Liten är här - frågor om SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Så rätt, så rätt :D . Sedan vi drog ner på dygnssömnen så funkar långluren sååå mycket bättre. Det tar fortfarande lite för lång tid att somna, men det är nästan inga sura miner, mer lite snack och småskrik, helt ok tycker jag :wink: . Och det lär bara bli bättre :D .
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Underbart :thumbsup: :D
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Ja verkligen! Och igår somnade hon utan ett pip på kanske 10 minuter :D . Fantastiska standardmodell :D :D :D .

Det här låter ju nästan för bra för att vara sant men nätterna går också riktigt bra nu. I natt var tredje natten på rad som hon sov till väckning kl 07, bortsett från något litet tidig-morgon-snack vid 06 någon av nätterna som avhjälptes med en (EN!) ramsa.

Så nu börjar jag känna att överflyttning till spjälis och in till storasysters rum börjar bli värt att fundera på (så sent som för några veckor sen var jag helt uppgiven och undrade om hon nånsin skulle kunna bo inne hos Elin :wink: ). Men hur göra? Ska vi göra någon tvåstegsvariant, att först lägga henne i spjälis i ANNAT rum och sen flytta in till storasyster när spjälisen har blivit bekant? Jag är bara så rädd att störa storasyster för mycket. Jag vet visserligen att hon fixar det, hon kommer inte att börja trassla med sömnen, men det känns dumt att ge henne sämre sömn i onödan. Hur har ni andra gjort?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad härligt :D

Jag har flyttat över mina barn till syskonen när de sovit sina hela nätter några nätter och det har aldrig stött på patrull, tvärtom :D . Stora inflyttningskalaset där syskonen hjälpt till och fixat för ännu en och alla har sovit gott även om någon av dem vaknat. SKULLE det bli lite tjorv är det inte värre än att det går över :wink: .

Bra jobbat med standardmodellen :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Har din definition av sovit-hela-nätter inkluderat lite tidigt morgonstrul? Eller har du väntat tills även tidiga morgonuppvak vid si så där 5-6-tiden har lagt sig?

Och har du flyttat från vagn (i annat rum) till spjälis i nytt rum direkt? Eller först haft en liten invänjningsperiod i annat rum med spjälisen?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Jag flyttade in min Selma till storasysters rum när jag plockat bort sista nattmålet och nätterna satt ordentligt. Flyttade ut storasyster till vårat rum de första nätterna har jag för mig.

Lycka till!

Det är toppen mysigt att ha dem sovandes i samma rum. Och de tycker dem också!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Re: Liten är här - frågor om SM

Inlägg av Lobilina »

Lillfisen har hunnit bli hela 6 månader nu :shock: , och är en glad liten tjej som helst ligger på mage och upptäcker saker, saker och saker :D . Hon gör seriösa krypförsök, mer och mer för varje dag, och blir så arg så arg när det inte går hennes väg. Men de senaste dagarna har hon fått grepp om hur hon ska röra benen, nu gäller det bara att följa med där fram också, med armarna, så kommer hon snart framåt :D

Hon sover sedan drygt två veckor i spjälsäng på natten. Överflyttningen från vagn till spjälis gick jättebra, ingen skillnad egentligen (uppvak som löstes själv eller med ramsa x1 eller x2). Och skönt att få lite mer plats :D .

Men till storasyster har hon inte flyttat än, eftersom en envis förkylning kom emellan och ställde till det på nätterna. Sedan ca 1,5 vecka, alltså strax efter att hon hade flyttat till spjälisen, så suger vi snor på nätterna och har massa annat för oss än att sova :cry: . Hon har rätt svårt att somna om efter snorsugningen (helt förståligt :wink: ), ibland tar det upp till två timmar. Och ramsa utanför dörren har inte alls funkat, jag har fått gå in flera gånger och stoppa om och sätta på musik, så somnar hon efter ett tag (om vi inte måste suga snor igen förstås :evil: ).

