Uppföljningsveckan precis slut

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Hej! Måste rapportera om natten: Elias vaknade först 06.15 (!) så våra ansträngningar verkar ha gett resultat, vi får väl se inatt igen. Jag ramsade och tycker nog att jag "fick till" ramsan både glatt och bestämt. Elias gnydde till svar några gånger, lät ungefär som om han sa "Okej, okej, jag ska vara tyst..!" , jag bekräftade tills han ej svarade mig/frågade mer.Men han somnade INTE... nya gnäll _ tyst- ca var tionde minut och lite böka runt, lite joller ibland. Kl 07.30 var det bara en kvart kvar till morgon så då tänkte jag att det är viktigast att han får somna om även om jag då måste gå in, jag lade till rätta och ramsade ut och knytet somnade bums! Jag har funderat på att ha en tidsgräns, säg 20 min, efter att han vaknat och blivit påmind om att det är natt, då jag går in och lägger tillrätta om han inte somnat, vad tror du om det? Jag tänkte att då har han tid att komma på att han själv kan vända sig men kommer han inte på det just den morgonen så får han fortsätta sova? Sedan skulle man kunna utöka tiden med 5 eller 10 min varje natt? För inte är det väl så lyckat att han ligger vaken för länge fastän han inte är ledsen? Eller är jag för otålig-det kanske reder sig själv i längden...

Ett par frågor till: Har någonstans läst att man inte behöver ramsa när barnet sover ute? Hur kommer det sig i så fall?
Elias har fått sån aptit att han efter alla puréer , vid varje måltid svullar i sig en hel banan! Det blir 3 bananer per dag, är det för mycket? Har hört att det ej är så bra att äta allt för mycket banan.... :D
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Hej! Skrev tidigare idag och tänkte nu komplettera , men det tycks ha försvunnit! Nåja, här kommer kort rapport, (ska snart bada med Elias). Påklädning avlöpt väl mestadels, jag behöver bara öva upp lite nya tekniker- kan inte säga jag var så smidig men Elias var inte ledsen! Han vaknade först 06.15 imorse och som jag beslutat ramsade jag utan att gå in och lägga tillrätta- ramsan fick jag till tycker jag; både glad och mycket bestämd. Han gnällde några gånger ungefär "okej då, jag ska vara tyst- måste jag? okej då.." och jag bekräftade tills tystnad rådde. Problemet var bara att han somnade inte om utan tystnade bara, precis som han sagt. Bökade runt lite då och då , jollrade lite och gnällde lite. När klockan var 07.30 bestämde jag att det var viktigt för honom att få somna om innan det blev morgon så jag gick in och lade tillrätta och ramsade ut och visst somnade han! Hur ska jag få honom att förstå att han behöver lägga sig på mage för att komma till ro? Har tänkt att han kanske ska få en tidsbegränsning i hur länge han får ligga vaken på rygg ( såvida han inte är väldigt glad och bara jollrar! för då kommer han bara att vända sig tillbaks på rygg om jag lägger tillrätta) och sedan utöka den tiden för varje natt, t ex att jag väntar 20 min inatt, 25 min imorgon natt osv tills att jag går in och lägger tillrätta om han ej somnat. Vad tror du om det? Har tänkt på att locka honom till att vända sig själv under dagen och jag har inte vänt honom själv (så många gånger...)
Ett par saker till.
Varför behöver man inte ramsa utomhus? Vi har gjort det- kan vi sluta utan risk?
Elias äter mängder av puréer till varje måltid och en banan oftast efteråt, det blir 3 bananer per dag; är det för mycket? BVC säger att det kan vara klokt att minska mängden...?
Ungen blir knubbigare för var dag och du måste ha ett trollspö som når genom datorn för han är redan lite piggare faktiskt! För första gången har han idag varit jätteglad och aktiv HELA promenaderna som infaller innan daglurar, tidigare har han alltid halvsovit fram till det varit dags att lura och brustit i gråt när jag hindrat honom från att sova. Dagen har varit solig och underbar och vi mår så bra! Tack för att du berömmer- känns hur bra som helst! Jag känner att jag "betalar tillbaka" Elias för det lidande han fått utstå förut pga min oförmåga och det är jag dig evigt tacksam för!Hoppas du haft en underbar dag du med! Nu ska vi bada! :D
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Ny Rapport!
Det är måndag idag och nätterna har löst sig fint, Elias har somnat om efter ramsande när han vaknat under vargtimmarna, har börjat vända sig tillbaka på mage eller på sidan. En gång har jag fått gå in och lägga tillrätta. Han vaknar inte lika ofta och inte lika tidigt. Daglurarna har däremot krånglat en del i helgen men inga katastrofer har inträffat! På det stora hela känns det som att allt är under kontroll och på väg att bli ännu bättre.
Mörkret har infunnit sig och jag undrar om sena dagluren hellre ska tas inomhus om vi inte har lyse ute? För att skilja dag från natt...
Hjärtliga hösthälsningar från oss! :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbar berättelse :D Jag blir så glad :lol: Ser fram emot fortlöpande rapport :wink: :lol: Duy är så duktig, lyhörd och kärleksfull :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Måste berätta att Elias sovit två hela nätter i rad nu! Underbart- vårt hårda arbete har gett resultat! Piggheten var tyvärr bara på visit men desto mer ser jag nu fram emot när den kommer för att stanna...! Återkommer snart med mer!
:D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det ser fantastiskt bra ut, alltsammans :D Jag blir så glad över alla dina varma ord och jag blir lika glad (minst :lol: ) över att lilla älsklingen får sova så gott, och - snart - ni alla :lol: :!:

