Vi ska köra på måndag!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Här har du minsann kommit till insikt på insikt alldeles själv =D> Strålande :lol:

Och visst har TorpSara :heart: motat ut ett gäng fula vargar, som ville lura dig att rättfärdiga eländig sömndeprivation för lilla Serafina :?: :!:
TorpSara skrev:Sveriges främsta sömn/stressforskare Torbjörn Åkerstedt hävdar med stor bestämdhet och med rätt mycket forskningsunderlag att även det vuxna sömnbehovet varierar väldigt lite. Kanske mellan 7-9 timmar. Sedan KLARAR sig vissa på mindre sömn --- Med barn är det lika.
Ja, klara sig - överleva - kan man göra på vatten och grönsallad också :roll: :shock: :roll: Men att överleva är inte detsamma som att leva, utvecklas och må väl :P Hur viktig den 11-12 tim långa, sammanhängande nattsömnen är för små barn vet Torbjörn Åkerstedt också utifrån personlig erfarenhet, om man säger. Jag har fått kura hans lilla barnbarn.
Emmakatarina skrev:Jag vet att det står i Sova hela natten-kurboken att 12 timmar behövs, punkt och slut ---
Nej, hel natt för små barn måste inte nödvändigtvis sträcka sig över exakt tolv timmar - i Internationella Sova hela natten föreslår jag på flera ställen (även i en del scheman):

:arrow: Tolv timmar natt - eller elva eller elva och en halv, vad som nu passar familjelivet bäst. MEN regelbundet så, återkommande så, och på fasta tider. Sammanhängade sömn är vad vi vill ge barnet, och natten ska vara MINST elva timmar lång. Annars räknas det inte som natt i min värld 8) Som är barnens :heart: - det är ju de som har lärt mig :!: O:) :!:
Emmakatarina skrev:Just nu har jag satt in två lurar på 1,5h och jag anar att den ena av dem kommer att förkortas till 45min, men vet inte vilkendera - måste jag bestämma det nu? eller kan jag köra med sammanlagt 15,20min?
Jag tycker schemat ser bra ut. Och nej, du behöver ite bestämma någo kommade justering nu. Men det blir förmiddagsluren som kortas till 45 min, medan du däremot kan behålla middagsluren i ett par år till :wink: :lol: Nu i början kommer lilla Serafina att vara kolossalt trött, innan det vänder, så de 15,20 tim sammanlagd sömn kommer att behövas kuren och uppföljingsveckan ut.
Emmakatarina skrev:Jag har kommit fram till att hon givetvis ska buffas på mage, cirkus krumbuktus eller ej, för sidobuffning kan ju inte fungera effektivt plus kan vara farligt för nacken säkert --- äldre barn buffas ju inte så därför kan de läggas på sidan..
Inte farligt för nacken. Tro för all del inte det! Och sidobuffning kan visst fungera, liksom att buffa små barn som absolut föredrar att ligga på rygg (jo,de FINNS). Men varför komplicera saker i onödan? Ju enklare dess bättrer. tycker jag i alla fall. Och magläget är inte bara enklast att hantera, det är också klart sömnbefrämjande. (Äldre barn, över året, solfjädras med fördel i favoritsovställningen, vilket brukar vara på sida, men det finns måga som äääälskar att buffas - även på sida - som är både två och tre år gamla.)

:arrow: Så leta inga bekymmer där inga finns!

Det viktiga nu är att du övar buffningen - på någon annan än barnet, och att denna någon också över på dig. Bara genom att känna av buffandet själv - både att ge och ta emot - kan man bilda sig en välgrundad föreställning om vad barnet sedan känner. Då förstår man inte bara ATT buffningen fungerar utan också VARFÖR.

:arrow: När man kommer så långt som till barnet, gäller det att veta exakt vad man gör och varför!
Emmakatarina skrev: Hördu Anna, får jag fråga dig en sak till? Under dina otaliga kurtillfällen med olika barn, har du stött på några individuella skillnader när det gäller sömnbehov?
Svar nej. Skillnaderna är försumbara. Det slår på allrahögst en halvtimme från genomsnittet åt båda håll. Det är därför jag anger genomsnittliga cirkatider: ca 15 tim, t ex. Då finns det små älsklingar som har ett sammanlagt sömnbehov av 14,5 tim/dygn, eller (vanligare) 14 tim 45 min. (En stackars kvart kan göra all skillnad :lol: ) På samma sätt finns det små jämgamla älsklingar som i stället behöver 15,5 tim/dygn, eller (vanligare) 15 tim 15 min.

