Sm med min Isak

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Tack chokladkaninen! Ja, det känns verkligen som han vill ha mer mat min lille kille! Jag har inte tänkt på det du sa att det kunde vara en fördröjning på ett par dagar. Det skall jag verkligen ta till mig och bara mata på som du säger. Jag märker att han fortfarande inte riktigt har fattat grejen att han blir mätt av maten för om han är för hungrig när det är purédags så blir han gnällig och stänger munnen och accepterar bara bröstet. Men annars har det gått snabbt framåt och han äter vissa saker med god aptit.

Tror du att man som en liten 4månaders kan sova hel natt på 2 måltider av vanlig mat? Eller kommer det krävas att nästan all mat är "vanlig"? Jag vill amma ett tag till och vill inte släppa amningen helt. Kan tänka mig att ha kvar amningen på tex morgonen länge. Sen tror jag att jag dras med vissa osäkerhetskänslor angående amningen och känner mig som en dålig mamma som nu snabbt vill byta uta amningen mot mera mat. :( Samtidigt vet jag att han just nu inte blir särskilt mätt på amningen vilket gör att vi sover dåligt på natten och det är ju inte bra för någon och framförallt inte för lilleman.

Vad tros om ett schema som detta för 12 timmars natt:

19-07 Natt
7-8.45 Vaken med mat 7
8.45-9.30 Sova
9.30-11.30 Vaken med Lunch+påfyllning av amning 10.30
11.30-13.30 Sova
13.30-15.30 Vaken med mellanmål 14
15.30-16.15 Sova
16.15-19 Vaken med Middag 17.30 + kvällsmål strax före 19
Anna
Mamma till Isak född 100621
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Jag tycker att du tänker helt rätt, även med schemat. :D

Ang amningen kan jag bara säga hur jag själv har tänkt: Dottern fick komplementflaska nästan ända från början och började med mat sent, efter 5 månader. Men sonen helammade jag till drygt 3 månader, och fortsatte amma (båda barnen faktiskt) till 8 mån då jag bara huxflux tröttnade på att amma. :shock:

Vid fyra månader körde jag då ungefär som du: amning till frukost, mat + amning till lunch, amning + ev frukt eller gröt till mellanmål, mat + amning till middag och amning till kvällsslurk. Sedan började jag med att ta bort amningen till middagen, och sedan till lunchen men eftermiddagsmålet fortsatte jag amma till typ 7 mån. Och så frukost och kvällsslurk ända tills jag lade av helt. På det sättet kändes det som om jag gjorde det mesta av amningen samtidigt som sonen - som var en rejält hungrig liten krabat! :heart: - fick äta sig mätt på sitt älskade potatismos. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Bra då tänker jag rätt angående schemat! Jag kör på med vårt vanliga schema ett tag till innan jag ändrar till 12 natt.
Tack för din input angående amningen. Det känns skönt att höra att du ändå ammade ganska länge och fick det att funka. Tror jag kommer köra på med matschemat som jag har det nu och byta ut först 2 mål och sedan kanske byta ut kvällsmålet också.
Någon som har ett bra tips för en kräkis? Det är spyor överallt! Jag har märkt att det blivit lite bättre med den vanliga maten vid de tillfällena på dagen som han får det. Någon som har samma erfarenhet som jag angående nestlés 4månadersgröt? Att han då kräks nästan ännu mer...Eller jag kanske bara hade otur och gjorde den för lös? Hm...kanske bör testa igen på kvällen.

Natten som gick: Vi lyckades justera dagen hyfsat trots tidsomställning och en timmes tidigare uppvak och Isak somnade gott för natten ca 19.30. Vaknar till 21.30 av att jag går och lägger mig tror jag. Får stoppa in nappen och lägga tillrätta. Uppvak ca 24 då jag får stoppa in nappen och lägga tillrätta 2 ggr tror jag det var. Uppvak 2 med matning - hungrig!. Uppvak 4 där jag får Lägga tillrätta och solfjädra samt stoppa in nappen. Vaknar för morgonen 6. (Har gort det nu 3 eller 4 dagar i rad...?) Jag Ignorerar honom till kl 6.30 då jag ger efter och gör morgon.
Skall jag tolka alla uppvaken som oro? Eller osäkerhet angående någonting? Jag känner mig kanske lite osäker när man läser många andra barmböcker osv där det står att de blir trygga av att ligga nära. Han sover i egen säng bredvid våran då vi bor i en 2a. Däremot vet jag att han känner sig trygg i sin säng och sin vagn och protesterar sällan till att läggas för att sova....
Anna
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej annapanna! :)