Nu blir han allt piggare och blommar alltmer. Är det inte det vackraste som finns att se :?: :lol:

Ja, låt honom vända sig på golvet, utan att hjälpa; han kommer snart på knepet och tar det med sig i sängen. Men vaken i evigheter ska han ju inte vara, även om han är glad. (Och nu när han börjat sova som folk, tror han lätt att han är utsövd fast han inte är det.) Det är en balansgång, när man ska ingripa och när inte; jag tycker det låter som om du lyssnar av alldeles utmärkt :!: Om och när du ingriper och vänder, gör det snabbt och lätt och - framför allt - sällan :wink: Det här går förbi ju mer sammanhängande han får sova. Så det gäller att inte störa, men till nöds hjälpa, undantagsvis.

Utomhus är själva vagnandet likamed ramsan, kan man säga. Man vill ju inte heller skrämma slag på folk :roll: Men självklart, ställer du bara ut vagnen därhemma för att han ska sova i den ute, kan du ramsa när du går därifrån. Det är inget konstigt med det. Men du måste inte :!: Han vet också vad som gäller nu och VILL sova. Ett litet skak några gånger i barnvagnshandtaget sätter punkt.

Låt honom äta :!: Nu samlar han krafter och njuter dem :wink: Med tiden kommer viktökningen att avta lite fint och han lugnar ner sig; nu har han så mycket att ta igen :P Begränsa honom inte. Han gör det själv så småningom :!:

Det är fullkomligt underbart att höra hur bra ni mår och hur glad du är, och TACK för alla dina varma, vackra ord :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Tack för dina ord! Elias vänder sig numera alldeles själv i sängen och han vaknar överhuvudtaget inte till ordentligt annat än inom sista timmen före morgon, han sov hela nätter ett tag men nu vaknar han runt sju och somnar sällan om (glad i hågen..!) men jag jobbar på det...! Det har börjat blåsa mycket och jag har ingen lä-plats att ha vagnen på (som dessutom börjar bli för trång att sova i med en massa kläder), med tanke på andningslarmet, så han har fått sova i spjälsängen inomhus under daglurarna och det har ställt till det lite...men det ordnar sig väl med tiden och jag tänkte ordna en pulka som han kan sova i utomhus!Och förlängnings-sladd till larmet!Och leta efter större vagn...!
Elias börjar bli lite piggare men än är det en bit kvar. Jag har nog också drabbats av "eftertrötthet" nu när jag fått sova hela nätter och börjar ta igen min egen sömnbrist så ibland går vi här hemma som två zombies och jag får ta mig i kragen och rycka upp oss!
Skönt att höra att jag vågar proppa i honom all mat som bara går ner...tack!
En fråga har jag:(När Elias blivit pigg igen!):
Har jag uppfattat saken rätt om jag låter honom behålla 15-timmars schemat ända tills att det märks att han inte sover hela eftermiddagsluren? och att det då är den jag börjar minska ner och sedan tar bort? följt av morgonluren? och långluren mitt på dagen behålls längst? och 12-timmars natten ska man inte minska ner på?
En stor KRAM vill jag skicka dig för alla dina uppmuntrande ord och all din hjälp och värme; TACK
:!: :D
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Oh- jag glömde en sak! Jag tror att jag kanske fastnat i ett bekräftelse-träsk...!
Jag har varit väldigt noga med att lyssna på Elias ordentligt när jag lagt honom och att svara med bekräftelse så fort han tystnat och väntat ut total tystnad med ramsa efter ramsa (bekräftelser). Nu vet jag inte om jag gör rätt för han ställer inga regelrätta frågor längre, han snarare bekräftar mig tillbaka med små gnäll, ibland VÄLDIGT tysta små gnällanden... ska jag strunta i att ha dessa utdragna "debatter" med honom och helt enkelt vänta tills han i princip somnat och ge en bekräftelse då istället? Den gången jag provade så undrade han var jag var med alla mina bekräftelser, så nu vet jag varken ut eller in... :?: Hans snabba insomnanden har börjat dra ut på tiden till ungefär tio minuter pga detta, lugna och fina men ändå...kanske blir de ännu längre så småningom... :!: :?:
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Hej, nu har jag inte skrivit på ett tag, livet går sin gilla gång och tröttheten har börjat ge med sig ytterligare hos Elias! Och visst är hans rosiga kinder och hans nyfunna energi underbar att se!!!- det absolut vackraste som existerar...
Elias har blivit en liten självständig pojke som anstränger sig för att få mig att förstå vad han menar eller vill (att jag ska veta...!) Har krälar och ålar sig fram i en fart som får mig att häpna! Han betraktar och skrattar åt de mest underliga saker, vad häftigt det vore att få del i vad han ser för underbara samband och mönter!
"Bekräftelseträsket" har jag tagit mig ur.
Har fortfarande undran över schemat kvar; eftersom han tar lång tid på sig att sova ikapp förlorad sömn så har jag låtit schemat vara detsamma sedan vi började kuren ( som nu är ca 7 veckor sedan). Ska jag fortsätta så tills jag märker att han inte behöver eftermiddagsluren längre och då korta ner den ? och sedan fortsätta efter hans behov utan att bry mig om vilket antal timmar hans ålder behöver? (så länge han inte underskrider timbehovet givetsvis!) 12 timmars natten behålls längst?
Tack så länge :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"