Regler för tjänstledighet - någon som kan

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Regler för tjänstledighet - någon som kan

Inlägg av MamMalin »

Egentligen önskar jag bara att någon kunnig inom detta med arbetslivet kan bekräftelseramsa mig :D (såg i Luvisens tråd att här finns forumister som KAN och VET :D )Har pratat med facket - men de var inte helt övertygande. :?

Stämmer detta scenario:
man har rätt att vara tjänstledig under barnets första 18 månader och om man inte tar ut några föräldradagar under den perioden kan man sedan ta ut full föräldrapenning (5 dagar/vecka) och då räcker de i ytterliggare 18 månader och man har rätt att vara tjänsteldig så länge man har dagar kvar. Dvs sparar man dagar kan man vara hemma tills barnet är 3år??? Nackdelen är att man tappar sin SGI under barnets 12-18månader utan föräldrapenning(- men vinner att ha sitt barn hemma :heart: :heart: :heart:) om jag fattat rätt...

Om detta stämmer...beror något på hur dagarna fördelas mellan föräldrarna?

Håller tummarna att någon här vet!!!
Tack på förhand!
Malin
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Ja, det stämmer. Så länge du har föräldradagar kvar har du rätt att vara föräldraledig. Står att läsa i Föräldraledighetslagen. Googla på det så ska du få relevanta träffar. Även på FK kan man få behöva prata med 3-4 stycken innan man kommer till någon som faktiskt VET. Det är helt enkelt så ovanligt att folk gör så, så man har inte någon erfarenhet, förrän man kommer upp en bit i hierarkin.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Man har även rätt till tjänstledighet om man har vårdnadsbidrag, fram tills barnet är 3 år... Även om du skulle ha förbrukat alla dina
föräldrarledighetsdagar...!

DVS om nu inte sossarna kommer till makten och tar bort det (kvinnofällan :shock: ) i höst...

:wink: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"