Och mitt lilla forskningsunderlag är omfattande nog: under loppet av tre decennier har jag personligen kurat ca 800 barn. Första lilla kurbarnet blir 32 år i år \:D/ Så hav förtröstan. Jag vet vad jag talar om. Att det stämmer vet jag därför att det var de små barnen själva som "sa" det :lol: :P :lol:

LYCKA TILL :thumbsup:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Emmakatarina

Inlägg av Emmakatarina »

Utmärkt! Tusen tack för svar! 8)

Jag har begrundat schemat och en sak jag kunde göra för att inte mellanmålet och middagen kommer så tätt på varann är att flytta dagssömnen en halvtimma bakåt? så att hon sover mellan 12 o 13.30? om morgonsömnen dessutom förkortas till en 45-are kommer hon att vara tröttare tidigare.. hur låter det?

Har ytterligare ett par mycket viktiga frågor till er om ni bara hinner svara!

Har jag förstått rätt att under hela första natten rycker jag in fysiskt vid hennes säng varje gång hon vaknar och börjar ge beskedet och efter 2 omgångar besked, påminnelsen? Men att jag alltså alltid finns där hos henne när hon knystar sig vaken?

Medan jag under natt 2 kan börja svara på hennes uppvaknande med att bara ramsa från andra sidan dörren? och sedan rycka in för att påminna om hon arbetar upp sig?
Och hur snabbt på hennes vaknande ska jag isåfall reagera med ramsan under natt 2? Kollar om hon fixar det själv först, eller?

När jag läste ditt svar, Anna, tolkade jag det som så att om Serafina har svårt att vänja sig vid buffandet på mage under första natten och genast vänder sig om på sida, och det då skulle bli ett enda tvingande henne ner och hon tvinnande sig bort så att lugnet lider, att jag då skulle kunna buffa en stund på sidan också före jag tillrättalägger igen? Om övergripande tanken är att förmedla lugn och trygghet kanske det är mer kontraproduktivt att börja 'fajtas' för att hålla henne på mage. Hon är nämligen stark och jag har på riktigt svårt att hålla ner henne med vänstra handen..

Fint med all info, Anna, och tack till er båda, det här ska gå vägen!!

