Nelly snart 3 månader... schema förslag?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

chokladkaninen skrev:Hej! :D

Du kan välja om du vill vagna eller buffa - ifall hon behöver hjälp alltså, nu verkar hon ju kunna somna så fint själv. :heart: De flesta tycker att det är enklare att vagna, och att buffa i vagnen verkar väl komplicerat? Men du väljer det du känner dig trygg och bekväm med. :thumbsup:
Hej!

En fråga till då rå!

:?: ska jag lägga henne på helst samma ställe varje lur nu eller?

har läst så mkt så jag blir snurrig ;)

eller?

Inatt har vart en underbar natt igen =)

hon sov på rygg inatt från 20.30-06.30 :) JIPPIE utan att käka alls...

jag kör nu detta shemat:

20.30-6.30 Natt
6.30 Ammar
8.30-10.30 sover på magen i min säng med larm, väcks
10.30 Ammar
13.30-14.30 samma som förra lur... fick väckas nu igen =)
14.30 Amma
ca 16.30-18.30 som ovan...
18.30 Amma
20.30 Nattslurk

vad tror ni??? :P

KRAM
:heart: Stolt mamma till

Moa 28 Nov - 05 :heart:

Nelly 13 Juli -10 :heart:

SHN fantast
Skulle ALDRIG ha klara oss utan SHN!!!!

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Du kan välja om du vill vagna eller buffa - ifall hon behöver hjälp alltså, nu verkar hon ju kunna somna så fint själv. :heart: De flesta tycker att det är enklare att vagna, och att buffa i vagnen verkar väl komplicerat? Men du väljer det du känner dig trygg och bekväm med. :thumbsup:
Hejsan
hmm jag skrev ett svar nyss men det kom ej med =(

ja ja

en fråga:
:?: ska jag alltid försöka ha henne på lurarna på samam ställe eller? har henne nu på min tempursäng med andningslarm!

funderar på att försöka ha henne i vagn med? på mage...

PÅ natten sover hon än så länge på rygg på natten!

Inatt sov hon från 20 30- 06 30 =)
utan mat =)
*ler*

nu ser shemat ut sähär:

20.30-06.30 Natt
06.30 Amma
08.30-10.30 Sova väcktes av mig
10.30 Amma
12.30-14.30 sova
14.30 amma
16.30-18.30 sova
20.30 natt slurk!!!

vad tycks???

Kram

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
miniz

Inlägg av miniz »

Hej theresia!

Vad skönt ni verkar ha det! Blir ju nästan sugen pà en liten... :wink:

Schemat :thumbsup:

Jag har lagt mina att sova lite här och var, när de har varit sà smà. Dà har man själv möjlighet att göra det man vill. Hemma hos mig har det varit när sagt omöjligt att ha innevagn pga av tusen trappor och lite plats, sà de har alltid sovit i spjälis inne. Om vi varit pà väg nàgonstans duger vagnen bra att sova i.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

miniz skrev:Hej theresia!

Vad skönt ni verkar ha det! Blir ju nästan sugen pà en liten... :wink:

Schemat :thumbsup:

Jag har lagt mina att sova lite här och var, när de har varit sà smà. Dà har man själv möjlighet att göra det man vill. Hemma hos mig har det varit när sagt omöjligt att ha innevagn pga av tusen trappor och lite plats, sà de har alltid sovit i spjälis inne. Om vi varit pà väg nàgonstans duger vagnen bra att sova i.

Kram.
Hej!

Jaa vi har det underbart :) Tack! jaa visst är det så!

Okej tack så mkt för att du svarar :)

jaa precis man vill ju inte låsa fast sitt till ett ställe! ska ha henne här hemma i vagnen nån dag å vänja henne med det med! :P

Ha en fin dag <3
Kram :heart:

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
Elle

Inlägg av Elle »

Hej theresia!

Vill bara säga varmt välkommen till Späda barn och Små! Grattis till lilla juvelen :heart: Ni verkar ha det toppenbra där hemma, njut av varandra.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Elle skrev:Hej theresia!

Vill bara säga varmt välkommen till Späda barn och Små! Grattis till lilla juvelen :heart: Ni verkar ha det toppenbra där hemma, njut av varandra.

:heart: Elle
Hej Elle!

Men tusen tack :D

tack tack!

jo vi har det sååå bra!

