Hur låg barnen som dog i PSD?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Hur låg barnen som dog i PSD?

Inlägg av annawahlgren »

:D Vi har ju länge här på forumet efterlyst fakta:

:arrow: Hur låg de späda barn som avled i plötslig spädbarnsdöd - och alltjämt avlider; 20-30 per år i Sverige - på mage eller på rygg :?:

Något svar på denna ganska elementära fråga har inte utgått.

Inte heller har någon kunnat visa på ett enda vetenskapligt dokumenterat fall - inte ett enda :!: - någonstans i världen, där det lilla barnet, som aldrig vaknade mer, hade stått under övervakning av ett aktivt andningslarm.

Nu refererar engelska Gina Ford i sin senaste bok till studier som visar att nära 70% av barnen som dog och dör i SIDS (Sudden Infant Death Syndrome) låg i sängen med ena eller båda föräldrarna, eller på soffan med en av dem.

"Statistics show that nearly 70 per cent of young babies who die in their first year were sleeping with parents at the time, either in the bed or on the sofa" (Ford 2009).

I föräldrasängen eller på soffan ligger spädbarnet knappast på mage, och definitivt inte med andningslarm :cry: (som ju i så fall skulle avläsa den vuxnas andningsverksamhet, medan barnet kunde ligga intill och dö helt obemärkt).

:arrow: Det är fruktansvärt hur "forskningen" lyckats lura i folk att magläget skulle vara livsfarligt, medan ryggläget skulle vara säkert. Samtidigt som man avråder från andningslarm.

FRUKTANSVÄRT.

När ska folk begripa hur dödligt lurade de är :?:

20-30 barn bara i Sverige är 20-30 barn för många.

Se nyårskrönikan :!:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Hur låg barnen som dog i PSD?

Inlägg av TorsMamma »

annawahlgren skrev:
Nu refererar engelska Gina Ford i sin senaste bok till studier som visar att nära 70% av barnen som dog och dör i SIDS (Sudden Infant Death Syndrome) låg i sängen med ena eller båda föräldrarna, eller på soffan med en av dem.

"Statistics show that nearly 70 per cent of young babies who die in their first year were sleeping with parents at the time, either in the bed or on the sofa" (Ford 2009).

I föräldrasängen eller på soffan ligger spädbarnet knappast på mage, och definitivt inte med andningslarm :cry: (som ju i så fall skulle avläsa den vuxnas andningsverksamhet, medan barnet kunde ligga intill och dö helt obemärkt).

:arrow: Det är fruktansvärt hur "forskningen" lyckats lura i folk att magläget skulle vara livsfarligt, medan ryggläget skulle vara säkert. Samtidigt som man avråder från andningslarm.

FRUKTANSVÄRT.

När ska folk begripa hur dödligt lurade de är :?:

20-30 barn bara i Sverige är 20-30 barn för många.

Se nyårskrönikan :!:

O:) :heart: :sleep:
MEN; VART har hon hittat denna statistik, källa tack. Om jag hittar en lämplig källa så gissa HUR mycket jag kommer spotta ur mig den!?!?! :twisted:

Ja, lurad så Bill,
Skitlurad sa Bull... :cry:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Just där skriver hon bara så, men boken igenom refererar hon till engelska föreningen för SIDS (ska ta reda på vad den heter; lånade boken bara) och ofta för övrigt också till dr Ferber, vars femminutersmetod (Controlled Crying) hon ofta anbefaller och i diverse case stories berättar hur hon använder sig av.

Det är den sorgliga bristen hos Gina Ford: hon saknar SHN-verktygen till att aktivt LUGNA ett litet barn som skriker i natten.

:heart:
Doris

Inlägg av Doris »

Hej igen! :D

Detta härliga gamla ämne som man aldrig tjatar ut. Inte heller kommer man nån vart, verkar det som. :wink:

Tack Anna för att du hittat en källa att referera till!

I föräldrasängen eller på soffan ligger spädbarnet knappast på mage, och definitivt inte med andningslarm.
Den sista meningen är alltså en tolkning gjord av dig, förstår jag det som. Den är säkert inte orimlig, men dock en tolkning, dvs att barnen knappast kan ha legat på mage och att andningslarm ej förekommit. Detta står det inget om i dina refererade citat. Det står om var (i säng eller soffa) barnet sov, och med vem (föräldrar). Inte hur.

