Liten är här - frågor om SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Andra natten gick ungefär som den första, med skillnaden att första uppvaket kom lite senare. Men sen var det typ fyra-fem gånger som jag fick vagna, och det var hyfsat lätt att söva om.

Tredje natten, alltså den senaste, gick både bättre och sämre :? . Bättre för att första uppvaket kom ca 02.30, och så länge har hon aldrig sovit förut. Men också sämre för att det blev rättså mycket skrik och tillslut tokskrik samtidigt som jag vagnade, och det tog nog uppemot 45 min att få tyst på henne :( . Sen vaknade hon någon gång vid 05 men det var enkelt att reda ut. Nästa gång, vid typ 06, var det svårt igen, och hon somnade aldrig om innan 07 :( :( :( och var hur ledsen som helst, har aldrig hört henne skrika så :cry: .

Jag har ju BARA vagnat nu, men borde jag ramsa också? Jag ser inte att AW skriver något om det i BB när det gäller att vagna bort nattmål. Tänkte också att det kanske är dumt att ramsa eftersom vi sover i samma rum (det är inte praktiskt möjligt just nu att ändra på det) eller det kanske inte spelar någon roll?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Dra inga stora växlar pâ den tredje natten, det är ju bara en, eller hur? :wink:

Visst använder ni ramsan redan vid läggning? Om den redan är bekant sâ varför inte ha den som första svar vid nattkrângel.
När man kurar och ändâ sover i samma rum sâ kan man smyga ut ur rummet fort som attan och ramsa utanför dörren, och sen smyga in försiktigt när det tystnats ordentligt. Inte sâ bekvämt kanske, men jag tror att om ni ramsar alldeles intill henne sâ blir det mer "närvaro" än det är tänkt, och dâ kan det störa mer än det hjälper.

Lycka till i natt!
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Ja ramsa vid läggning har vi haft länge, så den är bekant. Och jag har även använt den tidigare, vid nattuppvak, och ibland har den funkat jättebra, ibland inte alls. Men hur mycket ska jag ramsa egentligen? På minsta pip? Och sen, när hon tystnar och sen börjar igen, ska jag ramsa på en gång eller avvakta och låta henne skrika lite?

Jag har nog hakat upp mig på att AW skriver att man ska vagna vid minsta pip vid uppvak (när nattmålet ska bort), så det är därför jag undrar hur mycket jag ska ramsa (och också vagna, om det behövs för att lugna ytterligare)?

Jag ska försöka smyga ut ur rummet och ramsa, alternativt installera mig på en soffa som står utanför rummet. Får se hur det blir... Men undvika att ramsa inne i rummet ska jag i alla fall göra.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Som jag ser det har ni klarat av 3 nätter, eller hur, så nattmålet är borta nu. :D Då behöver ni inte reagera på minsta pip längre utan det räcker att ramsa om hon gråter eller fastnar. 8) Sover gör man ju hela natten, och det kan man behöva påminnas om ifall man inte reder upp sina uppvak själv.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Sagt och gjort. Skruttan har fått sova i eget rum några nätter nu, och jag ramsar utanför dörren. Ramsan biter bättre och bättre, senaste natten var den bästa, jag behövde bara ramsa x1 eller x2 så somnade hon :D . Detta dock INNAN kl 05.00, sen var det kört som vanligt, med skrik från och till fram till morgon kl 07.

Det känns hur som helst som att det går bättre och bättre, även om det känns hopplöst från och till att hon fortfarande vaknar så många gånger varje natt, ibland redan 23.30, och då har hon ändå fått välling vid ca 19, som hon ju borde klara sig bra på. Men förmodligen är det inte hunger hon vaknar av, utan omställningen i sig, att hon inte får mat längre. Så hon lär väl fråga ett tag till, och jag fortsätter ge tydliga svar och hoppas det räcker :wink: .
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Lobilina skrev:
Sagt och gjort. Skruttan har fått sova i eget rum några nätter nu, och jag ramsar utanför dörren. Ramsan biter bättre och bättre, senaste natten var den bästa, jag behövde bara ramsa x1 eller x2 så somnade hon
:thumbsup: =D> Bra jobbat!
Detta dock INNAN kl 05.00, sen var det kört som vanligt, med skrik från och till fram till morgon kl 07.
Vargtimmen kan vara besvärlig, men ni är verkligen pâ rätt väg. Snart sitter det! :D
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Tjoho :D här händer det grejer :D :D :D . Lilla fröken sov ända till 04.45 i natt :shock: :D , snackade och småskrek lite, och somnade om själv och sov sen till 06.30 :D .

