liten dam vill inte leka själv

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
virasvira

liten dam vill inte leka själv

Inlägg av virasvira »

Min lilla tös är elva månader och vi började med SHN när hon var fem månader så sova det kan hon, har aldrig haft några problem efter att vi startade kuren.

Nu börjar min lilla tös bli stor och hon är en oerhört driftig dam som glatt började traska omkring redan vid nio månaders ålder, nu springer hon mer än vad hon går och jag är stolt över hennes starka drivkraft men det är också jobbigt eftersom hon inte förstår vad jag säger till henne. När vi är ute så bara drar hon, hur oberörd som helst, inte blick bakåt om jag finns med eller inte. Hon springer fram till folk på stranden och tar deras saker och vill lägga sig på deras handdukar så stranden har blivit en mardröm eftersom inte alla tycker hon är lika oskyldig och underbar som jag :lol: :) .

När vi är hemma och ensamma är hon världens mest osjälvständiga unge och senaste månaden har varit olidlig då hon står vid mina ben och skriker allt vad hon orkar för att hon vill bli buren hela tiden. Hon leker aldrig själv utan vill att jag ska roa henne hela tiden. Jag har läst om detta i barnaboken nyligen och jag är helt på det klara med att jag och min man har gjort helt fel från början och gett henne full uppmärksamhet dygnets alla vakna timmar. Jag försökte också bära runt på henne men nu är jag gravid igen och har jätteproblem med foglossning och svårt att böja mig ner så det här håller inte. Jag började med 10 minuters ensamlek i morse, hon lekte inte utan satt bara lydigt i sin säng och väntade på att jag skulle hämta henne så att vi kunde leka. När jag sätter mig på golvet kramas hon jättelänge och gråter och sedan går hon och hämtar någor som vi ska leka med tillsammans, alltså hon vill defenitivt inte att jag går upp från golvet för då följer hon hela tiden efter och gråter och skriker med armarna i luften. Vad ska jag göra för att få henne att börja leka på egen hand? Hon kan ju inte innerst inne vilja hänga med mig konstant och jag får inte ihop min vardagslogistik för fem öre.
Sanningen är också att jag får så jävla dåligt samvete och känner mig skittaskig om jag gör andra saker för länge, hon blir så himla ledsen och jag vet inte hur jag ska göra för att det ska bi rätt?
Snälla hjälp!
Elvira 20090809
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Virasvira!

Vet du, jag tycker att din tråd passar bättre in på Barnafostran så jag flyttar den dit och så kommer det svar så småningom.

:)
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Hur har ni det med den sociala delaktigheten? Får hon vara med er och diska, tvätta, laga mat etc? Annars tycker jag ni ska börja med det bums :shock: :D
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
virasvira

socialt delaktig

Inlägg av virasvira »

Jo jag har noggrant läst boken och försöker få in henne i social delaktighet så mycket jag kan. När jag pysslar försöker jag ge henne t.ex en disktrasa så att hon kan vara med att torka eller lite kläder som hon kan vika (hon bär iväg med). Jag försöker att ha nerver av stål och låter henne undersöka och utforska allt in i det lägsta. Jag förbjuder henne att hämta skräp ur sophinken och klättra upp på diskmaskinsluckan när den står öppen med det är också allt.

Hon tycker att det är roligt att göra saker med mig men mitt problem är att hon aldrig vill hitta på något utan mig, alltså hon tar sig inte för något själv, leker nästan aldrig själv och verkar ha väldigt svårt att koncentrera sig. Hon är väldigt flackig och drar runt med allt hela tiden. Det finns inte att hon skulle torka med en trasa, leka med en diskborste eller lägga in något i någon garderob eller låda hon vill bara dra ur saker och slänga iväg. Läsa i en bok eller bara sitta och begrunda något en liten stund existerar inte heller men sån har hon aldrig varit, hon är oerhört driven att ta nästa steg :)

Jag vill få igång hennes fantasi och egen upptäckförmåga men har kört fast helt, hur ska jag gå vidare.
Tack snälla för svar!!
Elvira 20090809
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Åhå vad jag känner igen mig och att ha liten som bara hänger på en :lol: .

Det kan du bota ganska bekvämt. :wink: Jag har fått göra det i omgångar för jag faller tillbaka till ruta ett eftersom jag också har viss tendens att bli lite stressad över att pyssla med mitt :oops:

1)Ner på golvet om du inte gör ngt särskilt. Detta kan ta några dar. Minst 3 skulle jag tippa. För mig tog det en vecka innan det blev riktig fart på lillkillen.
Jag satte mig bekvämt och läste en bok. Då ville han riva i den såklart så jag hade alltid en som jag gillade men inte var rädd om så blev jag inte irriterad om den blev lite söndrig... :roll: :lol: . Klappa fint gjorde vi typ 100 ggr... Men jag rubbade mig INTE ! Däri låg tricket. Han var tvungen att göra ngt själv. Sedan la han leksak i min hand men jag sa bara tack och la den bredvid mig. Ibland frågade jag: Och vad ska DU hitta på för spännande? (Mkt förväntan i rösten.) Ibland blev jag trött så då vilade jag helt enkelt och den lille pysslade med sitt precis intill men efter ett par dagar så kom utforskningarna på egen hand som jag väntat på...

2) När jag sedan skulle diska så gick jag till diskhon och lystrade. Sonen kom genast hasande. Så jag mötte honom med öppna armar. Kom, var med här! :P Och så satte jag honom i diskhon. Oj, vad lycklig han blev! Sen diskade jag på riktigt och la mig inte i så mkt vad HAN pysslade med. Tids nog började han vilja diska liiite. Mest leker han med vattnet :wink: Allt tar sin tid.

Han fick också plocka ur tvätten ur tvättmaskinen. (Vi har en liten så han nådde bra när han satt. )

Jag tror du måste tänka att din dotter ska hjälpa dig. Alltså ni hjälps åt. Inte att hon ska hjälpa till lite grann. Tänk också lite mer avancerade uppgifter allmänt. Det visar att du ger henne förtroende. De diggar sånt. Vem gör inte det?

I varje moment ska du fundera en liten extra stund, finns det ngt HON kan göra här. Tända och släcka åt dig, bära nycklar, hålla plånboken i affären, ta emot varor som ni handlar... etc etc. Helt plötsligt blir den lilla oumbärlig- precis som de ska vara :wink:

När jag handlar i finare affärer med stora diskar då halar jag upp min son där men plånbok. Han plockar själv fram rätt kort och räcker fram :lol: . Det lärde han sig själv för ett par månader sen :o . Det är faktiskt riktigt bekvämt, vet ja 8) :P

3) Tänk baby-steps med dig själv. Inte bli stressad över att hon är ENSAM. Man finner efter ett tag av träning en balans mellan att låta den lilla vara ifred och hänga ihop som passar båda. Man får inte tänka: nu struntar jag i henne. Tänk: Nu står jag tillbaka i förtroende och släpper lite fri.

4) Tid. Det tar tid så stressa inte. När ni ska damsuga eller whatever. Vänta på att lillan vill vara med och när hon vill det och vänta på att hon blir riktigt färdig med sitt hjälpande så att säga. Man vill så gärna visa men gör inte det. Vänta och se...det är jäkligt spännande!

5) ja, det tycks som det bara river och sliter i den där åldern men det kommer snabbt ändras, tro mig :wink:

Du skrev:
Hon kan ju inte innerst inne vilja hänga med mig konstant
Klok som en bok är du. Klart hon inte vill. Vem vill det? Man ska ju inte gifta sig med barnet :lol:

Simma lugnt i värmeböljan 8) /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
virasvira

Nu ska jag ge lillan förtroendet tillbaka

Inlägg av virasvira »

Luvisen!
Tack tack och åter tack för ditt svar, nu ska jag verkligen jobba på att ge lilllan förtroende att klara saker själv. Jag har gjort fel när jag har suttit på golvet med henne för jag har gett henne för mycket uppmärksamhet där och jag ger nog henne för lite tid att göra "vuxensysslor".(lat är jag också för jag tänker typ att, nä inte diskhon nu, då blir hon blöt och vi ska ju iväg sen och lba bla bla :oops: )
Nu kör jag, skriver igen när jag känner att jag nått några framsteg.

Ha en underbar dag!!!!
Elvira 20090809
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

lat är jag också för jag tänker typ att, nä inte diskhon nu, då blir hon blöt och vi ska ju iväg sen och lba bla bla
Ja, det där känner jag ju igen! :lol: :oops:

Som peppning kan jag säga att desto fler grejer man gör desto snabbare blir man på lösningar. Jag brukar bara pula ner honom i diskhon med kläder och allt. Sedan när vi är klara (typ 15 min eller nåt sånt) klär jag av liten i diskhon och lämnar dem där. Så tar jag hand om det när jag kommer tillbaks. Om jag har lite brådis :wink:

Lycka till!

Väntar med stor nyfikenhet över din rapport!
:P /Luvisen
SM rookie
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Jag känner också igen det ni skriver om. Lata lösningar är ett bra tips och bara släppa taget. Ge upp. Ex- Lillan vill äta själv. Låt göra sen lämna allt och ta hand om när vi kommer tillbaka. Nu när det är så varmt lillan kan vara naken och greja med disken. Slabba på. Lätta kläder - klänning- väldigt enkelt plagg :D Jag känner irritationen komma. Hon vill vara med överallt. Vill göra allt jag gör. Samma. Väldigt nyfiken. Äta med egen gaffel. Jaja. Skura toaletten. Jaja. Röra i kastrull. Jaja. Också mycket slänga ut ur diskmaskinen, klättra, dra ur sladdar, dra ner tvätt från tvättställ. Andas, släpp taget, le.

Min dotter är väldig nöjd när hon får stå vid diskbänken, ju mer avancerat desto bättre. Hon övar balansen väldigt mycket just nu :D :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
_lill

Inlägg av _lill »

Hej igen!

Det där med att leka själv tror jag kommer... min egen lilla dam är också väldigt hjälpsam (Vad gör du mamma? Vad är de f´nåt? heeeela dagarna :shock: ). Hon leker också väldigt mycket själv och har "lärt sig" det utan att jag behövt göra något, men när hon var runt året som din är var hon också på och pillade hela tiden och lekte ytterst sällan på egen hand. Mitt lathetstips är att gå ut. Ute kan jag sitta på en bänk och läsa en bok vääääldigt länge och hon roar sig alldeles själv. Sen har man ju såklart saker att göra inne också, men beväpnar man sig bara med tålamod brukar det också gå bra. Men som sagt. lättare och lättare med tiden... :D
_lill

Inlägg av _lill »

Sen är det inte förbjudet att sätta på TV:n någon gång ibland när man verkligen inte orkar... men det vågar jag bara viska om här :shock: :roll: :D
virasvira

Framsteg med ensamlek

Inlägg av virasvira »

Först och främst vill jag tacka er alla för alla svar och för att ni har hjälpt mig att bli en bättre förälder, det gäller även SHN. AW är ju grundaren men det är ni här på forumet som reder ut alla trassliga trådar, tack :heart: :heart: :heart:

Jag började med ensamlek i 10 minuter, lite klagomål första morgonen men bara precis när jag gick ut sedan glömde hon bort mig. Andra morgonen tog jag en kvart och när jag kom in lekte hon som aldrig förr, jag fick en bild i huvudet från en serietidning, ni vet när man tecknar flera armar, sakerna flyger runt seriefiguren och den har tungan i mungipan :D

I helgen var min man hemma och han gick in med buller och bong när jag var i rummet (män och deras ego :wink: :wink: ) och började studsa bollar och leka med henne så när vi gick ut blev hon såklart väldigt ledsen, jag fick förklara att det är bättre om vi går in en och en eller iallafall hälsa godmorgon glatt men sedan gå ut lugnt.

Jag förlängde sedan till en halvtimme, 45 minuter och nu har jag 50 minuter, just nu hör jag henne på övervåningen och hon leker förnöjsamt.

