Lite fragor innan kurstart för 5,5 manaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
schnokie

Lite fragor innan kurstart för 5,5 manaders

Inlägg av schnokie »

Hej pa er!

Nu är det dags att kura lill-killen. Start sker ikväll eller imorgonkväll.

Schemat som vi följer idag ser ut sa här:
natt: 20.00 - 07:30 (11h 30min)
mat: 08:00
sova: 9:30 - 11:00 (1h 30min)
mat: 11:30
sova: 12:30 - 14:00 (1h 30min)
mat: 14:30
sova: 16:30 - 17:15 (45min)
mat: 17:30
mat: 19:00

Sa ser det alltsa ut idag med undantaget av att han vaknar pa nätterna och vill "snutta".
Det kan ocksa ta en halvtimme innan han somnar pa kvällen - fast han somnar själv, däremot kan han inte somna om själv pa natten. Och han ligger pa rygg. (han kommer bli vänd nu) :)

Min schema fundering gäller andra sovtiden pa dagen (12:30-14:00) Nu somnar han ju lätt för att han är sa trött, ska jag kanske senare lägga den en halvtimme eftersom han sen(efter kuren) kommer vara piggare pa dagen??

Jag ammar mest men han far en ordentlig portion gröt pa kvällen och smakportioner under dagen. Varför jag inte har bytt ut mer mal mot "riktig" mat är att hans mage inte riktigt funkar ännu - trots plommon puré.
Ja, det är min 2:a fraga - proppa i honom mer "riktig" mat, och än mer plommonpuré? Välling dricker han inte!

Under dagstid kommer han att sova pa rygg i sin vagn (som förut) där tror jag inte att det kommer bli nagra större problem.

Under kuren och uppföljningsveckan sover lillkillen och jag i ett annat rum men sen kommer vi flytta tillbaka. Kan jag köra in honom i systers rum direkt eller ska jag vänta tills det har stabiliserat sig mer?

Laddad är jag, haller pa och skriver lappar och sätter upp utanför hans dörr :D (som jag gjorde när syster kurades) Pappa är ledig tor-sön sa han tar syrran ut pa äventyr sa att jag far sova pa dagen.

Nu ska allt bara finslipas och sen kör vi igang :D

Tack och kram
Anki
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det låter härligt välorganiserat och laddat :D LYCKA TILL :lol:

Förmodligen kommer han att sova bättre på mage även i vagnen. Du kan ju alltid börja med att lägga honom på rygg som vanligt och sedan vända vid behov, men jag tror du snart går över till magläge konsekvent. Det brukar bli så rätt snart :!:

Går saker som de ska, kan han flyttas in efter uppföljningsveckan, och du ramsar den båda över en kam om det skulle behövas. Det får storasyster att inse att "problemet" omhändertas, av er, och hon kommer inte att fortsätta vakna.

Du kan kompromissa - låta luren börja en kvart senare. Han kommer att vara duktigt trött i början, just för att han får sova mer på nätterna. Efter uppföljningsveckan kan du ändra igen om du vill men inte förr :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
schnokie

Inlägg av schnokie »

:D Oj det var ett snabbt svar - Tack!

Jag känner att jag har bra koll pa läget, men vill bara fa det bekräftat :D
Problem att lägga honom pa mage i vagnen är det att han är för stor!!! Jag har en kille i jumbo klass :D Han är redan nu 72cm och en riktig tjockis!!!
Jag tänke börja lägga honom i sin säng för dagslurarna efter nagra veckor när schemat sitter spikat.

Glömde säga att nappen kommer ocksa att aka ut :-)

Tack och kram fran oss här i Wien :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bekräftelse, bekräftelse :lol:

Klä honom lätt och tunt, med varmt ovanpå, så får han nog plats, den lille tjockisen :shock: Det är så skönt för honom att få sova ute :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
schnokie

Inlägg av schnokie »

:D hejsan!

Här kommer en första lägesrapport fran oss.

Hela dagen strulade, den blev inte alls som jag hade planerat :( och jag hörde hur vargarna ylade... Som tur var fick jag i lilleman mängder med gröt innan jag la honom och det var det avgörande startskottet samt hjälp här pa forumet fran LindaVega.

Laddad till tänderna la jag honom pa mage 19:50, utan napp och i sin säng (han har sovit i vagnen de senaste 3 veckorna)
Jag var beredd pa att här kommer det att trilskas och gapas.
Lillkillen var helt tyst och lät sig buffas - jag kom av mig lite "halla vart är allt gap och strul?? Gick ut efter 1 min med ramsan :shock: :shock: :shock:
Sen väntade jag.... "hallo var är reaktionen..." :shock:
Efter 4 min hörde jag ett tyst gnölande och jag hörde hur han lyfte pa huvudet och tittade runt precis som om han var lika shockad som jag :D
Sen började han fraga och jag gick in och buffade och nu tänkte jag, nu far jag sta här i 40 minuter, han knölade lite och jag buffade pa och gick sen ut när han var helt lugn (det var 5 minuter det)

Gick in och buffade rekordsnabbt nästa gang och sa bekräftelse ramsan 20:05 8)

Räknar i och för sig inte med att natten kommer ga lika lätt, jag tror att han var sa trött, därför gick det sa bra.
Jag aterkommer senare :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"