Nu har vi bestämt oss!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gabriella84

Inlägg av Gabriella84 »

Hehe ja det kan väl inte jag ta så mycket beröm för, i och med att det är ett utav Annas scheman. Tyckte det passade på Lilltjejen men hon har aldrig sovit middag så tidigt förut så det är väl det som spökar... Lite tålamod råder nog bot på mycket. :D

Känns verkligen kanon!! :D Ny energi och styrka trots total brist på sömn (för mig då :wink: )

Tack så oerhört mycket för allt stöd och alla råd!! Ni är riktiga änglar! :heart: :heart:
Mamma till Adela 090530 Kurades 9/3-10
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Pris och beröm för vackert arbete :-({|=

O:) :heart: :sleep:
Senast redigerad av annawahlgren den ons 10 mar 2010, 21:02, redigerad totalt 1 gånger.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gabriella84

Inlägg av Gabriella84 »

Det är du som ska ha pris och berömm för underbar metod som fungerar!!
:heart: :thumbsup: :heart: :D
Du har ingen aning om hur många saker jag har prövat utan minsta resultat!!!
Det här känns helt otroligt!! Jag vet att det förmodligen kommer att komma små bakslag men inget annat jag provat har gett nån effekt alls. Om möjligt har det blivit värre... Kvinnan som kan tala med småbarn!! :lol:
Ska tvinga min bvc tant att rekomendera detta till alla alla!!!! :heart:
Vet inte hur jag ska kunna tacka dig!!!
Många kramar!!:heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack kära, rara du :heart:

Jag får en tår i ögat. En lycklig en.

Jag vet ju att SHN fungerar och det är bara för att den svarar mot de små barnens alllmänmänskliga behov: att få sova i lugn och ro på nätterna. Vi värnar alla om vår fysiska, faktiska säkerhet. Detr är inte så konstigt, vi gör det hela tiden. De små barnen kan inte själva. Alltså måste vi göra det åt dem. Och det kan vi ju :wink: :lol:

Tack för dina varma ord. Jag kommer att somna som på dun. Pussa på lilla Adela från mig, lilla SÄKRA, betryggade Adela :heart:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Benny

Middagslur med pappa.

Inlägg av Benny »

Hej. Jag är Adelas pappa. och har än så länge haft hand om dagarna. Med mer eller minde lyckade försök till tupplurar på dagen.

Just nu sover Addi son förmiddagslur 08.45-9.30 för första gången.
Tänkte bara posta min logg för vagningen som jag gjorde. Är rädd för att fastna i ett av "träsken" Vill ju inte Vagna för mycket utan lugna med minsta möjliga. Vagnen är ju läskig med ett barn som ställer sig upp då hon inte så gott som sover när vagningen upphör. Har ju ingen sele i liggdelen just. Så att bara ramsa och låta henne lugna sig blir ju svårt just för att det är en sådan risk att hon trillar från vagnen. Tycker att resultatet, hon sover still i vagnen, är bra men är osäker om jag använt för mycket vagning, även om det kanske är det som har krävts.

Loggen:
Förmiddagslur dag 3 (Pappa)

08.40 Lek och stoj med pappa och hunden, skratt och bus. Trött och skratten är lite halvhjärtade
08.45 Läggning i vagn. Lägger sig till rätta på en gång, avvaktar med att börja, men hon börjar röra sig på en gång, ramsar utan effekt. Tillrättaläggning, lugn men vill resa sig igen. Vagning. Ligger och kvittrar under vagningen.
08.50 Tyst. Skakning och ramsa. Reser sig på en gång. blir sur vid tillrättaläggning. Pladdrar under vagning.
08.52 Tyst. Skakning och ramsa. reser sig. Gör en påminnelse utan effekt, kinkig. Tillrättaläggning och vagning.
08.56 Tyst. Skakning och ramsa. rör sig lite men slutar.
08.58 Bekräftar.

09.15 Kraftiga rörelser. Ramsa. Stilla.
09.28 Kraftiga rörelser som hon slutar med själv. Bekräftar.
09.30 Dax att posta detta och väcka lilla fröken :)

Någon som har ris eller ros på detta?
Pappa till Adela. Född maj 09. Kuras nu.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej Benny!

