Dagispersonal

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Dagispersonal

Inlägg av cissii »

Hej

Jag har en liten tanke och undran. Hur vågar man bara lämna in sitt barn på förskolan utan att veta något om personalen? Finns det några krav på utbildning?

Jag känner folk som jobbar på förskolor. Dom super och knarkar på helgerna. Dom har inga egna barn och ingen större erfarenhet av barn. Jag skulle aldrig lämna mitt barn i deras vård. :?
Finns det inga regler för personalen?
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Hej

Nä det känns ju inte så kul att lämna sitt barn till knarkare :shock:

Jag tror att man måste kolla upp förskolan ordentligt och det jag tittar på är personalomsättningen. En personalgrupp som är stabil är en bättre förskola än en där man byter personal ofta. Det är ofta en indikering på att nåt inte fungerar. Så leta leta leta var kräsen och nöj dig inte med "second best" Personalkooperativ kan vara ett alternativ men samma gäller där, att personalen stannar kvar.

Kramis på dig
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vi har ju valt dagmamma.
Det är klart att man verkligen måste känna förtroende för henneom det ska funka. Men man vet exakt vad man får varje dag.
Det tycker jag känns tryggt.

Nu vet jag att många kommuner inte erbjuder dagmamma, men om man efterfrågar och vill ha alternativ till dagis så kanske det skulle bli fler.

Fast vill och kan man vara hemma med barnen är det så klart det bästa :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mamaSandra
Inlägg: 50
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 20:14
Ort: Stockholm

Inlägg av mamaSandra »

Ursäkta, men va? Folk som "super och knarkar", det finns inom alla yrken? Kirurgen, busschauffören, piloten, läraren...Är det så att någon missbrukar så blir man inte långvarig på förskolan (som jag känner till) Alla som arbetar inom försklan måste lämna utdrag ur brottsregister. Känner du folk som super och knarkar...Så är det väl att beklaga :shock:

Jag arbetade i många år inom förskolan,dels som chef och som pedagog. Att jag inte hade egna barn...Jaaa, jag ansåg mig vara en god pedagog trots frånvaro av egna barn :roll:
Utan erfarenhet-nån gång måste ju vara den första att starta sin yrkesbana. Sen ska det självklart finnas utbildade lärare.

/Sandra
Flicka född 0407
Pojke född 0802
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Kolla föräldrakooperativ

Inlägg av inger »

Kolla föräldrakooperativ. Nu är det ett tag sen mina barn var i den åldern.
Men det finns ett som heter Lokomotivet och ligger nära Jättestensskolan på Hisingen.
Där är man som förälder från början med och anställer personal.
Man vet alltså rätt mycket om den personal som arbetar där.
Nackdelen är väl att det är rätt mycket jobb. Föräldrar sköter allt från ekonomi till städning. Men det kan det vara värt.
Jag tog med mina barn ibland när det var min tur att städa. De torkade stolar mm. Inte helt fel vara delaktig i dagisets skötsel.
Men det tar en del av familjens tid så man får tänka till innan man väljer det.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"