:P
Mamma till Serafina, född 09/11/17
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Sansa sig nu, lilla mamma :wink: :lol: Läs igenom din egen tråd :!:
Emmakatarina skrev: Jag har begrundat schemat och en sak jag kunde göra för att inte mellanmålet och middagen kommer så tätt på varann är att flytta dagssömnen en halvtimma bakåt? så att hon sover mellan 12 o 13.30? om morgonsömnen dessutom förkortas till en 45-are kommer hon att vara tröttare tidigare.. hur låter det?
annawahlgren skrev: :arrow: Jag tycker schemat ser bra ut. Och nej, du behöver inte bestämma någon kommade justering nu. Men det blir förmiddagsluren som kortas till 45 min, medan du däremot kan behålla middagsluren i ett par år till. Nu i början kommer lilla Serafina att vara kolossalt trött, innan det vänder, så de 15,20 tim sammanlagd sömn kommer att behövas kuren och uppföljingsveckan ut.
Emmakatarina skrev: Har jag förstått rätt att under hela första natten rycker jag in fysiskt vid hennes säng varje gång hon vaknar och börjar ge beskedet och efter 2 omgångar besked, påminnelsen? Men att jag alltså alltid finns där hos henne när hon knystar sig vaken? Medan jag under natt 2 kan börja svara på hennes uppvaknande med att bara ramsa från andra sidan dörren? och sedan rycka in för att påminna om hon arbetar upp sig? Och hur snabbt på hennes vaknande ska jag isåfall reagera med ramsan under natt 2? Kollar om hon fixar det själv först, eller?
annawahlgren skrev: :arrow: Du kommer att känna på dig vad det är läge för - det går inte att säga exakt att gör så här och gör inte så här, exakt detsamma varje gång. --- Håll i åtanke vad det hela handlar om, bara: att överbringa LUGNET så att lilla barnet blir så fint i stånd att somna. Läs och begrunda kapitlen Lugnet och Säkerheten alldeles särskilt noga, så förstår du så bra!
Emmakatarina skrev: När jag läste ditt svar, Anna, tolkade jag det som så att om Serafina har svårt att vänja sig vid buffandet på mage under första natten och genast vänder sig om på sida, och det då skulle bli ett enda tvingande henne ner och hon tvinnande sig bort så att lugnet lider, att jag då skulle kunna buffa en stund på sidan också före jag tillrättalägger igen? Om övergripande tanken är att förmedla lugn och trygghet kanske det är mer kontraproduktivt att börja 'fajtas' för att hålla henne på mage. Hon är nämligen stark och jag har på riktigt svårt att hålla ner henne med vänstra handen...
Milde herre, vad det kryllar av vargar här :shock: Alldeles i onödan. Negativa förväntningar är lika självuppfyllande som positiva :idea: Tänk på det och LÄS Internationella Sova hela natten under arbetets gång :thumbsup: Ha Lathunden uppslagen till att börja med.
annawahlgren skrev: :arrow: Och sidobuffning kan visst fungera --- Men varför komplicera saker i onödan? Ju enklare dess bättre. Och magläget är inte bara enklast att hantera, det är också klart sömnbefrämjande. --- Så leta inga bekymmer där inga finns!
annawahlgren skrev: :arrow: Det viktiga nu är att du övar buffningen - på någon annan än barnet, och att denna någon också över på dig. Bara genom att känna av buffandet själv - både att ge och ta emot - kan man bilda sig en välgrundad föreställning om vad barnet sedan känner. Då förstår man inte bara ATT buffningen fungerar utan också VARFÖR. När man kommer så långt som till barnet måste man veta exakt vad man gör och varför :!:
Så läs på. Nyckeln till det hela är att LYSSNA. Det är genom att inkännande lyssna på barnet man kan svara adekvat och få till stånd den makalösa dialog som kommer att fylla dig med eufori, när du väl nått den. (I regel under andra natten på kuren, men är du alldeles ovanligt skicklig kan du komma åtminstone nära redan i natt :wink: :lol: )

Emmakatarina

hjälp, viktig fråga ännu inför kurstart!!

Inlägg av Emmakatarina »

Vaknat i natt bredvid dotter som firat morgon rekordtidigt kl 03.. tack och lov att vi börjar kura ikväll!!

I vargtimmen snurrar tankarna och som tur märkte jag att jag nu har fokuserat så mycket på natten att jag glömt att reda ut det jag gått och grunnat på gällande dagen.. :roll:

1. Hur använder jag ramsan under dagen?? I 'tips och inspiration' står det (Jag har förresten inte internationella SHN utan en 2005 version) att den används ifall barnet sover lurarna inomhus. Och gör man då lika som på natten, tillrättalägger, buffar, solfjädrar, ramsar sig ut? Och bekräftelsen?

2. Och om hon sover i vagn på balkong då – vagnar jag för att markera som vid beskedet? Men drar varken ramsa, eller bekräftelse?
Hur ska jag få henne att somna om jag inte vagnar är frågan, för har alltid gjort det hittills..

3.Om det blir superhett under kurdagarna, eller grannhuset återupptar sitt garageborrande (grrrr!) kan jag mitt i kuren byta någon lur till inomhus då? eller är konsekvens viktigast så att jag isåfall har henne sova alla inomhus?

TAck tack tack för snabbt svar! :D :shock:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, inrikta dig på att enkelt och lättfattligt LUGNA barnet, vid behov. Skicka henne med en Attityd av Sjävklarhet rakt in i drömmarnas rike. Det kan du :wink: :lol:

Återigen, det handlar om att LYSSNA - till barnet, men också och därmed till dig själv.

