orolig sömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
-josefine

orolig sömn

Inlägg av -josefine »

Hej. Jag heter Josefine och jag är mamma till världens mest underbara lilla prins. Adam är så fin. Han är en glad filur som har skrattat ända sedan han kom till världen. Nyligen har han börjat skratta så att hela ansiktet rynkar sig :D. Adam är nästan 10 veckor och vi har använt oss av standardmodellen ändå från början. Läste Barnaboken redan under graviditeten. Använde mej av tipsen under förlossningen och nu använder vi vektygen. Men det känns som om det är något som inte stämmer för oss. Sonen har aldrig sovit riktigt bra. Han är en trött liten filur som har svårt att komma till ro. Hans sömn är också orolig. Vi hjälper honom men det verkar som om det inte blir bättre. Sen har var 4 veckor har vi använt oss av ett spikat schema. Vi ändrade schemat när han var 7 veckor. (Så natten skulle bli längre) Alltså har vi kört samma schema nu i 3 veckor. Han får sova ca 16,5h/dygn. Natten är 8 timmar.

Ändå från födseln har han somnat bra. Men problemet är att han vaknar upp mitt under ett sovpass och gråter. Ofta är det efter klassiska 45 minuter. Han är ordentligt ledsen och somnar enbart om med hjälp. Ibland tar det mycket länge innan han kommer till ro pånytt. På natten vaknar han ofta vid 4-tiden och då är det mycket svårt att få honom att somna om. Vi använder ingen napp, han sover på mage med larm och det är svalt och mörkt där han sover. Jag blir så ledsen när jag inte vet vad det är som är fel. Han äter enbart bröstmjölk, men han går fint upp i vikt så han får nog tillräckligt med mat.

Jag vore vekligen tacksam om någon kan hjälpa oss. Ju mer jag läser på detta forum om hur bra det fungerar så fort man börjat använda standardmodellen och verktygen blir jag lite avundsjuk. När det inte fungerar för oss som använt oss av det från början.. (Låter dumt men bättre att säga som det känns) Med hopp om konkreta svar :)

Hälsningar Josefine :heart:
son f?dd augusti 2005. Verktyg och standardmodell sedan f?dseln. Kurad efter kaos och sover numera 12 h!
Thina

Inlägg av Thina »

Hej
Jag är mamma till 2 barn men säkert inte det rätta till att hjälpa dig.
Själv tycker jag allt går fel just nu. Dock....
När mitt första barn föddes kände jag inte till AW eller barnaboken
och allt gjordes med sunt förnuft och känsla. Det gick bra det också. Men kurbarn eller inte så går det inte alltid på räls.

I samband med mitt första barn så fick jag en reklamtidning ifrån Vi föräldar med en artikel om barnens utveckling under det första året. Artikeln refererar till en bok som heter "Växa och upptäcka världen" av van de Rijt och Plooij. Hur som helst så beskrivs 7 utvecklingssprång kallat klängperioder då barnet genomgår stor förändring och utveckling. Dessa språng sker enligt ett mönster som är i stort sett lika för alla barn. En av perioderna kan börja v7-9 och pågå allt mellan några dagar och två veckor. Under klängperioden kan barnet ha svårt att sova mm. Kanske är de så med ditt barn just nu.
Med mitt första barn var det jättetydligt när en period började och slutade. Det var också en jättetröst för mig att veta och känna till om klängperioderna och också veta att de går över.

Lycka till
// Thina
Thina

Inlägg av Thina »

läs även på barnsidan.se
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej Josefine!
Vi har oxå använt oss av standardmodell och verktyg från början då det gäller son nr 2. Det betyder inte att allt funkat prickfritt från första dag, utan det går lite upp och ner. (Son nr 1 blev kurad vid 3,5 mån.) Några funderingar:
:arrow: Social delaktighet just före han ska lägga sig. Han kanske kan ligga på diskbänken och försöka åla sig fram till diskbaljan medan du diskar eller ligga i tvätthögen medan du viker tvätt...?!
:arrow: Dra ner på antalet sovtimmar till 15,5-16 (tre sovpass per dag)
:arrow: Se till att han är
superduper mätt vid varje måltid. Truga lite till och lite till... Ibland kan det gå ner förvånansvärt mycket till :D Då vår son var i den åldern gav jag flaska med ersättning och några skedar majsvälling i som kvällsslurk. Alternativt kan man ge några skedar gröt före man börjar amma. Bara för att vara säker att de är riktigt mätta.
:arrow: Skratta så man blir trött!

:idea: I Barnaboken finns ett kapitel om lille Hugo, 2,5 mån. Kanske kan det fungera som inspiration för dig.
:idea: Har du kollat in Annas DVD där hon visar vagningstekniken?

