I nuläget befinner vi oss på ”upptäckarstadiet” då vi använder en variant av standardmodell som inte följer exakta tider under dagen. Låter flummigare än vad det är, jag lovar
Utmaning till alla schemakunniga
-
Nancy
Utmaning till alla schemakunniga
Leia är en charmerande
liten bustjej som föddes i v.31+6. Idag är hon ca 4,5 mån eller 2,5 korrigerat. Hon är mycket ojämn och stämmer in på flera olika kapitel i Annas underbara bok. Ibland är hon som en nyfödd, ibland som ”Hugo” (2,5 mån) och ibland som ”Sofie” (4 mån).
I nuläget befinner vi oss på ”upptäckarstadiet” då vi använder en variant av standardmodell som inte följer exakta tider under dagen. Låter flummigare än vad det är, jag lovar
. Syftet är att upptäcka Leias naturliga rytm, något vi inte känner till efter att ha lytt vansinnesråd
om att ”mata och äta fritt”. (inlägg om detta i diskussionsforum om någon vill läsa)
Om jag berättar lite om Leia, kan ni på forumet hjälpa oss att komma med förslag på schema
Vi vill gärna börja med schema senast 17 nov (då hon är 3 mån korrigerad ålder).
äter NAN 2 ca 900 ml/dygn (väger som en fyramånaders baby)
förlägger helst sin sömn till natten (ca 10 tim) men har svårt att klara mer än 7-8 tim i ett sträck (vagnar till och från varje natt ca 03.30-04.30)
tre sömnpass/dag, max 1,5 tim på fm (vaknar efter 45 min), 2-3 tim efter lunch och max 1 tim em/kväll
somnar för natten 20.30-22 (lägger henne i vagnen och låter henne somna in på egen hand)
provat att mata i sömnen 06 och sedan då hon vaknar själv vid 08 men det är inte lyckat för då är hon inte hungrig och dagen blir ur led
väcka vid 04 och sedan god morgon vid 07 funkar bättre men då återinför jag ju vargtimman…
älskar ensamlek och är duktig på att sysselsätta sig själv
svårt att hinna äta sig mätt, vi ger henne 1,5 tim på sig och ibland även insomningsslurk inför de två första daglurarna
klarar sig uppemot 4,5 tim utan mat mitt på dagen men är hungrigare kvällstid
badar varje kväll mellan kvällsmat och nattslurk
Säg till om Ni behöver mer uppgifter för att kunna komma med idéer 
Stort tack på förhand, vi är mycket glada för all hjälp vi kan få 
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Hon verkar alldeles normal. Ha
Tio timmars natt skulle du kunna lägga mellan kl 20 och kl 6. Det blir förmodligen lite vagnande runt 4 ett tag, men det går förbi. Förutsatt att hon äter ordentligt på dagarna. Du skulle kunna introducera mosad banan en gång eller två under dagen, före flaskan. Nappflaska från doktor Brown kan rekommenderas, med lite större hål
Pris och beröm ska du ha, för det här går finfint och barnet mår så bra
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Nancy
Det är kanske inte Leia utan hennes mamma som är "ojämn". Eller bara väldigt krävande
. Visst har jag letat scheman på forumet men jag tänkte att nån klurig person skulle kunna bidra med ett alldeles skräddarsytt
Anna, tack så mycket för dina synpunkter
Skall ge banan redan imorgon. Mormor kommer på besök och får den stora äran att vara på premiären
Varför är det inte bra att ha 4,5 timmar emellan
(tänker tex på Hugo och Såfins scheman)
NancyDrew
Anna, tack så mycket för dina synpunkter
NancyDrew
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag tänkte bara på att hon ju var lite liten. Och behövde lång tid att äta. Och inte fick i sig sin liter, riktigt. Och när du nu ska skräddarsy ditt schema (hm, hjälp kommer nog, om du envisas
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej NancyDrew och Leia!
Nu ska vi se här... Jag har läst igenom allting och har kollat igen på mina scheman (dumt nog har jag inte kvar för äldre än fyra månader), och jag tänker att lilla Leia helt säkert kommer att bli en mönster-schema-bebis!
Men så påminner jag mig om att såna inte finns...
Vi sätter ju scheman till höger och vänster, men de är ju bara ramar, en möjlighet för Leia och de andra att luta sig tillbaka och slippa bekymra sig. (Och en anledning för oss mammor och pappor att köpa klocka, om vi inte hade någon innan - klocka eller anledning.)