Det är farligt att utgå från antaganden, tycker jag. Spekulationer, helt enkelt.

För barn kan sova visst på mage med sina föräldrar. På soffan, på min mage, tex. Har mina ofta gjort.
Barn kan sova på magen i föräldrasängen. Det har mina barn också gjort. De sover ju så mycket bättre då, som vi alla vet. :D

För mig är det som att du ser de sanningar du vill se. Du tolkar in stöd för dina egna teser mellan raderna. Det är rörande, men inte övertygande. Snarare tvärtom. Du föraktar forskning (eller har jag missförstått dig?), men vill ändå att den skall stå bakom dig. Och när något lutar åt ditt håll, som i Fords text, är du snabb på att tolka in ett stöd, i detta fall för magläget, trots att det aldrig funnits i de texter du refererar till.

Varför gör du på detta viset, undrar jag? :?

Med vänliga hälsningar
/Doris.
Jag har tre barn. De är åtta respektive sex år, den yngste är född i maj 2013.
plutteli

Inlägg av plutteli »

Ganska nyligen kom ju en omfattande Brittisk studie i ämnet, den pekade på att det var ungefär 50-50 att barn dött av att ligga i egen säng eller av att sova med föräldrarna. I denna studie tittade man dock lite djupare på vad som kunde orsakat döden av att sova hos föräldrar och fann att en stor faktor var att en eller båda föräldrarna varit alkohol eller drog påverkad vid dödsfallet! Ett annat att barnet fått ett tjockt täcke över sig och inte kunnat andas! Forskaren som står bakom denna artikel menade dock på att om man praktiserar "säker" samsovning är det inte ett dugg farligare att sova med sitt barn än att låta barnet ligga i egen säng.

Vad gäller magläget: Eftersom det i så gott som alla länder idag rekommenderas att barnet sover på rygg är det inte ett dugg märkligt att nästan alla barn som idag trots allt dör i PSD faktiskt dör på rygg. Jag menar, nästan alla barn i dag åker bil i bilbarnstol, men trots detta dör barn i trafiken, ska vi skylla det på bilstolarna då och säga att vi har blivit lurade, där är meningslöst att ha bilstol till våra små?

Dock tycker jag nog att säkrast är den som låter sitt barn sova på rygg och har andningslarm...
Mamma till S 080818 och V 110126
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ur novemberkrönikan 2009:

*Bland andra Peter Fleming, professor i barnhälsovård och utvecklingspsykologi i Bristol, England, har torgfört de nya rönen för dagen. Han känner sig vantolkad av media. "Som jag ser det är det positiva med den här studien att budskapet till i synnerhet ammande mödrar är: drick inte, använd inga droger och rök inte! Vi såg ingen ökad risk med samsovning. Vårt budskap är ett helt annat än det media tagit fasta på." (The Guardian, 16 oktober 2009.)

Han värjer sig vidare: "Visst kan man säga att hälften av dödsfallen skedde medan barnen sov med sina föräldrar. Men man kan också säga att hälften av dödsfallen inträffade medan barnen sov i egen säng. Aldrig att jag har hört någon säga: 'Lägg inte barnet i spjälsängen!'"

Han fortsätter sitt lätt förskräckta resonemang (där han glömde nämna hur barnen låg - förvisso på rygg - och att de lika förvisso saknade andningslarm): "Om vi avråder från samsovning kan det medföra att trötta föräldrar lägger sig och somnar med barnet på soffan i stället, vilket innebär en mycket större risk. Två av de familjer som förlorat sitt barn i PSD berättade att de blivit avrådda från att ha barnet i sängen men inte hade insett riskerna med att somna på soffan."

Vad är då det farliga med att somna i soffan? Exakt vilken risk löper det lilla barnet som ligger där vid mammas bröst eller pappas flaska? Riskerar barnet att dö i PSD för att vakthavande förälder somnat? Eller består risken i att föräldrarna kan ligga ihjäl sitt barn, omtöcknade som de är av ena eller andra orsaken (varav sömnbrist är en)? Skulle någon av dessa faktorer orsaka PSD?

Nej. Då handlar det om död genom kvävning.

