4 månader och för stor för vagnen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Cykelmamman

4 månader och för stor för vagnen

Inlägg av Cykelmamman »

Hej

Det är hög tid att införa 12 timmars natt för oss. Lilleman är 4 månader och 3 dagar och har blivit alldeles för stor för vagnen. Men kruxet just nu är att han är så förkyld så jag tänkte att det kanske är bättre att vänta tills han är frisk?!

Nu sover han från 19.30 till 04.00 då han vaknar och får nattmål. Han sover i sin säng och strular det (vilket händer ibland nu när han är snorig) så lyfter jag över honom i vagnen och vagnar så får han sova kvar där. Sen vaknar/väcks han vid 07.30.

Han har sovit över de andra nattmålen av sig själv så jag har liksom väntat lite på att han ska göra det med detta oxå men inte än.

Han ammas + fruktsmakis (banan eller majs/potatispure) till lunch + gröt till middag + massa mer ammning.

Har börjat ramsa när jag går ut från hans rum när jag lagt honom, inte som ett verktyg utan bara mer så han ska vänja sig vid den.

Några tankar och kommentarer? Eller ska jag bara bestämma mig och köra? Är lite nervös över detta men har bestämt mig :D
Stolt mamma till världens bästa Alex 080206 & Elliot 100503
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Hei!
Dette ser jo kjempefint ut. Jeg antar du passer på at det er tilstrekkelig med våkentid om dagen og en mett mage om kvelden. Forkjølelsen kan man jo sikkert se på på flere måter, men trolig behøver han all søvnen han kan få nå også... Bare å kjøre på - eller vente til han er helt pigg igjen - Lykke til!

Rapporter gjerne. Jeg og lillesøster her kommer etter om noen uker!

Mvh
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Velkommen til forumet, glemte jeg å skrive!

Her har jeg personlig fått mye inspirasjon og konstruktiv hjelp til livet med mine små!
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej och välkommen säger jag också!

Jag tycker att ni skall vänta tills han är frisk, absolut. För din egen skull, så slipper du fundera på hur det påverkar honom.

Det bör egentligen inte vara några större bekymmer för er med en minikurning. Vad känner du dig mest bekväm med, vagna eller buffa? Man väljer där och sen är det bara att köra! Han kommer alldeles säkert förstå ramsan kvickt och då är ni snabba att backa buffningen.

Hör av er när ni är på gång att minikura :D

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Cykelmamman

Inlägg av Cykelmamman »

Tack för svaren. Jag har bestämt mig för att vänta tilsl vi är friska. Själv behöver jag också vara frisk för att orka och ha rätt attityd, är nu inne på min tredje vecka med förkylning.

Buffa funkar inte så bra för mig. Det funkade på min stora kille men på den lilla lugnar det men så fort jag slutar vrålar han så jag liksom fastnar i buffningen. Då har jag lyft över till vagnen istället så det blir till att vagna.

jag återkommer när vi är friska och det är dax att köra :)

Mirella
Cykelmamman

Inlägg av Cykelmamman »

Vi är fortfarande förkylda. Lilleman hostar djupt ner i halsen på nätterna. Vi får vänta några dagar till på att minikura.

Däremot undrar jag hur jag ska få honom att öppna munnen ordentligt så jag kan ge smakportioner. Han vill liksom suga från skeden men det tar ju hundra år att mata honom ordentligt då. Å andra sidan jag kan ju inte bända upp munnen... ?! Han kanske inte är tillräckligt hungrig? Jag har provat bananmos, gröt och palsternackapuré. Ibland går det bättre och då äter han gladeligen. Har inget matschema för honom, kanske ska göra ett?! :?:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Matschema hur menar du då? Fasta mattider? För det är viktigt :D Om du menar schema för VAD han skall få, tror jag inte det är nödvändigt, om du inte känner att det är viktigt för dig alltså :D

Jag fick bända liiiite försiktigt med tippen på skeden med min äldsta. Han fattade inte heller det här med att gapa. De flesta gör inte det. Då går det långsamt! Han lär sig, det är vi föräldrar som har brådis :D

