han sover endast 45 min per gång?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
arvids mamma

han sover endast 45 min per gång?!

Inlägg av arvids mamma »

Jag tror att Arvid, nu 9 mån, sover lite för lite. Han behöver väl ca 14 timmars sömn per dag, men vi kommer inte upp till det.
:arrow: Han somnar kl 18.30 (skulle kunna gå och ,lägga sig kl 18) och sover till 5.45 (vi har bestämt 6.30, men det blir aldrig så, inte ens efter 8 veckor!??)
:arrow: sen sover han för närvarnade ca 30 min tre gånger per dag, iblan 60 min men inte ofta. Han har otroligt svårt för att varva ner nu när han inte har nappen.
:?: Han gråter nästan varje gång han ska vila (jag lägger tillrätta och ramsar ut) tillslut somnar han sittandes och faller framåt och sover sedan 30 min och gråter igen när han vaknar. De få gånger han somnar lugnt verkar det som om han sover längre också...
Detta gör att det känns väldigt svårt att sätta ett schema. Buffar jag blir han jättesur och solfjädrar jag så blir han oxkså arg och blir som en ål. Jag vet inte hur jag ska göra för att hjälpa honom att komma till ro?? :cry: :cry: :cry:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du skulle behöva läsa in dig på Sova hela natten-boken, noga noga från pärm till pärm och om igen. Eller åtminstone väldigt rejält här i introduktionerna till SHN, med precis allt vad där står :!:

När man kan sina saker, INNAN, vet man vad man ska göra och varför när man väl sätter igång, och i takt med att man vet vad man gör och varför kommer också Attityden på plats, den tveklösa attityden av självklarhet.

Därför kan det inte nog betonas hur viktigt det är att läsa på, läsa på, lära och läsa på :!:

:arrow: Ingenting "blir", av sig självt, oavsett hur många veckor ni gjort - vad :?: :?:

:arrow: Schemat (det noga på förhand genomtänkta) är till för att bringa ordning i just sådan här förvirring. Han är inte nyfödd längre. Det är inte han som ska leda er utan ni som ska tala om för honom (i handling) hur saker och ting går till här i världen. Er värld :idea:

:arrow: Nappen har inte du glömt i alla fall och då har inte han det heller. Han nickar inte godkännande åt sådant du själv tvivlar på :shock: Se ovan :!: Ledningen är din/er, inte hans.

:?: Svaret finns i boken. I kuren. Riktigt genomförd utan frågetecken :!:

Visst sover han längre när han somnar lugnt och lugn ska han vara - inte bara det, glad också :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
arvids mamma

tack för svar!

Inlägg av arvids mamma »

Hej!
Tack för ditt svar, Anna! :? Du hänvisar hela tiden till boken och att jag borde läsa den fler gånger....för att lösa mina problem/frågor om Arvid...

:!: Saken är den att jag HAR läst boken flera gånger, jag KÄNNER mig säker, men det fungerar inte ialla fall! NU när det gått såpass många veckor börjar det kännas som om det inte blir bättre i alla fall.

:cry: Det känns tråkigt och ledsamt att höra sitt barn gråta varje morgon och när han ska vila för dagen!!! Det känns trist att höra "läs boken" då...

Jag menar inte att vara otrevlig på något sätt, men det känns lite hopplöst. Samtidigt vill jag ju inte ge upp! Nätterna fungerar ju jättebra!
Kram!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, har du läst boken har du ju ändå inte lärt.

:arrow: Underbart att nätterna är fina (långa) men omsomnandet på morgonen får ju du/ni hjälpa honom till, enligt exempelvis Tips och inspiration.

:arrow: 30 min är ett sovpass som inte ingår i SHn-manualens ritualer, inte heller 60, och du har alltså inte bestämt dig för hur lång luren ska vara och använder inte heller marginalkvart utan i så fall mer - rörigt :shock:

:arrow: Han gråter och det kan man göra, men då ska man lugnas. Hur kan han då "somna sittandes, falla framåt, gråta när han vaknar" :?: Så går inte SHN-kuren till.

:arrow: Schemat - det genomtänkta - är vad man börjar med.

:arrow: "Buffar jag blir han jättesur." Det är inte SHN. Buffandet är till för att lugna och betrygga. Det är en fråga om teknik OCH attityd. Du har ingetdera, hur mycket du än har läst - ursäkta att jag säger det, men nu har jag sagt det igen. Läs inte bara utan LÄR :!:

Eller strunta i alltsammans och återgå till det gamla.

Jag tycker inte om att man misshandlar Sova hela natten-kuren.
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Hej Anna!
Jag förstår vad du menar och tack för att du skrev tillbaka!
Jag har läst men du har nog rätt, jag är lite osäker.... :lol:

Det blev lite fel, jag buffar och det lugnar honom just då, så fort jag slutar så börjar han tjoa ännu mer. Det triggar honom alltså efteråt, när jag gått ut. Jag har ju varit så rädd för att "fastna", som du skriver attt man ska akta sig för. :wink: Och när han sitter och somnaar, så skriker han ju inte hysteriskt innan, utan han sitter och tjoar, är tyst, tjoar lite igen osv. Och då ska man ju inte ingripa för då stör man väl mer? Problemet är att det nästan är så varje gång...

Det där med tiden: han vaknar nästan alltid efter 30 min (eg 45) och då får jag inte honnom att somna om igen....jag ramsar men jag tycker inte att det tar?
Jag pratade med min man i telefon nu och vi sa att vi kanske borde backa och börja om från början..? Vad tror du? Jag vet inte om Arvid fattat galoppen. De senaste 2 mornarna har han vaknat kl 5 :cry: och inte velat somna om, men är jättehungrig...SKa vi backa, dvs gå in med en gång när han vaknar, buffa/lägga tillrätta och ramsa ut? dvs börja från början, eller är det onödigt?

VI VILL ABSOLUT INTE SLUTA!! VI VILL INTE HA DET SÅ SOM VI HADE DET INNAN!!! :cry: :lol: :!: :!:
så jag tycker din metod är väldigt bra, det kanske är vi som är allldeles veliga och osäkra!?
Jag måste säga att jag är imponerad och glad över att du orkar /vill hjälpa så många människor!!! :!: En stor kram till dig!
kram!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack :D Vad glad jag blir att du inte tar illa vid dig utan VILL saker :lol:

Ja, det kan vara en bra idé, att helt enkelt börja om från början och då köra hela programmet rätt, om man säger. Börja med Lathunden i all enkelhet och känn Attityden komma krypande. Det är alldeles nödvändigt att ni bägge - och snart alla tre :!: - förstår precis vad ni gör och varför.

I slutet av boken har du dina frågor besvarade.

Jag lägger också ständig vikt vid att det inte finns några patentlösningar att köra med jämt likadant, utan att SHN-kuren är en process, där det gäller att dagligen, nattligen och stundligen lyssna av och ta ställning till vilket svar som måste vara det rätta just där och då.

Ladda med 17 andra bebisar som är sjuttlingar med din älskling och läs boken igen i lugn och ro med allihop illvrålande omkring dig :!: Det betyder: handla.
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Tack anna för ditt svar!! Det känns jättebra nu! Nu jäklar ska det kuras och läsas!! :P
VI ska bort till uppsala lö-sön denna helg, det är bäst att starta omkurningen efter helgen, eller vad säger du? Jag vill absolut att min lilla man ska må bra och känna sig trygg!!

kram!!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det står också i boken :lol: :lol: :lol: Inga yttre förändringar under kuren, så absolut lugnt och förutsebart som möjligt ska allting vara :wink: Vardag till tusen och lite till :lol:

Det blir fint, det här :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"