Fastna i vagningsträsk är ju ngt man vill undvika men det är kanske ändå inte det viktigaste just nu.

Låt mig fråga: Har ni sitt vagn eller? Och lägger du henne på mage eller rygg?

//Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Benny

Inlägg av Benny »

Vi använder just nu en liggvagn och jag lägger henne på mage.

Ute och går har vi en en sittvagn men eftersom vi har två använder vi den andra med liggdel för vagning inne på förmiddagslurarna.

Absolut känns det som det viktigaste är att hon faktiskt sover under sin sovtid, men jag vill ju undvika att faktiskt behöva stå där och vagna hela luren, något som behövts under den första dagsluren både dag 1 och 2.

Undrade mest om det är så att jag vagnat för mycket och hellre ska låta henne knöla lite. och bara lägga henne tillrätta då hon reser sig?
Gabriella84

Inlägg av Gabriella84 »

Hej hej!! :)
Nu var natt 2.0 avklarad och den var väl inte lika toppen som natt 1 (2) men lite måste man väl kolla om mamma verkligen vet vad hon håller på med. Positivt var väl ändå att en gång under natten behövdes det varken tillrättaläggande, buffninge eller solfjädring utan endast ramsan. :D Framsteg. Betonar fortfarande lugnet i största möjliga mån!!
En tabbe med natten som jag kan se nu i efterhand va morgonen. Hon vaknade tidigt men var ganska nöjd men blev mer och mer onöjd destå mer jag påminnde om att nu är det natt och nu ska man sova!! När jag tillsist gick in för att ge beskedet lite kort (helt utan kris. skitdumt!! :( ) Så jobbade hon upp sig rejält! Men men man får ju lära sig av sina misstag. :) Ska kolla om tidiga mornar. Såg att det fanns ett forum! Nu ska mannen ta över natten och har ju oxå uppenbarat sig här på forumet nu. :lol:
Tack än en gång för alla råd och tips och kritik! :D
:heart:
Gabriella84

Inlägg av Gabriella84 »

Hej!
Liten fråga... vad gör man när det känns som om det går åt andra hållet...
Hade ju en jättebra natt och en lite sämre.
Igår behövde jag vagna ungefär 3 minuter skaka ramsa för att hon skulle somna...
Nu är jag inne på 25 minuter och hon är fortfarande vaken... Vill ju inte sabba för mig själv...
Gabriella84

Inlägg av Gabriella84 »

Ja hon somnade i alla fall efter mycket om och men. :) Tålamod! Har nog inte så mycket av det just nu med tanke på att jag inte sovit på tre nätter men inatt tar pappa över och då kommer jag att sova borta för min egen skull. Har en viss benägenhet att lägga mig i och ta över så det är bättre att jag går hemifrån. :-( :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej Gabriella och Benny!

Tyvärr vet ej vad som hände men jag kunde inte komma in på forumet :( Värdelöst! Precis när jag skulle svara. :evil:

Ok- dagslurar i vagn. Alltså jag tror så här, att ni behöver få till beskedet ordentligt innan ni tar nästa steg. Alltså lägg tillrätta/ el hon parkerar sig. Så ställer det lilla livet sig upp- ja, då får man antingen köra vagning i kombination med halv solfjäder som beskrivet i boken under Vagning eller så får man bara köra solfjäder tills tung andning kommer så hennes lilla kropp verkligen kan komma till ro. Somna när man bökar runt på alla fyra går nog inte :lol: Sedan är eran älskling ganska stor om man säger så jag tror iaf att ni måste ha sele för att det annars faktiskt blir farligt på riktigt.

Grejen är den att har hon sele ja då kan du ramsa. Gå därifrån och göra husljud- skramla i köket, damsug eller nåt och se om hon somnar, om inte ramsa igen. Med sele kan du stega tillbaka ganska omgående, precis som du ska och det utan att vara orolig för att den lilla ska trilla ur, vilket hon ju nu kan göra...

