Hej!
Vi ska kura vår kille nästa torsdag då han är ett år minus 8 dagar men vi har några frågetecken. På dagen har vi tänkt att han ska sova i vagnen vilket han gör idag. Att sova på mage där är omöjligt så det får bli ryggläge, med sele. Har läst att man inte brukar vagna äldre barn men att solfjädrar honom när han ligger på rygg känns inte riktigt bra, kan man inte vagna honom? Eftersom han ligger på rygg, ska man hänga en sjal för så han inte ser vad som händer? Om vi vagnar, vagna tills han blir tyst och sen gå därifrån, till ett annat rum, med ramsan? Han brukar sova utomhus, är det bäst att “dagkura” utomhus då eller? Eftersom han sover på rygg, att trycka till på var fjärde vagning, ska man göra det då? Känns inte riktigt bra, känns som man kommer trycka honom i magen.
En lite fråga till, vi har vyssan lulltassar på sängen, ska vi ta bort dem? Eller kan man använda dem för att lugna? Kanske bäst att hålla sig till solfjädern på natten?
MVH
Ann Sofi
Vagna större kille?
Vagna större kille?
Mamma till Elis född 19 november 2009, kurad december 2010 och Saga, född 5 oktober 2011, kurad april 2012.
Hej Ann Sofi och varmt välkommen! Kul att du hittat hit!
Ett år snart, då har ni bara en lur? Om jag hade kurat en så stor hade jag nog antingen köpt en billig stor vagn på Blocket med mer svängrum eller kurat inne i sängen. Hur hade ni andra gjort?
Du kan absolut vagna i ryggläge, men jag tycker inte man får till det lika bra på rygg. Säkert en smaksak! När han är lugn kan du ramsa dig iväg från vagnen (precis som du skriver är det bra att täcka för så det inte blir för många synintryck) om du känner dig bekväm med det utomhus. Eliminera alla störningsmoment, typ andra människor ;O), så du kan koncentrera dig på kuren. Är det du som kurar både natt och dag eller har du hjälp första dagarna?
Känner inte att det känns bra att trycka till när han sover på rygg.
Vyssan lull kan du nog ta bort, blir inte det lite konstigt när du buffar annars?
Kram Emma
Ett år snart, då har ni bara en lur? Om jag hade kurat en så stor hade jag nog antingen köpt en billig stor vagn på Blocket med mer svängrum eller kurat inne i sängen. Hur hade ni andra gjort?
Du kan absolut vagna i ryggläge, men jag tycker inte man får till det lika bra på rygg. Säkert en smaksak! När han är lugn kan du ramsa dig iväg från vagnen (precis som du skriver är det bra att täcka för så det inte blir för många synintryck) om du känner dig bekväm med det utomhus. Eliminera alla störningsmoment, typ andra människor ;O), så du kan koncentrera dig på kuren. Är det du som kurar både natt och dag eller har du hjälp första dagarna?
Känner inte att det känns bra att trycka till när han sover på rygg.
Vyssan lull kan du nog ta bort, blir inte det lite konstigt när du buffar annars?
Kram Emma
Hej Emma!
Tack för ditt svar!
Han sover två gånger per dag nu, men vi tänkte införa en daglur i och med kuren. Idag sover han inte så många timmar på natten, så den totala sömnmängden kommer ändå bli större än idag. Vi hoppas det ska gå bra. Han ska börja dagis i januari så vi försöker att hans schema ska vara så likt dagis som möjligt.
Vi kör nog på vår befintliga vagn som är rätt stor. Får hoppas att det går bra. Vi skulle ju kunna prova magläge, om det är möjligt, får fundera...
Jag har hjälp så det är min sambo som får ta hand om dagluren.
Jag är också lite inne på att ta bort vyssan lull. Vi hade nog tänkt att solfjädra istället för att buffa eftersom han är så stor. Eller skulle man kunna prova att buffa och se om det funkar och om det inte går bra övergå till endast solfjädern eller blir det hattigt och förvirrande för honom? Han är så stark och rörlig så jag är inte säker att jag lyckas hålla fast honom med en hand.
Kram
Ann Sofi
Tack för ditt svar!
Han sover två gånger per dag nu, men vi tänkte införa en daglur i och med kuren. Idag sover han inte så många timmar på natten, så den totala sömnmängden kommer ändå bli större än idag. Vi hoppas det ska gå bra. Han ska börja dagis i januari så vi försöker att hans schema ska vara så likt dagis som möjligt.
Vi kör nog på vår befintliga vagn som är rätt stor. Får hoppas att det går bra. Vi skulle ju kunna prova magläge, om det är möjligt, får fundera...
Jag har hjälp så det är min sambo som får ta hand om dagluren.
Jag är också lite inne på att ta bort vyssan lull. Vi hade nog tänkt att solfjädra istället för att buffa eftersom han är så stor. Eller skulle man kunna prova att buffa och se om det funkar och om det inte går bra övergå till endast solfjädern eller blir det hattigt och förvirrande för honom? Han är så stark och rörlig så jag är inte säker att jag lyckas hålla fast honom med en hand.
Kram
Ann Sofi
Mamma till Elis född 19 november 2009, kurad december 2010 och Saga, född 5 oktober 2011, kurad april 2012.
Smyger in här...