Kram

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
theresia
Kontakt:

röd på kinden =(

Inlägg av theresia »

Hej alla :)

hmm nu har vi stött på ett problem =( Nelly har blivit röd på sin "sovar kind" så inatt fick hon för lite sömn pga det :(

aj aj men jag smörjde med inityol och det blev bättre så hon sov på rygg inatt och vakande då hon inte kom åt tummen och ville ha mat då istället =( Ärsch!

hon var riktigt arg iggår och jag tror och hoppas att det "bara" var det!

:?: Nån som haft liknande problem???

Sen nåra frågor?

:?: buffar ni vid varje lur/natt? hur länge?

:?: buffa ramsa sen ut...om hon skriker ramsar jag x4...
sen då...om det forts...buffa igen?
eller ramsa ??

brukar vara tjorv på sena luren...

Kram

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
chokladkaninen

Re: röd på kinden =(

Inlägg av chokladkaninen »

Hej theresia! :D

Hoppas det är bättre med den lilla kinden nu - finns ju inget som hindrar att hon sover på andra kinden annars? 8)
theresia skrev: :?: buffar ni vid varje lur/natt? hur länge?

eller ramsa ??
Buffar gör du bara om hon skriker, och i så fall bara tills du har fått henne lugn. Finns inga tidangivelser på det utan huvudregeln är att om hon är upprörd ska hon lugnas där hon ligger. Ju mer van hon blir vid situationen och sitt schema, desto mindre behöver du göra för att hon ska känna sig trygg. Så sträva redan nu efter att minimera buffandet.

När du har lagt henne ramsar du dig ut. Lyssna :!: Tystnar hon? I så fall, bekräftelseramsa mjukt. Skriker hon? Hur låter hon? Arg eller ledsen? Arg - då gör du ingenting alls. Ledsen? Ramsa igen. Kan kräva flera verser av ramsan, för du vill uppnå att hon hör dig och tystnar eller åtminstone förändrar sitt skrik. Gå inte in och buffa igen förrän du verkligen känner att det är kris, för annars avväpnar du ramsan och den kommer bara att betyda: mamma kommer strax och buffar. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
theresia
Kontakt:

Re: röd på kinden =(

Inlägg av theresia »

chokladkaninen skrev:Hej theresia! :D

Hoppas det är bättre med den lilla kinden nu - finns ju inget som hindrar att hon sover på andra kinden annars? 8)
theresia skrev: :?: buffar ni vid varje lur/natt? hur länge?

eller ramsa ??
Buffar gör du bara om hon skriker, och i så fall bara tills du har fått henne lugn. Finns inga tidangivelser på det utan huvudregeln är att om hon är upprörd ska hon lugnas där hon ligger. Ju mer van hon blir vid situationen och sitt schema, desto mindre behöver du göra för att hon ska känna sig trygg. Så sträva redan nu efter att minimera buffandet.

När du har lagt henne ramsar du dig ut. Lyssna :!: Tystnar hon? I så fall, bekräftelseramsa mjukt. Skriker hon? Hur låter hon? Arg eller ledsen? Arg - då gör du ingenting alls. Ledsen? Ramsa igen. Kan kräva flera verser av ramsan, för du vill uppnå att hon hör dig och tystnar eller åtminstone förändrar sitt skrik. Gå inte in och buffa igen förrän du verkligen känner att det är kris, för annars avväpnar du ramsan och den kommer bara att betyda: mamma kommer strax och buffar. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
HEj!

gud såå glad jag blir för ditt svar =)
för nu trilskas hon medt hela tiden när jag buffar!

så nu ska jag göra som du skriver! ramsa ut!!!
en sak till!

:?: hon sover oftas ca 10-11 timmar /natt utan mat :) ska jag bara ge då 4 stora måltider? har för mig att när de är 3 mån tycker anna att de ska få en slurk på natten?`???

eller ska jag ge ca var3 timme iställe för var 4??

KRAM

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
chokladkaninen

Hej! :D

Nej, ge frukost, lunch, mellanmål, middag och en kvällsslurk före läggning. (Dvs 4 mål med 3,5-4h intervall och sedan kvällsslurken rätt snart efter middagen.) Behöver hon inte äta på natten så betyder det bara att hon får i sig tillräckligt på dagen. Grattis! :thumbsup:
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

Nej, ge frukost, lunch, mellanmål, middag och en kvällsslurk före läggning. (Dvs 4 mål med 3,5-4h intervall och sedan kvällsslurken rätt snart efter middagen.) Behöver hon inte äta på natten så betyder det bara att hon får i sig tillräckligt på dagen. Grattis! :thumbsup:
Hej!

nej men precis det var det jag tänkte :lol:
tusen tack för så snabbt svar! :D

ha en toppen dag!