Och att dra tillbaks alla dessa orosvargar som är SÅ onödiga, SÅ saboterande :roll: Skjut dem :!:

Emmakatarina

Inlägg av Emmakatarina »

tack, Anna, du bemödar dig om att lugna mig! 8)

Men du behöver inte vara orolig, jag har nog internaliserat att det viktigaste är att inte darra på manchetten och känna sig trygg i det man gör - det är DÄRFÖR jag är noga med detaljerna. När man har klart för sig hur man kan reagera på olika eventualiteter kan man slappna av, så känner jag. Så det du just sade där ovan hjälpte mig tyvärr inte alls... :wink: Men jag antar att du tyckte att jag verkade så skärrad att det var bäst att bara försöka lugna, lugna, lugna.. :D :lol: :lol:

Men jag kan mycket nöjd och stolt över både mig själv och min dotter konstatera att vår första natt var jättefin! Jag kände mig trygg och säker och hon svarade med att ingå i dialog och skrika ut sin vrede men godkänna faktum. Läggningen tog en timme, första vaknandet kl 23 tog en halv timme, sen vaknade hon kl 3 och även det tog en timme (då lärde hon sig gilla buffningen!), varpå hon sov till kvart över 6! Jag är åtminstone nöjd. Värsta pärsen var att tvinga henne att vänta till kvart i sju när hon låg och frågade vänligt om hon inte fick börja dagen :P

Det är min mamma som hjälper mig att hålla dagsschemat (jag är ensam med flickan) och eftersom Serafina gjort allt för att undgå att somna hittills är hon rädd att hon inte får henne att somna enligt schemat alls. Vilket i sin tur krånglar till det med natten kantänka. I det här skedet hjälper det ju knappast med en ramsa, när det inte är inkört. Mamma har lite svårt att vagna, hon är rädd för att ta i. Så jag hade hoppats att kunna ge henne nåt distinkt råd. Kanske rådet då är att ta det lugnt och ge henne möjligheten att somna på rätt tidpunkt enligt schemat så fixar det sig av sig själv?

:D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart! Pris och beröm :-({|=

Mamma kan kanske gå ut och gå med barnet i vagnen, det brukar vara effektivt nog :wink: :lol:

Annars är det viktiga inte att barnet sover varje minut hon "ska". Det viktigaste är att hon har förutsättningarna O:) :heart: :sleep:
Emmakatarina

Inlägg av Emmakatarina »

Det funkade! :D

Mamma rapporterade att flickan somnade snabbt i vagnen (i motsats till hur hon brukat idka sightseeing i en timme) och under lunchläggning hade hon lagt henne på magen och vagnat lite o tyckte att motståndet var avsevärt mindre än det brukar vara. hääääärligt... :heart:

Nu har jag lagt henne på en halvtimme. Det arga motståndet tog bara en kvart. sen ville hon ha hjälp att slappna av och somna. Vad lycklig jag känner mig O:)

Det har nog varit viktigt för vår relation att ta den här kampen om makten om man så vill - eller det att hon testat mig att håller jag, finns jag där, är jag att lita på? Detta är antagligen en process som kommer att bygga en solid bas för vår fortsatta relation :idea: Man såg på henne i morse att hon grunnade. Hon var inte ledsen men fundersam. Jag kanske inbillade mig, men det var som om hon såg på mig med nya ögon..

Imorgon tänkte mamma prova på att vagna en stund, inte tills hon somnar, säga sin dagsramsa x4 och gå bort från vagnen. Vi får se om det funkar.

kram! :heart: :heart:
Emmakatarina

otroligt!!

Inlägg av Emmakatarina »

Nu bara måste jag rapportera!

Hade bra känsla inför natten men det gick ju nog över all förväntan!!
Efter att ha somnat 19.30 (läggningen tog en halvtimme igår) vaknade hon - TADAA! - inte en enda gång!

dvs hon sov till 6.15 igen och därefter ville hon göra morgon, men före det klarade hon alla kriser själv. De kom vid 23-snåret, vid midnatt, sen kl 04, men ingen gång behövde jag ingripa. Kände på mig att jag bara skulle störa mer än hjälpa, o framförallt att det skulle ge henne så mycket självförtroende att våga lösa kriserna helt själv. Hon verkade dessutom tala mer för sig själv än ropa på mig. Så jag tog fasta på din idé om att man står vakt för sitt barn, skramlade extramycket i köket osv., så hon skulle höra att Här vaktas det jämt! Det verkade fungera. Vid fyrasnåret märkte jag att min mozart tystnat och när jag satte på den igen var det tydligen tillräckligt att lugna den vaknade.

