fràgor, men här ska du ocksà avvakta, lysna av och kolla om hon kan klara av uppvaken själv.
Nu blev det lite bràttom här, sà jag fàr avsluta. Men som sagt ge henne klara svar pà natten. Nu vet hon ju att hon fàr välling, bara hon fràgar länge nog.
Kram.
Ursäkta att det dröjt med svar.
Hur gàr det nu? Har hon lugnat sig eller har hon ännu nattkalas?
Hon borde fà 14.5 timme sömn i dygnet. Sà om ni erbjuder 12 timmar natt borde sà borde hon fà 2.5 timme om dagen.
Hon behöver inte äta om natten. Det vet ni ju, men när man är trött letar man efter enkla lösninger. Som ni märker är ju detta inte sà enkelt.
För att hon ska fà sova tryggt och gott borde hon fà sin egen krok. Kanske ni kan flytta ut av sovrummet ett tag. (Vi sover i vardgasrummet för tiden pga tidig morgon...)
Ge henne spjälsängen och kör en minikur. När hon vaknar pà natten sà lugna henne där hon ligger, utan mat och utan att flytta pà henne.
Läs under Sova hela natten fliken om hur ni kan göra det.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten
Här har vi kört pà buff första natten. När barnet är lugnt sà ramsa ut. Om hon inte blev helt klar, sà ge en ny ramsa, om det blir kris sà gàr du in igen och buffar lugn och ut med en ny ramsa. Hela första natten gör vi sà här. Andra natten ska ramsan ta över mer och mer, sà läs pà om ramsan här uppe och öva in den och odla attityden av självklarhet. Du ska överbevisa den lilla damen att hon ska somna och sova tryggt och gott i sängen hela natten.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ktygsladan
Tredje natten ska ramsan ge henne svar pà alla fràgor, men här ska du ocksà avvakta, lysna av och kolla om hon kan klara av uppvaken själv.
Nu blev det lite bràttom här, sà jag fàr avsluta. Men som sagt ge henne klara svar pà natten. Nu vet hon ju att hon fàr välling, bara hon fràgar länge nog.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Hej Miniz och tack för svar!
De senaste nätterna har det blivit bättre och bättre (=ingen välling men hon har fått flytta över till vaggan i vårt rum när hon vaknat till men väl där snabbt somnat om, det gör vi för att inte väcka storebror). I natt sov hon hela natten (19-06.30) i spjälsängen på samma rum som storebror så det går helt klart åt rätt håll och jag är utvilad och känner mig som en bättre mamma igen!
Jag har försökt få henne att sova längre, helst två timmar, på förmiddagen och så bara en kortare lur på eftermiddagen (ca en halvtimme). Det har fungerat bäst på kvällarna då men det är inte alltid hon är lika sugen på att sova länge på förmiddagen för det är ju så mycket kul att upptäcka när man är vaken ;)
Jag tycker det är svårt med buffning då hon inte vill ligga på mage när hon ska somna. Hon vänder sig ofta till magläge själv under natten men just när hon ska sova vill hon ligga på rygg med huvudet vinklat och tätt upp mot den vadderade sängkanten. Därför är det lättare att vagga än att buffa... Men hon somnar ofta direkt i spjälsängen på dagarna utan problem så det ska nog gå bra även på natten snart!
De senaste nätterna har det blivit bättre och bättre (=ingen välling men hon har fått flytta över till vaggan i vårt rum när hon vaknat till men väl där snabbt somnat om, det gör vi för att inte väcka storebror). I natt sov hon hela natten (19-06.30) i spjälsängen på samma rum som storebror så det går helt klart åt rätt håll och jag är utvilad och känner mig som en bättre mamma igen!
Jag har försökt få henne att sova längre, helst två timmar, på förmiddagen och så bara en kortare lur på eftermiddagen (ca en halvtimme). Det har fungerat bäst på kvällarna då men det är inte alltid hon är lika sugen på att sova länge på förmiddagen för det är ju så mycket kul att upptäcka när man är vaken ;)
Jag tycker det är svårt med buffning då hon inte vill ligga på mage när hon ska somna. Hon vänder sig ofta till magläge själv under natten men just när hon ska sova vill hon ligga på rygg med huvudet vinklat och tätt upp mot den vadderade sängkanten. Därför är det lättare att vagga än att buffa... Men hon somnar ofta direkt i spjälsängen på dagarna utan problem så det ska nog gå bra även på natten snart!
Mamma till två fina barn
Hej!
Vad bra att det gàr rätt väg! :thumbsup:
En liten detalj jag kom till att tänka pà.
Sömnpassen borde vara antingen 5 min, 20 min, 45 min, 1.5 timme eller 2 timmar. Till sista luren är 45 minuter bra.
Kram.
ps Vad fina namn ni gett barnen.
Vad bra att det gàr rätt väg! :thumbsup:
En liten detalj jag kom till att tänka pà.
Sömnpassen borde vara antingen 5 min, 20 min, 45 min, 1.5 timme eller 2 timmar. Till sista luren är 45 minuter bra.
Kram.
ps Vad fina namn ni gett barnen.
fem älsklingar