KRAM

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
theresia
Kontakt:

åhhhhhh grrrr

Inlägg av theresia »

Hej

åh det har vart en riktig skit dag idag =(

igår kväll var hon sååå arg och skulle inte sova då! jag ramsa och fick efter många om och med henne att somna!

idag har hon sovit bra första luren på 2 timmar! då fick jag väcka henne efter 2 tim som hon skulle sova!
men sen då braka det lös!

sov 45 min och VRÅÅÅÅL....jag ramsade...gick ifrån gjorde ljud!...ramsa igen...fortf vrål! hon skriker så hon blir nästan hes =(

fick tillslut gå in och buffa då lugna hon sig så småning om.,..men efter några min så vrål igen!

VAd gör jag för fel???

samma i kväll då har hon 1,5 timme kvar tills 15 timmars sömn /dygn!hon sov i ca 30 min sen ringde det på dörren och då vakna hon ( brukar inte göra det men...)
ramsa x 2...gick ifrån...ramsa....in och solfjädra,...vrååål hela tiden! jag lät henne vara i sammanlagt 15 min men bara ARG!!!!

VAD ska jag göra.. :?:

buffade vart lugn i 2 min... sen vrååål!

hur länge ska jag hålla på så???

jag försöker lugna henne då hon bblir sååå arg! sen när hon slutat vråla tog jag upp henne för INGET hjälper!

jag är HELT vilsen!!!!!

idag sov hon 10.40 timmar med en amning kl 06
sen somna hon om tills 9
sova: 11-13
mat: 13
sova:15-17 15-15.50 (men vart bara 50 min =( )
mat: 17
sova: 18.45-19.20 ( men vart bara 17.45-18,15 = 30 min)
mat :20.30

:?: hur verkar det?

:?: som sagt ska jag räkna även om hon skriker 20 min att hon har "sovit" ???

:?: hon vaknar oftast efter 10 timmar utan mat! ca 06 då ammar jag henne i sängen och hon somnar om vid mig!
ska jag ramsa henne då eller solfjädra istället? hon borde väl klara 11 tim nu ???

Hujja vad jag blir nedslagen =(

:oops:

:cry:

HJÄLP!!!!!

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
chokladkaninen

Hej Theresia! :D

Visst är det införandet av fasta tider som du jobbar med? (Om du skriver vilka tider exakt det är du försöker införa så kan vi lättare hjälpa med det.) Då gäller det att hålla tiderna stadigt och konsekvent i 3 dagar plus en uppföljningsvecka och ha

TÅLAMOD :!: :shock:

:idea: Du bestämmer vad du vill göra, och sedan gör du det, konsekvent, sakligt och med en Attityd av självklarhet. Du vet vad som är bäst för ditt barn och du genomför detta för hennes skull. Därför måste du hålla huvudet högt och vara stolt, och inte utvärdera förrän du har givit det hela 10 dagar av uppriktig ansträngning. Under den tiden får du alltså inte ändra i schemat, eller överhuvudtaget hatta eller vela. Det hela måste vara, och förbli, förutsägbart och tryggt för lillan. :D

Sedan vill jag också påpeka att alla vi som svara här på forumet gör det helt frivilligt och ideellt och har egna familjer, jobb etc. Vår ambition är att ingen ska få vänta mer än 3 dagar på svar, men inte ens det håller alltid. :wink: Så även här på forumet gäller alltså tålamod.

Så till det praktiska:
:idea: Min tolkning är att du överarbetar dotterns sömn något. Hon ska inte behöva vara ledsen och skrika - då är det helt rätt att ramsa, solfjädra eller (i nödfall) buffa. Ett barn som är argt är det däremot ingen idé att verktyga - det lyssnar inte på ramsan ändå. Utan då låter man barnet vara argt ifred - och påminner sig själv om att satsa lite mer på att tramsa fram ett Skratt (eller leende åtminstone :wink:) till Godnattet till nästa lur. :D

:idea: Om du hör att hon är arg kan du sätta på musik, ganska högt, eller dammsuga - något som för oväsen så att hon slipper höra sin egen ilska. :D

:idea: Det viktigaste är att hon har beretts tillfälle, dvs givits förutsättningar, att sova. Om hon sedan har sovit i 20 min och lekt med sina tår resten av passet så må det vara hänt. Men då blir det din uppgift att hålla henne vaken och alert till nästa sovpass. :roll: Redan efter 3 dagar kommer dock schemat att börja "gå jämt ut" så att hon är trött när det är sovdags, pigg när det är vakendags, hungrig när det är matdags etc. Det är ju det som är den stora vinsten med att ha ett schema! :D