Hoppas på en lika bra natt igen!
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Vad bra ni jobbar! :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Det går hyfsat framåt här, tycker jag. Sedan rekordnatten häromsistens, när hon sov till 04.45, så har vi haft några halvbra och två jättebra nätter. De två bra sov hon ända till 06 bortsett från ett litet skrik någon gång vid midnatt, vilket jag nästan definierar som sova-hela-natten. Det gick dessutom bra att söva om med ramsan vid 06, och jag fick väcka vid 07 :D .

I natt var det lite si så där igen, uppvak redan vid 23 och sen några gånger till under natten ända fram till 07. Det löste jag rätt enkelt med ramsa visserligen, men det som stör mig är att jag tror att det är lilla magen som spökar igen (mycket fis och stök och bök plus att hon bajsar rätt mycket på dagarna, typ 3-4 gånger med rejäla mängder). Hon får sedan några dagar tillbaka kött i maten också, och äter med stooooor aptit, hon är nästan omättlig när det gäller riktig mat. Vilket ju glädjer mig så klart, men jag undrar om det har blivit lite för tufft för lilla känsliga magen. Och så som jag ser det är det efter införande av kött som bajsandet blivit mer, precis som det var tidigare när vi införde gröt och välling.

Så här ser måltiderna ut:

07 frukost, ersättning
10.30 lunch, kött/fisk/grönsaker + frukt + ersättning
14.30 mellis, gröt + frukt + ersättning
17.30 middag, som lunchen
19.00 slurk, välling

Ersättningen går inte alltid ner, men jag erbjuder flaska om i fall att det skulle slinka ner några droppar. Ibland går det ner jättemycket :shock: , ibland nästan inget.

Borde jag, med hänsyn till den uppenbart känsliga magen, dra ner på köttet/fisken? Kanske bara ge flaska med ersättning toppat med en banan eller grönsakspuré eller nåt till middag? Så att det bara blir ETT ordentligt mål med riktig mat per dag?

Såååå tacksam för svar.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Jag tycker att det låter som det går underbart! Hon äter bra, somnar om efter uppvak med ramsa eller själv, härligt jobbat!

När köttet kommer in i bilden förändras bajset, så är det. Mer blir det och särskilt gott luktar det inte heller :D .

Men jag tycker absolut inte att du ska dra ner - som du själv skriver så är "hon nästan omättlig vad gäller riktig mat".
Det betyder att hon tycker att det är gott och att hon blir mätt - och håll i dig - mer kommer slinka ner, 5-6 månaders kan vara så hungriga och sugna så man faktiskt inte tror sina ögon.

Magen kommer lugna ner sig på några dagar är min tro och hon sover ju praktiskt taget igenom fisarna redan nu :lol: .

Och glöm inte potatismoset med smör!

Clara

:heart:
Mamma till V 2008, L 2010
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Ok, då borde jag sluta nojja om bajset, och hoppas att magen stabiliserar sig snart :wink: .

Men en annan sak. Vi har haft rätt struliga läggningar dagtid under några veckor. Både långluren och eftermiddagsluren är jätteskrikiga vid läggning, och hon kan ligga och skrika från och till, mer eller mindre (men på senare tiden allt mer), i upp till 30-45 minuter. Hon somnar ju till slut, men sen kommer uppvaket efter 45 minuter, och här skriks det också en del innan hon somnar om (vilket hon allra oftast gör, som tur är).

