Vägrar toaletten

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mama Mia
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 15:34

Vägrar toaletten

Inlägg av Mama Mia »

Hej!

M är snart 4,5 år.
För någon vecka sedan ”tog blöjorna slut”. Vi har försökt försiktigt med pott-träning tidigare under åren, men hon har inte varit där, vare sig fysiskt eller psykiskt. ( L har en konstaterad utvecklingsförsening) Hon har liksom inte ens känt när det kommit. Men nu verkar det som hon rent fysiskt klarar av att hålla sig, känna när det är på gång (både kiss och bajs). Hon har haft torra nattblöjor i flera månader.
Så nu tänkte vi att det var dags att ta tag i det här.
Att blöjorna försvann verkade inte vara så dramatiskt för henne, det accepterades. Men hon kissar och bajsar överallt nu istället, överallt utom på toaletten. Hon håller sig, jättelänge. En hel natt, hel dag! Bajsar inte på tre dagar. Hon håller sig, håller sig, tills hon börjar skutta runt och inte kan stå stilla.
Då brukar vi ta henne i handen och gå till toaletten. Då blir hon hysterisk. Hon vägrar toaletten. Om vi inte tar henne till toaletten så kommer det ju tillslut, efter flera timmars hoppande och skrikande. Då brukar vi säga: bra, att kisset kommer nu. Och så bär vi in henne och sätter henne på toaletten. För det är ju där kiss och bajs ska hamna.
Vi bannar aldrig, såklart, att det kommer på golvet, soffan, trosorna. Men förklarar att det är i toan det ska komma. För hon verkar inte tycka att det är ett problem att kissa på golv och överallt, vare sig hemma eller på dagis. Som att hon tänker: ok, ingen blöja, men jag tänker i alla fall aldrig kissa på toaletten.

När hon inte är kissnödig, då kan vi sitta på toaletten. Vi läser och sjunger. Eller om hon vill sitta själv. Då är det inga problem. Men om hon är kiss- eller bajsnödig är det katastrof.
Hon får fullständig panik, totalt hysterisk. Skriker och hoppar, kastar sig.

När kisset väl kommer, på golvet, så brukar det bara vara en liten skvätt som kommer. Det kommer alltid mer inom en halvtimme. Några gånger har vi hållt kvar henne på toaletten (när vi bär henne kissandes från ex hallgolvet till toaletten, så att de sista dropparna ska hamna där). Vi har tänkt att om det bara kommer lite kiss på toaletten och hon märker att det går bra och vi berömmer MASSOR så ska hon känna att det är ok att kissa där.

Nu har vi hållt på nästan en vecka. Det är katastof. Hon sover dåligt, drömmer och skriker i sömnen. Vill bara sitta i mitt knä och gosa.

Hon mår ju dåligt, jag känner mig dålig. Vet inte vad jag ska göra? Ska vi avbryta allt? Gå tillbaka till blöjor? Känns kontigt med tanke på att hon ju KAN nu. Eller ska vi bara låta henne skvätta runt på golven och sofforna. Hon verkar inte störas av det. Hon verkar inte bry sig om att det kommer kiss överallt. Snälla, alla tips är välkomna. Det här är en mardröm.
Mamma till världens coolaste flicka född december 2005, och jordens finaste pojke född oktober 2008
Och superbästa sladdisen född mars 2017
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mama Mia! :D

Jag flyttar över ditt inlägg till Mat mage barnakropp för så stora barn är inte vårt bord här på SoS. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Hej :D

Återgå till blöjorna tycker jag. "Hitta" dom igen. :wink: Jag tror att hon bara lär sig att allt som har med kiss/bajs att göra är jobbigt. Jag hade satt allt på paus ett tag och väntat på hennes eget initiativ.

Själv har ju en som vill och kan och gör, kissa på toan dvs. Men vägrar gå utan blöja :lol: Det finns många varianter. Tror bara inte man kan forcera det hela.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"