Lillasysters tråd - schemafunderingar m.m.
Lillasysters tråd - schemafunderingar m.m.
Hej!
Först liten bakgrund: Med storasyster började vi med SM när hon var runt 1-2 månader (jag läste BB), fick ordning på det hela när jag började kommunicera här på forumet (se hennes tråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 32&start=0). Med storasyster var det sådana problem med sömnlöshet ffa på dagarna att jag fick lov att mer eller mindre spika ett schema från 5 veckors ålder. Med lillasyster har det gått mycket bättre med dagslurarna, och jag har försökt att fram till 2 mån inte spika ett schema; man ska ju känna in barnets egen rytm och så småningom spika ett schema utefter det, om jag förstått saken rätt. Jag har upplevt att det har varit/är svårt! Även om lillasyster är ”duktigare” än storasyster på att sova dagtid så är hon inte en sådan som somnar av sig själv rakt upp och ner (vet att det finns sådana barn, en väninna har två st av den sorten…), så ska det bli något sova av får jag allt ta ledningen och lägga i vagnen (undantag förstås under smekmånaden då hon somnade vid bröstet och sedan kunde sova 3 timmar, ibland mer! Jag försökte ett tag (mot bättre vetande) att söva henne vid bröstet när hon fyllt 4 v men då sov hon inte så länge!) Sedan ska man ju sträva att ha 2 tim sömn/2 tim vakentid. Jag försökte ett tag att både lillasyster och jag skulle styra men det resulterade bara i att hon fick för lite dagssömn samt att nattningen blev senare och senare. Till slut beslöt jag mig för att styra upp det hela så gott det gick och det resulterade i ett schema som vi (mer eller mindre) kört efter någon vecka:
10:00 Vaken 1,5 tim
11:30 Sova 1,5 tim
13:00 Vaken 2 tim
15:00 Sova 2 tim
17:00 Vaken 2 tim
19:00 Sova 45 min
19:45 Vaken 2 tim 15 min
22:00 Sova natt 12 tim, 8 tim sammanhängande, nattmål 06:00. Nattmålet har jag svårt att hinna med på 20 min (likadant med storasyster när det begav sig), brukar bli 30-45 min, ibland en hel timme!
Det som också komplicerar detta med tider och så är att vi är styrda av att storasyster tre dagar i veckan ska lämnas och hämtas på dagis (09:00 resp 14:00).
Min första fråga: Jag tycker att det blivit lite olyckligt att hon somnar (och börjar sin dag) så sent. Jag har funderat och pusslat med tider och kommit fram till att en bra tid att vakna vore 07:15 (hinner då amma ordentligt och så läggs lillasyster i vagnen för att sova lagom till att storasyster ska till dagis). Men hur ska jag bäst genomföra denna tidigareläggning? Jag funderar på att börja med att ta upp henne för nattmål 03:30 och köra det nya schemat därifrån. Risken är då kanske att hon är så trött att hon inte orkar äta ordentligt, vilket leder till att hon sover dåligt o.s.v. Vad har ni för råd och erfarenheter ang detta?
Annat problem: Storasyster (snart 3 år) leker ibland (högljutt) vid vagnen när lillasyster sover, jag tror att hon stör (speciellt vid skarvar)? Kan lillasyster vänja sig vid detta, eller ska jag hantera det på något sätt?
