Lowa kan inte sova längre än 4 timmar i sträck

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Det har jag nog inte sagt förut :oops:

Här redovisar du ohyggliga problem:
Petra Slutkörd skrev:Nattningen tar ca 5 min så sover hon. Kl 00 vaknar hon och ibland så somnar hon av sig själv men oftast måste jag ramsa. Ramsar jag försent så håller hon på i en timme. Oftast så ligger hon ner och gråter och låter missnöjd som tusan. När hon efter en stund då inte får en ramsa så ställer hon sig upp.
Kära, rara du. Vadan detta gnäll :?: :!: Ge henne en hög ramsa x 4, glad och betryggande och punktsättande. Är det så svårt?

Hon ska inte gråta och låta "missnöjd som tusan" (måste säga att jag har lite svårt för ditt språkbruk :oops:). Lyssna på barnet :!: Är hon ledsen? Ber hon om hjälp? Eller "svär" hon ur sitt sura hjärtas djup och är innerligt förbannad? Lyssna, lyssna, tolka och SVARA, rätt!
Petra Slutkörd skrev:Vet inte vad jag ska göra??? Även dagslurana strular som tusan. Lunchen är sällan som hon sover 1 1/2 tim i sträck. Utan vaknar ofta en till tre gånger. Måste då ut och vagna henne, har jag tur så somnar hon, annars gråter hon fram till jag tar upp henne. Vad är felet?? Börjar känna mig totalt värdelös och tappar snart hoppet om mig och Lowa.
Du "tappar snart hoppet om mig och Lowa" :?: :!: Sälj då barnet på Blocket. Det finns förvisso intressenter.

Allvarligt talat, du beklagar dig som om det vore synd om dig. Du har fått världens finaste gåva. Glömde du det :?: I all hast :?:

Små barn ska NJUTAS, och njuta själva. Sluta gnälla, säger jag brutalt. "Måste då ut och vagna henne" - jaha - hur jobbigt är det, då ?

Du har fått ett litet barn. Njut henne. Sköt henne gott. "Har jag tur så somnar hon" - Tur :?: :!: Förlåt att jag grälar, men du är verkligen ute och seglar i offermentalitetens träskmarker. Du är inget offer. Du är en rik person :heart:

Jag tycker du ska hjälpa henne sova så gott, hjälpa henne äta så gott, hjälpa henne skratta och njuta av livet :lol: :-({|= det hon föddes till, tack vare dig och sin pappa. Gör det livet gott för henne :!: Det kan du.

O:) :heart: :sleep:

PS Gnällvarning utgår i introduktionerna til detta föräldraforum. DS
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härligt att du hänger i! :thumbsup: Det kommer släppa!

Ett par frågor:

:?: Varför håller du en solfjäder på henne varje gång du lägger henne? Det borde upphört för länge sedan. Man går in, efter MYCKET skratt och lägger, sedan går man DIREKT ut med UPPHURTIG och TRYGG ramsa full av förtroende. Inte hålla fjäder - då visar du att du inte litar på henne. Fjäder och buffning borde för er tillhöra KRISverktyg för länge sedan.

:?: Skrattet till gonattet - ni BEHÖVER detta - för er bådas skull. Troll spricker i solsken - även föräldrars... :wink: MINST 10 minuter. Och gärna flera gånger under dagen.

:!: Sedan behöver din ATTITYD och tilltro till lilla Lowa bli mycket bättre. Lita på att hon KAN och VILL.

:!: Hon har dessutom varit i ålder för 8 månaders ångest och därav kan frågorna ha varit fler och sömnen lite "svårare" för er att införa. Särskilt om attityden hos oss ömmande föräldrar sviktar. :shock:

:?: Gällande bajset: kör du 6 månaders välling kan den vara lösande, byt då till 8 månaders välling istället. Och banan, som Luvisen är inne på, är också bra. Den innehåller dessutom ett ämne som främjar god sömn.

:?: Dagslurarna - kan ni inte ha dem i hennes säng istället? Särskilt den långa luren, då hon - särskilt nu - behöver förutsättningar att SOVA om du är med. VI har haft ALLA lurar i sängen hemma.

Tankar kring detta?
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Petra Slutkörd

Inlägg av Petra Slutkörd »

Tillbaka....! igen med en del frågor.
Morgonbajset upphör fortfarande inte. När på dagen ska jag ge henne majs och ska jag försöka ha en matsked olja i gröten som hon äter både till frukost och vid 14 tiden?

Det verkar som att hon vaknar vid 6 pga att hon bajsar. Hon leker först och efter ca 30 min så börja hon "bråka" . Så då har jag gått in, bytt och sedan ut med ramsan och då har hon gnällt lite men sedan tystnat och varit tyst till jag tar upp henne kl 7.
Det jag vill är att hon inte ska bajsa kl 6 utan kanske först vid 7-8 tiden. Hon får ju nu bara 11 tim sömn på natten, jag vill ha 12 som jag har med Milton.

Hon vaknar fortfarande 1-2 ggr per natt. Vissa ggr klara hon av att somna själv och vissa gångner måste jag ramsa. Känns som att hon aldrig kommer att komma ifrån uppvaken på natten???

