Problem med långa nattmål
Tack till er båda
veronica mamma till
storebror f 3:e mars 2009
& lillebror f 28:e september 2010
Måste man slopa nattmålen?
Hej,
Jag vet att jag är lite tidigt ute men jag vill vara förberedd när dagen kommer. Om 2 veckor till ska det tidiga nattmålet bort om jag förstår rätt enligt SM. Är det ett krav att man slopar det första nattmålet vid 4 veckor för att få allt att fungera som det ska? Eller kan man få det att funka och behålla nattmålen? Minskar inte mjölkproduktionen om man tar bort mål på natten? Skulle gärna vilja helamma mitt barn i 6 månader, vilket jag gjorde med första killen och då ammade jag frisk dygnet runt ända tills han var kanske 9-10 månader.
Tacksam för svar som alltid
Jag vet att jag är lite tidigt ute men jag vill vara förberedd när dagen kommer. Om 2 veckor till ska det tidiga nattmålet bort om jag förstår rätt enligt SM. Är det ett krav att man slopar det första nattmålet vid 4 veckor för att få allt att fungera som det ska? Eller kan man få det att funka och behålla nattmålen? Minskar inte mjölkproduktionen om man tar bort mål på natten? Skulle gärna vilja helamma mitt barn i 6 månader, vilket jag gjorde med första killen och då ammade jag frisk dygnet runt ända tills han var kanske 9-10 månader.
Tacksam för svar som alltid
veronica mamma till
-
chokladkaninen
Hej niqa! 
Vi brukar råda till att inte ha för bråttom med att ta bort det där nattmålet - allteftersom barnet blir lite större och äter effektivare på dagen brukar det ofta ramla bort av sig själv nånstans på vägen mot två månader. Fortsätt lugnt med din smekmånad istället, och när han blir en månad kan du börja styra vakentiderna en liten smula, som vi har pratat om tidigare.
Mjölkproduktionen går inte ned för att man ammar mindre på natten - tvärtom brukar man ha extremt mycket mjölk på morgnarna för att brösten äntligen får vila lite...
Och när barnet får längre nätter äter det ju mer på dagen istället. Så mjölkproduktionen ökar snarast över tid. 8) Men däremot tror jag, tyvärr, att om man vill helamma i 6 månader får man nog amma dygnet runt, som du skriver, för kring 4 mån blir de flesta barn för hungriga för att få ihop sammanhängande nattpass på endast amning. Så Anna rekommenderar smakportioner från 4 månader - och vi är rätt många här på forumet som har börjat ännu nån vecka tidigare.
Helt enkelt för att barnen har varit så hungriga att bröstmjölken inte har räckt till riktigt. 
Vi brukar råda till att inte ha för bråttom med att ta bort det där nattmålet - allteftersom barnet blir lite större och äter effektivare på dagen brukar det ofta ramla bort av sig själv nånstans på vägen mot två månader. Fortsätt lugnt med din smekmånad istället, och när han blir en månad kan du börja styra vakentiderna en liten smula, som vi har pratat om tidigare.
Mjölkproduktionen går inte ned för att man ammar mindre på natten - tvärtom brukar man ha extremt mycket mjölk på morgnarna för att brösten äntligen får vila lite...
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Tackar
Hejsan,
Åhh vilket bra svar jag fick
Då förstår jag varför. Förra gången lyssnade jag bara till BVC:s rekommendationer om helamning i 6 månader och smakportioner från 6 månader eftersom järnreserven började ta slut vid 6 månader, men nu vet jag bättre. Tror jag ska börja tidigare med smakisar denna gång. Tack igen för bra svar och din tid. 
Åhh vilket bra svar jag fick
veronica mamma till
Hej!
Jag vill bara tillägga en sak angående amningen, eftersom jag går igång lite på den... (du får ha överseende med mig om du inte är intresserad
) De studier som rekommendationerna angående amning stöder sig på (både i Sverige och i världen enligt WHO) säger kortfattat följande: "Det är MÖJLIGT för barn att överleva enbart på bröstmjölk i 6 månader, i motsats till vad man tidigare ansett." Eftersom det är väldigt viktigt att barn i utvecklingsländer med dåligt vatten ammas så ger man därför rekommendationen om helamning i 6 månader i hela världen. Man vet nämligen att hälsoråd som används i i-länderna påverkar beteende i u-länder, att det rekommenderas här spelar alltså roll i andra länder. Det finns alltså ingenting som säger att det är BÄTTRE för barn i Sverige att leva enbart på bröstmjölk så länge, tvärtom är det viktigt att introducera tex gluten under skydd av helamning om det är möjligt. Det verkar som om mamman producerar ämnen som hjälper barnets mage och tarmar att hantera bland annat gluten. Så om man inte vill helamma i 6 månader så bör man alltså inte bara gå över på ersättning utan försiktigt introducera gluten tidigt, medan man ammar mycket. Det finns en bra artikel om det här i mama Gravid&baby-special (8juli 2010) där professor Olle Hernell berättar just detta. Jag misstänker att många som arbetar på BVC känner till direktivet men inte de bakomliggande skälen och tror att deras råd skulle se mycket, mycket annorlunda ut om de hade full koll... men jag kanske är cynisk...
Lycka till med matintroduktionen!
Jag vill bara tillägga en sak angående amningen, eftersom jag går igång lite på den... (du får ha överseende med mig om du inte är intresserad
Lycka till med matintroduktionen!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Bra info....tackar
Hej,
Tackar så mycket för informationen. Känns mycket bättre att introducera mat tidigare när man vet lite mer och inte bara lyssnar på BVC. Tack för ditt svar
Tackar så mycket för informationen. Känns mycket bättre att introducera mat tidigare när man vet lite mer och inte bara lyssnar på BVC. Tack för ditt svar
veronica mamma till
Testat SM i 9dagar
Hej,
Inatt var värsta natten och dagen någonsin för vår bebis som idag är 15 dagar gammal. Vi har kört standardmodellen i 9 dagar och det känns lite tröstlöst. Jag vet att ni förespråkar tålamod och att man borde ge metoden minst 10 dagar, men eftersom det varit så eländigt idag och inatt med skrik och knölande mest hela tiden så vacklar jag i hur jag ska fortsätta. Kan det behövas mer än 10 dagar för att få det att funkar bra? Eller funkar det inte på vår kille?
Tacksam för svar.
Inatt var värsta natten och dagen någonsin för vår bebis som idag är 15 dagar gammal. Vi har kört standardmodellen i 9 dagar och det känns lite tröstlöst. Jag vet att ni förespråkar tålamod och att man borde ge metoden minst 10 dagar, men eftersom det varit så eländigt idag och inatt med skrik och knölande mest hela tiden så vacklar jag i hur jag ska fortsätta. Kan det behövas mer än 10 dagar för att få det att funkar bra? Eller funkar det inte på vår kille?
Tacksam för svar.
veronica mamma till
-
chokladkaninen
Nej men niqa!
Nu skäller jag på dig: [-X
Det vi har skrivit till dig ända från början är Inget metodande eller modellande överhuvudtaget med ett så litet barn! Ni ska BARA ägna er åt smekmånad, då barnet styr och serveras mat, i mängder, vid minsta pip.
Gå nu tillbaka till Barnaboken och läs på kapitlen om det nyfödda barnen!
Vi kan inte hjälpa dig med något så länge du inte gör din läxa. Dessutom måste vi se att du förstår och tar till dig det vi skriver för att det ska vara mödan värt för oss att skriva till dig. Ta nu och läs på! 8)
Det vi har skrivit till dig ända från början är Inget metodande eller modellande överhuvudtaget med ett så litet barn! Ni ska BARA ägna er åt smekmånad, då barnet styr och serveras mat, i mängder, vid minsta pip.
Gå nu tillbaka till Barnaboken och läs på kapitlen om det nyfödda barnen!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Blir så snurrig
Hej,
Ber om ursäkt om jag är jobbig
Men jag blir så snurrig för i en av de klistrade trådarna på forumet finns ett kompendium från Anna där det står att upp till den egentliga födseln ska barnet ha 1 1/2 timmas mat och sen sova 2 - 2 1/2 timma. Men jag har förstås inte tvingat lillen till detta utan följt hans behov, men jag har trugat när han har varit vaken. Ibalnd är han vaken i 30 min, ibland 1 timma och ibland 1/2 och sover gör han 40 min, 1 tim eller 1.30...lite olika....och jag ger honom vid minsta pip även på natten...men då trugar jag inte utan låter honom suga tills han somnar och det kan bli ett 5-6 gånger per natt. Jag ber som sagt om ursäkt om jag verkar "trög" ...men jag blir så kluven när jag läste kompendiet på forumet. Ska jag inte truga på dagen heller?

Ber om ursäkt om jag är jobbig
veronica mamma till
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Niqa,
Först vill jag tacka chokladkaninen för alldeles utmärkta svar.
men, jag skulle faktiskt vilja kliva in och klargöra en sak!
