Får affektkramper när vi ska bada!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Anki34

Får affektkramper när vi ska bada!

Inlägg av Anki34 »

Hej hej!

Min lilla 1 ½ åring har en vilja av stål. Hon har haft affektkramper sedan hon var 1 år! På halloweenskvällen gjorde hon illa sig och fick då en affektkramp så hon svimmade!
Hon har till och från haft affektkramper mer eller mindre. mer de gånger hon vrit trött. För en månad sedan svimmade hon när vi skulle borsta tänderna, ta tempen, vissa blöjbyten (hon blev rädd att jag skulle ta tempen).
Nu har hon börjat att affektkrampa när vi ska bada också! Hon har nu inte badat på 2 veckor. Det är tvättlappar som gäller!
Hon är rädd för duschen och vi har försökt att hälla upp badbaljan när hon inte ser och det fungerar inte heller.
att avleda fungerar inte heller. På dagis säger de att hon är väääldigt svår att avleda. De försöker med det ganska ofta och det går inte. och samma sak gäller hemma.
om hon har fått syn på en godispåse och vi inte vill att hon ska äta av den försöker vi avleda med något annat. när vi sedan trott att vi klarat det så går hon tillbaka till skåpet och skriker.... alltså hon glömmer inte!

Men med affektkramperna är det samma sak. Hon skriker tills hon svimmar och försöker man få henne att bada igen efter så är det samma sak igen!

Någon som har några tips på hur jag ska göra?
/Anki
Mamma till 2 underbara tjejer födda i mars 04 och september 08
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Anki :D
När jag läser så får jag massa fler frågor som jag måste börja med just gällande affektkramper. Det och lite lästips till dig också. Vad menar du med affektkramper? Hur yttrar det sig? Vem kallar det affektkramper och på vilket sätt är det kramper? Raringen är frisk :?: Sover gott :?: Social delaktighet :?: Hinner landa på dagarna med närhet etc :?:

I länken nedan finns andra länkar till trådar gällande "förtrots" samt förhållningssätt m.m. Läs igenom det och fundera lite hur ni kan förhålla er annorlunda till liten raring. När liten börjar bli stor kommer också "den stora vanmakten". Kanske kan det vara så att hon inte ser någon väg ut". Hon blir förtvivlad och det låser sig och den låsningen skapar i sig en rädsla både för er och för henne.

Bad kan man bli rädd för och då kan man möta faran tillsammans (se också där länkar om rädsla). Gör en plan där du badar själv för att sedan låta henne närma sig och till sist bada tillsammans.

Nej, en 1 1/2 åring glömmer inte på samma sätt som en mindre raring. Annat bemötande krävs med paktning och vägar ut. Godis äter man på lördagar och då gör man stor sak av att handla det tillsammans. Då lär sig barnen att det kommer en annan dag och kan hantera det. Även glatt gå förbi godishyllan på affären och tycka det är konstigt att andra handlar andra dagar är lördag. :wink: Under sådana här perioder kan man ju också se till att det inte finns godis andra dagar. Det är en svår mellanperiod, speciellt för barnet men också för oss större saker.

För att kunna avledas och gå vidare måste man känna sig förstådd och ha förtroende och veta att det blir jag en annan dag. Fråga dagispersonalen hur de bemöter? Om de ger vägar ut och visar att livet inte är slut för att det inte händer just nu. Om de går vidare med henne och gör annat eller om de förväntar sig att hon ska göra det på egen hand. Liten räkna kan inte klara det själv ännu. Och avledande med ord hjälper föga. Handling ska det vara.

Lite snabba tankar. Läs och kom tillbaka med dina funderingar.

Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Anki34

Inlägg av Anki34 »

Hej hej!

Tack för ditt svar!

Du skrev:
"Vad menar du med affektkramper? Hur yttrar det sig? Vem kallar det affektkramper och på vilket sätt är det kramper? Raringen är frisk Sover gott Social delaktighet Hinner landa på dagarna med närhet etc"

