Något för oss - eller inte?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Inlägg av MamMalin »

Har nu börjat kika i read-boken...efter att ha läst math-boken känns den rätt så solklar MEN jag har en fundering på bokstaven a!
I de flesta böcker (eller tryck text vart som helst) används det "gamla" lilla a. (precis som här). När jag skriver (och som man lär sig skriva i skolan) används det "nya" lilla a. Spelar detta någon roll när man börjar läsa ord med lillkillen? (vet att det är en liiiiten detalj jag hakat mig på - men minns också när jag lärde mig läsa/skriva att jag blev störd av detta...).

Nyfiken på era tankar!
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Det har jag inte tänkt på! :shock:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Bra fråga :!:
Jag har också tänkt på detta eftersom endel ord är skrivna på datorn och endel av mig.
Men barn lär ju sig så snabbt så dom borde väl förstå ganska snabbt att det finns 2 sätt att skriva a på eller :?:

Hege - vad tror du :-k
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag började med "nya" lilla a, och sen blev det blandat för att jeg själv slarvade. Det skapade dock ingen förvirring.

Men något som är viktig är att namn alltid skrivas med stor förbokstav.

Och att början på en mening har stor förbokstav, och punkt till slut. Ingen förklaring behövs, barnen listar själv ut att det är en regel. Men man måste vara konsekvent med just det, annars blir det förvirring.


Jag heter alltså alltid Hege, och aldrig hege.

Men jag heter mamma mitt i en mening, och Mamma i början på en mening.

:D
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "