Jag blir inte klok på min son

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Jag blir inte klok på min son

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Nu är vi här igen, lilltjejen sover som tåget, henne läggger vi kl 21 och hon sover till 8 morgonen därpå, äter och sover på bästa AW maner. Däremot är storebror en envis liten rackare :lol:
Han har alltid haft perioder med nattkrångel :?
Första delen av trotsåldern har vi nu klarat av och gått in i en lite lugnare period, där han t.om kan säga älskar dig mamma istället för mantrar dumma dej!
Nu till bekymmret som jag inte riktigt kommit till grepp med, ska jag kapitulera ocxh ge upp efter 3 år av evigt försök, eller finns det hopp, lillkillen vägrar nämligen somna före 23 på kvällarna, stiger upp kl 7 på morgonen och vilar 30 minuter mitt på dagen. Dessutom vägrar han sova i sin säng som han sovit i de senaste åren, en växasäng med höga sidor, ett arv efter pappas morfar, så den funkar även som spjälsäng.
Enda gångerna han somrar tidigare på kvällen är om hela familjen lägger sig i stora dubblesängen och släcker alla lampor och gör natten tillsammans, men vi vill inte sova kl 19 bara för att vår son borde somna då, och dessutom inte ha honom i vår säng. vi vill ju att han ska må gott i sin säng, men nu är det spöken, monster, och allt möjligt som skrämmer, sen när inte det funkar tar han till att han är kissnödig, bajsnödig mm (har varit helt blöjfri sen juni) så där står vi, vad gör man? vi vill ju inte att han ska kissa ned sig, eller bajsa på sig när han sover, men samtidigt börjar vårt tålamod tryta för oss och vår lille "jag ska bara" Alfons Åberg kille.
Tilläggas kan att vår kille även är som en hysterisk virvelvind hela dagarna, han kan inte sitta still, leker inte med sina leksaker utan använder dem som tillhyggen, jagar hundarna och skriker, så man får ont i huvudet. Är han hos dagmamman så är det lite lugnare på kvälen, men är han enbart hemma med mig och lillasyster så går han bärsärka gång innan kvällen. Han hjälper ofta och gärna till med allt han kan, så han är nog en av få treåringar i sällskapet som kan steka plättar, plocka ur diskmaskinen sortera tvättt och mangla, i mammas sällskap förståss, men han gör inget som de andra treåringarna gör, han har inte ro att lägga pussel,leka med lego, rita eller titta i en bok själv. Själv tror jag att det beror på för lite söämn, han är helt enkelt stressad, men hur får jag ned stressen i honom så att han både kan sova på kvällarna och ta det lugnare på dagarna?
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Herre milde, ta honom till doktorn och du får en diagnos på ADHD :evil: Inget att skämta om :roll: :oops: men allvarligt talat - det är som om du/ni vuxna skulle vara uppe till tre varje natt och tro att ni kunde jobba som folk varje dag med start halv sju.

Här är lite offervarning :x : han "vägrar nämligen somna före 23 på kvällarna", "dessutom vägrar han sova i sin säng som han sovit i de senaste åren", "vi vill inte sova kl 19 bara för att vår son borde somna då, och dessutom inte ha honom i vår säng", "ska jag kapitulera ocxh ge upp efter 3 år av evigt försök", "samtidigt börjar vårt tålamod tryta för oss"...

Synd om er :?:

Tycker jag inte.

Synd om den lille så det svider.

Skärpning nu. Ni har en liten shn-kurad älskling som sover som en dröm. Varför unnar ni inte storebror den fröjden :?: Ni KAN ju :!:

Läs på. Kura honom. Och sluta klaga - allt är ert eget verk, inte hans :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Tack Anna!

Här är det förändring på gång.
:shock: När det gäller vår son så var mitt inlägg inte tänkt som en klagosång om hur synd det är om oss föräldrar, utan snarare att det är synd om vår son. :shock: Eftersom han sover väldigt lite för att vara i en så ringa ålder så förstår även jag att han tillslut går på övertid, det är det jag vill få bort, men ibland undrar jag om han tillhör samma skara som hans far, nämligen att när han sovit 8 timmar så är han pigg, oavsett när han lagt sig. :?:
Vi har tidigare dragit ned på sötsaker eftersom det lätt gör honom upp i varv, och jag har nu tagit kontakt med en väninna som är dietist för att hjälpa oss lägga om kosten helt för att få bort sockerfällorna i maten också. vi får se om det har någon hjälpande effekt, vi har även pratat ihop oss jag och min man, och vi har enats om att när vi får jullov den 13 december, då ska vi köra stenhårt med en ny kur för äldre barn. Fram till dess ska vi sätta oss ned, titta på vilka rutiner som passar ihop med vårt levnadssätt, dvs middagstider, morgonrutiner och så klart nattningen.

Vi funderar på att låta lillasyster få flytta in i storebrors rum, kanske hennes nattrutiner även skulle hjälpa storebror?,Att göra nattningen av honom och lillasyster samtidigt, eller kommer han med sitt gråtande och skrikande protester på kvällen att störa lillasyster? Eller får vi kanske bort det om han känner att han får hjälpa till att natta och ta hand om lillasyster? Jag tycker detta är svårt, kanske på grund av att jag tycker det börjar bli jobbigt att se hur dåligt vår son mår av att sova så lite. Dessutom funderar jag, ska jag låta honom sova tills han vaknar av sig själv mitt på dagen, stör det sömnen på kvällen eller hjälper det kanske till att han sover bättre även på natten? Någonstans måste han ju få in sina timmar, men hur gör vi det bäst för honom, är det att förlänga sömnen på dagen eller stör det nattsömnen ännu mer?

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Har du Sova hela natten-boken :?:

Allt du berör här hittar du där :!: Jag vill verkligen rekommendera noggrann läsning av den, även frågorna och svaren på slutet.

Även den här lille pojken är gjord av kött och blod som alla andra och har samma allmänmänskliga behov. Utgå från det och gör det inte krångligare än det behöver vara, dvs inte krångligt alls :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

:oops: Enkelheten är oftast den svåraste lösningen :wink:
Har inte sova hela natten boken, däremot bär jag alltid fram barnaboken så fort det krånglar, men ibland känns det som om jag inte finner det jag söker, att jag inte finner det som passar på min son, oftast är det som om hans personlighet är 4 år istället för tre, och han har alltid varit ett år för gammalt i sitt sätt om man säger så. Men börjar tro att det inte vore en så dum investering att även skaffa sova hela natten boken.

Reflekterade även över att idag, när jag ensam skötte nattningen av båda barnen fick sonen att komma till ro och somna inom loppet av 2 timmar från beslutet att nu ska du sova tills han faktiskt sov. blev att fundera, kanske vi inte är konsekventa när vi båda är hemma och han ska nattas. hmmmm :-k :-k
Något för oss att bita i.
Känner mig lite som en periodare, i perioder fungerar hans nattning såpass att vi är nöjda, sen spårar det ur och att komma tillbaka till de lugna perioderna blir svårare och svårare ju äldre han blir. förhoppningsvis ska vi hitta tillbaka igen, det svåra är att sedan hålla kvar lugnet och sömnen

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"