Om läsning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Jägermeister
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 20:49
Ort: Stockholm

Om läsning

Inlägg av Jägermeister »

Har jag förstått det hela rätt (har inte läst Domans bok ännu...):

Varje ords livslängd är 5 dagar.
Bör varje läspass då innehålla 5 ord så att det blir 1 nytt ord och 4 gamla ord varje dag?
Hur gör man med stora och små bokstäver?

Finns det någon bra tråd/trådar som går igenom läsningen och matten steg för steg eller måste jag vänta på böckerna :-) ?

TACK!
Storebror: 080809 kurstart: 090303
Lillasyster:100308
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hej hallå! :P

Kul med en till! Jag svarar inte för jag tycker du ska läsa boken :wink: , det är en del fundamentala saker man behöver förstå så att man vet vad man gör och varför, känns det igen kanske ? :lol:

Berätta när ni kör igång, alltid roligt att höra hur det går för de små!

Värme /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Hej!

Jag håller med Luvisen läs böckerna. Det är ungefär som att införa SM med sitt barn. man får läsa läsa och läsa och sedan finjustera programmet till sitt eget barn.

Läs också alla trådar här på forumet efter böckerna. Det ger helt klart jättemycket inspiration. Det var därför jag tog mig i kragen igen efter ett misslyckat försök. Jag hade inte läst tillräckligt för att förstå och jag trodde ointresset från min dotter var att hon inte tyckte det var kul när det i själva verket var min egen oflexibilitet att lyssna på vad hon tyckte var roligt. :roll:

Det är enormt roligt när man redan efter 2 veckor kan leka ordlekar med sin äldsta (2,5 år), och hon frågar efter det varje dag.

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Jägermeister
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 20:49
Ort: Stockholm

Inlägg av Jägermeister »

okej då :wink:
Återkommer!
Storebror: 080809 kurstart: 090303
Lillasyster:100308
Jägermeister
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 20:49
Ort: Stockholm

Inlägg av Jägermeister »

Har fått leveransavisering från adlibris så idag eller på måndag bör jag få böckerna (hoppas idag!!). Köpte både matte och läsningsboken. Nu undrar jag hur jag ska lägga upp det hela. Har en liten 7 månaders som kommer att få köra matte och så småningom läsning men där känner jag ingen stress med att sätta igång. Frågan är hur jag ska göra med sonen 2 år och 2 månader gammal. Är jättesugen på att testa matten med honom om det inte är för sent och även läsningen såklart. Pojken har ett läshuvud som heter duga och ett jättestort sug efter att lära sig nya saker. Tyvärr har detta resulterat i att han kan hela alfabetet och räkna till 20, alla bilmärken, färger etc Frågar om allt han ser och vill lära sig allt. Alltså kan han symbolerna 1-20 och i vilken ordning man ska säga dem - däremot kan han inte mängd förutom kanske 1,2,3. Är det kört med matten för hans del tror ni? Blir så ledsen för jag vet att han hade älskat det.
Vad tror du Hege är det kört om man kan siffrorna och är 2 månader för gammal?
Storebror: 080809 kurstart: 090303
Lillasyster:100308
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Att pröva ge gossen matten är ju aldrig fel 8) .

Nu tänker jag högt här. Hege du får säga om det kan vara en framkomlig väg.
I boken om matte förklarar Doman hur man länkar ihop mängderna med siffersymbolerna. Jag tänker att det kanske borde att gå åt andra hållet om man säger. Alltså att visa symbolen och sedan prickkortet/mängden och sedan jobba succesivt mer med just prickkorten. Det måste du vara vrästa grejen att kunna siffersymbolerna och deras ordning och nu kunna SE vad 1 ÄR. Så tänker jag. Om din son sen verkligen kan se mängden det får ju tiden utvisa. Men barn är ju så oerhört öppna för info . De har en enastående förmåga att "think outside the box" :wink:

All lycka i ert arbete! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Det kom ett stavfel med som du kanske märkte... :roll:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Just i den här frågan får jag göra lite kvalifiserad gissning, för jag vet inte svaret.