Anna skriver i BB hur HON gjort och att hon har en rytm även den första månaden. MEN hon skriver OCKSÅ att man KAN ha smekmånad, inget måste ingen manual. Mera att OM man nu vill följa barnet så kan man ha just EN smekmånad men inte längre.
Så vill du följa manualen redan nu och hålla rytmn 1,5-2,5 är det helt ok. Skillnaden är dock att detta är inte ristat i sten! Utan kan vara 1-1,5 på fm och 2-2 mera mot kvällen. OCH att man kan lägga in en 20 min lur på det.
Barnet skall från START ha förrätt, varmrätt, efterrätt och kaffe med kaka. Man trugar som om det vore den finaste middagen i världen, så JO truga älskvärt skall du göra. Om du hamnar som du nu gör i ett evigt snutträsk, ja då är det dags att styra upp det hela en aning. Så du har 1,5 tim på dig att mata, och då skall båda brösten i och den feta mjölken som oftast kommer efter 20 min. PROPPMÄTT unge vill vi ha! Sen vagnar du om barnet vaknar inom 1 timme, för över en timme sömn vill vi MINST ha, även om det är smekmånad tycker jag.
Så MER mat på den tid du har, se till att hålla vaken så länge som möjligt, Nyckeln med SM för barn under 2 mån är att man vill äta mycket och sova mycket inte snutta lite hit och lite dit om du hänger med. Hur sen timmarna i sig fördelas är olika för ALLA!! Så stirra dig inte blind på 1,5-2 exakt utan se det som riktesnöre, sammanhängande mat UTAN slummer och sömn utan mat är nyckeln att fokusera på just nu.
Vill bara poängtera alla här på forum skriver hur DE har gjort, inget svar är det exakt rätta. Du måste själv läsa ordentligt i BB göra DIN variant på det hela. Så svaren på just "späda och små" blir lite olika för vi gör alla olika.
För vissa (läs jag) kan man behöva pumpa lite mjöl och jaga med flaska för att måltiden skall bli så fullmatad som möjligt. Andra ammar och fyller sen på med ersättning för att få en proppmätt bebis. En del klarar sig på ren amning. Men, att pumpa och ge i flaska blir ju 100% BM om man nu är fokuserad på just det.
Först vill jag tacka chokladkaninen för alldeles utmärkta svar.
men, jag skulle faktiskt vilja kliva in och klargöra en sak!
Anna skriver i BB hur HON gjort och att hon har en rytm även den första månaden. MEN hon skriver OCKSÅ att man KAN ha smekmånad, inget måste ingen manual. Mera att OM man nu vill följa barnet så kan man ha just EN smekmånad men inte längre.
Så vill du följa manualen redan nu och hålla rytmn 1,5-2,5 är det helt ok. Skillnaden är dock att detta är inte ristat i sten! Utan kan vara 1-1,5 på fm och 2-2 mera mot kvällen. OCH att man kan lägga in en 20 min lur på det.
Barnet skall från START ha förrätt, varmrätt, efterrätt och kaffe med kaka. Man trugar som om det vore den finaste middagen i världen, så JO truga älskvärt skall du göra. Om du hamnar som du nu gör i ett evigt snutträsk, ja då är det dags att styra upp det hela en aning. Så du har 1,5 tim på dig att mata, och då skall båda brösten i och den feta mjölken som oftast kommer efter 20 min. PROPPMÄTT unge vill vi ha! Sen vagnar du om barnet vaknar inom 1 timme, för över en timme sömn vill vi MINST ha, även om det är smekmånad tycker jag.
Så MER mat på den tid du har, se till att hålla vaken så länge som möjligt, Nyckeln med SM för barn under 2 mån är att man vill äta mycket och sova mycket inte snutta lite hit och lite dit om du hänger med. Hur sen timmarna i sig fördelas är olika för ALLA!! Så stirra dig inte blind på 1,5-2 exakt utan se det som riktesnöre, sammanhängande mat UTAN slummer och sömn utan mat är nyckeln att fokusera på just nu.
Vill bara poängtera alla här på forum skriver hur DE har gjort, inget svar är det exakt rätta. Du måste själv läsa ordentligt i BB göra DIN variant på det hela. Så svaren på just "späda och små" blir lite olika för vi gör alla olika.