Så TACK Anna för alla dina insikter och att du delar med dig av dem!! :heart: :heart: :heart:

Är det annars dumt att ge en morgonslurk från bröstet, som jag gjorde idag när hon var våldsamt hungrig just efter att jag gjort morgon 6.45? Det känns som hon skulle behöva en sån just nu i sitt schema. Har inte sett nån schemalägga en sådan, finns det månne en orsak till det?
annawahlgren

Re: otroligt!!

Inlägg av annawahlgren »

Emmakatarina skrev: --- men ingen gång behövde jag ingripa. Kände på mig att jag bara skulle störa mer än hjälpa, o framförallt att det skulle ge henne så mycket självförtroende att våga lösa kriserna helt själv. Hon verkade dessutom tala mer för sig själv än ropa på mig. Så jag tog fasta på din idé om att man står vakt för sitt barn, skramlade extramycket i köket osv., så hon skulle höra att Här vaktas det jämt!

:D Underbart :lol: :heart: :lol: Pris och beröm för vackert arbete :-({|= Du lyssnade, du lyssnade av; du svarade på ett för lilla barnet tillfredsställade, betryggande vis. Det kan inte bli bättre :wink: :lol: Fortsätt så, lugnt och fint och SÄKERT :thumbsup:
Emmakatarina skrev: Är det annars dumt att ge en morgonslurk från bröstet, som jag gjorde idag när hon var våldsamt hungrig just efter att jag gjort morgon 6.45?

Klart hon ska få mat när det är morgon :?: :!: (Inom marginalkvarten, inte mer.) Pumpa på, bara, eller pumpa i, får man säga :lol:

Och tack för dina varma ord, du rara människa :P

Emmakatarina

Inlägg av Emmakatarina »

tack för beröm! :D

jag måste säga att det har kännats mycke fint!!

men har ett par frågor som jag skulle uppskatta om du hann hjälpa mig med! -är det för tidigt att hoppas på att inställningen till läggdags blir bättre? det går snabbare med läggning, men fortfarande så mycket motstånd och skrik att det gör ont i hjärtat på mig.. i dina termer frågar hon, alltså. Enligt din erfarenhet, frågar hon nu fortfarande om det här är okej? om det nu ska fortsätta i all evighet? kollar hon om det är tryggt? jag försöker förstå henne.. hon verkar jättearg, arga frågor.

En av de saker som starkast har dragit mig till din metod, är att vänner har sagt att deras barn nu GILLAR att lägga sig. Jag tänker att jag inte kan ge en bättre gåva till min dotter än den! finns det något jag kan göra bättre/annorlunda? just nu har vi ordentligt mysigt och roligt före läggning (och sen när jag lägger henne i sängen och hon vet vad som komma skall går det panik i hennes blick och hon börjar skrika före jag hinner vända henne på mage..)

kan man göra nåt trevligt i själva sängen före man släcker lampan, så hon liksom inte blir dumpad åt sömnen? eller ska jag bara fortsätta att lägga henne på samma tidpunkt och med samma rutin och invänta att det som nu skapar rädsla -alltså att hon känner igen mönstret och förknippar det med sin läggningsskräck- så småningom börjar symbolisera trygghet? när hon vaknar till ny glad morgon tillräckligt många gånger?

Och där kommer vi till den glada morgonen! Det är en annan grej jag undrar över, hur jag ska hantera morgonen. Serafina vaknar 6-tiden och har inte hittills kunnat somna om sen mera. när jag har henne och vänta (med ramsning) i 45 min eller mer leder det till att hon börjar gråta före jag hinner göra morgon (typ halvsjutiden orkar hon inte längre vänta). Att invänta en tyst stund där vid marginalkvartstider är svårt och känns så tråkigt - det borde ju vara roligt att stiga upp!!!!
Så: för att få en glad morgon, kunde jag göra morgon tidigare och så smånigom, 5min för 5min sträcka ut den mot sju?

annars är vi helt på G!

kramar! :heart: :P :heart: O:)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ajaj, långt svar försvann eftersom jag jobbar på mobilt bredband nu som kopplar ur sig och jag missade att spara, min tönt :cry:

Summan av karedumman var och är att du måste göra upp räkningen med din otålighet, som är ett svårt koppel av orosvargar. Sova hela natten-kuren är en process. Du har infört en helt ny ordning och den är inte gammal. Fortsätt arbetet lugnt och fint och betänk att det kanske tog dig några lektioner att ta körkort och ytterligare en avsevärd tid innan du körde bil med ett leende på läpparna...