Vänliga hälsningar /M
Först liten bakgrund: Med storasyster började vi med SM när hon var runt 1-2 månader (jag läste BB), fick ordning på det hela när jag började kommunicera här på forumet (se hennes tråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 32&start=0). Med storasyster var det sådana problem med sömnlöshet ffa på dagarna att jag fick lov att mer eller mindre spika ett schema från 5 veckors ålder. Med lillasyster har det gått mycket bättre med dagslurarna, och jag har försökt att fram till 2 mån inte spika ett schema; man ska ju känna in barnets egen rytm och så småningom spika ett schema utefter det, om jag förstått saken rätt. Jag har upplevt att det har varit/är svårt! Även om lillasyster är ”duktigare” än storasyster på att sova dagtid så är hon inte en sådan som somnar av sig själv rakt upp och ner (vet att det finns sådana barn, en väninna har två st av den sorten…), så ska det bli något sova av får jag allt ta ledningen och lägga i vagnen (undantag förstås under smekmånaden då hon somnade vid bröstet och sedan kunde sova 3 timmar, ibland mer! Jag försökte ett tag (mot bättre vetande) att söva henne vid bröstet när hon fyllt 4 v men då sov hon inte så länge!) Sedan ska man ju sträva att ha 2 tim sömn/2 tim vakentid. Jag försökte ett tag att både lillasyster och jag skulle styra men det resulterade bara i att hon fick för lite dagssömn samt att nattningen blev senare och senare. Till slut beslöt jag mig för att styra upp det hela så gott det gick och det resulterade i ett schema som vi (mer eller mindre) kört efter någon vecka:
10:00 Vaken 1,5 tim
11:30 Sova 1,5 tim
13:00 Vaken 2 tim
15:00 Sova 2 tim
17:00 Vaken 2 tim
19:00 Sova 45 min
19:45 Vaken 2 tim 15 min
22:00 Sova natt 12 tim, 8 tim sammanhängande, nattmål 06:00. Nattmålet har jag svårt att hinna med på 20 min (likadant med storasyster när det begav sig), brukar bli 30-45 min, ibland en hel timme!
Det som också komplicerar detta med tider och så är att vi är styrda av att storasyster tre dagar i veckan ska lämnas och hämtas på dagis (09:00 resp 14:00).
Min första fråga: Jag tycker att det blivit lite olyckligt att hon somnar (och börjar sin dag) så sent. Jag har funderat och pusslat med tider och kommit fram till att en bra tid att vakna vore 07:15 (hinner då amma ordentligt och så läggs lillasyster i vagnen för att sova lagom till att storasyster ska till dagis). Men hur ska jag bäst genomföra denna tidigareläggning? Jag funderar på att börja med att ta upp henne för nattmål 03:30 och köra det nya schemat därifrån. Risken är då kanske att hon är så trött att hon inte orkar äta ordentligt, vilket leder till att hon sover dåligt o.s.v. Vad har ni för råd och erfarenheter ang detta?
Annat problem: Storasyster (snart 3 år) leker ibland (högljutt) vid vagnen när lillasyster sover, jag tror att hon stör (speciellt vid skarvar)? Kan lillasyster vänja sig vid detta, eller ska jag hantera det på något sätt?
Vänliga hälsningar /M
Mamma till två älsklingar:
Storasyster
9 aug 2007. SM från ca 1,5 mån.
Lillasyster
20 mars 2010. SM från start.
Storasyster
Lillasyster
-
chokladkaninen
Hej Mumin! 
Välkommen tillbaka och grattis till Lillan!
Det låter som att du tänker, känner efter och sedan genomför - perfekt! :thumbsup:
Ang schemat så ser jag inget problem med att ändra det till tider som passar er - det är vanligt att barnen själva vill tidigarelägga natten från ca 2 månader. 8) Så ta det stegvis eller rakt av, bara du håller i minnet att det tar 3 dagar + en uppföljningsvecka för en ny rutin att sätta sig. Och blir det då lite trassel under de första 3 dagarna så är det bara att andas djupt och se glad ut, och så erbjuda en extralur, lite extra mat eller vad som nu behövs för att få ihop tillvaron. Det går ju över!
Ang Storasysters lek så är det bara bra för bebisen att sova bland tjo och tjim -det är tryggt att höra livet pågå medan man sover - och det får man ju liksom gratis när man har ett storasyskon!
Magläge (med larm, förstås) främjar sömnen och motverkar skarvar. Och behöver hon hjälp kan du rulla lite mjukt med vagnen precis före skarven i ett par dagar innan du backar, så att hon tar sig över den.
Välkommen tillbaka och grattis till Lillan!
