Lowa kan inte sova längre än 4 timmar i sträck

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Petra Slutkörd

Lowa kan inte sova längre än 4 timmar i sträck

Inlägg av Petra Slutkörd »

Lowa är på måndag 7 månader. Har sedan förra onsdagen kört igång med SHN kuren. Gick Ok i början men nu känns det som att det blir sämre och sämre.
I stora drag kan en natt se ut såhär:
kl 19 läggdags. Solfjäder ca 10 sek och sedan ut med ramsan. Hon säger inte mkt men bökar runt i sängen och inom kort så sover hon på täcket på tvären nere vid fotändan (jag brukar gå in efter 10 min tystand och lägga på en filt därför vet jag hur hon ligger :-) )
kl 23: Uppvak med skrik. Ramsa och hon skriker ännu värre. Hör då att hon står i sängen. Ramsa jag när hon står i sägen så skriker hon bara ännu mer. Så jag måste gå in och lägga henne, solfjäder till sömntung (ej att hon sover) gå ut med ramsan. Skriker lite och sedan är det tyst och hon sover.
Och så här håller det på hela natten :-( Varannan ibland varje timme.
Ramsa jag när hon inte har hunnit ställa sig upp så somnar hon, men jag vill (ska inte?) ramsa varje gång hon vaknar?
Hon borde ju kunna lägga sig ner själv eller hur? Hennes skrik är argt (rulla på tungan) med en snyft emellanåt. Om jag här inte solfjädrar henne till sömntung utan går ut efter en snabb solfjäder så blir hon jätteledsen.
Hur ska jag gå tillväga? Jag börja sakta men säkert knäckas...Attityden och lugnet har jag även om jag känner mig knäckt. Så är jag lugn när jag går in till henne.
Varjtimmen verkar hon dock inte har problem med utan det är fram till 4 som jag har problem.
Ngr råd inför natten tas tacksamt emot
:heart: Petra :heart:
Milton 080301
Lowa 091031
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Petra! Känns som ni har fastat lite i att tro att ni MÅSTE gå in till henne. Ordna träning på dagen så att hon får öva på att lägga sig ned. Sen är mitt tips att ni bestämmer först om ni kommer att gå in till henne eller ej, för om ni ramsar och sedan går in direkt efter så tappar ju ramsan all sin styrka. Så tänk ut en strategi hur ni ska hantera att hon ställer sig upp. Vi har också haft cirkus hemma där de ställt sig upp och inte trott att de kunde lägga sig men vi har som mest bjudit på att snabbt och tyst gå in och lägga tillrätta, ingen solfjäder utan bara snabbt och bestämt ner i sängen. Ingen ramsa ut eller något, bara som att de själva klarat av det. Det blir lätt en dålig vana som du märker om man går in och verktygar i det läget.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055 Här är lite läsning på samma tema.

Kram och lycka till!
Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Petra Slutkörd

Hej,
Nu har jag tränat med Lowa upp och ner upp och ner. Apploderat när hon har satt sig mm mm.
Har även tagit till mig vad du har skrivit och tittat på länken och framförallt pratat privat med min kurare och i natt sov hon nästan hela natten. 5 uppvak som hon fixade själv!! Så nu hoppas jag verkligen hon är på gång. Daglurarna har dock strulat lite idag, men jag har gett henne förutsättning så där är inte mkt mer jag kan göra.

Däremot tar läggningen lite lång tid....ca 30 min! Det brukar bli 3-4 ramsor (hon låter inte arg hela denna tiden, till och från) Men jag antar att det snart kommer att bli kortare insomningstid för henne?

Så nu håller jag tummarna att natten inte var en engångsföreteélse utan en flergångsföreteélse och att hon hoppar över 8 mån ångesten....fast då vet jag iof sig hur jag ska göra! :D

//Petra
Milton 080301
Lowa 091031
Emma80

Inlägg av Emma80 »

:thumbsup:
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Petra Slutkörd

Tyvärr var det ju en engångsföreteelse för Lowa att fixa en natt själv :(
Natten som var höll hon låda igen i en timme. Mellan 00-01. Till slut orkade jag inte längre utan slängde in min man som fick söva henne och så sov hon till kl 6.30. Tog upp henne 6.45 (morgon kl 7) då hon började bli lite arg....

Hoppas verkligen att hon snart hitta sin sömn, För nu börja jag tappa hoppet. Hur lång tid ska det ta?? Har ju hållt på över 2 veckor nu...
Igår så strulade dagslurarna kan det ha varit det som gjorde sitt i natt? Idag har alla utom em luren suttit, men hon sov ialla fall 20 min (skulle eg ha sovit 45 min) Em luren ska jag iof sig korta ner till 20 min.

Kan ju iof sig peppa mig med att hon idag bara behövde 15 min på sig att somna mot 30 tidigare.

//petra
Milton 080301
Lowa 091031
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Jag tycker det ändå verkar gå bra för er. Det kan ta upp emot en månad innan allt sitter. Jobba på så fint så kommer det snart att sitta. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Petra Slutkörd

Måste bara berätta att min envisa Lowa i natt sov sin första 12 timmars natt utan uppvak!!!...eller ett hade hon vid 22 tiden. Tänkte ramsa då men spolade på toaletten och avvaktade...som gav resultatet att hon somnade och sov till 6.55! Då började hon prata och krypa runt i sängen. Morgon är kl 7.
Bytte även ut ett av hennes gosedjur (hon har två i sängen) till en som hon kan bita i.(fötterna på kossan kan hon bita på) För tidigare nätter har det låtit som att hon vill bita i ngt..kanske tänder på gång...

Nu hoppas jag verkligen att hon är inne på rätt spår....för ikväll tänkte jag fira med lite champagne! :D
Milton 080301
Lowa 091031
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Fira storstilat! :thumbsup:

du ser, de både kan och vill med säker vägledning!

Bra jobbat!!!!

Njut!

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Petra Slutkörd

Hej igen,
Då är man tillbaka då jag tycker det har varit och fortfarande är jobbigt med Lowa.
Efter 2 månader sover hon fortfarande inte hela natten. Tror hon har haft 3 totalt.
Nattningen tar ca 5 min så sover hon. Kl 00 vaknar hon och ibland så somnar hon av sig själv men oftast måste jag ramsa. Ramsa jag försent så håller hon på i en timme. Oftast så ligger hon ner och gråter och låter missnöjd som tusan. När hon efter en stund då inte får en ramsa så ställer hon sig upp.

Vet inte vad jag ska göra??? Även dagslurana strular som tusan. Lunchen är sällan som hon sover 1 1/2 tim i sträck. Utan vaknar ofta en till tre gånger. Måste då ut och vagna henne, har jag tur så somnar hon, annars gråter hon fram till jag tar upp henne. Vad är felet?? Börja känna mig totalt värdelös och tappar snart hoppet om mig och Lowa.
Har även problem att hon vaknar kl 6 numera pga att hon har bajsat. Ibland sitter hon och pratar för sig själv till halv 7 men sen vill hon upp. hur ska jag göra här? Ska jag byta blöja när hon blir arg i sängen och sedan säga ramsa och hoppas på att hon somna om till kl 7?

Schemat ser ut så här:
7.00 Väckning
7.15 frukost
9.15-10 sova ute i vagn
10.30 lunch
12-30-14 Sova ute i vagn
14 Gröt
17 Mat
18.30 Välling
19 Sova

Petra
Milton 080301
Lowa 091031
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej!

Skickar klapp på axel. Jag vet hur tungt det kan vara men det går att fixa. Det går!

Hur är det med skrattet? Får du till ett skratt inför varje läggning?

Det hjälper kolosallt.

MAssa värme fr mig till dig!/Luvisen :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Petra Slutkörd

Hej,
Skratt till varje läggning har jag nog inte måste jag erkänna. Får jobba på det :-)
Natten däremot skrattar hon alltid (kittlar henne) När jag lägger ner henne så protostera hon dock när jag håller solfjädern. Så jag håller den inte så länge utan går ut med ramsa. Då är hon tyst och så mumla hon lite för sig själv, leker med sin nalle och lägger sig till rätta och så sover hon. De sista dagarna har hon somnat inom 5-10 min. (trots att vi nu inte är på hemmaplan utan hos morfar)

Min stora son Milton, där funkar allt hur bra som helst och där var man i "mål" efter en månad när jag kurade honom. Så därför känns det lite hopplöst när det nu tar sååååååååååå lång tid för Lowa och vi är inte i mål enl mig. Den 4 sep så ska vi iväg och lämna henne för första gången över natten, känns så där just nu att göra detta :-(

Hur gör jag med morgonbajset kl 6? Ska jag byta och sedan ramsa? Eller ska jag hoppas på att hon håller sig lugnt till kvart i 7?

Många frågor, men jag vill bli glad igen och inte vara en sur "kärring" för att Lowa strular....(bägaren rinner över ibland annars håller jag god min) :-)

kram Petra
Milton 080301
Lowa 091031
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Att inte få sova är förskräckligt. Inte konstigt att humöret är sådär... :? :wink:

Känner du att du vill byta på henne så gör det. Jag gjorde det typ 3 ggr. Sen slutade min son med bajseriet. Det viktigaste är att inte göra stor affär av det. Prata inte. Byt bara och sen ut. Ramsa om du tycker det behövs, annars låt henne vara. Sedan kan du ju alltid ge stoppande mat inför natten. Majs brukar ju vara rena korken... :wink: :lol: . Jag körde det typ varannan dag. Sedan använde jag den förträffliga bananen.

Omogen banan = stoppande
Väl mogen = lösande

Sådant kan du alltid pröva med till middag och se om bajseriet ger sig.

För övrigt. Stressa inte! Barnet är ingen robot och SHN-processen ingen tävling. En del barn frågar mer. En del barn får frågor under vägen så att säga och en del som min son är ängsliga. Vet ej varför min son var så olycklig tidvis men det viktigaste är att själv fortsätta utgöra den fasta orubbliga punkten. Lugn, självklar. Föreställ dig en stor ek eller ngt. :wink: som den lilla kan luta sig mot. Betryggande.

Fråga gärna här på forumet men skicka inte frågor till barnet. Hon vet ju inte. :lol: Alltid när du går in har du ett svar med dig. Du har ett beslut i ryggen. Genomför det och sedan iväg med dig. Aldrig tveka! Däri finns en jättevarg.

Ibland kan det bli lite fel. Det spelar ingen roll. Huvudsaken är att du gav svaret med en självklar attityd.

Rent generellt gäller det ju att stå tillbaka i förtroende. Inte negativa förväntningar som lurar i mossen. Inte massa tankar. Ska jag ramsa? Ska jag solfjädra? Ska jag lägga tillrätta?

Verktyga inte så mkt.

Det kan vara alla ggr värt att pröva att förevisa allehanda i världen för den lilla. Titta granne med klapprande skor! Titta stor grävskopa! Lyssna, spännande ljud- en borr! Osv. Detta var förlösande för mig och min son. Han slutade fråga om allehanda ljud. Han somnade som en stock efter sitt lilla skratt. (Han är ingen jätteglad liten. Han garvar inte för jämnan om man säger.)

När du envisas med skrattet tänk samma som när du kurade henne. Här ska skrattas, banne mig! När hon skrattat till så ge henne ett miniskratt till, som en färdknäpp. :lol: 8)

En del behöver man svara hundra ggr, då ska du inte ge upp på 99 !

You can do it!

Massa värme!/Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Förresten, glöm inte fetta upp maten - det hjälper också! :) /Luvisen
SM rookie
Petra Slutkörd

Hej igen!
Tack för råd tips och pepp. Självklart kommer jag inte att ge mig (även om jag gjorde det häromnatten då hon vaknade halv sex och totalvägrade somna om) Tog upp henne och försökte få henne att sova hos mig = gick inte. Så nu har man lärt sig att hon sover inte bättre hos mig, snarare sämre. Så det gör jag ju inte om.

Kommer att testa att byta blöja om hon vaknar imorgon och från imorgon ska jag se till att hon äter lite majs eller banan till lunch. Hon äter rätt bra (dock ej frukt??)

Ska även få till skrattet till fm och em luren. Så inatt laddar jag för morgondagen!

Tack igen!
Petra
Milton 080301
Lowa 091031
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup:
SM rookie
Skriv svar