Skruttan

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Majsans

Skruttan

Inlägg av Majsans »

Goddag,

idag fyller Skruttan fyra veckor, och jag kan bara konstatera att tiden går helt löljigt mycket snabbare när man har ett barn till att lägga sin energi på.

Storebror tar sin roll på stort allvar och MÅSTE pussa, klappa och köra vagnen fram och tillbaka så fort det låter lite från Skruttan, men även annars.

Jaha... är smekmånaden slut nu då, eller? :cry: Nej, vi fortsätter smekas ett tad till tror jag.

Så här ligger det till för oss.

Skruttan är betydligt krångligare än storebror, men (tydligen enligt andra) ett väldigt lugnt och harmoniskt barn) Vi tycker att hon är väldigt missnöjd på kvällarna, men sanningen är väl att hon inte är helt nöjd. Jag tycker att det är svårt att få henne att sova. Om hon somnar vid bröstet vaknar hons snabbt när jag lägger ner henne. Allt detta tyder (tycker jag) på att hon inte har fått tillräckligt med mat och jag har nu gett upp om mina bröst och gav henne ersättning igår och idag. Dock tror jag att jag gav henne lite mycket för hon kräktes upp alltihop (eller mycket av det)

Idag har jag ny strategi:

Jag matar B1+påfyllning från B1 och matar sen B2, sen när jag egentligen skulle mata B2 får hon lite ersättning, och pumpar samtidigt med förhoppning om att brösten ska fatta att de ska producera mjölk! Funkade utmärkt nu på morgonen. Hon åt och somnade gott i sin vagn. Kräktes inte.

Vi får väl se hur dagen fortskrider, jag tror jag har ett vinnande koncept här. Det känns så! :wink:
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Grattis till den lilla skruttan om jag inte sagt det tidigare. :)

Jag tycker att man kan ha smekmånad tills man är klar med den och inte stirra sig blind på antal veckor. :wink:

Tänk så olika vi kan uppfatta situationer, ni tycker lillskruttan är missnöjd medans omgivningen lovordar det nöjda lilla barnet. Fyll du på med så mycket mat det bara går, smart att fylla på med ersättning. Snart kommer allt att sätta sig men låt det ta lite tid och så styr du upp det lite fint med mycket mat.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Majsans

Inlägg av Majsans »

Tack SusanD för svar och Grattis :D

Förra veckan var vi hemma själva utan pappa (jo då, han kom hem på kvällarna) och det var fascinerande enket. Nu har pappa varit hemma i helgen och dagarna har varit struliga (lördag) och jättestruliga (söndag). Så himla trist. Men hon sover som en gud på nätterna. Igår somnade hon tidigt, redan vid åtta, och vaknade för mat klockan 03.20. Skönt! Sen sov hon tills det var morgon.

Idag hoppas vi på en fantastisk dag igen

chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Grattis till den lilla bebisen, Majsans! :D

Det låter som om ni har det jättehärligt! :thumbsup: :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Majsans

Inlägg av Majsans »

Tack Chokladkaninen för grattiset,

jo visst har vi det superhärligt, kan man annat med en sån här liten sötnos och en större urcharmig variant (han är så härlig just nu!!)?? :wink:

MEEEN jag måste erkänna att mitt tålamod med barn som inte vill sova är noll! Igår var jag galet frustrerad på lillan(eller egentligen inte henne men situationen liksom), och det efter EN lite halvstrulig helg... :oops:

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Mm, ibland måste man nog ändå sätta sig ner och försöka se helheten i det hela. Plötsligt upptäcker man att det kanske är något överilat att bryta ihop över att pyttisen inte sover ett helt pass eller vaknar någon gång extra på natten. :wink: I det stora hela verkar ni ha det ganska skönt va? :)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Majsans

Inlägg av Majsans »

SusanD skrev: I det stora hela verkar ni ha det ganska skönt va? :)
Absolut! Och det försöker jag ju intala mig när det strular, men jag lyckas inte riktigt(eller inte alls :lol: ). Å andra sidan tycker jag ju att vi har det fantasiskt bra när det är bra... och det är det ju 99% av tiden.

Inatt har hon ätit två gånger och hade svårt att somna om efter första matningen... DET har aldrig hänt förr.

