Tack för tipset SusanD
Vi behåller spjälsängen ett tag till, vi har en extra i källaren som svärmor haft hos sig när hon hade hus (har flyttat till lägenhet och får inte plats med sängen längre) men den går bara att ha i bottenläge så vi får göra ett byte med sängarna sen när det blir dags
Nu är vi inne på femte dygnet med "rymmaren" och jag ser ingen förbättring dock

. Det är fortfarande en läggning på ca 1 timme varje kväll och idag börjar jag ana att tösen "leker" med oss

.
Vi hinner knappt ut genom dörren förrän hon är på väg ur sängen och det blir som en kapplöpning fram till sängen för att hinna före henne innan hon hunnit klättra ut helt

.
Hon kan börja skratta när hon ser att vi är på väg med snabba steg mot henne och de gånger hon hinner ut ur sängen är både trumfierande och glädjande för henne - hon har vunnit, känns det som
Vi hinner ta 2 verser på godnattramsan innan hon är på g och den känns fullkomligt meningslös. Det är skytteltrafik på hög nivå, ut och in ur hennes rum, och med det en stor underhållning. Nej, någonting är inte riktigt rätt här kände jag ikväll
Satt och läste på forumet i går om "rymningsförsöken" men hittade inget mer än det som jag redan vet. Jag tror att vårt problem ligger på att det har blivit en sport för henne att bara komma ur sängen innan vi hinner in

.
Idag när vi skulle till dagmamman ville hon inte åka dit och jag började ana att hon har kanske börjar komma i trotsen nu med tanken på kvällsstrulet.
Jag sa efter en del protester från hennes sida:
-Då får du stanna hemma så åker mamma själv till dagmamman. Du FÅR inte följa med till dagmamman
Två gånger fick jag upprepa meningen och vips så var hon med på noterna. Klart att hon skulle med
När det hade gått 45 min ikväll och ingen önskan att vara kvar i sängen infriades, tänkte jag testa samma sak.
Jag lät henne klättra ur sängen och komma bort till dörren för att där försöka säga till henne att klättra i sängen själv (för att undervika kapplöpningssegern). Då blev det protester

, äntligen

Hellre en arg tös än en skadeglad tös (då är jag närmre målet, känns det som).
Oj, vad arga vi blev, inte ville jag göra det där själv

Hon la sig på golvet och bankade och skrek och var sååå arg. Jag testade för att se:
-Jasså, Lisa ska ligga på golvet och nana
-Ja, sov du på golvet, Lisa FÅR inte nana i sängen, sov du på golvet, upprepade jag.
-Nej, nana sängen, kom det omgående
-Nej, nana golvet, svarade jag
-Nej, nana sängen mamma, svarade hon.
-Vill du nana sängen

frågade jag.
-Jaaa, svarade hon bestämt.
-Vad bra, då lägger vi oss i sängen då
Sagt och gjort, hon blev nöjd och klättrade i utan en protest
Nu trodde jag att vi äntligen var närmre målet, men....
Någon minut senare var vi där igen. Hon klättrade ur, sprang bort till dörren och jag sa åt henne att klättra i sängen igen. Vilda protester igen och jag drog samma igen. "Du FÅR inte nana sängen" m.m.
Jag tar tom ut filt, kudde och gosedjur och lägger det på golvet och visar vart hon ska sova.
-Du får sova på golvet istället, säger jag och ramsar mig ut.
Vet ni vad som händer

Tösen säger jaaa och lägger sig ner OCH somnar bums

.
Jag har med största sannorlikhet gjort bort mig men fick ett gott skratt på köpet

Detta var ju inte vad jag hade förväntat mig....
Nu i efterhand skulle jag ju hellre erbjudit henne en stol att sitta på, men det är alltid lätt att vara efterklok

.
Vilken linje ska jag gå på nu måntro
Möta trotsen eller köra som innan, fast med mindre kapplöpning
Snart är det nog dags att ta in det tunga artelleriert och be om expertishjälp om inte någon av er har en erfarenhet som ni kan berätta om
Vi hörs
KRAM