Ang schemat så ser jag inget problem med att ändra det till tider som passar er - det är vanligt att barnen själva vill tidigarelägga natten från ca 2 månader. 8) Så ta det stegvis eller rakt av, bara du håller i minnet att det tar 3 dagar + en uppföljningsvecka för en ny rutin att sätta sig. Och blir det då lite trassel under de första 3 dagarna så är det bara att andas djupt och se glad ut, och så erbjuda en extralur, lite extra mat eller vad som nu behövs för att få ihop tillvaron. Det går ju över!
Ang Storasysters lek så är det bara bra för bebisen att sova bland tjo och tjim -det är tryggt att höra livet pågå medan man sover - och det får man ju liksom gratis när man har ett storasyskon!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Vagna bort 45-skarven
Tack för det snabba svaret!
Lilla o jag har nu kört det nya schemat sedan 20/5 (efter att hon själv ändrat tiderna lite på morgonen...). Det har faktikst överlag gått över förväntan, även om jag inte lyckats lägga henne 19:15 ännu, men det kommer, gradvis (igår kväll lade jag henne 19:25, så detär ju inom marginalkvarten iaf
). Jag får vagna vid insomningarna, och buffa i omgångar till natten (ca 25 min innan jag kan gå därifrån), och på natten sover hon riktigt bra (ta i trä!) 8 tim sammanhängande (med marginalkvart). Vi har ju inte tagit oss igenom de tio dagarna så vissa trassel kanske löser sig, men en fråga har jag: 45-skarven (den berömda...) har trasslat extra mycket, tror jag. Jag läste svaret igen - man ska alltså vagna innan skarven? Jag förstår det nu som att jag ska skarva när hon fortfarande är lugn, stämmer det? I så fall har jag kanske gjort fel, jag har vagnat vid första böket. Ska jag börja ca 5 min innan jag tror att skarven kommer, och sedan fortsätta 5-10 efter? Hur mjukt? Långa tag men utan "rycket"?
Mvh, M
Lilla o jag har nu kört det nya schemat sedan 20/5 (efter att hon själv ändrat tiderna lite på morgonen...). Det har faktikst överlag gått över förväntan, även om jag inte lyckats lägga henne 19:15 ännu, men det kommer, gradvis (igår kväll lade jag henne 19:25, så detär ju inom marginalkvarten iaf
Mvh, M
Storasyster
Lillasyster
Storasyster
Lillasyster
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
Det finns olika sätt att tackla det hela. Om man vagnar när bökandet börjar, är det alldeles riktigt att man vagnar med ryck och slutar när liten tystnar/lugnar sig. Men när man vagnar förebyggande, börjar man INNAN det berömda strulet och vagnar sedan ett par minuter efter det också. Så Liten får liksom inte möjlighet att vakna och ifrågasätta, sin vana trogen. På det viset kan man bryta den dåliga trenden
8)
Anna
Det finns olika sätt att tackla det hela. Om man vagnar när bökandet börjar, är det alldeles riktigt att man vagnar med ryck och slutar när liten tystnar/lugnar sig. Men när man vagnar förebyggande, börjar man INNAN det berömda strulet och vagnar sedan ett par minuter efter det också. Så Liten får liksom inte möjlighet att vakna och ifrågasätta, sin vana trogen. På det viset kan man bryta den dåliga trenden
8)
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
10-timmarsnatt och matvargar
Hej igen!