Min poäng är att om hon vaknar efter 45 minuter fast vi sagt att hon ska sova en och en halv så gör det kanske inte så mycket! Rätt som det är så sätter hon den, och sen vips!, är hon en månad äldre och då ska schemat ändå göras om. :^o
Att hon strular med maten (gäller det alla mål?), känns mig inte heller främmande faktiskt, även om det vore bra om hon kunde dra ihop det lite. Med min flicka var det evinnerliga kamper vid natten, och därför blev det en lååång nattslurk. Man kan nog säga att det var två täta mål, en massa ätande hela kvällen. De andra målen rättade till sig med lite hjälp, jag tog faktiskt bort maten efter en timme vid några tillfällen (de där jag kände att hon åt bättre) och med det blev hon riktigt hungrig till nästa och åt mer första svängen, och så vidare. Men jag klarade inte att hålla det heller på minuten, så var inte för hård mot dig själv med det. Du märker när hon ätit tillräckligt för att klara sig, i de lägena kan du kanske vara lite brutal och underhålla henne med annat till det är dags för nästa mål.
Min flicka är ingen jättebebis, har alltid legat på nedre delen av viktkurvan, och när hon ville äta mer i samband med ett mål fick hon det. Men inte mellan målen, var hon väl riktigt mätt började nästa först fyra timmar efter att det föregående börjat. Även om fyra timmar mellan målen är eftersträvansvärt ser jag att min tjej hade längre än så mitt på dagen och det verkar ju ha funkat... Prova med fyra och en halv mitt på dagen, enligt nedan.
Sen, förstås, är din flicka lite speciell med tanke på åldern och det gör schemaskrivningen lite svårare tycker jag. Vore jag du tror jag att jag skulle "göra henne" till en tremånaders med tanke på 10-timmarsnatten och utgå ifrån den. Då föreslår jag följande:
06:30 – 07:30 Mat
07:30 - 08:30 Lek! (Vara med vid mammas frukost?)
08:30 – 10:00 Första luren, 1.5 h
10:00 – 10:30 Vaken, lek
10:30 - 11:30 Mat
11:30 - 12:30 Lek!
12:30 – 15:00 Andra luren, 2.5 h
15:00 – 16:00 Mat
16:00 - 17:30 Vaken, lek!
17:30 – 18:15 Tredje luren, 45 min
18:15 – 19:15 Mat
19:15 - 19:45 Lek! (mamma & pappa middag?)
19:45 - 20:00 Bad?
20:00 - 20:30 Nattslurk, skratt till godnatt!
20:30 – 06:30 Sova natt! 10 h
Som du ser är det min flickas tremånadersschema, som du fick förut, och det känns lite som att det är det som gäller. För oss kom nästa steg för att hon sov längre på natten och då kunde vi korta daglurarna. Hon sov 12 timmar från fyra månader, efter det blev det lite meckande med daglurar och annat.
Möjligen kan du, om du känner att detta inte funkar (men prova beslutsamt först i minst en vecka!
) prova att betrakta henne som en fyramånaders och helt enkelt korta daglurarna och sikta på 11 eller 12-timmarsnatt, med en massa morgon-vagning i ett par morgnar som följd.
Titta på detta då (det skrev jag förut)
07:30 – 09:30 Vaken, mat (ersättning) kl. 08:00
09:30 – 10:15 Första luren, 45 min
10:15 – 12:30 Vaken, mat (gröt introducerades vid 4,5 mån) kl. 11:30
12:30 – 14:30 Andra luren, 2 h
14:30 – 16:30 Vaken, mat (puré, introducerades vid 4 mån) kl. 14:30
16:30 – 16:50 Tredje luren, 20 min
16:50 – 19:30 Mat kl. 17:30 (ersättning), bad ca 18:45, påfyllning (ersättning)
19:30 – 07:30 Sova natt! 12 h
Totalt: ca 15 h sömn
Lycka till, det kommer att gå jättebra!
Nu ska vi se här... Jag har läst igenom allting och har kollat igen på mina scheman (dumt nog har jag inte kvar för äldre än fyra månader), och jag tänker att lilla Leia helt säkert kommer att bli en mönster-schema-bebis!
Men så påminner jag mig om att såna inte finns...
Vi sätter ju scheman till höger och vänster, men de är ju bara ramar, en möjlighet för Leia och de andra att luta sig tillbaka och slippa bekymra sig. (Och en anledning för oss mammor och pappor att köpa klocka, om vi inte hade någon innan - klocka eller anledning.)
Min poäng är att om hon vaknar efter 45 minuter fast vi sagt att hon ska sova en och en halv så gör det kanske inte så mycket! Rätt som det är så sätter hon den, och sen vips!, är hon en månad äldre och då ska schemat ändå göras om. :^o
Att hon strular med maten (gäller det alla mål?), känns mig inte heller främmande faktiskt, även om det vore bra om hon kunde dra ihop det lite. Med min flicka var det evinnerliga kamper vid natten, och därför blev det en lååång nattslurk. Man kan nog säga att det var två täta mål, en massa ätande hela kvällen. De andra målen rättade till sig med lite hjälp, jag tog faktiskt bort maten efter en timme vid några tillfällen (de där jag kände att hon åt bättre) och med det blev hon riktigt hungrig till nästa och åt mer första svängen, och så vidare. Men jag klarade inte att hålla det heller på minuten, så var inte för hård mot dig själv med det. Du märker när hon ätit tillräckligt för att klara sig, i de lägena kan du kanske vara lite brutal och underhålla henne med annat till det är dags för nästa mål.
