Att ta bort gosedjuret

Skriv svar
mintur

Att ta bort gosedjuret

Inlägg av mintur »

Vet inte om detta är rätt tråd att skriva i, men jag skulle behöva lite råd och stöd när vi på torsdag ska ta bort lillens gosedjur!

Vi kurade, vår snart 8-månaders baby, när han var 4 månader. Sen dess har allt gått väldigt bra (med små återfall ibland dock)! Han sover 19.30-07.30, och på dagen 45 min, 1,5 h & 20 min!! Inga problem alls!!
Det är bara det att för 1 ½ månad sen märkte jag att han börjat suga på en elefantnalles snabel, som legat i sängen, på morgonkvisten. Jag borde ju tagit bort den då, men tänkte att så länge den inte stör hans sömn så får han väl gosa med den på morgonen. :roll:
Han fick dock större och större behov av att ha nallen när han skulle sova och nu så kräver han den för att kunna somna både dag och natt!
Han hittar den dock själv nattetid så vi behöver ju inte springa in och ge den eller nåt. Men problemet är att den blir vääääldigt ohygienisk!! :shock: Eftersom han har den i munnen alltid när han sover så hinner den inte bli torr emellan, den luktar illa och är ständigt fuktig! Jag kokar den emellanåt men efter en dag stinker den igen!!
Som ni kanske förstår så vill jag ju inte att han ska behöva ha denna stinkande, äkliga grej i munnen!!

Så, har ni tips och råd hur man bäst går till väga för att på bästa sätt ta bort gose-elefanten?! Mini-kur? Men hur?
Busiga storebror f. 22.7.2009
Mysiga lillasyster f. 26.8.2012
Stella

Inlägg av Stella »

Hej!

Jag kanske inte har det rätta svaret men vår lilla tjej har en gosnalle som hon använder på exakt samma sätt. Både dag och natt. Hon vaknar inte heller på natten utan hittar den själv. I vagnen sover hon med den och när hon somnat stoppar jag ner händerna under täcket och lägger nallen vid sidan eller i väskan.

Denna luktar oxå jätteäckligt men vi slänger den i tvättmaskinen ofta. Visst kan man kanske se det som bättre om de klarar sig utan en nalle/elefant men kanske kan du se det positiva med det?! Jag tycker det är skönt att jag vet att hon kan ligga och prata i sin säng/vagn och sova, bara hon har nalle. Andra barn har napp, hon har nalle. Hon känner sig trygg med Nalle.

På dagen när hon är vaken går hon gärna oxå runt med den hela tiden men det begränsar jag. När hon leker med andra tex eller när vi äter osv.

Kanske inte detta är det "rätta" men jag väljer att inte se det som ett problem. Massvis med barn har gosedjur/snuttefilt/gosekudde osv. Inget konstigt med det. Ta tag i det först om det blir ett problem för hans sömn. Tills dess, njut av att han är så duktig och kan trösta sig själv, om än det är med elefantens hjälp! :wink:

Vad gäller lukten kanske du kan hitta liknande eller exakta kopior du kan köpa och byta ut?! Vår Alma har en annan nalle och en katt som också kan fungera dagtid (har inte provat på natten).

/Nathalie
Världens goaste Alma :heart: född 090322 (akut snitt)

Barnmorska som är så glad över att ha hittat barnaboken!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej!

Jag instämmer till hundra procent med Stella! Alla mina barn har gosedjur som de är jättefästa vid och absolut inte kan sova utan. Jag skulle aldrig kunna ta bort dem. Min yngste, Hugo, gör precis som din kille mintur! Han suger på sin gosekanins öra, och det luktar jätteunket! Vått hela tiden. Jag tvättar kaninen minst en gång i veckan i 60 grader i maskin. Och på morgnarna försöker jag smussla undan kaninen och hänga upp den så öronen hinner torka. Jag har ofta tänkt att jag borde skölja öronen under vatten varje morgon, och sedan hänga upp att torka tills kvällen. Jag har inte ännu satt det i system dock, men det kanske vore något för elefanten? :lol:

Men att ta bort kaninen helt, det finns inte...
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
mintur

Inlägg av mintur »

Tack för svaren!! :P
Kanske gör jag hygienproblemet större än vad det är...? :roll: Det skär nog i mitt hjärta när jag tänker på att behöva ta bort hans kära "filifjant"! :shock:
Att ha flera av samma var en jätte bra idé, har inte ens tänkt på det!! Han har fått den, så jag måste fråga varifrån den är köpt, annars vet jag en som har en likadan som jag kanske kan köpa! :lol:
Kanske inte heller så bra att ta bort den i den känsliga 8-9 mån åldern....
Har iallafall bestämt han får ha den nu så får vi se i framtiden...

Han är ju ganska gosig när han myser med sin nalle! :heart:
Busiga storebror f. 22.7.2009
Mysiga lillasyster f. 26.8.2012
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard har tre av samma. Jag kan säga att det var guld när han fick svinkoppor... :shock: 8)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Rufus har 8-10 röda hundar, numera alla "kuperade"... De verkar inte vara lika viktiga för honom längre så nu köper vi inga nya heller. Vi tvättar alla utom en varje vecka och så byter vi varje natt så de får torka ordenligt. :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vi har ett par nallar här hemma som duger som gosisar. Men jag bortser från hygienaspekten.
Äckligt? Kanske, men det bryr jag mig inte om ;)

Nu suger inte Ivar på sina, men han har dem å andra sidan under näsan. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
cecgus

Inlägg av cecgus »

Vill bara flika in ännu en rolig anekdot i sammanhanget... Min Hanna fick en liten kanin av mina arbetskollegor när hon föddes. I samband med att hon kurades försvann nappen, men in åkte kaninen istället :roll: . Jag insåg att här kommer det krävas fler kaniner. Just denna kanin var inköpt på Åhlens och tyvärr så hade man slutat att tillverka den. Men en fantastisk kvinna på Åhlens hjälpte mig att kolla om det fanns andra varuhus som hade den "restad" på sina lager. Jag for runt på tre olika varuhus i Västsverige och inhandlade kaniner på löpande band. Totalt kom jag över 16 st... Några har försvunnit, men vi har 11 kvar som hon växlar mellan. (Det finns alltid rentvättade att ta till när de andra är för sunkiga...)
Dessa kaniner är en stor trygghet för henne och hon har alltid en med sig när hon sover, även på dagis, där de andra barnen tycker hon är väldigt rolig med sin kanin. - Hanna använder inte napp, säger dom, hon använder kanin :wink: .
Mitt tips är alltså: Ut och leta efter fler elefanter!

//C
Cilla, mamma till Hanna född 080522
maiyah

Inlägg av maiyah »

Önskar jag hade tänkt skaffa fler av samma sort till Kaspian!! Han har en katt och en snutt som han itne kan sova utan och vi har bara en av varje!! Snutten är en av mina gamla tröjor och den börjar bli väääldigt luggsliten så jag är helt nervös att den ska gå sönder..

Måste nog börja leta nya katter iaf, hoppas de finns fortfarande! Appropå det du säger om hygien så tror jag det finns värre saker :-) Det är ju bara han som använder den så det är ju bara hans egna baciller ändå ;) Kaspian suger inte på sina men de blir ju rätt ofräsha snabbt ändå så de tvättas en del här med. Men det är ju inte värre än sängkläder tänker jag, de svettas man ju i och dregglar på osv också och inte byter folk dem varje dag!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"