ElinN

Inlägg av ElinN »

Hej Majsans och grattis till underverket! :heart:

Vill bara säga att dom här orden har en särskild plats i mitt hjärta och dom tänkte jag på och upplevde själv under många nattamningar med Lilla E -då det bara var "hon och jag i hela världen". :heart: Innerligt tack för dom orden - minns dom du också, återigen:
Majsans skrev: För övrigt måste jag bara säga att jag inte kan förstååå hur folk klagar över att de måste gå upp och amma på natten, jag älskar den lilla stunden(till och med i natt, när lilla mammsen blev nerkräkt :D ), det är liksom bara han och jag i hela världen, han är som en säck potatis och han luktar så gott... PURE LOVE :heart: Fast det ska bli skönt att få sova hela nätterna såklart, men det gäller att njuta a varje natt fram tills dess...
Jag ser fram emot att följa din nya resa!
Majsans

Inlägg av Majsans »

Åh tack EliN:

Jag hade faktiskt glömt orden, men faktiskt så njuter jag lika mycket av nattamnigarna nu. Jag fullstädning älskar hur hon ligger där och tittar på mig i mörkret. Man ser bara två klot- och det är liksom bara vi!

Tack igen för att du påminde mig

ElinN

Inlägg av ElinN »

:heart: :heart: :heart:
Majsans

Inlägg av Majsans »

Hej igen,

en liten rapport så här när Skruttan är 6½ vecka gammal. Jag tror att vi redan har kommit in i (och tagit oss ur?) ökingsperioden vid 8 veckor, kan det stämma? Hon åt som en tok i ungefär två dagar och vaknade en extra gång på natten (och fick då mat) Igårkväll lugnade det hela ner sig igen, och inatt sov hon stabilt igen. Nu brösten stooooora och välfyllda igen, och hon är måttligt intresserad. (kan man inte på något sätt få behålla den här storleken fram till och med bikinisäsongen?)

Jag tycker ju att hon var en skön piggelin liten tjeja, som kunde vara vaken hur länge som helst, men nu verkar hon vilja somna mest hela tiden. Förra veckan la hon sig gott tilrätta på köksbänken när jag diskade och somnade, hallå! Vi har faktiskt kul med vatten här!! (uppenbarligen inte :lol: )

Hon ahr vänt sig från mage till rygg massor med gånger, och oftast sover hon på sidan.

Dagarna ser ut ungefär så här

vaken (1½-2)
Sova (2)
Vaken (1½-2
Sova (2-3)
Vaken (2)
Sova (45)
Vaken (2½-3)

Det normala är att vi inte kommer upp i 8 h vakentid, men hon sover ju gott på nätterna så det är ju helt okej.

Jag har börjar fundera över schema för oss, men vet inte riktigt om jag vill att dagen ska börja 7 eller 7.30. Det skulle vara så skönt att ta upp Gossen först och slänga tillbaka honom i sängen för ensamlekför att sen ta upp henne och ta hand om henne. Dock är det sällan hon har sovit så länge, hon vaknar oftast ganska precis 07.00. Nåja jag får fundera över det där.

Nu ska jag fixa frukost

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vilka härliga bekymmer ni har :wink: - ska jag ta upp storebror först eller bägge barnen samtidigt. :) Ja den nöten kommer du nog att lösa på egen hand så småningom.

Känns som om ni har det bra allihopa och att lillasyster sköter sin bit på ett föredömligt sätt. Att inte få ihop 8 tim vakentid är helt ok så länge nätterna fungerar bra. Det är nog ganska jobbigt att påbörja ett helt liv, tänkt så långt det ska bli :shock: , då är det nog ett smart drag att ta det lite sakta i början.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Majsans

Inlägg av Majsans »

Hihi..., ja, vi lever verkligen det ljuva livet här hemma. Att solen skiner vareviga dag gör ju inte saken sämre! :D :D

Majsans

Inlägg av Majsans »

Så har Skruttan sovit första åttatimmarsnatten! Och jag första sjutimmarsnatten, på evigheter- OCH jag kunde somna om efter de sju timmarna! :shock: :D

chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Grattis! :D :thumbsup:

Vilka softa SM-föredömen ni är! :lol: Fortsätt rapportera, det är så kul att läsa! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"