Lilla fyller 3 månader om en vecka, och det verkar som om 10-timmarsnatten är på väg? Hon sov iaf 10 tim natten till igår och idag (samt en dryg 9 tim tidigare i veckan). Det är ju gott och väl, men innebär samtidigt några nya utmaningar för mig: Hon tas upp för att äta ca 05:15. Hade allt gått "enligt manualen" hade det inte varit något problem, för då hade måltiden varit klar ca 05:45 och hon hade sovit gott i god tid till 06:00, då jag brukar gå upp för att äta min frukost, tvätta o klä på mig innan det är dags att väcka Storasyster 06:45. Stora o jag har då ätit gjort morgon (frukost etc) 30 min innan det är dags för Lilla att väckas. Stora har eget rum, Lilla sover i egen säng i vårt sovrum. Det har verkligen funkat bra (med något enstaka undantag) med 8-timnatten. Det största problemet nu med 10-timnatten för mig är nog "matvargen". Under tiden med 8-timnatt har nattmålet tagit lång tid mellan upptag och läggning, en timme eller mer. Jag lät det ta så lång tid även igår eftersom hon verkade ha svårt att somna (tror jag lade henne men tog upp henne igen o bytte blöjor samt ammade en omgång till. konstigt att jag inte minns riktigt??). Hon somnade då på någon minut, som hon vanligtvis gör efter nattmålet, 06:15. Hon åt dock dåligt på morgonen; jag tänkte att det inte var så konstigt eftersom hon påbörjat ett ganska långt mål bara 2 tim innan. I morse provade jag således en annan taktik: Jag lyckades få mig själv till att bara ge bröstet i 20 min (en stund på varje sida med rap efter), och sedan lägga. (Bytte inte heller blöja, vilket jag annars nojar mig över också.) Hon låg lugnt någon minut, men blev sedan orolig. Jag gav lugnande besked (buff o lite lätta solfjädrar) med jämna mellanrum, hon somnade till slut ca 06:30. Till min lättnad sov hon igenom väckningen av Stora osv fram till 07:15, då jag väckte henne. Jag hade då hoppats på att vi skulle ha ett Mål på 45 - 60 min, som vi brukar ha (inkl blöjbyte och en liten stunds Umgänge), men icke. Hon äter bra o koncentrerat 15 min, sedan vrids huvudet åt alla håll. Jag byter blöja, ger D-droppar o försöker igen, hon äter lite förstrött o ointresserat ett par min, sedan går det inte mer fastän jag trugar. 08:00 ger jag upp.
Problem 1, således: Jag blir så så stressad av att Lilla inte somnar efter nattmålet, tänk om hon ropar på hjälp när jag måste hjälpa Stora?
Problem 2: Hur ska jag kunna lägga henne till första dagsluren 8:45 med en bra attityd när hon har ätit så lite innan?? Dagslurarna gick f.ö. inte alls bra igår, vaknade efter 30-45 min och hon kunde inte somna om igen.
Lilla fyller 3 månader om en vecka, och det verkar som om 10-timmarsnatten är på väg? Hon sov iaf 10 tim natten till igår och idag (samt en dryg 9 tim tidigare i veckan). Det är ju gott och väl, men innebär samtidigt några nya utmaningar för mig: Hon tas upp för att äta ca 05:15. Hade allt gått "enligt manualen" hade det inte varit något problem, för då hade måltiden varit klar ca 05:45 och hon hade sovit gott i god tid till 06:00, då jag brukar gå upp för att äta min frukost, tvätta o klä på mig innan det är dags att väcka Storasyster 06:45. Stora o jag har då ätit gjort morgon (frukost etc) 30 min innan det är dags för Lilla att väckas. Stora har eget rum, Lilla sover i egen säng i vårt sovrum. Det har verkligen funkat bra (med något enstaka undantag) med 8-timnatten. Det största problemet nu med 10-timnatten för mig är nog "matvargen". Under tiden med 8-timnatt har nattmålet tagit lång tid mellan upptag och läggning, en timme eller mer. Jag lät det ta så lång tid även igår eftersom hon verkade ha svårt att somna (tror jag lade henne men tog upp henne igen o bytte blöjor samt ammade en omgång till. konstigt att jag inte minns riktigt??). Hon somnade då på någon minut, som hon vanligtvis gör efter nattmålet, 06:15. Hon åt dock dåligt på morgonen; jag tänkte att det inte var så konstigt eftersom hon påbörjat ett ganska långt mål bara 2 tim innan. I morse provade jag således en annan taktik: Jag lyckades få mig själv till att bara ge bröstet i 20 min (en stund på varje sida med rap efter), och sedan lägga. (Bytte inte heller blöja, vilket jag annars nojar mig över också.) Hon låg lugnt någon minut, men blev sedan orolig. Jag gav lugnande besked (buff o lite lätta solfjädrar) med jämna mellanrum, hon somnade till slut ca 06:30. Till min lättnad sov hon igenom väckningen av Stora osv fram till 07:15, då jag väckte henne. Jag hade då hoppats på att vi skulle ha ett Mål på 45 - 60 min, som vi brukar ha (inkl blöjbyte och en liten stunds Umgänge), men icke. Hon äter bra o koncentrerat 15 min, sedan vrids huvudet åt alla håll. Jag byter blöja, ger D-droppar o försöker igen, hon äter lite förstrött o ointresserat ett par min, sedan går det inte mer fastän jag trugar. 08:00 ger jag upp.
Problem 1, således: Jag blir så så stressad av att Lilla inte somnar efter nattmålet, tänk om hon ropar på hjälp när jag måste hjälpa Stora?
Problem 2: Hur ska jag kunna lägga henne till första dagsluren 8:45 med en bra attityd när hon har ätit så lite innan?? Dagslurarna gick f.ö. inte alls bra igår, vaknade efter 30-45 min och hon kunde inte somna om igen.
Storasyster
Lillasyster
Storasyster
Lillasyster
-
chokladkaninen
Hej Mumin! 
Stress är dåligt när man har med bebisar att göra (eller alla barn egentligen, märker jag dagligen på min 3,5-åring
) så välj ett alternativ som inte gör dig stressad. Som jag ser det har du två:
Antingen ställer du klockan på 4 och väcker för nattamat då. Det har ju funkat bra och hon hinner bli hungrig till frukost. Om ett par veckor, eller när hon blir 4 månader, slutar du ställa klockan och väcka och ser om hon sover över av sig sjäv. Och gör hon inte det blir det en ganska smal sak att minikura bort nattmålet.
Eller så låter du henne successivt förlänga natten som hon gjort hittills. Men då riskerar du ju att frukosten inte blir så värst stadig. Så jag skulle nog ha valt det första alternativet. 
Ang Storasysters väckning så är hon ju ganska stor, eller hur, och kan ganska bra själv? Var inte rädd för att delegera ansvar för frukost, toalettbestyr, påklädning etc till henne själv! Det kan du träna på redan nu i förebyggande syfte så att du vet att hon klarar sig själv i ett par minuter när det väl krockar med flickornas olika rutiner. För det kommer garanterat att hända nån gång, och då är det ju bra att slippa bli stressad över det.
Stress är dåligt när man har med bebisar att göra (eller alla barn egentligen, märker jag dagligen på min 3,5-åring
Ang Storasysters väckning så är hon ju ganska stor, eller hur, och kan ganska bra själv? Var inte rädd för att delegera ansvar för frukost, toalettbestyr, påklädning etc till henne själv! Det kan du träna på redan nu i förebyggande syfte så att du vet att hon klarar sig själv i ett par minuter när det väl krockar med flickornas olika rutiner. För det kommer garanterat att hända nån gång, och då är det ju bra att slippa bli stressad över det.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Tjut vid läggning mm
Tack Chokladkaninen!
Hon sov f.ö. 10 tim natten till igår (måndags), vilket gör 3 nätter i rad. Kul, eftersom jag tolkar det som att det inte var någon tillfällighet, att hon "kan". Natten till idag blev det ca 8 tim, trots att hon åt lääänge vid varje mål; å andra sidan slumrade hon när hon åt, hm... :-s . Nattmålet tog ca 40 min (får jobba ganska länge med raparna) vilket är normalt för oss, men hon åt ändå ganska dåligt på morgonen, kanske för att jag satt i köket och inte bekvämt i soffan som jag brukar. Stora hade inte hunnit äta sin frukost och hon äter inte så bra om hon sitter ensam 8-[ . Ja, apropå det:
). Jag kanske kan hitta något bra i BB?? Jag har inte tagit mig tid att läsa på nu när hon blir äldre, hm. Eller har någon tips om bra tråd här på forumet...?
