några frågor inför kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LindaVega

några frågor inför kurstart

Inlägg av LindaVega »

hej,

vi har använt schema på dagen för vår lilla tjej ett tag nu, och efter lite ändringar fram och tillbaka har vi hittat ett schema som känns bra ( förutom nattslurken :( )
Nu är det dags för oss att ta tag i nätterna på allvar.
schemat ser ut som följer
7.00 amma + välling
9-9.45 sova
10.00 gröt
12.13.30 sova
13.30 lunchpure+ frukt
15.45-16.30 sova
16.30 gröt ( tidigare 17.00)
18.30 välling
19.00 sova

Vi har dock fortfarande några små frågetecken :?: kvar.
:?: Nattslurken är nästan obefintlig. Hon äter gröt 16.30 ( som vi flyttat tillbaka från 17.00) och sedan välling 18.30 ca. Som mest får vi i henne 40-50 ml efter MYCKET trugande. Vi har en hel del vargar angående mat så jag vill egrntligen inte truga Hur göra???

:?: Hon är för tidigt född och är snart 5 månader korrigerad ålder ( 7 månader) Hon bör ju klara 12 timmar natt MEN hon väger bara 5,5 kg. Jag antar att timmar utan mat till viss del baseras på vikt?? Det är detta som egentligen gjort att vi väntat på att införa hel natt. Ska vi satsa på 10 timmar eller ge henne ett mål på natten?

Hon äter vid 22.30 + en el 2 ggr till före morgon. Ska jag ta upp och ge henne mat vid 22.30? eller blir det dubbla budskap för henne.

Hjälp detta blev lite långt och rörigt, men det här gör att vi hela tiden tvekar....dvs vi vill att hon äter bättre på dagarna före vi kör på nätterna :(
Vi vill verkligen räta ut alla frågetecken före vi kör, annars vet jag att jag kommer tveka när hon vaknar på natten :cry: :cry:

tacksam för hjälp!!
ps
Hon sover på mage och vi använder verktygen vid nattning och dagslurar, så det har vi redan infört.
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
kattis73
Kontakt:

Lite svar

Inlägg av kattis73 »

Jag är ingen expert, eftersom jag själv bara är i slutet av uppföljningsveckan med min Isak, 5 månader (idag!). Men några saker är lite likt som vi har det, så jag ska försöka mej på ett svar, så kompletteras det förhoppningsvis av bättre vetande. :-)

Jag har också mycket vargar när det gäller maten. Eller jag hade med min store pojk länge, inte längre som tur är. Därför vill jag heller inte truga. Fast ändå oroar jag mej för att Isak äter för lite, nu när han sover hel natt. Han äter heller inte så mycket till nattslurk, eftersom han är mätt från gröten två timmar tidigare. Han är ändå inte liten till växten, så jag förstår vargarna hos er. Jag tycker i alla fall absolut att ni INTE ska ge nattmål, satsa hellre på kortare natt. Kanske 10 eller 11 timmar (enlligt lathunden så klarar hon ju 12). Jag gissar att hon klarar 12 (och att hon säkert äter mer dagtid när kuren är fullföljd, vi väntar på att det ska hända med Isak...). Men om ni bestämmer kortare natt så håller ni kanske vargarna borta för er egen del, och då är ju förutsättningarna bättre!

Jag har frågat lite liknande grejer, för nån dag sedan, läs gärna svaret på det. Tror inlägget heter "sämre dagsömn, bekräftelsefrågor och mat" eller nåt liknande. Fick b la tips på större hål i nappen. (Det testade vi idag, men det gick inte, han blev superarg. Det var nog ett lite väl stort hål, ska testa ett mellanting i morgon).

Lycka till och berätta hur det går. Ska bli intressant att läsa vad du får mer för svar. Anna brukar ju svara själv, och hon är ju trots allt experten! :lol:
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej,
kul att du svarade, vi har varit inne på er shn-dagbok och blivit inspirerade. Det verkar ju gå riktigt bra :lol:
en fråga till dig ändå ang mat :?:
upplever du att Isak började äta mindre i samband med kurningen, eller låg han på samma mängder före?