Det går att vagna på rygg väldigt bra. Det har jag gjort. Går fin fint. Och nej jag har inte tryckt till på var 4:e. Jag vagna tills liten var sömn tung och sedan gjorde jag skak, skak sidledes och sist ramsa mig bort. Det fungerade jättebra och sedan var det bara att ställa ut vagnen när han somnat.
Ibland när det var mkt frågor och jag hade kurat några dagar så körde jag en mjuk solfjäder på lillens bröst. Tills han blev sömntung och ramsade bort.
Buffa har jag också gjort vid ngt tillfälle då min son var 17 mån och det gick men det gäller att ha armmuskler för att få rätt rytm, juste gung liksom, annars undrar nog liten vad tusan du håller på med.
Solfjädern får anpassas efter barnets sovläge. Huvudsaken är att den lilla kroppen förstår att aktiviteten skall upphöra och slappna av. När min son var kring året minns jag att jag solfjädrade vid ett tillfälle och då använde jag två händer.
Det man ska vara beredd på är att det är tungt arbete. Gör man för löst förmedlar man inte trygghet (inga säkra händer om du förstår vad jag menar) och blir det för hårt, ja då blir det ju helt enkelt fel. Så det gäller att våga använda en del kraft men precis så det blir behagligt stadigt om man säger.
Tja, jag vet inte om detta hjälpte. Har lite svårt att förklara men jag hoppas det gav ngt.
Värme /Luvisen
Det går att vagna på rygg väldigt bra. Det har jag gjort. Går fin fint. Och nej jag har inte tryckt till på var 4:e. Jag vagna tills liten var sömn tung och sedan gjorde jag skak, skak sidledes och sist ramsa mig bort. Det fungerade jättebra och sedan var det bara att ställa ut vagnen när han somnat.
Ibland när det var mkt frågor och jag hade kurat några dagar så körde jag en mjuk solfjäder på lillens bröst. Tills han blev sömntung och ramsade bort.
Buffa har jag också gjort vid ngt tillfälle då min son var 17 mån och det gick men det gäller att ha armmuskler för att få rätt rytm, juste gung liksom, annars undrar nog liten vad tusan du håller på med.
Solfjädern får anpassas efter barnets sovläge. Huvudsaken är att den lilla kroppen förstår att aktiviteten skall upphöra och slappna av. När min son var kring året minns jag att jag solfjädrade vid ett tillfälle och då använde jag två händer.
Det man ska vara beredd på är att det är tungt arbete. Gör man för löst förmedlar man inte trygghet (inga säkra händer om du förstår vad jag menar) och blir det för hårt, ja då blir det ju helt enkelt fel. Så det gäller att våga använda en del kraft men precis så det blir behagligt stadigt om man säger.
Tja, jag vet inte om detta hjälpte. Har lite svårt att förklara men jag hoppas det gav ngt.
Värme /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Hej!
Tack, det hjälpte mycket!
När du skriver att du körde en mjuk solfjäder på hans bröst efter några dagar när det var många frågor, då vagnade du alltså inte, utan bara solfjädrade, eller?
Jag frågar vidare...
Solfjädern ska ju anpassas efter barnets sovläge när de är i den här åldern, men jag är lite tveksam hur jag ska göra. Oftast skulle jag vilja säga att han sover och somnar på sidan. Ibland sover han dock på mage med ena armen ned efter kroppen och den andra upp, det håll han har huvudet. Det känns som att det är enklare att solfjädra när barnet ligger på mage men det kanske går bra när de ligger på sidan också? Jag tvekar om jag ska solfjädra honom på sidan eller så som han ibland ligger på mage.
Jag förstår att det gäller att ha rätt känsla så det blir lagom hårt, får hoppas att jag känner så det blir lagom. Ja, buffning på större är ingen lätt sak, jag lutar mer och mer åt att bara solfjädra.
Maratonkurning, oj
Låter tufft.
Kram
Ann Sofi
Tack, det hjälpte mycket!
När du skriver att du körde en mjuk solfjäder på hans bröst efter några dagar när det var många frågor, då vagnade du alltså inte, utan bara solfjädrade, eller?
Jag frågar vidare...
Jag förstår att det gäller att ha rätt känsla så det blir lagom hårt, får hoppas att jag känner så det blir lagom. Ja, buffning på större är ingen lätt sak, jag lutar mer och mer åt att bara solfjädra.
Maratonkurning, oj
Kram
Ann Sofi
Just precis! Bara solfjädern.När du skriver att du körde en mjuk solfjäder på hans bröst efter några dagar när det var många frågor, då vagnade du alltså inte, utan bara solfjädrade, eller?
Solfjädern- Jag tror så här: att barnet läggs på sidan om det passar barnet bäst och så håller man ett statiskt grepp på lilla låret eller höften. Ibland kanske man måste hålla en hand vid axeln om barnet börjar åla sig eller så. Ett statiskt grepp helt enkelt hur som liksom än så länge man inte klämmer åt mjukdelar. Sedan står man still och håller sina händer helt stilla (bäst det går då när liten rör sig), tar i mer när liten börjar ta sig loss och lättar successivt på trycket när barnets kropp slappnar av.
Barnet är ganska stort men inte så stort. Jag tror att du kan lägga liten till rätta på mage om det känns bra för dig , solfjädra och vänta på att kroppen blir sömntung och ramsa ut. Sedan kan han ju lägga sig som han vill under sömnen- vilket han kommer göra ändå
Ja, min kurning var tuff men det gick! :thumbsup: Kan jag, kan verkligen du
Goa hälsn!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
SM rookie
SM rookie