Plåster för känsliga

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
KajsaK
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 11:24

Plåster för känsliga

Inlägg av KajsaK »

Hej,

Jag efterlyser plåster som funkar på känslig hud. Min tvååring reagerar våldsamt på vanliga plåster, även tygplåster. (Nu har han ett jack i pannan med omgivande ilsket rött eksem från plåstret, som dessutom ställde till läkningen - men, som distriktssköterskan sa, han är ju pojke så lite ärr gör ingenting. Vilket det inte gör, men kanske inte för att han är kille...)

Någon som vet någon allergivänlig plåstersort?
Mamma till finaste killarna födda april 06 och januari 08.
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Jag är känslig :lol: och undviker plåster på mina ungar så jag vet inte hur det är med dem :roll:

Men vanlig kirurgtejp funkar på mig, kanske på din lillskrutt oxå.

Min stora kille har ett fult ärr i pannan och inte tycker jag att det är så snyggt även om han är kille.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Inte svar på frågor, men jag undrar lite över din kille kiki.
Vad har ni gjort med det? Behövde han läkarvård?
Har ni anmält till försäkringsbolag?

Har en liten tjej i släkten som slog sig rejält i ögonbrynet så att de fick sy. Två år senare syns ett litet fin ärr, men det syns och hon fick ganska mycket pengar för vanprydande ärr. Men det krävs foto och läkarvård.

Så det är värt att kolla upp när man gör sig illa...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tänkte inte riktigt på att det var din 18-åring du pratade om. Men det kvittar ju i och för sig. Men jag gissar att det inte hände nyss.

Men i alla fall, anmäl till försäkringsbolag om en skada behöver läkarvård.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard får också besvärliga eksem av alla typer av plåster. Det går bättre med textilplåster, och är det ett sår som blöder brukar det få sitta på ett par timmar. Sedan tejpar vi med brun hudtejp, den håller inte för blödning men skyddar och håller ihop sår. Och den tål han.
KajsaK
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 11:24

Inlägg av KajsaK »

Tack för svar!
Jag ska nog köpa kirurgtejp (antar att det är sån som är vit, ganska tunn och nästan lite transparent?). Man kan ju undvika plåster också ja, det är ju ofta mest för syns skull.

Hm kanske skulle kolla upp om det där med försäkringsbolaget om ärret...
Mamma till finaste killarna födda april 06 och januari 08.
KajsaK
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 11:24

Inlägg av KajsaK »

...eller brun hudtejp! Såna strippar har han nu, och det verkar okej. Såret behöver fortfarande hållas ihop efter stygnet så det är ju bra om de kan sitta ett tag. Distriktssköterskan sa att man gärna tejpar om det en gång i veckan i sex-sju veckor för snyggare läkning.
Mamma till finaste killarna födda april 06 och januari 08.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Steristrip om det ska hålla ihop såret. Vanlig kirurgtejp håller mest bara en kompress eller gasbinda på plats. Men steristrip finns också att köpa på apoteket. Hade jag till Anton när han slagit jack i pannan.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

För mig som själv är plåsterkänslig (överkänslig mot latex också, har troligen ett samband) så fungerar serstrip fint på skärsår. Kirurgtape kan man tejpa fast en bit gasbinda med och göra ett eget plåster, sedan brukar också de nya, genomskinliga, plåstren fungera bra.
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
KajsaK
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 11:24

Inlägg av KajsaK »

Steristrip funkade jättebra. Kirurgtejp inte, men anledningen var nog egentligen att det som såg ut som konstigt blöjskavsår i själva verket var en stor svinkoppa (som jag lyckades göda på bra genom att tejpa :?) Nu finns det många fina koppor att inte tejpa. Vilken onödig åkomma!!
Mamma till finaste killarna födda april 06 och januari 08.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

KajsaK skrev: Vilken onödig åkomma!!
:lol: Jo, det finns ju en och annan sådan :roll:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"