HJÄLP -varför blir det så här?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

HJÄLP -varför blir det så här?

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vår plutt är nu 4,5 månader och nu verkar det som att det börjar hända saker som jag inte riktigt vet hur jag sakll hantera. Kanske överdriver jag (som vanligt :oops: :roll: ), likväl har det de senaste 2 dagarna skett en förändring. Jag vet inte om det är så här bara för att vi är hemma hos mina föräldrar eller om det kommer att bli så här fr o m nu.

Vad är det då som har hänt?

Plutten kinkar och kan inte ligga själv på filten längre!
Dessutom verkar det som att han inte längre sover till 07 - och DET känns jobbigt. Han kan dock ligga själv i ca 20 min innan jag behöver plocka upp honom och det är ju BRA :) .

Nu ligger han brevid mig på filten och har REDAN börjat kinka efter bara 15 min vaken tid (efter hans morgonlur). Shit - vad gör jag??? Han blir bara tyst om jag tar upp honom och SÅ kan jag ju inte sitta hela dagarna :( !!!!

Så...gick och hämtade babygymet och det verkar fungera :) .

:?: Är det så att han börjar bli så pass stor nu att han måste ha mer stimulans?

:?: Visserligen har ju det här beteendet bara varit i 2 dagar, men jag är RÄDD att det kommer att vara så här nu........Jag ramsade imorse, men det bet ej. Han ville upp! Hur hanterar jag det här? Lägger vi honom för tidigt (ca 19)? Kanske klara han inte 12 h sömn? I och för sig går jag nog hellre upp 06.30 än att lägga honom senare. Han verkar tycka om att sova tidigare på kvällen.

Shit, nu kinkar han igen...!!!!

HJäääääääääääääääälp, vad händer? Vad göra?????????

Måste dra!

Mamma Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Glömde skriva...

Nu har han lugnat ned sig igen....

Kanske är jag överkänslig mot kink? Har ju varit såååååå bortskämd att lillgrabben klarat sig själv (=inte behöver vara i famnen).

Jag tänkte på att Anna skriver i boken att hennes barn bara har haft leksaker under "ensamlek-perioden" på morgonen. HUR har hon fått dem lugna resten av dagen???????

Vad gör ni andra??

Shit, kink IGEN!!! Han håller fortfarande på med gymmet.. Upplever han en frustration över att inte klara saker eller? Vände på gymmet...Lugn igen.....Kink...hm...??????????????????????????????? Suck! :evil: :roll: :( :) .

Hungrig? Det är 15 min kvar till "3 timmar mellan målen".

Ah.................

Jag har MYCKET dåligt tålamod med kink!

En annan sak: vi är ju hemma hos mina föräldrar denna vecka. Vi åkte lång bilresa hit i söndags och vi gjorde ytterliggare en bilresa i måndags. Rutinerna blev det lite si och så med (mat ok, sömn så där). Kan det spela in? Dessutom ligger han ju i en annan säng denna vecka. Hm...... Måste väl erkänna att rutinerna inte sitter klistrade på näsan denna vecka. Är ju hemma hos mamma som inte riktigt fattar det här med AW......jag fegar ur.

Han ligger nu och kinkar/ryter/jollrar. Jisses! Jag är inte vaaaaaan.

Känner mig lite cool som dock fortsätter skriva på datorn... 8)

Ok, han blir nu riktigt förbannad (=mycket skrik). Måste sluta.

Kram
Kristin -kink, kink, kink
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Tog upp honom. Tyst ett tag, men kinkar igen nu.

Jag börjar med maten: Fast jag kan ju inte hålla på och ge mat hela dagen.....

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Anna m. Alva och Elsa
Kontakt:

I 4 månadersåldern..

Inlägg av Anna m. Alva och Elsa »

...börjar små gryn att kräva mer stimulans precis som Du skriver.
De kan tröttna på gamla leksaker och vill hela tiden få nya intryck.
Byt ut leksakerna i gymmet mot en visp och andra "leksaker" man kan hitta i hemmet.
Jag läste någonstans att de nu kommer på att de kan ha tråkigt.
Min stora tjej ville aldrig ligga på filt mer än 5min högst, sen ville hon ha omväxling.