Jag har väl inte de värsta problemen, MEN det är jobbigt att hon inte sover mer än 4-5 tim i sträck och sedan ett uppvak och detta är efter 2 månader med denna kuren. Jag hade det dock betydligt värre innan jag började, men man blir lite bortskämt när det funkar så bra med Milton. Då vill man ju gärna ha hela kakan! :-)

Kramar Petra
Milton 080301
Lowa 091031
Petra Slutkörd

Missade era svar :oops:

Anna: När hon låter missnöjd/lite ledsen så vill du att jag ska ramsa med en gång, trots att hon ligger ner och det ser eg ut att hon sover?

Sedan är det klart att jag känner mig ledsen och undrar vad jag gör för fel när det inte funkar så bra som med Milton (visst ALLA barn är vi olika) klart att jag kan tycka synd om mig själv. MEN självklart är det ju mest synd om Lowa. Trots detta är hon väldigt glad och lär sig skar hela tiden. Hon tog tex sina första 3 egna steg häromdagen :-) Så självklart är inte Blocket min lösning på det hela. :wink:

Anna09: Ang solfjäder....måste ha missat detta totalt att man inte ska göra det. :oops: Visst att det är ett krisverktyg. Men ni menar att jag bara ska lägga henne, på med täcket och så ut med ramsan?
Skratta gör hon, hela vägen. Där gör jag rätt till 100%
Jobba på Attityden, ska jag göra ännu mer.
8 mån välling kör jag redan på sedan 2 veckor tillbaka. Kanske det blir bättre snart med bajset då? När tycker ni att jag ska ge henne banan under dagen så att det blir bästa resultatet?

Att Lowa sover ute, är mest för att det har varit enklare att få henne att sova. Nu har jag ändrat hennes dagslurar lite och det går betydligt bättre!

Även om jag låter gnällig och så (det blir man tyvärr när man inte få sova och få sköta det mest själv då jag har en man som jobbar väldigt mkt borta och inte har ngr föräldrar/svärföräldrar i närheten) MEN jag älskar mina barn och skulle självklart inte vilja vara utan dom om det nu är ngn som tycks tro det pga mina beklagande inlägg.

:heart: Petra
Milton 080301
Lowa 091031
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Klart du älskar dina barn. Det är det väl ingen som betvivlar. Vad jag önskar så innerligen är att du skulle kunna njuta dem fullt ut :wink: :lol:

Jag "vill" inte att du ska göra det ena eller det andra. Ber du om råd får du ett tips eller två (eller många) här, men det som ligger i MITT intresse är bara respektive barns välbefinnande.

Och det kan du fixa, eller hur :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Petra Slutkörd

Jag tar gladeligen emot tips och råd OCH det har ju blivit betydligt bättre än innan! :D

Jag har nu ramsat direkt när hon gnäller och låter lite ledsen och inom 1 minut så är det tyst igen. Inatt var det dock 3 uppvak totalt. Sista vid kl 5 ramsade jag två gånger men det var lite gnäll och jag gick upp, bytte blöja (inget bajs denna gång men väldigt blöt) la henne tillrätta, ramsade och hon somnade med en gång och sov till kl 7 :D
Det som jag undrar är ju lite varför hon gnäller? För de gånger jag har varit inne hos henne och bytt blöja så "sover" hon

Jag antar att jag fortsätter så som jag gör så ger det väl med sig ?

Kram Petra
Milton 080301
Lowa 091031
Elle

Inlägg av Elle »

Det kan ju vara att hon låter så i sömnen.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Petra Slutkörd

Då är jag tyvärr tillbaka. :-(
Efter ngr nätter där det har gått OK = 2-4 uppvak där jag har sagt ramsan och så har det varit bra. Kl 6 vaknar hon däremot och då har jag jättesvårt att få henne att sova vidare. De flesta ggr har jag tagit upp henne mellan halv 7 och kvart i sju (morgon kl 7)

När Lowa vaknar så gråter hon nästan alla gånger. Hjälper jag inte till med en ramsa här, så blir hon ännu mer ledsen och ngn gång händer det att hon inte vill somna om alls. Utan jag får ramsa, lägga tillrätta under 2 timmar.
Nu känns det som att vi är tillbaka till ruta 1 :-( och jag vet inte vad jag ska göra. För attityden och min tidigare säkerhet har mattats av.

Så nu behöver jag råd/tips av er. HUR ska jag göra? Jag är nu på semester hos mina svärföräldrar. Lowa ligger i mitt rum, men jag har hängt för så hon ser mig inte, utan har ett litet sovställe för sig själv.

Under dagarna är det mkt skratt och lek och trots dåliga nätter så är hon ändå pigg och glad. MEN jag ser på henne att hon är trött.

Tacksam för alla råd/tips jag kan få, för jag vill så gärna att hon ska få sina 12 timmars sömna i sträck.

Kram
Petra
Milton 080301
Lowa 091031
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag tror att du redan vet vad som behövs. Precis som du skriver så måste du själv tro på att det funkar för att det ska göra det. Läs gärna Jannuarikrönikan från 2008, där kan du få inspiration.

Husljud brukar vara lugnande tex. dammsugaren. Våga lita på att hon kan sova och somna själv. Som det är nu tror jag att ni har en hel flock vargar inne hos henne som behövs motas bort.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"