Magont trots allt??
-
ElinN
Jag tror mycket på att det är kombinationen napp + täppt näsa som stör! Det är svårt för nappbarn i förkylningstider. Så här löste vi problemet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
:thumbsup:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
:thumbsup:
HELT FANTASTISKT, hon sover stabilt 12 timmar per natt utan uppvak sedan tre veckor tillbaka!! Alla ni som kämpar där ute, det går faktiskt att få till!! Vår resa har ju inte direkt varit spikrak (kolla tråden...). Oro & skrik efter smekmånaden, svårt att släppa nattmål 1, sedan svårt att släppa nattmål 2... men nu verkar vi vara framme! Härligt, nu får vi passa på att njuta (innan en eventuell 8-månadersångest inträffar)!
MEN, det var inte det jag skulle skriva om. Min fråga gäller ålning. Har läst lite spridda trådar om hur OTROLIGT viktigt det är för utvecklingen att barnet börjar åla innan krypning. Är det en myt eller?? Ska man låta lill-skruttan klara utmaningen själv eller ska man hjälpa till att öva? Vore intressant att höra er syn på det.
Tack!!
MEN, det var inte det jag skulle skriva om. Min fråga gäller ålning. Har läst lite spridda trådar om hur OTROLIGT viktigt det är för utvecklingen att barnet börjar åla innan krypning. Är det en myt eller?? Ska man låta lill-skruttan klara utmaningen själv eller ska man hjälpa till att öva? Vore intressant att höra er syn på det.
Tack!!
-----------------------------------------------------------------------------
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
Hej igen
Det var ett tag sedan jag skrev. Lill-tjejen har hunnit bli 7 månader och allting rullar på fantastiskt bra. Hon sover sina 12 timmar på natten och följer rutinerna på dagen utan problem. Härligt!
Det jag funderar över är att hon kräks väldigt mycket. Inga kaskader, men sådär 4-5 gånger mellan målen. Ibland mer, ibland mindre. Är det vanligt? Jag ska tillägga att hon äter rejält och hon går upp i vikt som hon ska.
Är kräkningarna ett tecken på att jag lassar i för mycket mat? Ska jag minska på maten eller ska jag helt enkelt låta det bero?
Tack på förhand!
/Helena
Det var ett tag sedan jag skrev. Lill-tjejen har hunnit bli 7 månader och allting rullar på fantastiskt bra. Hon sover sina 12 timmar på natten och följer rutinerna på dagen utan problem. Härligt!
Det jag funderar över är att hon kräks väldigt mycket. Inga kaskader, men sådär 4-5 gånger mellan målen. Ibland mer, ibland mindre. Är det vanligt? Jag ska tillägga att hon äter rejält och hon går upp i vikt som hon ska.
Är kräkningarna ett tecken på att jag lassar i för mycket mat? Ska jag minska på maten eller ska jag helt enkelt låta det bero?
Tack på förhand!
/Helena
-----------------------------------------------------------------------------
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
-
Nancy
Hej igen
Behöver lite tankar kring schemat för en 8-månaders. Idag kör vi enligt följande (samma tider som TorsMamma i tråden om klistrade favoritlänkar såg jag precis):
Natt 19-07
8.45 sova 45 min
11.45 sova 1,5 tim
15.40 sova 20 min
19.00 natt
Det fungerar jättebra idag, men vad blir nästa steg? Ta bort 20 minuters luren förstår jag, men ska man flytta fram övriga tider? Hur många timmar ska en 9-10 månaders bebis sova?
Tack på förhand!
/Helena
Behöver lite tankar kring schemat för en 8-månaders. Idag kör vi enligt följande (samma tider som TorsMamma i tråden om klistrade favoritlänkar såg jag precis):
Natt 19-07
8.45 sova 45 min
11.45 sova 1,5 tim
15.40 sova 20 min
19.00 natt
Det fungerar jättebra idag, men vad blir nästa steg? Ta bort 20 minuters luren förstår jag, men ska man flytta fram övriga tider? Hur många timmar ska en 9-10 månaders bebis sova?
Tack på förhand!
/Helena
-----------------------------------------------------------------------------
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
- Inlägg: 11193
- Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
- Ort: Stockholms Skärgård
Hej eftersom du kör "mina" tider så får du "min" fortsättning.
Vi tog bort 20 min vid 9 mån 9-11 mån är sömnbehovet ca. 14 timmar.
Jag sköt på lurarna till...
Natt 19-07
lur fm 09 (först 45 min sen 20)
dagslur 12.30 (den tiden har vi kvar fortfarande och dagis) 1,5 tim.
Så gjorde vi, jag tror det kan passa er också. Det man kan göra är att erbjuda en 5 min på em om man behöver i en kort övergångsperiod. Vi behövde aldrig det.
Vi tog bort 20 min vid 9 mån 9-11 mån är sömnbehovet ca. 14 timmar.
Jag sköt på lurarna till...
Natt 19-07
lur fm 09 (först 45 min sen 20)
dagslur 12.30 (den tiden har vi kvar fortfarande och dagis) 1,5 tim.
Så gjorde vi, jag tror det kan passa er också. Det man kan göra är att erbjuda en 5 min på em om man behöver i en kort övergångsperiod. Vi behövde aldrig det.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Vad bra, jag hoppades att du skulle svara
Jag tror ditt fortsatta schema kommer att passa finfint även för oss. Ändrade du schemat när sömnen började strula, eller gick du helt sonika efter barnets ålder och anpassade tiderna därefter?
Tusen tack, nu vet jag färdriktningen!
/Helena
Jag tror ditt fortsatta schema kommer att passa finfint även för oss. Ändrade du schemat när sömnen började strula, eller gick du helt sonika efter barnets ålder och anpassade tiderna därefter?
Tusen tack, nu vet jag färdriktningen!
/Helena
-----------------------------------------------------------------------------
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
- Inlägg: 11193
- Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
- Ort: Stockholms Skärgård
Jag ändrade när jag märkte att han i princip inte sov på em längre eller fick problem med tidiga uppvak eller liknande. 8)HG skrev:Vad bra, jag hoppades att du skulle svara![]()
Jag tror ditt fortsatta schema kommer att passa finfint även för oss. Ändrade du schemat när sömnen började strula, eller gick du helt sonika efter barnets ålder och anpassade tiderna därefter?
Tusen tack, nu vet jag färdriktningen!
![]()
/Helena
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Ja, det verkar som om vi har fått en riktig tröttmössa. Inga tecken på att vilja dra ner på sovandet... Vi kör fortfarande med 12-45-1,5-20 och det är ju ganska mycket för en snart 10-månaders... och jag får väcka nästan varje pass... \:D/
Det finns väl ingen anledning att ändra på sovrutiner som funkar
Kram
Helena
Det finns väl ingen anledning att ändra på sovrutiner som funkar
Kram
Helena
-----------------------------------------------------------------------------
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
-
Kalaskakan