Vår stora kille var en riktig kräkis (och det gick inte över förrän vid 10 månader...) och precis som du skriver så blev det bättre med riktig mat. Gröten är mer lättkräkt, vill jag minnas. Men när du skriver att du vill ha tips, vad menar du då? Undvik Hipps matburkar med morotspuré i är mitt tips! :) Och blåbär. Det går aldrig bort från kläderna. Men kräks gör de ju, vad man än gör... :)

När det gäller uppvak så är min erfarenhet att di små är ena riktiga vanedjur och att alla ändringar i tider och rutiner leder till frågor: Var det inte nu jag skulle äta? Har du verkligen koll? Jaså, är det natt nu? Och så tar det några dagar innan lugnet lägger sig igen. Så har det varit hos oss varje gång vi tagit bort ett nattmål (även om han bara ätit 20 ml, så det är inte hunger som styr) eller gjort en schemaändring eller tidsomställning. Mitt tips är att avvakta några dagar och försöka vara extra tydlig med tider och rutiner.

Känns det vettigt?
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Hej Nemita!

Ja...vad vill jag ha för tips ang. kräkningar? Jag vet faktiskt inte egentlligen..Kanske jag önskade att det fanns någon mirakelmetod så att det kunde kräkas mindre här hemma. Men jag vet ju att så funkar det ju inte riktigt :) Tack för tipsen om moroten! Han är inte överförtjust i morot så än länge.

Du har nog rätt i det där med tiderna. Vår teori här hemma är att det sitter i sedan han vaknade och åt mkt på nätterna för ca 3 veckor sedan. Jag fattade rätt så sent att det inte var mat han behövde och då hade vi redan hållt på så i 2 veckor. Så jag får lite skylla mig själv :oops:
Just nu är vi strikta med tiderna och jag accepterar endast ett nattmål per natt och väntar in honom så att han skall fatta vad som försigår. Tack för dina tankar. Det känns absolut som att det är som du säger. Mamma i huset är lite dålig på det där med tålamod :lol:
Anna
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

annapanna82 skrev:Kanske jag önskade att det fanns någon mirakelmetod så att det kunde kräkas mindre här hemma. Men jag vet ju att så funkar det ju inte riktigt :) Tack för tipsen om moroten! Han är inte överförtjust i morot så än länge.
Det finns ersättning som blir geléaktig i magen som man väl främst ger barn med så mycket kräkningar att de får halsbränna, så om ni har stora problem kan ni ju kolla upp det. Annars får man trösta sig med att det går över (så länge vikten ökar som den ska).
Mamma i huset är lite dålig på det där med tålamod :lol:
Då är vi två... :roll: :lol:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:lol: .... och slääääng nappen! :D Han är stor nu och har inte längre den helt nya bebisens desperata sugbehov, så nappen håller raskt på att bli bara en ovana. Det är ett gissel för alla inblandade, föräldrar som barn, att behöva vakna varje gång han tappar nappen, och värre kommer det att bli, tyvärr. 8)

Så, nu har jag ju tipsat dig om det ett antal gånger :wink: så nu ska jag försöka avhålla mig från att tjata mer om det. :oops: O:)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Han går upp i vikt fint så det är nog bara att vänta ut kräkningarna tror jag. Det funkar bättre de mål då han äter mat och inte bara ammas. Tack ändå för tipsen!

Ja, jag vet chokladkaninen... :oops: Nappen borde tas bort! Men jag..vågar nog inte hur konstigt det än kan låta. När han har fått sin nattamat så ger jag honom den sällan när han skall somna om och då funkar det ypperligt. Men vi får se när jag slänger bort den. Vet att jag borde :?

2 dagar nu som har fungerat fint. Bara ett uppvak på natten för mat vid 2-3tiden. Igår så vaknade han 45 min in i lunchvilan som är 2 timmar vilket han brukar göra men det var omöjligt att få honom att somna om trots att jag gick på promenad med honom. Vi löste dagen smidigt ändå men Hm.... Vad gör jag åt dessa problem? Det är överhuvudtaget mkt svårt att få honom att somna om när han vaknar i sina lurar på dagen.
Nu har han ätit mer och mer smakisar av potatis, broccoli, blomkål, banan, avokado, katrinplommonpuré. Idag till lunch åt han en helt liten potatis med smör. När kan han börja få protein också? Vill ju att det skall mätta mer.
Än så länge ser jag ingen bättring med mättnad då han fortfarande äter mkt på natten och är hungrig men vi kämpar vidare. Kanske skall jag ge honom gröt på kvällen innan sista amningen? Vill ha kvar kvällsamningen om det funkar ett tag till. Det värsta är att det blir så mkt kräks av gröt och amning. Sen är jag lite emot för mkt sk "mjölmat" som gröt och välling. Men om det bara är 1 gång på kvällen så är det ok!
Anna
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

