Känns fel..

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
indra

Känns fel..

Inlägg av indra »

Slänger ut en fråga anngående ett barn som säger och gör saker som känns helt fel :cry: att säga när man är så liten.
Barnet har slickat min son i rumpan när han var naken, hörde min son säga att han ej ville och såg då detta och att han höll fast han ,dom hade precis badat färdigt och sprang runt och lekte.
I dag hörde jag han säga till min son att han skulle slicka och suga på hans bröst. Prata med han bägge gångerna han nämner samma namn på en kille som är på hans dagis som är lika gammal som han, 4 år, som gör så. Mamman till sonen kom in en gång till dagiset och såg då att hennes son precis hade dragit på sig byxorna och var generad och den andra var där oxå själva i rummet, ingen dagispersonal var där just då.
Nu skall hon prata med personalen och fråga om dom sett eller märkt något.
Känns helt fel att små barn uttrycker sig och gör så, kan själv känna obehag av det. Mamman tycker det är pinsamt oxå och undrar självklart varför..
En annan fråga som jag grunnat på: För mig är nakenhet naturligt, han kan fnittra och peka på mina bröst och även min lilla tös nakenhet, han säger tuttar o pekar och även kissemurra åt den lilla och mig, fnittrar högt om vi duschar eller badar.
Kan det bero på föräldrars blygsamhet av sin egen nakenhet?
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej indra!

Jag vill först säga att det kan naturligtvis finnas ngn mindre otrevlig orsak till att ett barn säger och gör ngt sånt här. Han kan ha sett ngt ett barn inte borde ha sett mellan två vuxna kanske? MEN. Just med tanke på "grovheten" i det hela skulle jag bli väldigt observant. Vad man gör åt det vet jag inte. Men prata i alla fall med personalen? Kanske oxå med mamman? Det är nämligen aktuellt för att din son blir utsatt för ett "smärre" övergrepp av en pojke på dagiset. Det är alla vuxnas ansvar OCH skolans som vi med stor tydlighet sett under de senaste dagarnas medieuppståndelse från Bjästa.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att detta inte beror på övergrepp av den första pojken.

Kram/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

PS. Och prata med din son om att absolut INGEN har rätt att göra ngt sådant med hans kropp mot hans vilja.
indra

Inlägg av indra »

Tack Nimrah för dina svar.
Det är min son T som blir utsatt av D som i sin tur verkar bli utsatt av en kille på sitt dagis som oxå är 4 år, lite snurrigt.
T har inte blivit usatt på sitt dagis. Jag skall prata med mammman igen att hon måste prata med personalen, hon är en ung mamma och är lite osäker. Vi har D väldigt ofta för att avlasta henne eftersom pappan inte är med i bilden just nu. kram
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

OK :) Då förstår jag!

Hoppas det reder ut sig.
Stina49

Inlägg av Stina49 »

Hej,
Toppen att du har tagit tag i detta. Det är så fruktansvärt viktigt att INGET barn blir utsatt för någon typ av kränkning. Just nu är det mycket prat om en ny bok som professor Sven Å Christianson skrivit om seriemördare. Jag säger nu INTE att detta tyder på det MEN, poängen jag vill göra är att han poänterar vikten av att samhället ska reagera och ta varje tendens till sadistiskt, kränkande beteende och våld bland barn och ungdom på mycket stort allvar.

Den pojken som utsätter D för kränkningen måste få hjälp med sina inre konflikter och uppträdande. Ej straffas utan bli hjälpt. Straff isolerar barnet och kan ytterligare skada det (enligt den här bokens författare).
D härmar och kränker sedan T i sin tur... den onda cirkeln.

Författaren skriver: – Det som har förvånat mig är att de börjar tidigare än vi kan ta till oss. Många av dem jag intervjuat har haft åtskilliga kontakter med socialtjänst, psykiatri och polis i unga år. Men det verkar finnas en blind fläck hos dem som jobbar med unga. Jag vill förstå varför vissa tar den här vägen och hur vi kan fånga upp tidiga signaler på att något är allvarligt fel.

Jag håller tummarna!
Stina
Mamma till Kasper född 1 augusti 08. Kurad Dec/Jan 09.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"