Och visst har TorpSara
Ja, klara sig - överleva - kan man göra på vatten och grönsallad ocksåTorpSara skrev:Sveriges främsta sömn/stressforskare Torbjörn Åkerstedt hävdar med stor bestämdhet och med rätt mycket forskningsunderlag att även det vuxna sömnbehovet varierar väldigt lite. Kanske mellan 7-9 timmar. Sedan KLARAR sig vissa på mindre sömn --- Med barn är det lika.
Nej, hel natt för små barn måste inte nödvändigtvis sträcka sig över exakt tolv timmar - i Internationella Sova hela natten föreslår jag på flera ställen (även i en del scheman):Emmakatarina skrev:Jag vet att det står i Sova hela natten-kurboken att 12 timmar behövs, punkt och slut ---
Jag tycker schemat ser bra ut. Och nej, du behöver ite bestämma någo kommade justering nu. Men det blir förmiddagsluren som kortas till 45 min, medan du däremot kan behålla middagsluren i ett par år tillEmmakatarina skrev:Just nu har jag satt in två lurar på 1,5h och jag anar att den ena av dem kommer att förkortas till 45min, men vet inte vilkendera - måste jag bestämma det nu? eller kan jag köra med sammanlagt 15,20min?
Inte farligt för nacken. Tro för all del inte det! Och sidobuffning kan visst fungera, liksom att buffa små barn som absolut föredrar att ligga på rygg (jo,de FINNS). Men varför komplicera saker i onödan? Ju enklare dess bättrer. tycker jag i alla fall. Och magläget är inte bara enklast att hantera, det är också klart sömnbefrämjande. (Äldre barn, över året, solfjädras med fördel i favoritsovställningen, vilket brukar vara på sida, men det finns måga som äääälskar att buffas - även på sida - som är både två och tre år gamla.)Emmakatarina skrev:Jag har kommit fram till att hon givetvis ska buffas på mage, cirkus krumbuktus eller ej, för sidobuffning kan ju inte fungera effektivt plus kan vara farligt för nacken säkert --- äldre barn buffas ju inte så därför kan de läggas på sidan..
Det viktiga nu är att du övar buffningen - på någon annan än barnet, och att denna någon också över på dig. Bara genom att känna av buffandet själv - både att ge och ta emot - kan man bilda sig en välgrundad föreställning om vad barnet sedan känner. Då förstår man inte bara ATT buffningen fungerar utan också VARFÖR.
Svar nej. Skillnaderna är försumbara. Det slår på allrahögst en halvtimme från genomsnittet åt båda håll. Det är därför jag anger genomsnittliga cirkatider: ca 15 tim, t ex. Då finns det små älsklingar som har ett sammanlagt sömnbehov av 14,5 tim/dygn, eller (vanligare) 14 tim 45 min. (En stackars kvart kan göra all skillnadEmmakatarina skrev: Hördu Anna, får jag fråga dig en sak till? Under dina otaliga kurtillfällen med olika barn, har du stött på några individuella skillnader när det gäller sömnbehov?
Och mitt lilla forskningsunderlag är omfattande nog: under loppet av tre decennier har jag personligen kurat ca 800 barn. Första lilla kurbarnet blir 32 år i år \:D/ Så hav förtröstan. Jag vet vad jag talar om. Att det stämmer vet jag därför att det var de små barnen själva som "sa" det
LYCKA TILL :thumbsup:
O:)