Vid obduktionsprotokollet går inte kvävningsdöden att skilja från PSD. Det betyder inte att död genom kvävning är detsamma som plötslig spädbarnsdöd. Man kan säga att kvävningsdöden beror av en utifrån kommande faktor, medan PSD beror av en inre. Plötslig spädbarnsdöd orsakas av ingenting annat än bristen på andningsautomatik. Ett av alla dessa frekventa andningsuppehåll som alla små barn gör under djup sömn kan bli ett för mycket och för långt.

Det var inte uttröttade mammas fel, lummig eller ej, att barnet aldrig återtog andhämtningen. Det var inte svimfärdiga pappas fel heller, drogad eller ej. Det var den fallerande andningsreflexens "fel".

Fleming och hans forskarkolleger världen över har redan fått det hett om öronen. Mer lär det bli. Människors beskyddarinstinkt är inte att leka med. Inga aldrig så välmeriterade experter kan i längden lyckosamt skrämma föräldrar till att gå emot sina instinkter. Överlevnadsdriften är den starkaste vi har - och den stannar inte vid den egna personen, vid egot. I så fall hade vi knappast gått kvar här på jorden, än mindre lagt den under oss. Vi överlevde inte genom att överge varandra, och särskilt inte dessa våra minsta, de som skulle föra släktet vidare. Att ge mat åt hjälplösa små barn, att hålla dem varma, att efter bästa förmåga skydda dem mot vilda djur och alla andra livshotande faror, är påbud som sedan årmiljoner ligger nedärvda i själva mänsklighetens natur. När då herrar forskare försöker förbjuda nyblivna mödrar från att ta barnen till sig, amma dem och värma dem och somna med dem där de ligger, i sängen eller på soffan eller på bastmattan på jordgolvet eller var det nu är kvinnorna har sin sovplats, utmanar de inte bara beskyddarinstinkten utan också överlevnadsdriften, den som omfattar människosläktet som art. Och det gör de inte ostraffat. Den här gången har de gått för långt.

Barn dör likafullt och har alltid gjort. Mozart fick sju barn varav bara två överlevde till vuxen ålder. I gamla svenska folkbokföringsböcker från 1700- och 1800-talen förekommer anteckningar om späda barns död, där "ihjällegad" ofta anges som dödsorsak. PSD eller inte? Omöjligt att veta. Barn dog och dör också av svält, köld, livshotande sjukdomar - som inte alltid är livshotande längre (här).

Ett är säkert: plötslig spädbarnsdöd utrotas inte genom allmän sömndeprivation.*
plutteli

Inlägg av plutteli »

Så vitt jag vet vet man väll inte säkert vad som orsakar PSD, allt är bara teorier, mer eller mindre troliga?

Vi samsov med vår dotter till hon var tre månader då hon själv visade att hon tyckte det blev trångt, då flyttades hon smidigt över till sin egen säng i vårat sovrum, noll problem! Men då hade vi innan också läst på om "säker" sammsovning för att undvika att kväva vårat barn, dock finns ju aldrig garantier. Vi praktiserar samsovning än i dag när behovet finns, men det är inte ofta. Att sova tillsammans är det mest naturliga, att tro att alla har samma boende standard och möjlighet att ha barnen i egen säng (i eget rum) är att vara rätt naiv, det var inte länge sedan familjerna i Sverige också levde tätt tätt inpå varandra och ingen hade tillgång till en egen säng. Jag antar att detta också gör att andra forskare menar på att samsovning förebygger PSD eftersom den täta kontakten mellan föräldrar och barn hjälper till att förhindra barnet att stanna upp för länge i sin sömn.

Jag håller dock med dig Anna i det mesta i ditt inlägg ovan :)
Orsakerna till PSD är en mycket intressant diskussion!
cissii

Inlägg av cissii »

Hej
Jag tycker tvärtom att det är en förfärlig och hemsk diskussion. Och jag förstår inte för mitt liv hur läkare kan avråda från andningslarm med argument att ryggläget och/eller samsovning är helt säkert. När det helt bevisat INTE är det. När prestige går före liv, då går f-n på torra land.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
plutteli

Inlägg av plutteli »

cissii skrev:Hej
Jag tycker tvärtom att det är en förfärlig och hemsk diskussion. Och jag förstår inte för mitt liv hur läkare kan avråda från andningslarm med argument att ryggläget och/eller samsovning är helt säkert. När det helt bevisat INTE är det. När prestige går före liv, då går f-n på torra land.
Jag tycker fortfarande det är en intressant diskussion att föra just eftersom man inte vet vad som orsakar PSD, och ju fler hållbara teser man kan finna som faktiskt minskar riskerna ju bättre är det ju!