Idag känner jag mig riktigt motiverad eftersom vår lilla tös vaknade varannan timme inatt och det är mkt tröttsamt för alla inblandade. :cry: Samtidigt åt hom inte så mkt igår heller....men jag är ändå beredd att köra känns det som(snart i alla fall) :wink:
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Hmm... Dagtid har han nog ätit ungefär lika mycket/lite som innan kuren. Nån dag mindre. Men så har han ju skippat ett nattmål, så totalt sett så har han nog ätit mindre. Men i morse provade jag med ytterligare en ny napp, med större hål än han brukar ha, och vips så slukade han 230 ml på fem minuter :shock: :lol:
Jag tycker ni ska köra! Fast kanske med lite kortare natt. Faktist så tror jag att i längden så innebär sammanhängande nattsömn utan mat att de äter mer dagtid och även totalt på ett dygn. Så jag tycker ni ska köra, och skräm bort alla vargar, även om hon inte äter mycket första veckan, eller mer.

Man kan inte hålla på att vakna varannan timme, man blir ju hjelt knäpp i huvudet till slut! Även den lilla mår ju bättre av att sova mer sammanhängande! Isak sover ungefär lika lång natt nu som innan, med den stora skillnaden att han inte vaknar till titt som tätt. Så sömnen blir ju mer sammanhängande, och det mår han naturligtvis bättre av. Och jag med!!! Jag sover som en gris och går och gäspar hela dagarna, trots detta. Lyxproblem! Min kropp har väl fått en chock av att få sova många timmar i streck. Tidigare gick jag och la mej 21 och gick upp vid 7, men fick ju aldrig sova mer än max två timmar innan jag blev väckt. Och även om jag säkert skrapade ihop 8 timmar eller till och med mer, så gick jag ju miste om djupsömnen. Jag känner mej som en ny människa!

Det kommer säkert att gå jättebra för er, särskilt som om hon är van vid att sova på mage och van vid verktygen. Då slipper man ju frågor angående det. Så var det för oss, Isak var van vid att buffas och van vid att sova på mage. Den stora skillnaden låg i att nappen togs bort och att det tidigare morgonmålet togs bort. Han skrek i 5-10 minuter den första natten under vargtimman, i övrigt har han inte skrikit, bara gnällt och gnölat. Det hela har gått sååååå mycket lättare och bättre än vi vågat hoppas. Så var vi också extremt förberedda, peppade och pålästa. Trodde också jag skulle sakna nappen mer dagtid, men det har jag inte. Nu verkar han ha börjat suga på tummen, vilket jag inte har det minsta emot.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

härligt när de äter ordentligt :D

Om vi ska köra lite kortare natt vet jag inte riktigt hur vi ska göra med vårt schema :?:

Det är en kvällstrött tjej, så att lägga sig senare är inget bra alternativ
Eventuellt gå upp tidigare då, men kl 5 låter lite väl magstarkt :shock: :shock:

Schemat funkar väldigt bra på dagarna vad gäller sömnen. Maten är väl sisådär ( tiderna är bra, men intaget av mat varierar kraftigt) Nu undrar jag om jag ska låta 16.30 målet bli ett rent amningsmål för att sedan proppa henne full så nära kl 19.00 som möjligt med gröt eller välling. Samtidigt blir ju matmängden under dagen densamma oavsett hur jag kastar om det på em :? men psykologiskt känns det bättre med så mkt mat som möjligt sent på dagen 8)
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

jag ger mej inte in på att försöka råda när det gäller schema och liknande... :D Hoppas nån annan hjälper dej, helst Anna. :-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Kattis73 :D Härlig rapport :lol: :sleep: Dig väl unt :lol: :lol:

:D LindaVega, jag föreslår faktiskt att du fyller på 22.30 med ett snabbt, mörkt, tyst nattmål - ren påfyllning, alltså :wink: under en veckas tid, varken mer eller mindre. I övrigt följer du schemat du gjort som ser bra ut och ser varken fram eller tillbaka, höll jag på att säga. Inga nattmål mer alltså :!:

Påfyllningen av två skäl: 1) din egen oro, 2) hennes låga vikt. Inte för att en liten älskling som väger 5,5 kg inte skulle klara 12 tim natt, men för att hon är lite felfödd :roll: om man säger. Hon kan behöva börja "från början" dvs med tio timmar först.

Under den veckan borde aptiten ta sig om dagarna, kanske inte markant men sakteliga. Det tar henne minst tre dygn att känna något som påminner om hunger om dagarna; minst så länge kommer hon att "tro" att hon har ätit som vanligt ett par gånger på efternatten.

Försök med större hål i nappen som Kattis säger och med ömma järngreppet och behåll flaskan till kvällen (så länge). Det är så oändligt mycket mer praktiskt än gröt. Visar sig ingen förbättring efter den här veckan, löser vi problemet då :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack så mycket Anna för svar :D

Nu finns det inte mycket mer att vänta på...

fortsättning följer...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"