lång läggtid fortfrande??

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Stamgärde

lång läggtid fortfrande??

Inlägg av Stamgärde »

Hej! Vår son är kurad sedan 128 dygn (här hålls det koll och förs bok!!) Vi har sedan dess fått sova ordentligt på nätterna nästan jämt.Och det är som en dröm jmf m de första 9 månaderna... tack för det!! Dagslurarna som strulade i början är också mkt bättre nu. Speciellt efter vi justerade till en 20 minuters på fm (08.30)(istf en 45min) och sedan en 1.5 på em (12-13.30). Lite problem kvarstår dock på em lur som nästan aldrig är längre än drygt en timme. Oftast vaknar han efter 40 minuter och vi får vagna om. Ska tilläggas att båda lurarna sker ute i vagn och att vi efter vagning och att han har somnat och stått still en stund,nästan alltid promenerar. Spelar ingen roll om han sedan står still el är i rullning. Vaknar nästan jämt efter 40 minuter.
Men, så till huvudproblemet. det tar i stor sett alltid 15-20 minuter på kvällen innan han sover. skrik blandat med smågnöl samt gnyende. Vi försöker busa till det innan läggning och är alltid med båda två. Sedan lägger den ena. Sker m solfjäder, och sedan ramsa. Vi ramsar efter behov och det är ibland tätare och ibland mer sällan. alltid avslut m bekräftelseramsa. Ikväll var det stört omöjligt och han föll tillbaka till någon gammal ovana??? Tog först 40 minuer. Vaknade sedan efter 20 minuter och skrek som han aldrig gjort, var tvungen att solfjädra till slut. Somande utmattad och hulkande!!!!
Fråga ett? Hur får vi en kortare läggning? Han sover fr 19-7.
Fråga två? Hur får vi honom att sova längre på middagsluren? Han är trött vid 8.30, så det känns tufft att skippa den luren. Lunch 11, fika 14, middag 17 och gröt 18( är vällingvägrare!)

Olidligt låångt brev! :oops:
Tacksam för hjälp!
Varma hälsningar mamma och Pappa till Valter 081016
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Stamgärde!

Varmt välkommen och grattis till en väl genomförd kur. :D

Jag tror att sonen hinner bli övertrött på kvällen och har därför svårt att komma till ro. Vad tror ni om att ge honom en 5 minutare på fm och sedan lägga honom för långluren inne i spjälsängen i ett relativt mörkt och svalt sovrum? Jobba på att få till långluren och sedan lägga upp till en halvtimme tidigare på kvällen för att undvika övertrötthet.

Lite tankar från mig :D .

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Stamgärde

Inlägg av Stamgärde »

Hej Elle! Tack för snabbt svar. Du menar alltså att korta 20 minutaren på fm till en lite 5 minutare? Så kanske kan sover sin 1,5 timme sedan mellan 12-13.30? Får prova lägga honom inne, har aldrig lurat inne i spjälisen, bara ute i vagn som sagt, så det blir spännande.Bara för att jag panikskrev så har han somnat bra två kvällar i rad nu.....

Ska också prova lägga tidigare. Ska tilläggas att han i stort sett alltid vaknar vid halv sju, kvart i sju på morgonen. så nattsömnen blir ju aldrig de tänkta 12 timmarna. Har fått väcka honom kanske två ggr på alla dessa dygn.

Tack för hjälpen så länge! Håll tummarna!!

Mams t Valter 081016
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Är lite nyfiken på hur det går för er :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Stamgärde

Inlägg av Stamgärde »

Hej igen!

Har i nte kommit till skott än att lägga honom inne på em luren!! Men det går mkt bättre vid läggningen nu. Vi lägger honom konstant upp emot en halvtimme tidigare och det kan ju inverka. Han är nu ganska lugn och kan ligga och smågnöla, snacka upp till en 15-20 minuter innan han somnar. Men han skriker inte som innan. Och småsnacka måste man ju få göra. Kan tilläggas att vi nu också lägger honom åt andra hållet i sängen. Han vände sig i alla fallall alltid innan eftersom "fotänden" är mot dörren!!!! Kan ha blivit mindre bök pga av detta. På fm känns det fortfarande tufft att skära ner på de 20, då han som sagt alltid i stort sett vaknar vid 6 el lite senare, men somnar faktiskt oftast om på ramsa. Så han är trött vid 8.30. Om han mot förmodan sovit ända till 7, är han mkt svårare att få till sovning vid 8.30. Kan man göra lite olika beroende på hur natten varit. El blir det totalkaos då månntro?? Har vaknat mkt nu på nätterna. men han är lite snuvig. Man märker att när han sovit mindre än en timme på em blir han jättetrött på em fram emot fyra. då tär det på pappans tålamod. Men som sagt, då blir det sängen vid 18.30 istället.