Lycka till! Anna skriver att tre-fyramånaders älsklingar är riktiga vanedjur. Då om inte förr lägger sig schemat ordentligt. Fast föda kommer in på repertoaren då, vilket ger ännu mättare magar :wink:
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
-josefine

Inlägg av -josefine »

Hej!

Tack för era svar.
Thina:Har läst på barnsidan - men tyckte inte att jag hittade så mycket hjälp.
Pia: På schemat finns mycket social delaktighet. Han trivs mycket bra med att ligga på filten och se på när jag gör både det ena och andra. Är det bra att ha det även just innan läggdags? (Han är mycket trött före läggdags)
Jag har dragit ner på sovtimmarna så nu har vi 16h/d. Det verkar inte göra någon skillnad (Kan hända att det är för tidigt att säga ännu - det har ju bara varit tre dagar) MEN Adam har varit mycket trött dagtid.
Han är superduper mätt, ibland tycker jag att det är svårt att få maten att rymmas innom en timme eftersom jag trugar - han vill inte ha. jag väntar 5 minuter och han äter lite. Sen försöker jag truga lite till... och lite till.. En timme går verkligt fort såhär :) Hur viktigt är det att maten ryms inom en timme?
Han är mycket svårflirtad när han är trött - så skrattet till gonattet är en svår nöt att knäcka, men vi jobbar på det :)
Känner mig fortfarande ganska trött och inspirationslös.
:?
son f?dd augusti 2005. Verktyg och standardmodell sedan f?dseln. Kurad efter kaos och sover numera 12 h!
Pia Pojkmamma

Hej josefine :!:

Vi har alltid haft social delaktighet just innan sovpasset. Tror att jag fick det rådet av kära Anna :heart: .

Jag brukade ta till marginalkvarten då jag tyckte att timmen gick alldeles för fort. Dessutom kunde jag någon enstaka gång ge mat ännu senare, utanför programmet så att säga, om jag tyckte att lillen hade ätit för litet.

Vår son nr 2 har ibland haft problem med insomnandet (=att coola ner sig) men han vaknar sällan under ett sovpass. Son nr 1 somnade (somnar ännu) alltid bra (efter kuren). Eftersom jag älskar att motionera utnyttjade jag ofta hans sovpass med att promenera med vagnen. Jag lät honom somna in ordentligt medan vagnen stod stilla OCH sen gick jag ut på långpromenad. Ibland flera per dag. Härligt :!: Bra om man känner sig lite down att få både lite frisk luft och pulsen att slå :D ! Sen kan man bjuda med en kompis som promenadsällskap eller ta på freestylen :idea: ! Och plötsligt har man inspiration till det mesta...

Jag tycker ni är superduktiga! Första barnet och kan redan så mycket om sovtimmar och verktyg. Ni har mycket vunnet redan. Jag önskar verkligen att jag hade hittat Barnaboken så tidigt som ni och fattat att läsa den :oops: :x .
-josefine

Inlägg av -josefine »

Tack för dina råd. Kanske är det så att Adam märker av att jag är trött och slut och därför har vi som vi har det. Jag vet att detta inte är rätta stället att beklaga sig men det är verkligen tungt att inte ha fått sova ordentligt en enda natt sen Adam föddes. OCH ännu till höra hans gråt varje natt. (+ dag)

Jag var så inställd på att standardmodell och verktyg skulle hjälpa Adam att sova. OCH nu är jag besviken då han sover så dåligt. Innan Adam var jagså förberedd och peppad att detta skall funka.. Men nu när vi hållit på så länge och jag mestadels varit hemma därför att jag velat få schemat att funka och det ändå inte funkar - får mej att känna mej nere. Attityden är bortblåst och jag vet inte riktigt hur jag skall gå vidare :!:
Pia Pojkmamma

Vill ännu försöka peppa dig på nåt sätt :D :!: Ni har gjort så rätt hittills :!: Kanske är det bara en liten ändring, justering, lite nya "grepp" som skulle behövas för att Adam skulle sova lugnare... Kanke har det blivit en liten ond cirkel - typ: överkoncentration + "får se om han sover nu eller ska det gråtas igen..." Så BRYT :!: Ha KUL :D , hitta på nåt roligt, be barnets far ta några nätter (och dagar) medan du vilar, sök en ny hobby eller ta upp nåt gammalt :!: :!: :!:

Ett av Barnabokens viktigaste budskap, enligt mej, är att man kan må hur risisgt som helst själv, men ändå skapa glada, nöjda och lyckliga barn. Tänk alltså inte på hur ditt humör påverkar killen. Barn är nöjda bara de får mat, sömn och leenden (och de kan man ju trolla fram fast man själv är trött och hängig :D ).