Här är några länkar som jag tror kan vara till nytta för dig:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319
theresia
Kontakt:

Inlägg av theresia »

chokladkaninen skrev:Hej Theresia! :D

Visst är det införandet av fasta tider som du jobbar med? (Om du skriver vilka tider exakt det är du försöker införa så kan vi lättare hjälpa med det.) Då gäller det att hålla tiderna stadigt och konsekvent i 3 dagar plus en uppföljningsvecka och ha

TÅLAMOD :!: :shock:

:idea: Du bestämmer vad du vill göra, och sedan gör du det, konsekvent, sakligt och med en Attityd av självklarhet. Du vet vad som är bäst för ditt barn och du genomför detta för hennes skull. Därför måste du hålla huvudet högt och vara stolt, och inte utvärdera förrän du har givit det hela 10 dagar av uppriktig ansträngning. Under den tiden får du alltså inte ändra i schemat, eller överhuvudtaget hatta eller vela. Det hela måste vara, och förbli, förutsägbart och tryggt för lillan. :D

Sedan vill jag också påpeka att alla vi som svara här på forumet gör det helt frivilligt och ideellt och har egna familjer, jobb etc. Vår ambition är att ingen ska få vänta mer än 3 dagar på svar, men inte ens det håller alltid. :wink: Så även här på forumet gäller alltså tålamod.

Så till det praktiska:
:idea: Min tolkning är att du överarbetar dotterns sömn något. Hon ska inte behöva vara ledsen och skrika - då är det helt rätt att ramsa, solfjädra eller (i nödfall) buffa. Ett barn som är argt är det däremot ingen idé att verktyga - det lyssnar inte på ramsan ändå. Utan då låter man barnet vara argt ifred - och påminner sig själv om att satsa lite mer på att tramsa fram ett Skratt (eller leende åtminstone :wink:) till Godnattet till nästa lur. :D

:idea: Om du hör att hon är arg kan du sätta på musik, ganska högt, eller dammsuga - något som för oväsen så att hon slipper höra sin egen ilska. :D

:idea: Det viktigaste är att hon har beretts tillfälle, dvs givits förutsättningar, att sova. Om hon sedan har sovit i 20 min och lekt med sina tår resten av passet så må det vara hänt. Men då blir det din uppgift att hålla henne vaken och alert till nästa sovpass. :roll: Redan efter 3 dagar kommer dock schemat att börja "gå jämt ut" så att hon är trött när det är sovdags, pigg när det är vakendags, hungrig när det är matdags etc. Det är ju det som är den stora vinsten med att ha ett schema! :D

Här är några länkar som jag tror kan vara till nytta för dig:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
http
://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319
HEJ :D

ursäkta mig i förra inlägget var bara så slut :? !
men nu har det funkat så mkt bättre =)

Ni är BÄST här inne man kan alltid lita på ett bra å snabbt svar :)
*tacksam*

jaa ska skriva hur vi ska ha det !

natt: 20.00-8.00 : 12
Mat: amma 8.00
sova: 10 -12 : 2
Mat: amma 12.00
Sova: 14.00 -14.45 : 0.45
mat: amma 16.00
sova:17.00 -17.45 : 0.45
mat: Amma 19.30
natt: 20

vad tror du om det???

hon har vaknat nån gång vid 6-6.30 och vill äta då har jag tagit henne till min säng och legat och ammat henne och då har hon somna om efter 5-45 min! och sovit 1-2,5 timme!

det är väl ok :oops:

:?: ska jag försöka ramsa bort den amningen???

När brukar de orka vara vaken längre än 2 tim mellan lurarna?

HA EN UNDERBAR DAG :heart:

:D

SHN fantast

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
chokladkaninen

Hej Theresia! :D

Ditt schema är lite ovanligt så till vida att man brukar ha den längsta luren till lunch (för den blir ju kvar tills hon är typ 3 år :wink:) men är hon rejält morgontrött så kör för all del så. :D Däremot behöver du kanske lägga 16-målet något tidigare för 19.30-målet måste ta en dryg timme då det även ska inkludera en kvällslurk - alltså t ex emmat 15.30, middag 18.30, nattslurk 19.45, sova 20.

Mitt förslag är att du jobbar med att sätta schemat dagtid nu och tar tag i att få bort natt-/morgonamningen sedan (om den inte hinner falla bort av sig själv först :lol:). En sak i taget, liksom! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"