Tidiga mornar och mammaångest

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JLA

Tidiga mornar och mammaångest

Inlägg av JLA »

Hej!
Tack för ett fantastiskt forum! Jag har en fantastiskt glad och harmonisk liten kille på dryga 10 månader, som är kurad sedan hans 4-månadersdag. Det gick väldigt bra och han verkade direkt som om han längtat efter de rutiner som vi införde med hjälp av er alla indirekt, eftersom jag läst och tagit till mig både era råd samt lusläst Barnaboken. :) Det enda som jag känner mig mer och mer rådvill över är hans tidiga mornar.

Prinsens schema fn är:
6.30 Morgon med välling (I wish... :cry: )
8.45 Gröt
9.00-10.30 Fm-lur (oftast inne i spjälsängen)
12.30 Lunch med lagad mat
14.00-15.30 Em-lur (oftast ute i vagnen)
16.30 Middag med lagad mat
19.00 Välling
19.15 Sova

Alla tider går och har gått som på räls bortsett från morgonuppvaknandet som sker till 98% kl. 05.10. Jag har läst Annas råd om tidiga mornar och går in och ramsar för honom direkt, varpå han oftast lägger sig tillrätta ett tag till. Därefter (ca 10 minuter efteråt) blir han mer och mer ledsen, jag försöker ligga och avvakta men mår bara sämre och sämre och känner mig misslyckad som mamma. Tillslut försöker jag ramsa "bestämt" att världen är trött på dessa tidiga mornar, men han blir bara mer ledsen. Vid 5.45 klarar varken jag eller min man med känslan av att låta vår lille kille vara så ledsen, så då tar vi upp honom.

Vad gör jag för fel - vad skall jag göra? De tidiga mornarnas problem har i princip varit sedan i maj och vi har försökt ändra till kortare dagslurar, men det har inte ändrat på mornarna, utan bara gett en trött liten prins.
Tack snälla om ni kan hjälpa min kille och mig.
Alicia
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D INte känna sig som en misslyckad mamma :shock: Det gör då ingen människa glad :evil: :lol:

"... går in och ramsar för honom direkt", skriver du. Inte gå in :!: Ramsa utanför.

Ett enda ingripande sedan kan du/ni kosta på dig/er (en per morgon, inte två), i form av distinkt tillrättaläggande med solfjäder, och/eller buffning. Plus ramsa på utgång och utanför. Se "Tips på vägen" :idea:

Ta inte upp honom för tidigt. Han kommer att vakna tidigare och tidigare om ni fortsätter så.

Musik, andra ljud i huset - men håll tiden :wink: Se det som en liten minikur nu som ni får sätta in och som ska hjälpa honom i ro. Mycket noga, enligt instruktionerna :wink: Och med större förtroende för honom. Han är en gammal man nu :!:

Men ska han kunna lära sig vad som gäller, MÅSTE ni vara tydligare. Ju enklare och mer förutsebart, desto bättre för honom och lättare.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Emmy

Inlägg av Emmy »

Vi "kom ur" de tidiga morgnarna när vi minskade på trafiken = underhållningen :oops: :roll: :wink: . Vi gick upp och gjorde andra ljud i huset, eller satte på musik och försökte somna om själva :sleep: . Vi ramsade bara en gång. Det lustiga är att sonen inte succesivt började sova längre på morgonen, utan helt och hållet fram till morgonen kl 7:00 :D .
Ge inte upp! :evil: Du är ingen misslyckad mamma!
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
JLA

Inlägg av JLA »

Tack för tipsen och stödet (och lite "ta dig i kragen" :wink:)! :D Ibland behövs det en puff och en försäkran om att det finns andra som tycker att rutiner etc är viktiga och bra. I mitt umgänge finns ingen annan som använt sig av SHN och de "låter aldrig sina barn gråta och försöker aldrig styra dem", vilket gör att jag själv måste vara så 150%-igt övertygad om att han frågar och inget annat och komma ihåg att han är oerhört trygg i sitt schema för övrigt.

Vi är igen väldigt motiverade och startade imorse med minikuren. Jag kan egentligen bara berömma mig för att jag inte tog upp honom förrän 6.25, bara var inne en gång och lade tillrätta, och ramsade utanför när han var riktigt ledsen. Han var ledsen och somnade inte om igen, men imorgon är en annan dag... :wink:

Skall jag försöka hålla nere på antal ramsor också, eller skall jag (som i morse)ramsa utanför varje gång han blir ledsen?
Alicia
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Pris och beröm :lol: Nu är du på banan dvs i den goda cirkeln, där det ena trevliga ger det andra (inte minst din stärkta självkänsla) :lol:

Trist med omgivningen men sådant är livet (i Sverige :?: :!: ). Om föräldrar lika ofta finge höra hur rätt de gör, som hur fel de gör, vore mycket annorlunda i världspolitiken :roll: :cry: :shock: :wink:

Ja, spar på ramsorna. En x 4 direkt när du hör honom som upplysning som att morgonen inte kommit än. Sedan ingenting mer förrän om och när du möjligen ingriper (enlgit mitt svar ovan) och avslutar med ramsa UT, x4. Det får bli en liten minikur det också :wink: Så ge det några lugna, envetna morgnar :!:

Musik och andra ljud i huset är inte fel, och befriar dig från din egen eventuella osäkerhet.
Emmy

Inlägg av Emmy »

Det finns inget fel i att vilja sitt barns bästa! :!: Jag har slutat att lyssna på de andra föräldrarna som tar över barnen i sin säng på morgonkvisten eller vad de nu gör för att få frid i huset, för jag har insett att de har det inte så bra som de alla gånger vill påskina :roll: , eller får inte längre fram. Jag njuter istället när de hör om våra numera smidiga dagar och ffa nätter :wink: :D 8) och får se deras reaktion :shock:. Men visst det har krävt sitt jobb.
Lycka till! Ni är på rätt väg :D Kan ni inte sova av killens gnöl - ta en skön lång dusch :wink: :D
arvids mamma

uppföljning?

Inlägg av arvids mamma »

Hej!!
Jag har samma problem som du..arvid vaknar alltid kl 5.45 och vägrar somna om utan blir bara argare och argare/ledsnare. vår tid är 6.30.
Det skulle vara jättekul och höra hur det går för er efter Annas bra råd!!
kram! :D
Johannes mamma

Tidiga mornar mammaångest OCH fuskat med ramsan..

Inlägg av Johannes mamma »

Har precis som Jla (?) en son 10mån som vi använt Annametoden på sedan han var 5 månader, vilken skillnad!!

MEN..

Vaknar mellan 4-6 (!) och har 90% av gångerna en entimmes show innan han somnar om.

Så här skall schemat se ut
19.00-07.00 sova (sover till 04.30 vaken 1 timme somnar om till ca 06.30)
07.00 välling (välling vid 06.-06.30)
9-10.00 sova (utmattad vid 8 sover till 9-9.30)
11.00 Lunch
13.00 - 14.00 sova (sover ca 13-14.15)
14.45 gröt
17.00 middag
18,00 välling

Aj en hård verklighet när jag ser det nedskrivet! det blir bara nästan 13 timmar!
(Ovan är dock en STOR seger jämfört med hur det var innan)

Vi buffar nog 10min och ramsar när han är på väg att somna. detta funkar på kväll och dag men INTE på vargtimmen!

Måste vi korta buffningen och vara hårdare på ramsan?
Jag tar givetvis upp honom under denna timme och ibland får han välling..

En fråga till när han sover på både dag och natt så tror jag han vaknar utan att vi vet och när han är less och förbannad så skriker han och då tar vi upp honom eftersom det är efter rätt klockslag - är det fel? tänkte han inte kan skilja på när han får gå upp och när han inte får gå upp fast han "säger samma sak" om ni förstår?

Tycker även det är svårt att mannen går upp 05.45 och köket är utanför hans rum och det verkar ofta väcka honom. Några tips?

Hälsningar
Ulrika
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Mannen kan sätta på musik och diskret stänga dörren.

:D Buffandet är kristilldelning och ska inte gödslas med. Ramsan skulle tagit över för länge sedan. Läs på i Verktygslådan :!:

:arrow: "Jag tar givetvis upp honom under denna timme och ibland får han välling." Då har du i handling talat om att det är morgon. Som han sedan fortsätter fråga efter varje morgon, eftersom han inte har en aning om vad som gäller - du ändrar besked hela tiden. Illa, illa :evil: :wink: Det är som att försöka lära en liten älskling klockan och roa sig med att flytta visarna och byta plats på siffrorna då och då. Inte gör man livet enklare, precis, för den som ska lära sig klockan :roll: :shock:

Så ryck upp sig nu, lilla mamma (och pappa). Stipulera ordningen och håll den :!: Och missa för Guds och lille pojkens skull ALDRIG skrattet-till-go'nattet :lol:
JLA

Inlägg av JLA »

Tusen tack för hjälpen och stödet! Nu har nästan en och en halv vecka gått sedan jag fick era välbehövliga råd. Det blev några tuffa mornar, men lillkillen sover nu längre. Oftast vaknar han till vid 5.30, då jag ramsar utanför och han somnar om alternativt dåsar fram till 6.30 (oftast ligger han och jollrar lite, men han är inte arg/ledsen). Det är nog som Emmy skrev - när underhållningen minskade, så minskade incitamenten till att vakna/ligga vaken. När jag tänker på hur mycket jag sprang in och ut till honom, så kan jag nästan skratta för mig själv... :D Vem 17 kan sova då??? :wink:

Så Arwids mamma: ja, Annas råd fungerar, men det har varit en resa och den är inte vid vägs ände ännu. Processen fortsätter och tids nog (när han är 18 sådär) blir väl problemet det omvända - hur få upp honom ur sängen på morgonen?!? :D Stor kram på er alla och återigen - tusen tack!
Alicia
Emmy

Inlägg av Emmy »

Åh, va kul att det gick bra! :thumbsup: :D Jag kan knappt heller fatta som vi höll på om morgnarna... :roll: Hos oss är det redan omvänt :wink: :) , ofta får vi väcka honom eller använda marginalkvarten :sleep: . Grattis JLA! :!: Och lycka till ni andra!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"