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Cykelmamman

Inlägg av Cykelmamman »

Nä, alltså NÄR han ska äta. Som det är nu så får han puré smakisar kl. 11 och gröt kl 17.30. Däremellan ammas det lite när som helst känns det som.
:?
sovschema:
19.30-07.30 sover natt med ammning ca kl 04
09.15-10.00
11.45-13.45
16.00-16.45
19.30 natt :sleep:

räcker detta? han är en stor kille. Kan man ge välling redan vid 4 månader?
19.30-07.30 natt med ammning ca kl 04 (tas bort snart då han börjar bli frisk)
:arrow: ammning när han vaknar
09.15-10.00
:arrow: 11.00 puré + ammning
11.45-13.45
:arrow: 14.00 ammning
16.00-16.45
:arrow: 17.30 gröt ; 19.00 ammning el. ersättning

kram cykelmamman
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Cykelmamman!

Ja, du kan ge välling från 4 mån om du vill. Förut stod det 4 mån på paketen med ändrades till 6 mån pga WHO´s rekommendationer om helamning i 6 mån. Alltså är innehållet det samma :wink: .

Jag föreslår att du serverar en "andra frukost" när ni vaknat till och övriga familjen äter frukost. Förslagsvis gröt. Ni kan ju om ni vill även gå över till puré till middagen.
Cykelmamman skrev: 7.30 ammning plus gröt inom 1 timme.
09.15-10.00
11.00 puré + ammning
11.45-13.45
14.00 ammning
16.00-16.45
17.30 gröt
19.00 ammning el. ersättning
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Cykelmamman

Inlägg av Cykelmamman »

Hej Elle och tack för svaret. :heart:

Ikväll fick gosingen 150 ml välling som slurkades i fortare än kvickt :D kanske ska servera mer imorgon eller i alla fall göra iordning om det finns plats i magen efter gröten.

Bra idé att servera gröt till frukost. Min 2,5-åring fick ingen ordentlig frukost när han var mindre och han dricker fortfarande bara välling till frukost innan han åker till förskolan. Bra att ge bra frukostvana från början.

Imorgon ska vi "minikura" så då passar det ju bra att han börjar dan med ordentlig frukost :lol: Håll tummarna för oss, jag är lite smått nervös men ska hitta den rätta attityden
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup: Det kommer att gå jättebra!!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Cykelmamman

Tar bort nattmålet = några frågor...

Inlägg av Cykelmamman »

Vi körde första natten på "minikuren" igår och uppvaken var ganska många men han somnade om ganska snabbt efter vagning + ramsa. Min fråga är om jag ska vagna alls inatt också eller bara ramsa? Vagna vid verklig kris? Några tips?

Tack :D
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej hej! :D

Ja precis, ramsa, avvakta och vagna endast vid total kris. Meningen är att ramsan ska ta över inatt. 8)

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Cykelmamman

Inlägg av Cykelmamman »

okidoki. Då laddas det med ramsan. Tack för svaret, det här ska bli spännande :lol:
Cykelmamman

Inlägg av Cykelmamman »

jaha, det gick ju ganska bra men jag måste fråga lite till :)

två uppvak som jag ramsade och han lätt somnade om (kl 00.15 och 04.15) men sen kl 05.45 vaknade han och var superarg och det blev bara värre när jag ramsade. Tillslut vagnade jag och då blev han tyst på en gång. Så fort jag slutade vagna och gick ut med ramsan var han igång igen. Jag gick in och vagnade och ut med ramsan. En timme höll vi på sen suckade han och blev tyst och jag fick väcka honom vid 07.30. Var det jättefel att vagna? Varför blev han så arg när jag ramsade?

Idag på morgonen hade han jättesvårt att komma till ro och somna i vagnen och samma sak på lunchen när han skulle sova i vagnen. Jag ramsar inte när han sover på dagen, rätt/fel?

:? tips?! kommentarer?!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"