Många hälsningar fr Mamma t Valter 14 månader imorgon!!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Stamgärde!

Vad skönt att ni hittat ett sätt som fungerar för er. Det är bara ni som kan avgöra hur ni vill göra med tider och lurar.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Stamgärde

Hur får man längre dagslur?

Inlägg av Stamgärde »

Hej!
Har varit i kontakt med er tidigare ang lång läggtid mm. Det har nu ordnat till sig och det tar nu max 10 minuter. vi varierar läggtiden mellan 18.30 och 19.00 beroende ppå hur länge han har sovit på dagen. vi har i stort sett jämt haft problem m att få till dagsluren. Sover som regel max en timme. Är som en klocka. Har sedan januari tagit bort fm luren. då var det 30 minusgrader en lång period och det var omöjligt tt få honom att sova inomhus de 20 minuter som han skulle sova på fm. Nu är det bara dagslur fr 12.00. Sover som sagt nästan aldrig längre än t 13.00. Vaknar ibland efter 40 minuter och om man då går iväg m honom, så somnar han om. Vi lägger honom i vagnen ute att sova och nu somnar han som blixten. Men eftersom han är 17 månader borde han väl sova längre än 12+1 timme?? Och nattsömnen blir inte alltid 12 timmar då han vaknar 0615 för det mesta. har sovit t halvåtta en gång sedan augusti.....

Så, lite hjälp med att få till långluren. ska om en månad in på dagis, så då kanske det löser sig av sig själv??

Tack för många bra råd genom böckerna och föräldrarforumet. Bra att ha någonstans att vädra sina frågor!!

Mvh

Stamgärde
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Skönt att läggningarna nu funkar fint, det är en god vana! När det gäller middagssömnen så har du rätt i att 1 timme är för lite! Sömn föder sömn. Att barnen inte sover på dagen, har samband med nattsömnen och tvärtom.

Jag skulle styrt upp kvällstiden. Satt klockan i princip. Dvs varit mycket noga med att ha samma läggningstid och morgontid. exempelvis 19-07, oavsett hur bra eller dåligt barnet sovit under dagen. Ingen marginalkvart till att börja med, det kan man använda när barnet är tryggt i sina tider.

12 timmarsnatt och 1,5 timmes middagssömn, är att föredra. Även om barnet vaknar INNAN utsatt tid, ta inte upp barnet. Det är DU som bevakar tiderna och barnets intressen genom att väcka eller i det här fallet, ge en upplysningsramsa om man vaknar innan utsatt tid. Du kan inte sova ÅT barnet, bara ge förutsättningarna!

Att det löser sig självt med dagis, är nog inte så troligt skulle jag säga...
:roll: Du får ta ledningen och strama upp sovtiderna lite :D

Lycka till!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Stamgärde

Inlägg av Stamgärde »

Hej Anna!

Tack för snabbt svar.

Vi lägger i princip samma tid varje kväll. Men ska nu lägga exakt 19 varje kväll. Det kändes som den lätta delen....

Morgonen är som sagt mer strulig. Vaknar lite titt som tätt redan vid 0515. Då ramsar jag direkt jag hör honom sätta igång. Då somar han oftast om med mer el mindre protest.
Vaknar oftast igen mellan 0615 och 0630. Ramsar oftast igen. då brukar det inte gå att få honom att somna om. Då snackar han, som sedan övergår till protester som sedan blir ledsamma. Så vi har härdat till kvart i ungefär. Ibland tagit upp halv om han vaknat redan strax efter 6. Vet att vi borde ha härdat ut, men det är tufft att härda 45 minuter m någon som illgastar och är ledsen. hur ofta kan man ramsa här????
På vardagarna så går jag upp 0630 och det hör han givetvis. Men han måste ju lära sig att bara för att någon går upp så betyder det inte att han ska upp.