Rom byggdes inte på en dag, men se så ståtligt det blev och hur beständigt :!:

Läs i boken hela tiden som du arbetar för att ge din lilla flkicka denna den kanske vackraste gåvan av alla.

Ge upplysniogsramsan, glad och betryggande, x4 så fort hon vaknar till på tidiga morgonen och stör henne sedan inte mera förrän det är dags för jublande "väckning". Gör husljud, spela musik, men lägg dig inte i mera. Arg får man vara, det är hennes privatsak :wink: :lol:

Laborerar du med tidigare morgnar än du tänkt gör du det för att du tycker synd om henne och får då bara oro i retur, dvs allt tidigare morgnar ändå. Hon kan inte acceptera att du inte vet vad du gör. Din oro innebär faktiskt livsfara för henne :shock:

Oförtruten, orubblig glädje där du är både lätt och säker på handen ger henne den säkra trygghet som hon frågar efter. "Paniken" är din egen.

Och segla ner henne direkt på mage i sängen och överlämna henne åt sömnen med tillrättaläggandet, som signalerar att all aktivitet upphör - inklusive "konversationen" med (ängsliga) mamma. Ge kort solfjäder som stödjande slutmarkering och GÅ, med glada ramsan.

Sök inte bekräftelse hos barnet. Det är hon som söker bekräftelse från dig på att Gud är god och världen vacker och att allt är som det ska :wink: :lol:

Emmakatarina

Inlägg av Emmakatarina »

tack för handfasta råd!! :P

nu har jag Anna fattat det tror jag... alltså hur mycket allt beror på mig, på min verkliga sinnesstämning, inte på den jag försöker frammana. Det här är helt enkelt psykologi på hög nivå - det går inte att lura henne, ingen vits att tro att hon ska lugnas av det trygga jag gör, hur jag vagnar eller buffar, det är egentligen egalt vad jag gör, bara jag har lugnet inuti. Och det är givetvis lättare sagt än gjort :wink:

Men det har skett ett paradigmskifte inom mig i fråga om tillit till situationen. Och hon reagerar med att lugna ner sig själv bättre och idag vågade hon sova ut dagspassen! Ja, Rom byggdes inte på en vecka och jag kan leva mig in i att hon måste fråga lite till.
tack, hördu!! :D =; :heart:

En fråga har jag: På lördag firar en mycket god vän bröllop och där skulle jag vilja närvara. Resten av familjen också där, så kan inte be mamma komma och vakta henne hemma. Hur göra? uppföljningveckan är över imorgon, på fredagen, men du rekommenderar säkert att hon sover sina nätter i sin egen säng under de 2 veckorna vikta för det säkra etablerandet? Men tror du jag kan försöka lägga henne för natten i liggvagnen redan nu (och ha henne med på bröllopsfesten i annat rum alltså) ?

kram!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lägg henne du för natten i liggvagnen på lördag. Det kommer att gå strålande. Funderar hon över sakernas tillstånd kan du ju bara dra vagnen lite.
Emmakatarina

Inlägg av Emmakatarina »

Hej igen! :D

Har nån något tips att ge oss?? jag har ett vargtimmesproblem som inte vill lösa sig... vi är inne på dag 20 av kuren och min flicka kan fortfarande inte somna om när hon vaknat på morgonen.

jag har 'motat olle i gränd' med bestämd ramsning genast när hon gnyr till där vid halvfem men min uppfattning är att hon inte alls somnar om. hon är tyst länge, ibland tror jag hon somnat, men sen prasslar hon eller talar lite tyst för sig själv - och det är ju ok, men sen när det gått 1,5h orkar hon inte mer utan pajar... och så får vi ingen glad morgon.

Insomnandet har varit min älsklings stötesten hela tiden och jag antar att hon känner sig såpass utvilad efter 9h sömn att hon inte klarar av att somna om igen.

Any ideas?? :?: :!: :shock:

kram! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"