Min flicka är ingen jättebebis, har alltid legat på nedre delen av viktkurvan, och när hon ville äta mer i samband med ett mål fick hon det. Men inte mellan målen, var hon väl riktigt mätt började nästa först fyra timmar efter att det föregående börjat. Även om fyra timmar mellan målen är eftersträvansvärt ser jag att min tjej hade längre än så mitt på dagen och det verkar ju ha funkat... Prova med fyra och en halv mitt på dagen, enligt nedan.
Sen, förstås, är din flicka lite speciell med tanke på åldern och det gör schemaskrivningen lite svårare tycker jag. Vore jag du tror jag att jag skulle "göra henne" till en tremånaders med tanke på 10-timmarsnatten och utgå ifrån den. Då föreslår jag följande:
06:30 – 07:30 Mat
07:30 - 08:30 Lek! (Vara med vid mammas frukost?)
08:30 – 10:00 Första luren, 1.5 h
10:00 – 10:30 Vaken, lek
10:30 - 11:30 Mat
11:30 - 12:30 Lek!
12:30 – 15:00 Andra luren, 2.5 h
15:00 – 16:00 Mat
16:00 - 17:30 Vaken, lek!
17:30 – 18:15 Tredje luren, 45 min
18:15 – 19:15 Mat
19:15 - 19:45 Lek! (mamma & pappa middag?)
19:45 - 20:00 Bad?
20:00 - 20:30 Nattslurk, skratt till godnatt!
20:30 – 06:30 Sova natt! 10 h
Som du ser är det min flickas tremånadersschema, som du fick förut, och det känns lite som att det är det som gäller. För oss kom nästa steg för att hon sov längre på natten och då kunde vi korta daglurarna. Hon sov 12 timmar från fyra månader, efter det blev det lite meckande med daglurar och annat.
Möjligen kan du, om du känner att detta inte funkar (men prova beslutsamt först i minst en vecka!
Titta på detta då (det skrev jag förut)
07:30 – 09:30 Vaken, mat (ersättning) kl. 08:00
09:30 – 10:15 Första luren, 45 min
10:15 – 12:30 Vaken, mat (gröt introducerades vid 4,5 mån) kl. 11:30
12:30 – 14:30 Andra luren, 2 h
14:30 – 16:30 Vaken, mat (puré, introducerades vid 4 mån) kl. 14:30
16:30 – 16:50 Tredje luren, 20 min
16:50 – 19:30 Mat kl. 17:30 (ersättning), bad ca 18:45, påfyllning (ersättning)
19:30 – 07:30 Sova natt! 12 h
Totalt: ca 15 h sömn
Lycka till, det kommer att gå jättebra!
Lisa
-
Nancy
Tack så jättemycket Lisa S
Ditt schemaförslag för 3 mån är ju jättebra
Har spanat på det innan men märkte att Leia inte var hungrig förrän 10.30. Nu ser jag ju att det är precis så du hade schemat
Tack också för alla tänkvärda ord. Ni kloka mammor på forumet (extrastor kram till dig, Anna W och Mindy) har betytt oerhört mycket för vår familj. Genom att ni stöttat och väglett så har ni hjälpt oss hitta vår egen styrka.
Två steg fram och kanske ett tillbaks men det går ju framåt
Varma hälsningar från NancyDrew
Ditt schemaförslag för 3 mån är ju jättebra
Tack också för alla tänkvärda ord. Ni kloka mammor på forumet (extrastor kram till dig, Anna W och Mindy) har betytt oerhört mycket för vår familj. Genom att ni stöttat och väglett så har ni hjälpt oss hitta vår egen styrka.
Två steg fram och kanske ett tillbaks men det går ju framåt
Varma hälsningar från NancyDrew
Hej
Här kommer lite tips och tankar ifrån mej....
Min 3 månaders flicka börjar sin morgon 6.30.
Hon har lätt för att vakna efter 45 minuter så därför har jag två sömnpass på 45 minuter per dag. Om hon ska sova 1½ timmars pass så måste jag få henne att somna om efter 45 minuter och när hon väl somnat så vill hon inte gärna vakna redan efter 1½ timme.
Därför passar 2 timmars sömnpass bättre.
Så vårt schema ser ut så här.
6,30 morgon mat
8-10 sov
10 mat
11,45-12,30 sov
13,00 mat
14-16 sov
16 mat
17,45-18,30 sov
19,00 mat
20,30 natt + kvällsslurken
Det blir totalt 15,5 timmas sömn/dag
Lycka till och ha det så bra
Carina
Här kommer lite tips och tankar ifrån mej....
6,30 morgon mat
8-10 sov
10 mat
11,45-12,30 sov
13,00 mat
14-16 sov
16 mat
17,45-18,30 sov
19,00 mat
20,30 natt + kvällsslurken
Lycka till och ha det så bra
\:D/ Foton \:D/