Kan ni inte använda sittvagnen, första luren? Dvs om den nu har sele... Funkade utmärkt på min son. Sedan vagnade jag bara första gg och sedan ENDAST när han SKREK/GRÄT. Inte när han är tyst och bökar runt el babblar... Det hände i början av kuren att han viftade ngt förfärligt utan att gorma utan ville loss. Då solfjädrade jag honom genom att lägga ihop de små händerna på bröstet och hålla statiskt utan tryck.- eftersom han låg på rygg...

---------------------------------
Nätterna...ack ja. Det går upp :D och det går ner :cry: . För ngn som är trött är det nu ganska svårt att få till attityden. Det tar tid, men det kommer- jag lovar!

Ni har agerat brandmän länge, släkt bränder och varit på ständig utryckning då blir man väldigt trött, i själen också :sleep:

Misströsta inte. Noviskurare med bergodalbana till känsloliv kan nu inte kura express- om man säger. Man "hör" sällan vad det lilla livet faktiskt "säger".
Hon kanske bara säger: Jag känner mig pigg med sömndrucken röst. Du svarar med pangramsa eller bestämd påminnelse- klart hon blir arg :twisted: När du där helt sonika kunde varit tyst... Tja, det är inte lätt.

Vila och låt öronen svalna så kan de lyssna igen [-o<

Kram /Luvisen :heart:
------------------------------------------------------
PS. Liten fråga till: Vagnar ni henne till sömns på nätterna också :?: Blev lite förvirrad av inlägg kl 12.26 då du, Gabriella , talade om nätter och 25 min vagning... :?
SM rookie
Benny

Inlägg av Benny »

Nejdå, vi vagnar inte på kvällen, vi kör i hennes säng i hennes egna rum.

Har som sagt var tagit min första kväll i kväll.
Och det har fungerat som en dröm än så länge. läggningen to ca. 20 min. Gjorde bara markeringsbuff första gången, en 12 buffar tror jag det blev, sen solfjädrade till lugn. Fick kink vid ramsande, och riktig tjurighet vid påminnelser. (inte oväntat) fick gå in och fjädra damen 2 ggr när hon började jobba upp sig.
Efter sista gången var det gnälligt, men till min förvåning reagerade hon på påminnelsen och tystnade, la sig ner och somnade. Wow!

Bekräftade ganska fort utan reaktion.
Gick in 10 minuter senare och lade på henne en filt, lilla fröken låg på tvären i sängen, en bieffekt av att stå mot spjälorna på långsidan.

Nu har hon sovit snart 4 timmar. Är taggad till tusen för natten med den där moroten :)

Ska passa på att tacka för alla bra svar. Jättekul att få svar på frågor och uppmuntran från de som själva har genomfört detta. Och inte minst från upphovsmakaren själv. Det ger verkligen ett go och motivation att fortsätta med det här även när det har kännts tufft på både dagar och nätter. Det är värt hur mycket som helst.
Gabriella84

Inlägg av Gabriella84 »

Här har vi en tjej som sovit 11 timmar i sträck under vägledning av sin käre far!! :lol: Mycket bra jobbat!! :thumbsup: :heart: Mamma gör nog bäst i att befinna sig på annan ort i natt oxå :wink:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Underbart :!: :D

Och vilket fint arbete pappa Benny gjorde =D> =D> =D>
Loggen tycker jag säger att han verkligen fått kläm på det :thumbsup:

Helnatt hägrar.... :P

Värme/Luvisen
SM rookie
Gabriella84

Inlägg av Gabriella84 »

Ja han är underbar!! Har en fråga om vagningen med daglurarna??
Hon gillar ju magläge och vi har en sittvagn med sånt vanligt sele men går det verkligen att knäppa över ryggen om hon ligger på mage... Hon blir ju väldigt låst i sina rörelser?? Kanske funkar jättebra.

Kanske i alla fall ska prova för men märker ju att hon börjar få klämm på det här nu. Lägger sig tillrätta så fort man lägger ner henne :D men vill ju gärna (som alla andra barn) att man ska vagna för evigt...
Idag gick det i alla fall bättre... Somnade på en halvtimme nu första luren. Klar förbättring!! :D :heart: :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"