:arrow: Skratta!
:arrow: Läs tråden: Livet efter kuren - en uppmuntran. (Ni är snart där!)
:arrow: Kolla med DVD:n att ni har korrekt vagningsteknik.
:arrow: Ge eventuellt Adam ett par skedar gröt förrän varje eller nån av måltiderna. Stora grabbar gillar lite bastant vara längst ner i lilla maggen.
:arrow: Planera in nån kul aktivitet för dig, för maken och dig samt för er alla tre.
:arrow: Ändra på några detaljer. T.ex. en ny spännande leksak, en ny utmanande aktivitet, ett nytt matningsställe... :?: You never know :?: :!:
:arrow: Gå ut i friska luften! Visa Adam världen och upptäck den tillsammans.

Det var mina pepptips :D . Coola ner er och ha skoj och njut av bebis tiden 8) !
-josefine

Inlägg av -josefine »

1000-tack för peppning. Jag skall verkligen se till att bryta det negativa. Jag skall le och njuta av tillvaron - för det är ju verkligen en gåva att få ha en underbar pojke:) Tack igen
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Kom även ihåg att tiderna förändras. :D
Vips så sitter din lilla prins där vid bordet och suger på en skorpa, på nätterna sover han och på dagarna är han glad och social :P :P

Tiden går så fort och för varje vecka som går blir han större och förstår saker bättre :thumbsup: :heart:

Ge inte upp nu :!: :!: :heart:

/Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Pia Pojkmamma

Oj, vad fint du skriver Josefine :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Precis så :!:

Och Carina -71 har så rätt. Plötsligt kan de åla, krypa, stå upp, tala... Tänk att få vara med om denna utveckling :!:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Josefine
Pia har redan påpekat det, men ge honom så mycket mat som det går och helst lite till. Det är inte bara mat som räcker för hans tillväxt som är tillräckligt. Utan det handlar också om att känna trygghet i att det finns tillräckligt med mat.
Och tillräckligt är det när det inte på något sätt går att få i honom mer.
Anna har uttryckt det som att det ska se ut som du serverar honom kall gröt efter en sjurätters middag. DÅ har han ätit så han är mätt.

För övrigt tycker jag att du verkar ha koll på det mesta, så njut av varandra du och Adam. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
-josefine

Inlägg av -josefine »

Vi odlar leende så mycket vi orkar - skrattar - myser och busar :)
Adam äter bra, jag trugar tills han definitivt inte orkar en droppe till.
"Anna har uttryckt det som att det ska se ut som du serverar honom kall gröt efter en sjurätters middag. DÅ har han ätit så han är mätt. "
- JUST så ser han ut efter nästan varje måltid

Jag har börjat storstäda hela huset. Ett rum i taget - medan Adam ser på. Han gillar skarpt när jag skurar golv :wink: Jag gör allt för att inte överkoncentrera på honom. Han ligger varje dag på filten med intressanta saker runtomkring. På morgonen får han ligga och ensamleka i ca 15 minuter. Han gillar skarpt sin ikeamobil:)

MEN Adam sover fortfarande oroligt. På natten börjar han först med att böka. Sen börjar han gråta. Huvet far från ena till andra sidan. (Stackarn blir alldeles röd om näsan som han drar huvudet fram och tillbaka i lakanet) Händerna pendlar och med benen sparkar han sig uppåt i sängen. Han verkar så orolig. Jag solfjädrar då jag tycker att det behövs och jag buffar enbart då när det känns som nu har JAG fått nog. Han svarar nog på mina åtgärder men han fortsätter att böka/gråta efter en lite stund. Så här håller vi på. Inatt tog det 1,5 timme innan han somnade om ordentligt.

Börjar känna mej rådlös
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

För mej började det lösa sig först när Hanna hade lärt sig att Somna in SJÄLV på kvällen. :sleep:
Före det gjorde hon precis som du beskriver.
Prova att städa runt lite i rummet bredvid sovrummet när du har nattat.
Jag själv låter dörren till sovrummet vara öppet sen går jag ut i köket och sätter på fläkten, plockar ur diskmaskinen/sätter på diskmaskinen, spolar av porslin, har musik på mmmm och jag försöker inte vara tyst. Men jag är noga med att hon inte hör några röster På så sätt tror jag hon känner att jag har annat att göra än att stå vid hennes sida.
Och skriker hon går jag in när JAG har fått nog... :!: En kort vända bara :!: För jag har ju även de andra 17 barnen som skriker...... :wink:

Lycka till och ge [-X inte upp :heart:
Det kommer att bli bättre :idea:

Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"