Skaffa barn med bekant

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Skaffa barn med bekant

Inlägg av cissii »

Hej :D

Inte sagt att det här gäller mig nudå....8) .
Men är det någon som har erfarenhet av att skaffa barn med kompis/bekant/någon annan variant. Hur funkar det? Dum idé/bra idé? Några tankar?
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, här är en :oops: :lol:

Jag frågade en vän. Det kunde man göra på 70-talet (då kvinnor glatt kunde gå ut på krogen, ragga upp någon, låta sig befruktas och säga ingenting). Min vän fick frågan: "Skulle du kunna tänka dig att göra mig med barn - inga rättigheter, inga skyldigheter :?: " Han funderade några dagar och sa sedan ja.

Historien står i Mommo...
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Hej

Jag har ju läst om det i Mommo. Och precis så funderar jag på att göra. Men undrar bara hur man gör sen, hur säger man om pappan till barnet, tänk om pappan vill ha att göra med det hela sen ändå?
Men Celeste behöver syskon, och jag har vill ha fler barn och jag vill inte ha en man.
För ego?
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D First things first, tänker jag.

Ingen vet ju någonting om framtiden och den kan falla väl ut, eller mindre väl ut; det får man ta hand om när den tiden kommer (eller barnet gör det själv, eller inte). Huvudsaken måste väl vara att man är helt öppen i en överenskommelse med icke-pappan, så att båda vet vad de gör och varför - i varje fall NU.

Ensamstående mammor adopterar. Det är tillåtet numera. Folk inseminerar sig med anonym avsändare, om man säger. Man får tacka barnet som den gåva han/hon är. (Och lite lagom ego tacka sig själv för att man gav just detta barn liv, som näppeligen skulle tillkommit annars :wink: )

Var sak har sin tid. Jag skulle inte dra mig. Men vara klar, tydlig, vänskapligt sann och lojal. Och karln kan ju faktiskt säga NEJ. Folk är (förhoppningsvis) vuxna :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Tack Anna :D

Ja, egentligen är det väl inte sådär jättestor skillnad. På något sätt känns det mer ego som att man skaffar barn för sig själv enbart. Men det gör man väl oavsett. Människor finns det ju gott om, så man behöver inte skaffa barn för arterns överlevnad direkt. Färgad man är av samhälle och liknande alltså.

Faktum är att jag har ja redan :shock: . Så nu återstår bara beslut och själv skaffandet. Lycka till till mig själv. Och tack Anna.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart. Stor kram :lol:

Genom alla år har jag aldrig hört någon ångra ett barn.

Oavsett.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Inlägg av Solglimt »

Lycka till Cissii! Klart du ska ha syskon till ditt barn. Jag skulle inte tveka.
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Tack Solglimt, det betyder mycket att du uppmuntrar.
Det har visat sig vara en fråga med starka åsikter från flera håll det här :(
Så positiv respons är fantastiskt! Tack.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Jag läste ditt inlägg och blev så glad, men det kändes inte som min sak som okänd att lägga mig i :oops: . Nu kan jag inte hålla mig ändå :wink:
Du är en alldeles underbar mamma. Man blir alltid så glad av att läsa dina inlägg. Så klart du ska försöka få ett barn till om du vill det. Bättre mamma och syster får man leta efter. Resten är inte så mycket att bry sig om. Barn är det bästa som finns!
Följ ditt hjärta och lyssna inte på en massa skitsnack! :heart:
Stort lycka till oavsett vad DU väljer!
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

TACK!

Åh, vad fint skrivet :heart: Tack, nu känner jag mig ännu mer uppmuntrad och glad!
Tänk Celeste som storasyster tänker jag nu. Det måste ju bara hända :D
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Ja, varför inte? Jag säger också lycka till :) Låter som en kanonbra lösning!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Ha ha ha, du vet redan att jag är helt och totalt pro-din idé.
Nu är jag bara så hyskeligt ouppfostrat nyfiken på när det blir :D

Snart snart snart, jaaaa!? Snart blir Celeste stans coolaste och bästaste storasyster till lillsyskonet :heart: Jaaaaa!
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

jaduu kalaskakis 8) om du var online på fb någongång så kan jag berätta...... :wink: .
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
CiL
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 06:37
Ort: Stockholm

Inlägg av CiL »

Det finns miljoner sätt att se till att ett barn får komma till. Jag blir glad varje gång jag ser hur det kämpas för att en ny människa ska få komma till!

Allt stöd till dig i de vägar du väljer!! Jag läser också dina inlägg med stor respekt och är övertygad om att ett barn som kommer till dig får en mycket god plats!

I min anhörigkrets har barn kommit till på allehanda vägar. I kärnfamiljer som består och förgår. Som passionsbarn som sedan måste ha hjälp av myndigheter för att få sina grundläggande rättigheter tillgodosedda. Och som barn till kärnfamiljer som lyckas komma igenom svårigheter. Som barn till enkönade par som lagligen eller vad som ses som olagligen kommit till. Som barn till föräldrar som kämpat genom (för mig) hemska hormonbehandlingar och äggdonationer. Men vem tänker på det när individen sedan står där? Och som barn till föräldrar som valt att adoptera. Och som barn till ensamstående som på många olika vis sett till att de kom till. Som aldrig tänkt att leva med varandra. Som var eniga om det, eller där bara den ena var det.

En sak tycker jag är viktig. Att man som förälder, en eller två eller fem till ett och samma barn, kan berätta för barnet om hur det kom till. Tillblivelsen. Och att man kan göra det med stolthet. Kan man inte berätta en lycklig tillblivelsehistoria så är det bra att hitta en sådan.

Det är inte bra att som människa ha en historia om hur man kom till som en som man, och ens föräldrar, måste skämmas för. Det går visserligen, men är svårt att leva med.
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"