Eller jag kan säga vad jag skulle gjort.

Två-årsgränsen är inte exact, så här är det bara att försöka sig fram. Man upptäcker fort om barnet hänger med, för det blir TRÅKIGT om man inte kan se skillnaden på 11 och 12 prickar. Då lägger barnet ner.

Att man redan kan siffrorna, betyder inte att man forstår mängden bakom. Jag kan se skillnaden mellan en Ford och en Saab, men helt ärligt, där stannar det... Jag har ingen aning om vad skillnaden innebär.

Så att man kan identifiera siffrorna 9 och 18, och kan säga vad de heter, kan ju vara som min bilkunskap.

Se bort från att han kan känna igen siffrorna, och kör på som om han inte kunde dem. Jag tror inte att man behöver visa siffrorna, det räcker att man säger vad de heter. Säga 10, alltså, inte behöva VISA siffran 10 och så visa mängden 10.

Är det så att kan klarar länka siffran 12 till mängden 12, så kommer han visa dig det på något sätt. Besides, när ni kommer till 21 så kommer det ju bli nya saker för honom ändå.

Mitt råd till hur och hur många program du ska köra, så är det din kapasitet som sätter begränsningen. Barnen kan ta in hur mycket som helst, och vi vuxna kommer aldrig klara hålla deras takt. Det viktiga är att lägga sig på en nivå man kan klara hålla. Så gå ut med bebis-steg, och öka på eftersom. Mycket bättre än att börja något som du måste sluta, det kommer leda till mycket besvikelse för barnen.

En två-åring som redan kan bilmärken...

Nästa bok att kolla upp är "How to give your baby encyklopedic knowlwdge". Det är ett jätteroligt program, men det är viktigare att få matten och läsningen på rälls först.

Fast du kan snik-införa lite... Sluta genast med att säga hund, säg labrador, pudel, Golden retriver, eller vilken hund der nu är. Det heter inte längre träd, men alm, gran eller björk. Inte pasta, men tagliatelle, spagetti eller penne. Inte fisk, men lax, brax eller torsk.

Det här kräver ju att du själv vet skillnaden, så vet du inte, så kan du ju läsa på lite i de områden där det är mest aktuellt. De närmste träden i området, middagspastan, grannernas hundar...

Lycka till! Och rapportera mera! När du har läst böckerna, och känner att du inte bara vet HOW men också WHY, då blir det här med att lära sina barn en svårslagen upplevning.
Jägermeister
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 20:49
Ort: Stockholm

Inlägg av Jägermeister »

Tack snälla både Hege och Luvisen för era svar!
Självklart ska jag ge det ett försök. Om det funkar så vet jag att han kommer att älska det. Funkar det inte så får vi läsa istället och lära oss hundraser, pastasorter etc :D ! Han kommer hur som helst att älska att få jobba lite med huvudet för jag märker att han börjar tröttna på att det alltid är samma bilmärken som kör omkring på gatorna och blir överlycklig när det plötsligt kommer en bil han inte kan.

Böckerna kom inte i fredags. Hoppas nu de kommer imorgon så att jag kan börja läsa. Börjar med matteboken och sätter igång med det så snabbt som möjligt. Innan sonen hinner bli 2 år och tre månader:wink: . Har en massa frågor men väntar tills jag läst böckerna. Säkert kommer det mesta att klarna när jag läser. Spännande det här!

Tack för ert engagemang!

Om någon som läser detta skulle ha prickkort att sälja så är jag mycket intresserad annars tror jag att jag nöjer mig med utskrifter i plastficka.

Kram
Storebror: 080809 kurstart: 090303
Lillasyster:100308
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Ja, visst är det spännande! :P

Hoppas du får dina böcker omgående! [-o< [-o<

/Luvisen :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "