Kurar lillasyster, behöver lite pepp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Göteborgsmamma

Kurar lillasyster, behöver lite pepp!

Inlägg av Göteborgsmamma »

Är inne på tredje dagen på kuren av vår dotter som är 8.5 mån. Läggningen på kvällen har fungerat super sedan andra kvällen, i går (kväll 3) somnade hon direkt efter tillrättaläggande, solfjädern o ramsa + bekräftelse. Även andra natten fungerade läggningen super. Problemet är att den lilla vaknar vid 5.30 (har gjort alla mornarna) och somnar inte om. I morse, dag 3, fick hon en ramsa direkt jag hörde av henne. Hon lugnade sig o ömsom skrek lite ömsom pratade. Var dock ganska lung så jag avvaktade ganska länge innan jag ramsade henne igen (kanske för länge...) Hon blev då tyst men tokarg när hon fick bekräftelseramsan. Från 06-06.45 ramsar jag 5 ggr varav en av gångerna går jag in o buffar kort (då den lilla är helt ifrån sig- el. kanske när mamma inte klarar av att lyssna längre...) Får henne att lugna ner sig så pass att vi under en tyst stund kan storma in i rummet o göra morgon på rätt tid. Möts av en mkt ledsen o snorig bebis :(. Känner mig som en dålig mamma...
Både i går o idag har det funkat bra med dagslurarna. Hon sover ute i vagnen som hon är van. Maten däremot fungerar inte särskilt bra. Hon verkar för trött för att äta. Idag har hon även verkat arg o irriterad sedan morgon. Kommer arga utrop så snart ngt går henne emot... känner inte riktigt igen min lilla.

Vi kurade även storasyster, nu fem, när hon var sju månader, med toppen resultat. Hon är fortfarande en säker sovare som tycker om att sova o som är trygg i sin säng. Vi vill ju ge även lillan den gåvan att kunna sova tryggt om natten oavsett förkylning, vart man befinner sig osv. Efter i natt o i dag känner jag mig dock som en tvivlare. Lillan sov tillräckligt innan kuren men behövde mitt bröst för att somna o somna om vilket medförde att mamma inte fick sova tillräckligt. Hon har dock alltid varit en jätteglad tjej på dagarna o maten har inte varit ngra problem förutom när hon varit sjuk. Kan inte minnas att storasyster var lika svår, på henne satt allt som ett smäck efter två nätter.

Oj vad långt det blev, behöver nog mest lite pepp. Vet ju eg. att det kommer att bli bra när allt satt sig! Tar gärna lite tips om hur jag gör i morgon bitti för att försöka få henne att somna om. Är det rätt att ramsa direkt jag hör att hon är vaken el. ska jag avvakta? När brukar det vända med maten? Andra dan minns jag att det vände med storasyster o på tredje vet jag att Anna brukar säga. Någon där det tagit längre tid? Några tips hur man kan underlätta att de små får i sig tillräckligt för att inte bli hungriga på natten? (här är den andra av mina stora vargar...) Tack på förhand!
Mamma till två underbara tjejer f. 05 och 09. Den stora kurad i feb. 06.
Göteborgsmamma

Nu sover den lilla. Idag, kväll 4, gick läggningen jättebra igen :D Lade tillrätta, en kort solfjäder o sedan ut med ramsa med ihopbakad bekräftelse. Pappa tyckte att vi ändå skulle ge en bekräftelse när den lilla tystnat vilket jag gjorde med resultatet att den lilla surnade till o protesterade lite. Lugnade sig snabbt o somnade inom fem minuter ! Visst är det ok att baka ihop bekräftelseramsan med ramsan nu fjärde natten - känns som att man stör annars...

Fick lite bättre självförtroende nu när det funkade så bra med läggningen men är fortfarande lite spänd inför natten o tidiga morgonen. Har läst lite andra trådar på forumet o tänker att jag ger en glad o lugn ramsa första ggn jag hör att hon är vaken för att påminna att det är natt o sedan försöker att inte göra ngt mer om det inte blir kris. Är det ok att avvakta så redan fjärde natten el. ska jag ramsa/svara henne oftare? Tänker att det är viktigt att hon förstår att på natten händer inget.

Den lilla har varit lite nöjdare på em/kvällen men är fortfarande trött, svårmatad och argsint....får hoppas att vi får till morgonen så den lilla blir mer utvilad. Tänker att då löser sig även det andra :)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och vackert jobbat! :thumbsup:

Inte se fel nu - ni gör så rätt så rätt!

Och om du höjer blicken och vädrar i luften märker du att vi har MYCKET VARMT i vår kära stad just nu, för att inte tala om igår... och vem är jättehungrig då? Inte jag i alla fall... :wink:

Och alla barn är inte lika, vissa ställer frågor mer än andra.

Har ni väckarklocka? Hon är i ålder att lära sig det nu. Finns en del att läsa om det i Search-funktionen här på forum.

Hon är även i 8-månaders-ångest-ålder, om man säger... kanske kan morgonhumöret vara därefter, dvs man måste fråga HÖGLJUTT om mamma verkligen förstår och vet vad hon pysslar med. Vargtimmar är ju också det som brukar släpa i kuren, det som faller på plats sist.

Så tappa inte modet nu! Du är INGEN dålig mamma alls. :shock: Och det vet du, eller hur? :wink:

Ha målet för ögonen!

Se framstegen ni gör!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Göteborgsmamma

Tack Anna för värmande ord o pepp! Känner mig redan mer redo för natten/morgonen! Klart jag vet att jag inte är ngn dålig mamma egentligen men ibland är det inte logiken utan känslan som styr...

Ska läsa runt lite mer på forumet, bl.a. om väckarklockan, för att få lite mer tips o inspiration. Är en enorm hjälp o resurs med forumet! Tack alla för inspiration o goda råd!
Göteborgsmamma

Fjärde natten avklarad. Den lilla sov från 19.30 till 06 utan att vi hörde ifrån henne! Kl. 6 gav jag henne en glad o lugn ramsa för att påminna om att det fortfarande var natt o satte sedan på tvn med ordentlig volym - o trott el. ej den lilla somnade om o pappa o jag fick väcka med lek o bus kl. 7 :D Vilken duktig liten tjej vi har! Just nu sussar hon gott i vagnen på sin första dagslur.

Den lilla är fortfarande mycket sömning o det gnälls ganska mkt. Hon har inte heller kommit igång med maten men nu känns det verkligen som att vi är på rätt väg! HURRA :D
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härligt! :D

Fortsätt nu och kör järnet! :thumbsup:
//Anna
Göteborgsmamma

I natt sov lillan hela natten, 11.5 timmar :D Vi hörde henne ngra gånger under natten men hon somnade om helt på egen hand duktiga lilltjejen :heart: Precis som med storasyster är det svårt att tro att det är sant, att det kan fungera så bra och på så kort tid, men nu har vi två "bevis" för detta!

Dagslurarna fungerar bra i vagnen, kan få vagna lite i skarven, efter ca en timme, men hon somnar snabbt på utsatt tid o det funkar att tex somna i vagnen på väg hem från affären.

Idag har hon även varit en lite piggare o gladare tjej, inte riktigt som innan kuren men på god väg. Verkar fortfarande lite trött. Gissar att det kan hålla i sig ett tag. Innebär att det fortfarande inte fungerar särskilt bra med maten. Hon verkar inte ha ngn aptit. Ammar lite när hon vaknar, typ ett bröst, men vill inte ha välling. Äter lite smörgås/riskaka/mat och ammar vid nio. Frukosten går ganska bra. Lunchen vid 12.30 och middagen vid 16.30 får dock trugas ordentligt. Den lilla damen får ha en rad grejer att pilla med för att ha tid att öppna munnen. Kör med plockmat då hon de senaste månaderna inte velat bli matad. Hon äter intensivt i ett par minuter, typ fem tuggor, men sedan börjar hon gnälla o kasta ner allt på golvet. Innan kuren åt hon oftast jättebra, med god aptit, o visade tydligt när hon var hungrig. Detta trots amning flera ggr per natt, på fm och em. Hon nekar välling o gröt på kvällen så jag ammar henne innan läggning. Hon brukar bara amma en lite slurk, typ ett bröst. Är det vanligt att aptiten dröjer länge? Ngn med erfarenhet? Blir lite stressad av att hon ätit så lite under dagen o sedan inte ska äta nåt på natten....som sagt tidigare är nog detta min största varg.....
Göteborgsmamma

Nu är vi inne på uppföljningsveckans tredje dag. Vår lilla juvel har fortsatt att sova gott - somnar inom 10 min vid läggning. Ligger o pratar lite för sig själv tills hon somnar. Är härligt att lyssna på ! Hon har vaknat i vargtimmen vid ytterligare ett tillfälle men somnade snabbt om efter glad påminnelseramsa o tv ljud :D Uppvaken blir närmare o närmare morgon.

Har även fått en förklaring till avsaknaden av aptit - en rejäl förkylning med grönsnor och feber har brutit ut. Stackars liten :( Idag har jag förlängt båda daglurarna med en kvart resp. en halvtimme (marginalkvart åt båda hållen) Har även för mig att jag läst att det går att lägga upp till en halvtimme tidigare på kvällen vid sjukdom så tänker att jag kör på detta i kväll om det behövs.

Nu till min fråga. Jag ammar fortfarande morgon o kväll o ibland efter maten. Idag har den lilla sjuklingen inte velat äta någon mat direkt, bara ett par tuggor (inte konstigt- är sjuk själv o har inte alls ngn apitit.) men hon har velat amma. Har blivit en del snuttande under dagen, dvs har gett henne även när det inte varit mat enl. schemat då jag velat att hon ska få i sig vätska. Hur gör ni andra när barnen är sjuka? Brukar natten funka bra även om ni lagt till extra amning? Eller ger ni vatten istället? Hade aldrig detta problem med storasyster då hon inte var sjuk under kuren utan långt senare o då redan var en säker sovare. Hon tog även välling o fick en flaska vid varje måltid när hon inte orkade äta mat. Vår lilla tar inte välling. Hur gör ni andra på natten vid hög feber? Ger ni vatten på flaska i sängen när den lilla är halvsovande el. väntar ni till han/hon vaknat?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

har ingen direkt erfarenhet men om du kör amningen nu under förkylningen som "vanliga måltider", i tid och med ATTITYDEN - så borde ju inte det rucka på något eller hur? :wink:
//Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vid högfeber har jag alltid gjort så att jag gett en alvedonsupp vid läggdags, lagt 30 min före på kvällen och sedan inte gjort så mycket alls under natten.

Men det beror lite på hur vätskeintaget sett ut under övriga dagen och hur blöt blöjan varit, om det har kissats på tok för lite underdagen har jag gått in och lagt vid brösten eller gett flaska medans den lille sovit, så jag bestämt när det var dags och sedan lagt ner igen. Min son sov ofta innan jag ens lagt ner, men man kan verktyga lite extra med ex en lång solfjäder om det verkar svårt att somna om.

Hoppas det går över fort, men sova sig frisk brukar vara bästa vägen.

Kram Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Gällande sömnen, lägg absolut 30 min före på kvällen och förläng lurarna - jättebra! :D

Det brukar vara välkommet även hos de små. 8)

... och alltid tillgång till en vattenflaska under dagtid. :wink:
//Anna
Göteborgsmamma

Tack för goda råd Anna o Malin!
Gjorde som jag tänkt, la den lilla 30 min tidigare i går kväll. Har funkat väldigt bra även i natt, hon somnade på ett par minuter o har bökat om lite några ggr under natten men somnat om på egen hand. Hon vaknade däremot redan vid 6.15 o somnade inte om (morgon 07). Gick in i en lugn stund o gjorde go morgon 06.45. Inte helt lätt att locka till skratt dock med snor hela ansiktet o igenklistrade ögon :(

Jag tänker som dig Malin, hålla koll på vätskeintaget på dan o sedan ge under natten vid behov då på mitt initiativ. Lillan kan äta bra i sömnen vet jag av erfarenhet. Kommer även att förlänga dagslurarna idag oxå - funkade jättebra i går. Lilla är tyvärr sämre idag - har fått jobbig hosta. HAr förkylningsastma precis som storasyster så jag inhalerar henne hemma med vidgande o pulmicort. Kan även behöva göra detta på natten men det brukar funka om jag gör det i samband med att jag ger henne bröstet. Lilla brukar somna om snabbt men det är bra att ha lite extra verktyg (solfjädern) Så i nödfall får det bli ngn amning under natten o ev. ngn extra under dagen. Verkar inte som att det störde sömnen nämnvärt. Får prova mig fram lite... Jag hoppas oxå att lillan kryar på sig snart, tyvärr brukar förkylningarna bli ganska sega när de går ner i luftrören :( men vi hoppas på det bästa, förutsättningarna måste ju vara klart bättre nu när hon sover så gott :) Kör även med vattenflaska på dan för att försöka få i lite extra vätska.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Snart är ni krya igen!

:heart:
//Anna
Göteborgsmamma

Nu är vi äntligen friska o krya igen hela familjen, underbart :D

Den lilla juvelen sover fortfarande väldigt bra, somnar inom tio minuter efter läggning på kvällen o somnar om på egen hand under natten. Har vid ett par tillfällen vaknat mellan 6 o 7 (morgon är kl.7) men somnat om med en glad påminnelseramsa o tv ljud! Dagslurarna sitter fint, sover i vagnen ute på gården, o nu har hon även börjat äta som en häst. Är även glad, pigg o full av upptäckarlust! Nu ser vi alla fram mot en härlig sommar o semester! Kram till er alla :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Å vad glad jag blir över ditt inlägg. Var rädd om det ni åstakommit. Tack för att du delar med dig.

kram
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"