Kram
Mamma till Alva 021220 och Elsa 040824
P?b?rjade kuren 041214. Hasade mig upp ur vagntr?sket 041221:)
wicky
Kontakt:

Inlägg av wicky »

Hej,

Det kan ju mycket väl vara så som du själv är inne på att du "fegar" litegrann och att lillen då blir osäker på vad du vill. Allt är inte som hemma, men det måste ju våra småttingar lära sig förr eller senare...

Sen har jag också noterat att min lilleman (som är nästan lika gammal som din) inte nöjer sig lika lätt med att "bara" ligga i gymmet eller på en filt, men jag tolkar hans missnöje som att han undrar vad vi håller på med däruppe. För vad jag gjort är att jag låter honom vara med lite mer då jag pysslar i huset och att jag tar mig tiden att visa olika saker och låta honom känna/smaka/lukta på t ex maten. Det är kanske inte lika lätt för dig eftersom du inte är hemma, men du kan säkert improvisera på nåt sätt. en kompis satte sin lille i diskhon (tömd och rengjord förstås :D ) medans han höll på med maten...

Ytterligare en likhet mellan våra småttingar är att även Erik har börjat göra mer ljud och ibland kan det låta som missnöjesyttringar, men jag tror att det många gånger är att han bara testar nya ljud...så kanske kan du försöka att avvakta lite mer och se vad som händer.

// Wicky
Mamma till Erik, f?dd den 17 augusti 2004.
Kristin

Inlägg av Kristin »

En liten rapport:

Plutten vaknade redan efter 1 h 20 min av sin långmiddagslur som så gott som ALLTID varar i 2,5 h!!!!!!!!!!

Han sov ute i vagnen (som alltid) och jag trodde att när han skrek till att det var hans vanliga mardrömsskrik (händer nästan varje dag), men icke, han ville inte sova mer. Stora, klarvakna ögon.

Normalt sett ger jag honom mat kl 14 efter den långa luren, men nu blev det redan 13.10. Då hade det ju visserligen gått drygt 3 h sedan förra matningen, men det brukar alltid bli 4 h mellan fm-målet och detta då han ALLTID sover till 14......

Jag blir så frustrerad eftersom han ändrar sig och jag vet inte hur hans schema blir....

Vad gör jag?

By the way, nu ligger han och jollrar med stjärten bar framför TV:n (han tittar på "våra bästa år" :) , men det är väl bara en tidsfråga innan missnöjdet bryter ut :( ....

Usch vad jag klagar. Men det grundar sig i att jag blir så osäker hur jag skall hantera honom och hans rutiner. Sedan är jag rädd att "sitta ihop" med honom om han inte kan leka själv längre. Är liksom inte en sådan typ av person/mamma. Jag blir grinig och gillar inte mig själv då....Tänker negativa tankar ("är det SÅ HÄR det är att vara morsa - NÄÄÄÄÄÄÄ.....") sk "förbjudna" mammatankar..

Det var någon som skrev nåt om att barnets läte lät (?) kanske värre än vad det var. Jag kan nog hålla med dig där. Han låter ibland som att han skall börja kinka och sedan ändrar han rösten i nästa sekund..Hm... Jag tror att han har börjat använda sin röst på ett helt annat sätt. Blivit medveten om den liksom..

See you!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Kristin!
Det är inte lillen som ändrar sina rutiner, det är du!!! Ni är på ett nytt ställe, med nya folk, ljud, miljöer. Dessutom är du lite nervös för om det kommer att fungera nu när ni är borta och tillråga på allt är du ifrågasatt av en riktig expert, dvs din mamma. Genast är vargarna där och svassar runt dina ben och gossen ställer tusen extra frågor pga detta och det är då det kommer an på dig att ge betryggande svar. Ni vet ju båda vad som gäller, eller hur. FÖLJ SCHEMAT! Det är det din lilleman behöver och frågar efter. Visa honom att allt fortfarande gäller, precis som vanligt och håll tiderna men med marginalkvart. Det har inte hänt något revolutioneradnde med din gosse just nu, tro mig! Nu är ni ju flera som borde kunna försöka roa honom dessutom. :D
Mopsa upp dig nu och ta tag i rodret igen, han vill ju det!
Lycka till och håll oss uppdaterade!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"