En annan fråga: I minst två veckor har det vid alla läggningar protesterats högljutt, värst är det vid nattläggningen. Hon kravlar också ihärdigt, upp med rumpan och trycka ifrån! I vagnen (på dagen) har jag inte fått henne lugn med mindre än tryckpressen (som jag kör på rumpan). vilket hon f.ö. älskar, blir lugn på tre röda. Men sedan får jag forsätta tills hon i princip nästan somnat, annars sätter det igång igen. Till natten får jag använda mig av solfjädern, och jösses vad hon skriker, jättearg
! Men efter 5 - 10 min är hon lugn! De senaste två eller tre dagarna har jag inte behövt gå in igen, heller! Men det är ju trist för henne (och mig) att hon ska behöva inleda på detta sätt. Jag har börjat lite med "skrattet före go'nattet" men det är kanske lite kort o halvhjärtat än så länge, tycker det är svårt att få så små skruttar att skratta. Har någon någon annan idé?
Du menar att jag kan låta henne sova 9 timmar i stället för 10, och sedan när hon ska kunna sova hel natt (12 tim) vid 4 mån "släppa på kontrollen" och se om hon sover över av sig själv? Låter bra, bara hon inte lider av att inte få sova 10 tim sammanhängande? Men om man vinner lugnet kan det ju vara värt det? Dessutom verkar hon inte klara 45-skarven efter 10 tim sömn (tidiga uppvak), är det något som andra känner igen?Antingen ställer du klockan på 4 och väcker för nattamat då. Det har ju funkat bra och hon hinner bli hungrig till frukost. Om ett par veckor, eller när hon blir 4 månader, slutar du ställa klockan och väcka och ser om hon sover över av sig sjäv.
Hon sov f.ö. 10 tim natten till igår (måndags), vilket gör 3 nätter i rad. Kul, eftersom jag tolkar det som att det inte var någon tillfällighet, att hon "kan". Natten till idag blev det ca 8 tim, trots att hon åt lääänge vid varje mål; å andra sidan slumrade hon när hon åt, hm... :-s . Nattmålet tog ca 40 min (får jobba ganska länge med raparna) vilket är normalt för oss, men hon åt ändå ganska dåligt på morgonen, kanske för att jag satt i köket och inte bekvämt i soffan som jag brukar. Stora hade inte hunnit äta sin frukost och hon äter inte så bra om hon sitter ensam 8-[ . Ja, apropå det:
Jo, jag ber/säger till henne att äta sin frukost, klä på sig o dyl (hon kan mycket bra själv, skulle t.o.m. kunna plocka fram frukost till sig själv mm) men hon vill liksom inte (fyller 3 i sommarVar inte rädd för att delegera ansvar för frukost, toalettbestyr, påklädning etc till henne själv! Det kan du träna på redan nu i förebyggande syfte så att du vet att hon klarar sig själv i ett par minuter när det väl krockar med flickornas olika rutiner.
Storasyster
Lillasyster
Storasyster
Lillasyster
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Jag tycker det verkar gå superbra hemma hos er! Rom byggdes inte på en dag (eller natt
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Vänder sig i vagnen och leker under sovtiden
Hej igen!
Tack för svar, lite rapportering först: Det funkar bra att ta upp henne kl 4, hon somnar om bra och har sovit till 07:15, eller varit på väg att vakna, iaf. Vi började med ersättning förra veckan, till natten, det gick bra. Hon äter olika mycket olika kvällar (60 - 160 ml), men det är väl normalt?