De allt för tidiga mornarna har blivit bättre också. Igår vaknade han 6.45 och idag 6.30 och det är tänkt morgon kl 7 så det är en förbättring mot tidigare dagars uppvak kl 6. :)
Anna
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Anna,

vad gäller kräkningar.. Hur ser dom ut? Är det ett burp och sen kommer lite upp eller är det kaskadspyor a lá Monty Python?

Min Lilla L kräktes i princip vid varje mål:
1. Om jag gav för mycket för snabbt
2. Om hon var för trött
(vilket hon var för jämnan tills vi fick hjälp, tack Kalasis)
3. Om hon var förkyld

Allt blev bättre med riktig mat så vi började tidigt med mos av alla de slag, banan etc.

OM det är riktiga kaskadspyor så skulle jag råda dig att mata lite oftare men mindre mål om det är i flytande form. Alltså kanske 4 små mål under vakentiden istället för två större. Särskilt kvällstid. Så det hinner sjunka undan..

Kräkningar överhuvudtaget växer bort med tiden men det hjälper bäst med riktig mat. Om du är emot mjölmat så ge en härlig banan och toppa med amning på kvällen. Eller varför inte mosad palternacka som kvällsmål?

Proteiner började jag också med tidigt :oops: eftersom Lilla L skarvade friskt. Runt 5 månader vill jag minnas så startade vi med lite lite kokt kalvfärs i moset och sen brände vi på :D

Sen säger jag bara Smör. Det sover man gott på :lol:
Mamma till V 2008, L 2010
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Clara Cecilia - tack för ditt svar och dina råd! Det är inga kaskadspyor och det är bättre de mål det inte enbart är amning så vi kämpar vidare med haklappar och trasor :D . Tror det blir bättre med mer fast föda.

Vad göra jag åt för tidiga mornar? Kl 6 var det uppvak idag igen och 7 är det enligt vårt schema. Vi håller tiderna enligt marginalkvarten och lillen svarar bra på rutiner.

Angående maten så tänkte jag införa lite protein vid 5 månader jag också. Tack för tipset om banan på kvällen. Han älskar banan. Igår kväll tänkte jag ge honom gröt (nestlés havregröt från 4 månader) för han tycker så mkt om den. Jag gav honom en sådan smakportion som är 2 msk vatten och 1,5 msk grötpulver. Han slukade detta snabbt. Jag tänkte då fylla upp med bröstmjölk...men nej, det ville han inte ha! Erbjöd exakt samma mängd gröt till och det slukade han i sig snabbt. Precis innan läggdags fick jag i honom lite, lite bröstmjölk. Jag tyckte det kunde bli spännande att se hur länge han faktiskt sov nu på den mättande gröten. Och jag gick och lade mig... Trodde jag skulle bli väckt tidigast 3-4 av lillen. Men så förvånad jag blev när han väckte mig strax före 1 och var jättehungrig! :shock: Jag fattar ingenting... Kanske vill han ha mer mat än vad jag förstår. Ofta efter lunch eller middag vill han endast ha liite liite bröstmjölk och då uppfattar jag det som han är mätt. Men det är alltid jag som sätter stopp vid matningen av puré och dylikt. Jag tycker det är så svårt att veta hur mkt en liten kan/skall äta.

En konstig fråga kanske...men hur mkt bär ni andra på era 4månaders? Han är en supernyfiken kille som vill se allt. Från höga höjder. Så fort han vaknar vill han sitta upp, stå upp i knät och liknande. Babysittern tycker han är tråkig då den lutar bakåt. Jag kan förstå honom men... Hur mkt kan man bära på honom utan att "skämma bort" honom? Usch, det låter så dumt när man frågar så här. Men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Han ligger en stund varje vakenpass på mage och tränar/tittar på grejer.
Anna
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

