Välja vagn - 19 månader mellan barn

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Välja vagn - 19 månader mellan barn

Inlägg av MamMalin »

Nu är jag tacksam för era åsikter!
Lillkillen ska bli storebror och vi funderar på vagn. Vi bor på landet (bara grusväg - kräver "rejäl" vagn) och behöver ensam kunna lasta vagnen i bil för att ta oss till stan (inte för tung alltså).

Det blir 19 månader mellan kiddsen och det är under våren vi kommer börja behöva vagnen. Gissar att man vill kunna köra vagn med båda sovandes i ett tag framöver?

Olika lösningsförslag:
- En lätt/smidig syskonvagn som inte funkar hemma på grusväg
- En rejäl vagn som båda kan sova i men som är för tung för att få med i bilen
- En rejäl och lättlastad syskonvagn - men finns den????
- En syskonsits till CityCross-en vi har men lillkillen kan ej sova i den
- En beggad rejäl tvillingvagn att ha hemma och syskonsitslösningen ovan när man åker till stan - trångt hemma med två vagnar samtidigt

Vad har ni för förslag och vad tror ni blir bäst?
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Vi har tätt mellan våra tre killar och vi hade olika lösningar för olika behov.

En rejäl syskonvag, Emmaljunga.
Enkelvagn med ståbräda.

Jag tror på fler lösningar :lol: .
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Den första tiden kan man ju ocksâ ha minstingen i bärsjal eller bärsele (skippa isâfall babybjörnen och gâ direkt pâ en mer ergonomisk bärsele som sen kan hänga med länge och vara ett utmärkt komplement tex till resdagar :D ).
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Inlägg av Tetz »

Min personliga favvo är EasyWalker Duo :D Den är väldigt lik Urban Jungle, men har några bättre funktioner. Till att börja med är EasyWalker större, speciellt när det kommer till liggdelen som är 80 cm lång. Sedan har den separata sufletter samt är billigare. Det finns begagnade att köpa på Blocket.

Det negativa är att när det blir dags för sittdel så är det ju framåtåkning som gäller, och det känns ju sådär med en 7-månader :? Fast då kanske storasyskonet är redo för ståbräda, så man kan köra på en vändbar sittvagn eller byta till en större liggvagn.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Inlägg av MamMalin »

Snabba o smarta svar! Mera funderingar ploppar upp här...
Tetz skrev:Min personliga favvo är EasyWalker Duo
Hur rullar den i snö med vridbara hjul? Snö på grusväg hör livet till :wink:
Sarisparis skrev:minstingen i bärsjal eller bärsele
Har en ErgoBaby-bärsele som vi riktigt gillat! Har inte tänkt på bärsele... :D
father of sons skrev:rejäl syskonvag, Emmaljunga
Schysst med rejäl vagn...men orkar jag slänga in den i bilen själv? Och tar den bedrövlig plats? :?:

....mycket att tänka på....tack för er support!
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Inlägg av Tetz »

EasyWalkern har stora hjul och sen tror jag att framhjulen är låsbara :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

hej mammalin!

jag har ju också bott vid grusvägen (om du minns mig :D ) och jag har 16 månader mellan mina.

vi köpte en babytravel tror jag de heter, dubbelvagn från babyproffsen, beg på blocket. och det har varit en kanonvagn. bägge barnen älskar den faktiskt. på grusväg måste man låsa framhjulen och det gör ju den lite otympligare, men de sitter/sover jättebra i den, och den är mycket prisvärd, så nåt får man ta liksom. den funkar utmärkt att vika, lyfta och packa in i bilen. vi har en ganska liten bil, en huyndai matrix och där går den in utan problem. snö kan jag inte uttala mig om riktigt, eftersom där vi bodde blåste vägarna igen omedelbart efter plogningen, så förra vintern var vi faktiskt mest inne :(.

när lillknatten vuxit ur liften får han lära sig sova lite på rygg de gånger man ska på en längre promenad, annars är kombon ståbräda liggvagn (jag antar att du har en enkevagn med lite större liggutrymme också) om man bara ska lulla runt i närområdet och inte har bråttom. fast det gissar jag bara, har inte provat själv.

den stora fördelen med den här vagnen är att båda sover så bra i den och jag var ofta runt och hälsade på hos kompisar med barn och då är den super både att få in i bilen och att sova i. jag har fortfarande min som resevagn till lillkillen (drygt 1,5 nu )när vi åker nånstans, bara för att det är den bekvämaste vagnen vi har, att sova i. till våren ska jag sälja den och köpa enkelvarianten istället, med ståbräda till storasyrran.

hoppas du blev hjälpt nåt litet.

ewa
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Inlägg av MamMalin »

eefwah skrev:jag har ju också bott vid grusvägen (om du minns mig :D )
Klart jag minns...och jag funderar fortfarande över detta med var energin kommer ifrån egentligen.... :D

Tackar för ditt inlägg - ska kolla upp den där babytravel på riktigt!

Visste inte ens att det fans låsningsfunktion på hjulen, samma med easywalkern också ju!

Hmmm får nog bli en tur till babyproffsen o provköra...sen är blocket mitt favvohak :D
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

ja nu vill jag inte vara långrandig på nåt sätt, men faktum är att jag kollade upp easy walkern och såg att den ihopfälld ser lite annorlunda ut från min. jag tror de vagnarna är väldigt likvärdiga annars (det ser ut så :roll: ), så det gäller kanske att se vilken som är bäst att packa in i just din bil. och så prisbilden förstås. en babytravel får du beg för ca 2000 på blocket. vad ew kostar vet jag inte.

låser framhjulen gör man förresten med ett mycket litet och enkelt snurr på en "ratt" på ovansidan av vardera hjul - supersmidigt!

lycka till med dubbelvagnandet där vid vägs ände och om du knäcker energikoden nån gång framledes, så hör av dig, för jag grunnar också :D .

:heart:
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Morticia
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 19 nov 2010, 14:32

Inlägg av Morticia »

Vill inte regna på Din parad, men tänkte ändå ge en annan syn på Babytravels dubbelvagn ... Nämligen min. =)

Fördelar:
* Stora hjul går över förväntan i snö. (Ingen annan vagn har så stora, svängbara hjul.)
* Varsina suffletter.
* Bra fotstöd (där ett barn kan sitta eller ställa sin väska).
* Smidigt att ta bort bygeln så barnet kan hoppa i och ur själv.

Nackdelar:
* Vår store son (som är lång) sover väldigt illa i den. Hans huvud tar i suffletten.
* När den lille börjar sitta måste den sitta framåtvänd.
* Dåligt upprätt läge på ryggstödet. (Stor lutning.)
* Stor varukorg under, men en irriterande pinne i vägen så man kan ändå bara lägga dit små saker.

Sedan är liggkorgen rätt liten också, vilket iofs kan vara mysigt.
Den går, med möda, att lyfta in i bilen själv. Den är rätt stor, även hopvikt, och framför allt otymplig att lyfta (för en klenis som jag).

Jag skulle nog, om jag nu inte hade haft en dubbelvagn redan, satsat på en Emmaljunga.

Lycka till! :D
Storebror född februari 2008. Funderingar på att kura ...
Lillebror född april 2010. Påbörjade kuren 26 november. Omkur 25 december.
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"