Jag satte också ett nytt schema 18/6 (alltså torsdags förra veckan) eftersom hon är (snart skulle fylla) tre månader (dessutom verkade hon ha extra svårt att somna etc). Jag återkommer till det senare, men först en mer akut fråga:
Problemet med att hon illvrålar vid läggningarna har (delvis) ersatts av att hon nu kvickt vänder sig på rygg och tydligen är nöjd med det - men sover gör hon inte
. Detta hände även vid 45-skarven igår. Jag lade mig då faktiskt i och vände på henne (ville ju att hon skulle sova!), men sådär resultat (jag skulle hämta på dagis och var stressad...). Jag har ju läst att man inte ska störa ett barn som är nöjt, även om de inte sover?? Nu t.ex. pågår hennes morgonlur: en halvtimmehar gått och hon ligger o sprattlar med benen i vagnen, har inte sagt någonting på hela tiden; jag vet inte vad hon gör egentligen eftersom hon ha överkroppen bakom ett skynke... jag tog bort en dingelleksak så att det skulle bli lite mer tråkigt men det hjälpte tydligen inte? "Förstår" hon att det är dags att sova? Det här känns inte OK för mig, det känns inte som att jag hjälper henne på bästa sätt! Vad ska jag göra? Jag har funderat på att skapa total mörkläggning i vagnen, men blir inte det fasligt varmt? Jag funderar också på att se över schemat, kanske är hon inte trött nog?
Schemat nu är:
07:15 Vaken 1,5 tim
08:45 Sova 45 min
09:30 Vaken 2:15, äta 10:00
11:45 Sova 2 tim
13:45 Äta, vaken 2 tim
15:45 Sova 45 min
16:30 Äta, vaken 2 tim 45 min. Äta nattmål 18:30
19:15 Sova 12 tim
Nu efter 35 min börjar hon lita lite missnöjd. Jaha, 10 min kvar av luren, jag får väl vända henne och hjälpa henne, eller??
Tack för svar, lite rapportering först: Det funkar bra att ta upp henne kl 4, hon somnar om bra och har sovit till 07:15, eller varit på väg att vakna, iaf. Vi började med ersättning förra veckan, till natten, det gick bra. Hon äter olika mycket olika kvällar (60 - 160 ml), men det är väl normalt?
Jag satte också ett nytt schema 18/6 (alltså torsdags förra veckan) eftersom hon är (snart skulle fylla) tre månader (dessutom verkade hon ha extra svårt att somna etc). Jag återkommer till det senare, men först en mer akut fråga:
Problemet med att hon illvrålar vid läggningarna har (delvis) ersatts av att hon nu kvickt vänder sig på rygg och tydligen är nöjd med det - men sover gör hon inte
Schemat nu är:
07:15 Vaken 1,5 tim
08:45 Sova 45 min
09:30 Vaken 2:15, äta 10:00
11:45 Sova 2 tim
13:45 Äta, vaken 2 tim
15:45 Sova 45 min
16:30 Äta, vaken 2 tim 45 min. Äta nattmål 18:30
19:15 Sova 12 tim
Nu efter 35 min börjar hon lita lite missnöjd. Jaha, 10 min kvar av luren, jag får väl vända henne och hjälpa henne, eller??
Storasyster
Lillasyster
Storasyster
Lillasyster
-
TorpSara
Vänd henne när hon börjar klaga och ge henne en 20-minuters eller 45 om det passar.
Själv har jag en ung herre som övar krypning mest hela sina lurar (nåja, något överdrivet) och jag bekymrar mig icke förrän han ber mig om hjälp. Snart nog har han knäckt koden och då sover han igen. Tänk på att SM-barn har sina reserver för intressanta upptåg av typen party, vändingscirikusar och kryplektioner.
Själv har jag en ung herre som övar krypning mest hela sina lurar (nåja, något överdrivet) och jag bekymrar mig icke förrän han ber mig om hjälp. Snart nog har han knäckt koden och då sover han igen. Tänk på att SM-barn har sina reserver för intressanta upptåg av typen party, vändingscirikusar och kryplektioner.
Ramsa vid 3,5 månad i vagn?
Hej igen!
Hur har ni andra det i värmen? Lilla har de senaste tre-fyra nätterna blivit orolig runt 3-tiden, vet inte om det beror på att vi sover i en bakugn (nåja...) eller att hon vill krypträna; jag låter henne vara så länge hon inte klagar men det är ju lite svårt att sova själv... tidiga uppvak har vi haft också (30 - 45 min). Visst kan det vara så att man inte sover lika djupt om det är så här varmt?