Så nu är det bara att härda morgnarna och benhårt inte ta upp förrän 7?

Dagsluren är svåromsomnad, då han ju är klarvaken då han vaknar efter en timme. Oftast vaknar och är ledsen??

Emotser mer bekräftelse, stöd, rättning, uppmuntran.....

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar

Stamgärde
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Precis som någon skrev innan så hänger dag-och nattsömn ihop.
Jag tror att om ni kämpar med dagluren så kommer kanske de tidiga uppvaken lösa sig själv.

Om jag hade varit ni så hade jag haft luren inne. Känns trångt att vara så stor och försöka få till en skön sömn i 1 1/2 timme i en vagn. Jag vet att många här inne på forumet har sina barn sovande i vagn länge. Det är bara min personliga åsikt. :wink: Sen kan du göra det rätt mörkt i rummet så han inte vaknar till av ngt ljus när han skarvar.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Stamgärde

Inlägg av Stamgärde »

Hej Susanne!

OK, få till luren inne! Ska man ha en egen dagramsa då att ta till vid insomning samt uppvak? som det är nu lägger jag honom i vagnen, går en bit med suffletten nere, tills jag kommer till en bra vagningsväg. Nu fäller jag upp suffletten, säger ev att nu är det vila. Sen somnar han utan att jag i de flesta fallen inte ens behöver vagna. (så har det inte alltid varit som du förstår...)
så nu blir det helt annat om jag ska lägga honom inne helt plötsligt!
grej två är att om ca 3 veckor ska lillhjärtat in på dagis. där sovs det ute i vagn. så det blir jätterörigt för honom om jag ska ändra fram och tillbaka??

Som sagt, om han vaknar efter 40 minuter, somnar han om, om jag går alt sjunger lite. Men om det gått en timme så vaknar han som en klocka efter nästan exakt 60 minuter. Men få undantag.

Men, vi kämpar vidare.

Massa hälsningar

Stamgärde
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Stamgärde!

Jag har använt samma ramsa dag som natt, enkom därför att jag är så glömsk :roll: men de flesta har två separata ramsor.

Om du vet med dig att daglurarna i framtiden ska vara i vagn ute är kanske det bästa att fortsätta med dem där, ett knep att komma över skarven kan vara att börja gå med vagnen tio minuter innan han brukar vakna och gå över skarven, för att få in sovtiden i honom :wink: . Kanske kan ni också få tag i en större vagn (typ syskonvagn) för då finns det lite mer plats för en stor kille när det är sovtajm!

Kanske har ni redan fått ordning på det hela :wink: :?: :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Stamgärde

Inlägg av Stamgärde »

Hej! Tack för snabbt svar. vi börjar gå efter 30-40 minuter, innan han vaknar. Men det hjälper inte. Ibland sover han över 40 minutersgränsen men vaknar sedan nästan på minuten efter 60 minuter. Helt hopplöst. Pigg som en spigg och fäller ner suffletten och vill kika ut. vi har ändå solskyddet framme, så att det ska bli så mörkt som möjligt inne i vagnen.

Lägger nu stenhårt vid 19. Vaknar 0615 senast och tutar. Svårt att ligga och lyssna på småprat, som går över i skrik och sedan illgast och gråt. hjälper inte m ramsa. Kan somna om max en kvart. Från 0630 är det kört!!!!

Men, han kanske inte behöver mer?? Fast jag tycker det och alla regelböcker också!!!!

Massa hälsningar
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tror fortfarande att nyckeln till längre mornar är mer sovtid på dagen + också att ni har det riktigt mörkt i rummet när han vaknar på morgonen.

Om han ska sova en längre stund i vagn så hade jag följt Mias råd om en tvilling vagn.
Kolla blocket. Där brukar man kunna hitta billigt. Bara att sälja den sen när ni inte behöver den.

Du skrev tidigare att du går upp 6.30 på vardagarna och att han vaknar då pga dig. Ett alternativ för tidiga mornar vore kanske att ändra schemat till 18.30-6.30. Då vet ni att han får 12 timmar natt.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "