Dags att ta bort blöjan?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Jannike

Dags att ta bort blöjan?

Inlägg av Jannike »

Har läst i BB och andra trådar om det här med blöjfrihet och får ändå inte riktigt kläm på när det är dags att ta bort blöjan på dagen. Pottan har varit framme i mer än ett halvår och hon har fått sköta det där själv. Hon kissar/bajsar minst en gång om dagen där på eget initiativ, speciellt när det är dags för bajs. Då går hon och hämtar pottan och ställer den mitt i rummet samt deklarerar att hon ska bajsa! Om det skulle hamna i blöjan så blir hon oftast väldigt upprörd. Det är lite värre med kisseriet, det hamnar lite överallt. Hon får torka upp själv och det gör hon gärna. Sedan 2-3 veckor tillbaka så går hon alltid naken, gärna utomhus också, och är väl inte särskilt förtjust i att ha blöja. Hon tar nu också av sig den på natten men då blir det blött i sängen.

Är det dags att ta bort blöjorna nu? Har väl svårt att fatta att hon har blivit så pass stor att det ens kommer på tal!
Storasyster född april 2008. Barnaboksbarn från början!
Lillasyster född December 2009. Också barnaboksbarn såklart!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Klart som korvspad! Köp några fina trosor så ska du se att det går på ett par veckor, max.

Var beredd på "frågor" av typen "vill ha blöja" och svara sakligt att man kissar&bajsar på pottan. Sätt inte på blöjan igen utan kör helt utan, gärna nakenfis första dygnen. Det tar max en vecka att få styr på det (kortare för er) och tre innan det har satt sig helt.
Jannike

Inlägg av Jannike »

Hej och tack för svar!

Storasyster har gått nakenfis hela dagen precis som hon har gjort den senaste tiden men idag skippade vi blöja helt. Det gick bra. Allt kiss o bajs hamnade i pottan respektive ute i buskarna. Hon är rolig när pottan ska hämtas och hon sätter sig precis där vi är! Plus att hon alltid berättar vad hon gör. Social person eller vad?!

En till fråga. Hur gör vi när hon inte heller behåller blöjan på till natten? Det är det första hon gör när vi har lagt henne. I natt vaknade hon och ville på pottan. Det hade ändå blivit blött i sängen och vi fick ta upp henne på pottan och byta i sängen. Sen hade hon blivit pigg så hon höll låda flera timmar! Mitt i nattkonserten som följde bad hon en gång till att få kissa på pottan så jag tog upp henne och hon kissade. Det hade ju inte varit så illa med den nattliga konserten om vi inte är mitt uppe i en flytt och hon sover i en resesäng 1 m från vår säng... Nåja, min fråga är att det bara är för oss att gilla läget att det är blött i sängen varje natt/morgon? Blöjan har ju aldrig varit torr på morgonen så hon verkar ju inte fysiskt mogen för detta. Hon kan ju inte heller själv klättra i och ur sängen själv än och på så sätt klara det själv. Svår nöt tycker jag, hur ska jag göra?
Storasyster född april 2008. Barnaboksbarn från början!
Lillasyster född December 2009. Också barnaboksbarn såklart!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard blev också natt-torr utan att vara torr på riktigt när vi tog bort dagblöjan (han var lika gammal då som er är nu). Han vaknade och var kissnödig och behövde hjälp. Det var ju inte läge då att säga: Kissa i blöjan! direkt utan vi hjälpte. Det tog ett par månader innan han (förstod att han) kunde gå själv och det var i det stora hela det lilla tyckte jag. Vi kissade av honom innan vi lade oss efter ett tag och då klarade han sig hela natten.

Till saken hör att fram till den dagen vi tog blöjan på dan så bytte vi blöja på honom när vi lade oss eftersom han annars kissade igenom...

Testa som ni gör nu och går det helt åt pipan så får ni pakta och säga att man får ha blöja på natten tills det dumma kisset inte kommer längre. Det köper hon. Men det verkar ju som att hon är som Edvard kanske.

Renligheten kommer på sikt. Den behöver man inte styra speciellt mycket.

Vi hade en period av olyckor efter ett halvår ungefär, när han slutade vakna, men det varade bara i ett par veckor.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"