Plötslig gnällighet samt mammakär

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mintur

Plötslig gnällighet samt mammakär

Inlägg av mintur »

Hej!

HAr tidigare skrivit i kurforumet, men tycker nu när han varit en säker sovare i flera månader kan förflytta mej därifrån...?!

Lillkillen blev igår 7 månader och sen ca. en vecka tillbaka har han blivit betydligt gnälligare och ropar högt varje gång jag lämnar rummet, som för att kolla att jag finns kvar. Han är inte alls lika nöjd med att leka själv på golvet längre heller. Jag har själv varit borta på möten två kvällar nu, varav igår kväll han var jäääätte gnällig med pappa, t.o.m grät...som han gör vääääldigt sällan annars!! Aptiten har oxå varit betydligt sämre än vanligt, han är annars ett riktigt matmonster! Ett par nätter sen vaknade han och grät ett par gånger (tystnade dock av ramsa och tillrättaläggning), vilket verkligen hör till ovanligheterna.... Men annars har nog sovandet fungerat! :lol:

Nu undrar jag vad ni tror det är som gör att han förändrats? Visserligen har han i samma veva börjat ta sig fram, både ålande å krypande på samma gång (om än bara några få steg än). Kan krypandet/ålandet ligga bakom? Eller tror ni att det är 8-9 månadersångesten, med tanke på "mammigheten"? Isåfall är han ju väldigt tidig att komma in i den...?! Eller kan det vara något annat som stör?

VIll oxå tillägga att förändringen inte är sååå stor, men dock en märkbar skillnad...från vääääldigt lättskött nöjd kille till en halvnöjd kille... :roll:

Erfarenheter?
Busiga storebror f. 22.7.2009
Mysiga lillasyster f. 26.8.2012
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mintur! :D

Jag håller min peng på att det är 8-månadersångest du ser. :shock: Det viktiga då är att hålla rutiner och annat konstant så att världen som förändras inne i barnet åtminstone håller sig så vanlig som möjligt på utsidan. Jobba på med social delaktighet, mycket kryp-/ålträning och börja erbjuda plockmat - det är ju rätt trist i längden att bara bli matad! :lol:

Har du Barnaboken, så passa på att läsa både om krypbarnet och om 8-månångesten så tror jag att några poletter skramlar på plats! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
mintur

Inlägg av mintur »

Tack för svaret!

Jag tror nästan oxå på 8-månsångesten, det jag läst om den verkar iallafall stämma ganska bra på han beteende!

Jag har den äldsta versionen av BB (hittade den i svärmors bokhylla, visade sig att hon användt sig av den när sambon var liten :wink: ) Har nog läst, men börjar bli en tid sedan, ska slå upp om ångesten redan ikväll!

Sociala delaktigheten försöker jag nog med varje dag, mer och mindre! Kunde kanske anstränga mej mera där ennu... :roll:

Kryptränandet har jag tänkt en del på, brukar nog "hjälpa" lite med att ge stöd osv. Har oxå gjort egna halkstrumpor med bromsmaterial även på tårna för att få grepp. Vi har så kallt golv så han får så fort kalla fötter!
Har ni andra användbara tips när man vill träna krypandet?!

Angående maten så får han nog bl.a. majsbågar som han själv äter. Brukar ibland oxå ge honom äppelbit eller något att gnaga på! Han älskar att få äta själv...men det är nog jag som är problemet där...jag är hela tiden så rädd att han ska få i halsen!! :shock:
Busiga storebror f. 22.7.2009
Mysiga lillasyster f. 26.8.2012
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Minitur! :D

Här finns plockmatstips!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=86515

På IAHP-forumet för friska barn tror jag att du hittar ål- och kryptips. :wink: Och här är en länk. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ptr%E4ning
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"