För vissa (läs jag) kan man behöva pumpa lite mjöl och jaga med flaska för att måltiden skall bli så fullmatad som möjligt. Andra ammar och fyller sen på med ersättning för att få en proppmätt bebis. En del klarar sig på ren amning. Men, att pumpa och ge i flaska blir ju 100% BM om man nu är fokuserad på just det.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
För att klargöra lite till. Jag måste erkänna att jag inte läst hela tråden och därför så måste även jag säga som Chokladkaninen, du behöver förska att inte stessa så mycket för att hålla tider exakt, detta kommer att komma lite senare. Utan nu är det mat vid fösta pip som gäller, MEN ibland kan det vara en liten påfyllning i sömnen också.
Så här står det om smekmånaden i BB.
Så här står det om smekmånaden i BB.
Standardmodellen beskriver en metod, inte ett slaviskt tidsschema. Under smekmånaden är det hela tiden barnet som bestämmer tiderna. Själv använder man sig bara av en modell för hur det hela ska gå till, så att barnets alla behov tillfredsställs vid varje mål.
Den lilla ska ha mat så fort hon vaknar, det vill säga så fort hon börjar skrika, ögonblickligen, utan dröjsmål.
(Nyfödda vaknar ofta till utan att för den skull vara hungriga – då säger de ingenting och ska naturligtvis inte slitas uPP. Se ”Sömnen”.)
Följer så hela Programmet, med två omgångar mat, skötning, umgänge och Påfyllning, kommer den lilla att sova en lång sammanhängande Period. I regel är den om två och en halv timme.
Men den kan förstås också inskränka sig till två timmar, och den kan förlängas till tre. Eller fyra, rentav, någon gång.
På samma sätt kan hela målet, enligt Standardmodellen, komma att förkortas, därför att den lilla nyfödda är för trött. Skötningen kanske är trevlig nog men sedan kommer gråten - och av umgänget blir ingenting, den gången, utan man får gå direkt På Påfyllningen. Kanske tar då hela målet bara en timme eller femtio minuter.
Under hela smekmånaden är det barnet som ensamt dikterar måltiderna: när de ska inträffa, hur länge de ska Pågå och hur lång sömn som ska följa På dem. Man väcker alltså inte en nyfödd, även om det gått tre eller rentav fyra timmar sedan man la barnet (annat än undantagsvis, till exemPel av Praktiska skäl. Jfr ”Sömnen”).
Nätterna kan också variera. Eftersom dygnet ser ut som det gör, med ”fel” antal timmar för att det ska Passa med fyra stora mål och två små, kommer dygnet att förskjutas. Det gör att somliga nätter måste rymma tre korta nattmål, om man inte vill störta uPP klockan fem och dra igång stora en och en halv timmes-målet.
Man måste emellertid hela tiden sträva efter att verkligen genomdriva fyra stora mål Per dag. Tre räcker inte.
Och ibland räcker inte ens fyra, utan de stora målen under dagen får någon gång bli fem för att dygnet inte ska komma alldeles ur fas.
(I och med den egentliga födelsen sedan förlängs vakenPassen gradvis och förkortas sömnPassen sakteliga, så att PrinciPen blir 2-2 – två timmar vaken, två timmar sömn - snarare än en och en halv timme respektive två och en halv. Se ”Tre veckor” i saken!)
När smekmånaden är till ända, sloPar man så det ena nattmålet, det som brukar infalla vid ettiden.
I övrigt fortsätter andra månaden På samma sätt: barnet bestämmer. Det är nu en tydlig rytm brukar utkristallisera sig. Och när den lilla är två månader gammal, ”spikar” man ett schema efter den rytm, som barnet initierat.
Vi ska tala ingående om allt detta sedan. (Om hur det gick till när en liten femveckors ”standardmodellerades” kan du läsa i ”Marie och Samuel – en mailkorresPondens”, femte delen av Barnaboken.)
Sammanfattningsvis, för nyfödda:
1. Fyra stora mål Per dag, enligt hela Programmet för Standardmodellen.
2. Två nattmål om cirka tjugo minuter enligt det nedbantade Programmet.
3. Start i samma stund barnet börjar gråta.
4. Flexibilitet: det är barnet som sätter tiderna. Alltid sova färdigt mellan målen (helst). Ett nattmål mer någon gång, men aldrig mindre än fyra stora mål Per dag. Någon gång fem.
5. Inte klockan i handen: det är barnet som är klockan.
Däremot kan man ju ha klockan vid sidan om: det är roligt att anteckna vilka tider barnet väljer, hur dags den lilla vaknar, hur länge hon är uPPe och när hon sedan slocknar, och sedan jämföra dag för dag (och natt för natt). Här låter sig rytmen småningom skönjas. Det finns morgonPigga, kvällströtta, middagssömniga små barn, barn som är utslagna På förmiddagen och håller i gång På eftermiddagen, barn som envisas med att försöka göra natten till dag och som nästan omöjligtvis går att väcka På dagen...