Annan fråga: Visst kan man börja med att använda/träna in ramsan redan från 3,5 månad?? Jag är lite ivrig, eftersom jag har god erfarenhet från Stora av ramsan - det var tack vare den vi kom till rätta med 45 -skarven. Lilla klarar skarven bättre än sin syster, men det hör väl mer till regel än undantag att man måste hjälpa henne när hon vaknar.
Relaterad fråga: Lilla sover i vagn som står "mitt i händelsernas centrum" dvs vardagsrummet, verandan, möjligtvis hallen. Hur gör man med ramsan då? En del av ramsandet är ju att gå ut ur rummet och dra igen dörren lite, dvs man ska inte vara inne i rummet och "störa". Beskeden sker ju sedan genom dörrspringan. Hur ska jag förhålla mig till det? Hur har ni andra gjort?
Hur har ni andra det i värmen? Lilla har de senaste tre-fyra nätterna blivit orolig runt 3-tiden, vet inte om det beror på att vi sover i en bakugn (nåja...) eller att hon vill krypträna; jag låter henne vara så länge hon inte klagar men det är ju lite svårt att sova själv... tidiga uppvak har vi haft också (30 - 45 min). Visst kan det vara så att man inte sover lika djupt om det är så här varmt?
Storasyster
Lillasyster
Storasyster
Lillasyster
Re: Ramsa vid 3,5 månad i vagn?
Hej, försöker mig på att räta ut dina frågetecken något.
Kram Susan
Här har vi det också väldans varmt och då har vi tre barn sovandes i ett och samma rum. Klart att hon kan sova lite sämre när det är varmt, men det gäller att själv ha attityden av att det går alldeles utmärkt att sova i hettan. Ett litet lakan som täcke och så bara blöja på så brukar det ändå bli hanterbart även för småttingar. Sen gäller det att ha det riktigt mörkt i rummet och då speciellt i vargtimmen, så kolla över hur det ligger till på den punkten.Mumin skrev: Hur har ni andra det i värmen? Lilla har de senaste tre-fyra nätterna blivit orolig runt 3-tiden, vet inte om det beror på att vi sover i en bakugn (nåja...) eller att hon vill krypträna; jag låter henne vara så länge hon inte klagar men det är ju lite svårt att sova själv... tidiga uppvak har vi haft också (30 - 45 min). Visst kan det vara så att man inte sover lika djupt om det är så här varmt?
Ramsan säger du när du lägger henne så slinker den in bakvägen. Än så är hon lite liten för att du ska kunna använda dig av den men om du säger den är hon är på väg att somna så kommer den bli det utmärkta verktyg som den faktiskt är. Från fyra månader brukar man kunna använda ramsan som ett verktyg.Mumin skrev:Annan fråga: Visst kan man börja med att använda/träna in ramsan redan från 3,5 månad?? Jag är lite ivrig, eftersom jag har god erfarenhet från Stora av ramsan - det var tack vare den vi kom till rätta med 45 -skarven. Lilla klarar skarven bättre än sin syster, men det hör väl mer till regel än undantag att man måste hjälpa henne när hon vaknar.
Har man inget rum att gå ut ifrån så är det ju så det är. Gå ifrån vagnen bara, har du något litet som hänger för vagnen så blir det ju som ett eget lite rum. Svåraren än så behöver man inte göra det tycker jag.Mumin skrev:Relaterad fråga: Lilla sover i vagn som står "mitt i händelsernas centrum" dvs vardagsrummet, verandan, möjligtvis hallen. Hur gör man med ramsan då? En del av ramsandet är ju att gå ut ur rummet och dra igen dörren lite, dvs man ska inte vara inne i rummet och "störa". Beskeden sker ju sedan genom dörrspringan. Hur ska jag förhålla mig till det? Hur har ni andra gjort?
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!