Men: Jag håller med om att det är felaktigt att köra på om att ryggläge/samsovning i alla lägen är säkert bara rakt av. Som jag skrev, med de kunskaper vi har i dag borde ju ryggläge och andningslarm vara det allra bästa (och att man inte röker), men magläge är ju inte "döden" som vissa verkar tro heller, iaf inte om man har ett andingslarm! Personligen slapp jag fundera dock då min dotter avskydde att sova på mage tills hon blev runt året, och även nu är ryggläge det hon föredrar och magläge blir det bara ibland...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ur novemberkrönikan 2009:

*Det tragiska fenomenet plötslig spädbarnsdöd, Sudden Infant Death Syndrome (SIDS), sysselsätter ett stort antal forskare världen över. De försöker utröna förklaringen till det som förr kallades oförklarlig spädbarnsdöd. Hur kommer det sig att späda barn, fullkomligt friska, välutvecklade små barn, plötsligt slutar andas under sömnen och dör?

Det är inte utan att man anar ett mått av prestige i utmaningen. Den som löser gåtan PSD kan emotse en hyllad framtid. Han kanske rentav får Nobelpriset i medicin!

Är det därför förklaringen inte får vara så enkel som den är?

"En god vän till mig fick uppleva detta tillintetgörande trauma", skriver en mamma. "Hennes barn dog vid sex månaders ålder. Barnet hade nattats så fint på rygg i spjälsängen, och alla medicinska råd hade följts. Hon fick aldrig någon förklaring till varför barnet dog."

Man behöver inte vara någon läkare eller forskare - eller någon niobarnsmamma, för den delen, som ägnat snart ett halvsekel åt att dag och natt leva och verka med inte minst späda barn (mitt personliga forskningsunderlag omfattar 800 spädbarn) - för att konstatera att alla föräldrar känner stark oro inför det nyfödda barnets oregelbundna andning. Barnet ömsom flämtar som kippade det efter luft, ömsom ligger totalt orörligt som om det inte andades alls - vilket det heller inte gör; nyfödda kan flera gånger om dygnet göra så långa andningsuppehåll som på 40 sekunder. Vilket få vuxna skulle klara av.

Varför gör de det?

Därför att andningen inte fungerar automatiskt från livets början, lika lite som exempelvis den mycket komplicerade matsmältningsapparaten gör det. Det händer, i sällsynta fall, att små barn försummar att dra efter andan igen efter ett av dessa långa, oregelbundna andningsuppehåll. Förklaringen till Sudden Infant Death Syndrome är precis så enkel.

Barnet som föddes har aldrig andats luft förut. Andningsverksamheten kan beskrivas som en serie reflexrörelser. Barnet drar efter andan för allra första gången för att få luft, som ska syresätta blodet; barnet andas för att det måste andas. På samma sätt suger det nyfödda barnet på allt som ges det att suga på. Barnet suger för att det måste suga men saknar naturligtvis all insikt om att detta sugande leder till - ska leda till - fortsatt överlevnad.

Alla nyblivna föräldrar vet att barnet måste äta för att överleva. Alla föräldrar vet att barnet måste andas för att överleva. När då andningen är oregelbunden, vilket den är i livets början och för många månader framöver, föds samma oro hos föräldrarna som barnets oförmåga att äta ordentligt skulle göra (och gör). Det är ingenting konstigt med det. Det handlar om instinkter. Människor vet, instinktivt.

Gåtan PSD är ingen gåta. Andningsautomatiken finns inte från livets början. Barnen som dör "glömde" dra efter andan. På samma remarkabla vis kan så stora barn som två eller tre år gamla "glömma" att resa huvudet ur en vattenpöl de råkat falla i och bara bli liggande och drunkna. De gör inte en ansats till motstånd. De skulle kunna resa sig och gå, men gör det inte. Ibland sätts andningsreflexerna oåterkalleligen ur spel.*
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"