Ensamleken har gjort att vi har en glad liten pingla resten av dagen också, hon är redan mycket mer självständig, detta är helt otroligt vi pratar ju bara några dagar här :D
När min man kommer hem så lämnar hon honom själv på golvet med några klossar och sätter sig i en stol eller gör något annat och min man ser väldigt snopen ut :D , - vad är du för en kompis? frågade han henne igår :wink: :wink:

Jag har infört mycket mer social delaktighet och hon älskar diskhon, mitt enda problem är att hon inte vill sitta där hela tiden utan far runt på diskbänken och vi har inget barnvänligt kök :shock: .
Ska jag ta ner henne då eller bara passa henne så att hon inte ramlar???
Hon suger på trasor och tvättsvampar och ibland är där diskmedel på är detta farligt :?:

En annan otrolig sak är att hon har börjat leka mycket bättre med andra barn på lekplatsen, hon är lugn och fin och springer inte iväg med deras saker längre utan leker mer med andra barn, grymt gulligt för övrigt, det är så att man får lite bullerby-känslor när ett gäng ungar i olika åldrar med sina sommarkläder och sommarhattar trippar iväg (nostalgisk :roll: )

Jag rapporterar igen lite längre fram
// En lycklig mamma
Elvira 20090809
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Härligt jobbat Virasvira!

Snabbt svar - jag hade länge en extra disktrasa och diskborste med annan färg som V raskt fick i näven när han var sugen på att jobba med disktrasan. Då behöver man inte oroa sig för att dom ska få i sig diskmedel osv.

I övrigt skulle jag rekommendera att bara använda grönsåpa i hemmet så länge du har små. Räcker till i Nästan alla situationer och det är ofarligt.
En sak mindre att ha koll på helt enkelt!

Många varma hälsningar
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
helamig

Inlägg av helamig »

Hej igen!

Härligt att det går så bra för er. Visst är det otroligt att det funkar så bra. Vi har kört ensamlek från ca 4 mån ålder så det är kul att höra att dom blir nöjdare av det. Skönt också tycker jag att få den stunden själv på morgonen. Jag kan äta i lugn och ro och göra yoga :D = Glad mamma!

Min dotter for också runt på diskbänken och hon har ätit både det ena och andra :oops: Men vi har också en extra diskborste och svamp som hon kan hålla på med. Står hon upp så kan du ställa henne på en stol men stolar runt omkring eller stå bredvid henne. Populärt här hemma. Och mer still bebis :D Du kan också testa diskmaskinen om du inte gjort det. Din dotter kan langa bestick till dig. I början tog min dotter alla och sög på dom. Men jag tog dom lite smidigt och sa tack tack. Nu har hon förstått lite bättre och släpper mer självmant.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Hur går det för er? :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Virasvira, vilket bra jobb du gjort! WoW! =D> =D>
Ska jag ta ner henne då eller bara passa henne så att hon inte ramlar???
Min gosse hade en mkt kort period på några dgr när jag inte kunde ha honom i diskhon så då bytte jag till matlagning. Han fick sitta fastspänd i barnstolen och sortera ur ngn låda i lagom höjd. Besticklådan tex :wink:
Hon suger på trasor och tvättsvampar och ibland är där diskmedel på är detta farligt
Tänkte länge på detta för mitt barn ville inte ha några egna trasor eller borstar. Det MÅSTE vara den jag håller på med inkl såpan :o . Det tyckte jag var jobbigt i början men jag tänkte att det tyvärr tyvärr finns så mkt skit über alles som de små får tag i varje dag hur duttig och snabb man än är att jag bara gav efter. Jag har låtit honom smaska (urk...!) så mkt han vill. Byter dock dess ting OFTA.

Ett tag trodde jag verkligen han skulle bli förgiftad för han verkligen älskade de där löddriga sakerna. :roll: Nu har det gått 3 mån och han slutade med att suga på trasor och svampar igår! :shock:
Jag frågade tom "Vill du trasan?" . Näe! Svarade han bestämt och sedan gjorde en grimas. :lol: . Inget mer sånt nu alltså. Och jag drar en tacksam suck. :wink:

Less IS more ! :wink: Det är ju det som är så himla tacksamt och bra! 8) :P

Kram!/Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"