Både morgonluren och kvällsläggningen funkar bra, oftast bara lite gnöl eller något skrik, men det hanterar hon själv (särskilt på kvällen, då det funkar oförskämt bra).

Vet inte vad detta beror på... Har rannsakat mig själv och kunnat konstatera att:

:arrow: magen är proppis
:arrow: vi skrattar innan läggning
:arrow: massor med saker händer under vakentiden, antingen ute eller inne, hon är där det händer grejer och hjälper till på sitt lilla sätt :wink:

Det jag kan tänka mig är att hon är FÖR trött, och borde läggas tidigare, för hon har visat sig vara en riktig liten tröttis. Men hur mycket kan man egentligen begränsa vakentiden? Kan man lägga en 5-månaders redan efter 1,5 timme, eller till och med efter 1 timme? Det känns ju som väldigt lite vakentid tycker jag.

En annan tanke som slagit mig är att hon är för pigg :? . Av just samma anledning då, fast tvärtom, att hon är vaken för kort tid. Men det stämmer ju inte med eftermiddagsluren, där hon också är svårsövd, och vakentiden är mycket längre, alltid minst 2 timmar.

Så här ser tiderna ut:

07 gomorgon
08 sova 1,5 timme
11.30 sova 2,5 timme
16.00 sova 45 minuter
19.30 gonatt

Idag har det helt havererat. Jag la henne vid ca 11.20, hon skrek till 12 när jag satte på jättehög musik, då blev hon tyst och somnade troligtvis. Men nu hörde jag henne igen, skrikande :( . Blä.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Litet förtydligande bara;

morgonluren sover hon oftast 8.15-9.45, och sen lägger jag henne 11.15-11.30 till långluren beroende på hur trött hon verkar. Så vakentiden blir ca 1,5 timme där.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Hej Lobilina :D

Hur gâr det för er?

Jag undrar om du inte helt enkelt har lite för mycket sömn pâ schemat? 5 och 6 mânaders ligger i snitt pâ 15 timmar och jag fâr det till drygt 16 timmar pâ ert schema.
Jag har god erfarenhet av en lite kortare förmiddagslur (45 minuter har funkat fint hos oss) och sen en rejäl middagslur (2 timmar tex). Hos oss har det varit sâ att om morgonluren blir för lâng sâ brukar eftermiddagsluren krângla.

Kram.
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Jo när du säger det så.... det är klart att det har varit för mycket sömn på schemat ](*,) , men jag har nog tänkt lite som så att eftersom hon är en liten tröttis så behöver hon all sömn hon kan få. Och dessutom har den där 1,5-timmesluren på morgonen funkat så himla bra, utan skarvar och allt, så det har tagit emot att dra ner på sömnen just där. Dessutom har hon ju varit vaken en del på nätterna i samband med uppvak så jag har tänkt att det det finns lite att "ta av".

Nåväl, nu ändrar vi schemat och rättar oss efter 15 timmar, och förmodligen kommer den goda förmiddagssömnen förflyttas till långluren istället :wink: .
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lobilina! :D

Det är ju det där med att de växer så fort, de små... :shock: Just när man har hunnit förstå att det är en Tröttis man har att göra med så växer de plötsligt och så får man anpassa sig till nya förutsättningar! :lol: Det blir nog bra med ett nytt schema, men tänk mindre i termer av "är det rimligt med 1,5h vakentid?" och mer i totalt antal vakentimmar - en del är ju sjukt morgon- eller kvällströtta medan andra har en mer jämn rytm över dygnet. Det är ju därför alla behöver lägga sina egna individuella scheman, eller hur! 8)

:idea: Det är en bra idé att inte heller lägga på extra sovtid på dagen för att kompensera för nattskarvar, för då "behöver" barnet ju inte sova skarvfritt på natten - hon får ju ihop sina sömntimmar ändå! :wink: Se alltså hellre till att det blir lagom på dagen så att hon får incitament att sova hela natten! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"