Jag svarar:
Jag har beskrivit min dotters händelsförlopp för vänner och BVC läkaren och fått det sagt till mig att det är affektkramper. Jag har också läst om det på diverse sidor på nätet och tycker att det stämmer med min dotter. och hur yttrar det sig? : Om min dotter gör sig illa, får inte som HON vill, eller måste göra nödvändiga saker som tandborstning, sova, byt blöja, ta temp etc. då är hon på väg att börja gråta men hon kan inte. Hon försöker att andas med blir rödare och rödare i ansiktet tills det börjar bli lila. Hon blir mera lila runt munnen. Då börjar hon sparka med benen och det går över till att kroppen spänner sig som en båge hon får ett konstigt gurglande ljud och hon rycker i hela kroppen. Ögonen är uppspärrade och paniken är ett faktum. Tillslut går det inte längre och hon svimmar. I samma stund hon svimmar (handlar om millisekunder) så tar kroppens naturliga förmågor över och hon tar ett djuptandetag och är tillbaka.
Just när det går så långt att hon spänner sig som en båge tycker jag att det verkar vara kramper.
Hon sover bra. 10-11 timmar per natt.
Hon är frisk.
Jag tycker att hon är socialt delaktig. Hon är en mycket social och pratsam liten humoristisk tjej. Mycket beställsam och pysslig. Hjälper oss att tömma diskmaskinen, hänga tvätt och att gå runt och damma med blöta tvättlappar är väldigt roligt!
Det mindre rolig med damen är väl att hon är lite hårdhänt. Hon slår te x sina syskon och sparkar undan dem eller knuffar och säger gå gå GÅ om de inte förstår att hon inte vill ha dem i närheten om hon sitter i vårat knä. Men sedan kan hon efter några minuter krama och säga kom kom KOM i stället.

Men hon är väl som alla barn (och vuxna). Det fungerar bättre med det mesta om man är pigg. Innan hon ska sova middag eller inför natten är hon ju mest känslig för det mesta och de flesta affektkramperna kommer då. Därför har vi försökt att göra de "jobbiga" sakerna när hon är pigg.

Om hon hinner landa?????
Hon är ju ett yrväder som inte "har tid" att landa... det är fullt ös från morgon till kväll. Men jo hon sitter och myser och gosar och kan sitta med sina muggar (sådana som passar i varann och som det går att bygga torn med) i säkert en halvtimme i bland. Hon sitter också ofta och bygger knopp-pussel och plockar med formklossar som ska passa i hål. En mycket smart liten tjej.

Ang. godiset så har vi ju vår strategi och den fungerar, så den var bara ett exempel på att hon är svår att avledas. Vi har lördagsgodis varannan vecka och det är bara när hon hon råkar få syn på en påse i skåpet som det blir skrik. Men hon vet att nej är nej där och ger sig ganska snabbt.

Men det är badet som är vårat bekymmer. Vi har inget badkar så jag kan inte bada med henne. men när du säger att hon ska kunna ha vägar ut. Hur gör man det rent praktiskt i badet?
Vi har haft badbaljan i duschkabinen och duschmunstycket gömt... i bland har hon doppat fötterna och sedan gått i väg. Har haft funderingar på att ställa baljan i köket men....känner bara att man kanske lär henne något som är svårt att få tillbaka till det "normala" sedan. Eller ska man flytta baljan en liten bit närmare badrummet varje gång hon badar.
Nej jag känner mig helt nollställd när det gäller det här....

Jag hittar inte länkarna som du skrev att du hade bifogat? Jag kanske letar påfel ställe?

Tack snälla för ditt svar....
Mamma till 2 underbara tjejer födda i mars 04 och september 08
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej du :D
Lite svar i all hast en lördagkväll... :D

Länken glömde jcg förstås. Läs och tänk igenom er egen vardag och bemötande.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18665

Gällande badbaljan så hade jag nog satsat på att sätta mig tillsammans med henne i duschen och med leksaker. Leka med duschen och bara ha det mysigt. Ni kan tillsammans pensionera badbaljan. Första gången kan du sätta dig där och sedan ta henne gradvis som jag menade.

Gällande väg ut så handlar det mer om vanmakt och att "gå vidare i livet". Se länkarna. Det handlar inte om att livet är exakt som man vill. Saker måste göras och gör dt snabbt och gå vidare, samt ge vägar ut så att manh förstår att "tomorrow is another day". Att det finns andra dagar som är godisdagar exempelvis.

Som jag läser det du skriver så fastnar hon i vanmakt och ni också i ert bemötande. Tänk igenom hur du kan göra annorlunda och läs gärna igen också Annas svar till dig för några månader sedan beträffande maktkamp.

Så som hon reagerar kan få många effekter: dels att ni inte vågar hantera henne sakligt utan det blir blandade signaler, dels att hon får en reaktion som triggar nytt samt att hon själv blir mycket rädd och låser sig. Ett nytt agerande av er krävs för att bryta detta. Tror jag.

Läs igenom och kom tillbaka så pratar vi vidare.

Trevlig lördag.

Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"