En konstig fråga kanske...men hur mkt bär ni andra på era 4månaders? Han är en supernyfiken kille som vill se allt. Från höga höjder. Så fort han vaknar vill han sitta upp, stå upp i knät och liknande. Babysittern tycker han är tråkig då den lutar bakåt. Jag kan förstå honom men... Hur mkt kan man bära på honom utan att "skämma bort" honom? Usch, det låter så dumt när man frågar så här. Men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Han ligger en stund varje vakenpass på mage och tränar/tittar på grejer.
Har ni testat att lâta honom ligga pâ bordet när du hâller pâ med ditt? (en hand över ryggen utifall att :D ). Eller att helt enkelt flytta ner pâ golvet? Just golvläge för alla brukar vara kanon. Först är liten intresserad av vad mamma gör, kan gnaga pâ en morot om det är morötter som skalas osv. Och när det blir trâkigt kan man hitta nâgot annat i närheten att göra (ladda med intressanta grejer en liten bit bort), sâ mamma kan fixa färdigt med sitt. Fortfarande pâ golvet dock.
Mânga gillar Bumbo, här kan du läsa mer om det (har inte provat själv).
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22769

Och klart att man kan bära honom mellan varven :D Lite mys ska man ju fâ ha ocksâ. Men se upp om det känns som att du ofta bär pâ honom för att du mâste, dâ är det kanske läge att se över alternativen.
Clara Cecilia

Hej Anna,
så skönt att det inte är kaskadspyor (det var ingen rolig period här hemma :( )

Fråga honom hur mycket mat han vill ha!! :D :D Han ville uppenbarligen ha mer gröt iallafall.

Allvarligt, låt honom bestämma hur mycket mos och dylikt han vill sätta i sig. När han kniper ihop munnen och tydligt visar stop så är det stop. Sen kan man alltid fråga en extra gång för säkerhets skull, han kanske var upptagen med att svälja :D

Sen erbjuder du bröstet som en kompletterande slurk.

Lilla L slukade Lätt två små barnmatsburkar + banan och sen klämde hon stundtals även 200 ml välling på det vid 4 månaders ålder... så vissa är Hungriga.

Nyfikenheten på världen löste vi som Sarisparis föreslår och även i Babybjörn framåtvänd. Jag tror att om du ger honom några rejäla omgångar "visa världen" per dag + ligga med på bordet så kommer han vara sugen på att syssla själv på golvet också.

Tidiga mornar löser sig med mild envishet, massor av mat och totalt mörker. Och Vakna får man ju bara man pysslar med sitt och inte är ledsen.
Jobba på bara så löser det sig!

:heart:
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Jag inser att jag måste bli bättre på den sociala delaktigheten hemma och visa mer, mer, mer...speciellt när vi är ute. Fler promenader med honom framåt i bärselen. Det älskar han! Jag återkommer i detta ämne.. :)

Angående maten så har ni helt rätt. Det är MER mat som gäller! Idag gav jag mer mat till middag och sedan erbjöd jag bröstet. Det vill han inte ha! Skall ge honom bröstet till nattslurk nu innan läggdags och testa tipset om banan efteråt. Hoppas på bättre utdelning sovmässigt! Min lilla teori ang. det tidiga uppvaknandet idag är att han var hungrig då han åt nattmål redan kl 1 och så tidigt äter han sällan så han var säkert hungrig kl 6 för när han fick mat strax före 7 så var han jättehungrig. Jag tänker också som ni skrev att det tidiga uppvaknandet kan ha med hunger att göra.
Han älskar speciellt blomkål eller potatis båda med mkt smör så det är väl bara att skyffla in! Antar att jag tänkt att han kanske typ får ont i magen om han äter för mkt. Annars fungerar dagarna fint och han sover sina lurar. Eftermiddagsluren som är tänkt att vara 45 min sover han alltid bara ca 30 min. Och middagsluren skarvar han alltid efter 45 min men då lyckas vi oftast få honom att somna om igen med vagning. Men aldrig själv. Det känns så svårt att få honom att lära sig somna om själv!
Anna
Clara Cecilia

Hej Anna, du jobbar på jättebra! :heart:

Kom ihåg att det tar ett litet tag för dom att förstå att dom är mätta - för vissa går det på tre dagar och andra behöver en vecka på sig för att moset ska ha effekt!

Här hemma skarvades det Friskt en bra tid just på lunchluren - det som löste saken var MAT (och lite till mat) och senare att jag backade och slutade vagna, buffa, skaka och lyssna utan helt enkelt la flickan och sen gick till mitt.
Dit kommer ni snart men först och främst:

:!: Mer mat
:!: Mer social delaktighet
:!: Mer aktiv utevistelse

och sist men absolut inte minst massor av skratt, före varje lur, vid varje godmorgon och hela tiden däremellan! :D

Härligt jobbat, du är på helt rätt spår

:heart:

Clara
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"