Så jag känner liksom att vi har halkat av banan lite... och skulle behöva hjälp och pepp för att komma tillbaka igen. Min tanke är att göra någon minikur, att envist köra ramsan utanför dörren (INTE gå in i rummet) och köra så några nätter så kanske det rättar till sig igen. Eller hur skulle ni ha gjort?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Liten är här - frågor om SM

Inlägg av Elle »

Spännande, krypning på gång! Avvakta till juvelen är helt frisk så att ni inte känner er osäkra. Sedan styr ni upp på banan igen och har verktygen till er hjälp: ramsan(nr 1), tillrättaläggande och solfjäder om hon "fastnar" eller blir ledsen och var noga med bekräftelsen!

Kan lova att det tar en 3-4 dagar och sedan har ni den sköna sammanhängande nattsömnen tillbaka. Så pep, pepp, pepp! Ni kan det här!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Re: Liten är här - frågor om SM

Inlägg av Lobilina »

Ja vi avvaktar lite. Det är fortfarande snorigt och jag sög snor även den här natten som var, suck, det tar liksom aldrig slut i lilla näsan. Men när hon känns frisk så tar vi nya tag. Tack för stöttning :heart:
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Liten är här - frågor om SM

Inlägg av Sarisparis »

Hur gâr det med snorandet? :D
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Re: Liten är här - frågor om SM

Inlägg av Lobilina »

Det går inget vidare alls med snorandet :cry: . I mellandagarna var vi på vårdcentralen i omgångar eftersom förkylningen aldrig ville ge med sig och hon dessutom hade börjat rossla rejält i luftvägarn och verkade ha det lite bökigt med andningen på nätterna. På vårdcentralen fick vi utskrivet ventoline i flytande form som skulle tas till natten men det blev ingen bättring alls så då fick hon inhalera på vårdcentralen istället. Men de tyckte inte att det gav någon effekt så de skickade oss till barnakuten, för att inhalera något starkare. Sedan dess inhalerar vi var tredje timme här hemma, och efter snart en vecka med detta så kan vi konstatera att det knappast har blivit någon bättring, så idag försöker jag få tid på barnläkarmottagningen.

Så nätterna är som de är.... rossliga och snoriga och allt annat än fridfulla. Dessutom är det lite synd att lilla loppan fortfarande bor i eget rum, den där överflyttningen till storasyster blev liksom aldrig av eftersom förkylningen ställde till det. Och det känns som att vi börjar närma oss åttamånadersångest, bara typ en månad kvar, och att flytta över DÅ är ju knappast en bra idé (under förutsättning att hon drabbas av samma ångest som storasyster vill säga, men det vet man ju inte, och vi kan ju bara hoppas att Liten får en mildare variant). Så jag hoppas verkligen att förkylningen och våra nätter blir bättre MYCKET snart så att vi får ordning på sovningen.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Re: Liten är här - frågor om SM

Inlägg av Lobilina »

Kan tillägga att hon mitt i allt snorande och hostande och rosslande ändå är en förvånansvärt glad sötnos som dessutom gör framsteg med krypningen, numera tar hon sig FRAMÅT och blir så lycklig när hon själv kan välja vilka saker som ska undersökas :D .
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Liten är här - frågor om SM

Inlägg av Sarisparis »

Oj, det lâter ju inget vidare! :?

Här i Frankrike är det jättevanligt att gâ till en 'kinesithérapeute' (tydligen physiotherapist pâ engelska) med snoriga bebisar. Det är en sorts massage där man hjälper bebisen att fâ upp och ur sig allt slem. Inte särskilt trevligt just dâ, men man kan pâ sâ sätt undvika medicinering. Har dock ingen aning om det finns i Sverige.

Hâller tummarna för att detta snart ger med sig. Härligt att höra att lillan inte lâter snorandet hindra henne frân att upptäcka världen! :thumbsup:

:heart:
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Liten är här - frågor om SM

Inlägg av Clara Cecilia »

Sarisparis skrev:physiotherapist pâ engelska

är tyvärr sjukgymnast på svenska och dom får inte behandla bebisar alls i Sverige, då förlorar dom sin legitimation.

Så koksaltlösning i parti och minut är det som finns och Näsfrida http://www.nasfrida.se/

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Liten är här - frågor om SM

Inlägg av Sarisparis »

ja, det är verkligen skillnad pâ olika länder i allt som rör medicin. Tack Clara för upplysningen!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"