För det senare lilla gänget är Standardmodellen ett suveränt recePt för att vända På steken.
(Om man bara framhärdar, och inte låter dem sova under målen. Utöver knePet att lägga nyfödda, icke ProPPmätta, På rygg, kan ett ihärdigt kyssande rekommenderas, i ansiktet, och också ett ordentligt kittlande nedanför örat!)
Kanske ska det självklara slutligen sägas: utgå alltid från att ett nyfött sPädbarn som skriker behöver mat.
Hungern är en obekant och otäck känsla, som sätter den lilla människans främsta drift i skärande fokus: överlevnadsdriften. Den nyfödda människan vet mycket väl att hon inte kan föda sig själv. Hon är utlämnad åt en ohygglig ovisshet, och hon känner ångest. ”Ska någon höra mitt skrik? Kommer i så fall denna någon att ge mig mat? Kommer jag i så fall att kunna överleva På det jag får?”
De frågorna besvarar du genom att:
ta uPP barnet ögonblickligen (”jag hör ditt skrik”)
ge mat ögonblickligen (”jag vet vad du behöver”)
ge så mycket mat barnet kan ta emot (”du kommer att överleva”)
ge en extra Påfyllning efter skötningen och umgänget (”du ser att det finns mer, du kan i lugn och ro sova.”)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tack TorsMamma
Hej TorsMamma,
Tackar så mycket för redogörelsen. Nu tror ja äntligen jag börjar förstå hur man ska tänka
. Ha en bra dag 
Tackar så mycket för redogörelsen. Nu tror ja äntligen jag börjar förstå hur man ska tänka
veronica mamma till
Bajsar fortfarande på nätterna
Hej,
Min lilla kille är nu 2 månader och några dagar och har ett tydligt schema på nätterna. Han sover hyffsat till kl.01, sen börjar ham grymta och knöla. Han prutar, grymtar och småskriker. Någon gång mellan 03 och 05 bajsar han 1-3 gånger. På dagarna bajsar han sällan. Är det någon som kan svara på varför det blir såhär och om man på något sätt kan styra bajsningen till dagarna. Han sover sämre från 01 just för att han förbereder sig på att bajsa och för att han just då vill prutta ut all gas. Är detta något som går över av sig själv? VÅr förra bebis bajsade bara de kanske 2 första veckorna på natten.
Jättetacksam för svar
MVH
Veronica
Min lilla kille är nu 2 månader och några dagar och har ett tydligt schema på nätterna. Han sover hyffsat till kl.01, sen börjar ham grymta och knöla. Han prutar, grymtar och småskriker. Någon gång mellan 03 och 05 bajsar han 1-3 gånger. På dagarna bajsar han sällan. Är det någon som kan svara på varför det blir såhär och om man på något sätt kan styra bajsningen till dagarna. Han sover sämre från 01 just för att han förbereder sig på att bajsa och för att han just då vill prutta ut all gas. Är detta något som går över av sig själv? VÅr förra bebis bajsade bara de kanske 2 första veckorna på natten.
Jättetacksam för svar
MVH
Veronica
veronica mamma till
Kvällstrassel
Hej,
Har en fråga till ang. kvällstrassel. Har provat att vagna på dagarna och tycker att det oftast fungerar men på kvällen är både buffning och vagning hopplöst. Bebisen varvar inte ned utan det blir snarare värre. Anna säger väl att bebis ej ska behöva somna skrikandes och utmattad men om ej vagning o buffning funkar som nedvarvning...vad gör man då? ska man göra det ändå och låta han somna gallskrikande eller ska man ta till en metod som funkar för att söva honom helt? Vi bär i bbilbarnstolen tills han somnar...det enda som funkar på kvällen. Är det rätt?
mvh
veronica
Har en fråga till ang. kvällstrassel. Har provat att vagna på dagarna och tycker att det oftast fungerar men på kvällen är både buffning och vagning hopplöst. Bebisen varvar inte ned utan det blir snarare värre. Anna säger väl att bebis ej ska behöva somna skrikandes och utmattad men om ej vagning o buffning funkar som nedvarvning...vad gör man då? ska man göra det ändå och låta han somna gallskrikande eller ska man ta till en metod som funkar för att söva honom helt? Vi bär i bbilbarnstolen tills han somnar...det enda som funkar på kvällen. Är det rätt?
mvh
veronica
veronica mamma till