Genomfört SHN kur i slutet av augusti men Viktor sover inte mer är 12 h per dygn. Han är idag snart 7 månader gammal. Ska jämföras med Ellen 21 månader som sover 14 timmar per dygn helt utan protest.
Kväll - lägger honom går ur rummet ramsar. Han skriker inte men kan ta god tid på sig att somna. Vaknar 4-5 tiden. Jag ramsar och kan i enstaka fall få
honom att somna om. I övrigt visar jag mig inte. Vanligen ligger han vaken och jollrar i över 1 timma tills jag plockar upp honom vid 6.
Dag - ofta jättesvårt att komma till ro. Jag försöker att inte störa honom men går ibland in och lägger tillrätta. Det är svårt att få schemat att stämma om insomningen tar 30 minuter.
Jag har tills nu gjort allt jag kunnat för att hålla fast vid mitt schema som innehåller 4 sovpass på dagen. Bör vad jag förstå gå ner till 3 pass när han blivit såhär gammal.
Hur går man vidare. Ska jag låta insomningen ta 45 min på dagen.
Ska jag backa och börja buffa igen? Han skriker ju trots allt inte.
Jag tycker han ges möjlighet och förutsättningarna till att sova men det blir sammantaget bara 12 timmar. Någon timma faller bort från natten och under dagen sover han aldrig längre än 1 timma. Han äter med god aptit gröt och
vanlig mat. Jag ammar bara lite som "måltidsdryck" morgon och kväll för att
hålla allergierna borta!!
Tacksam för alla tips!
// Thina
Misslyckad SHN kur?
-
Pia Pojkmamma
Hej Thina!
Vi har också en liten goding på sju månader. Kanske kan vårt schema fungera som lite inspiration.
kl 7.30 Morgon
kl 9.30-10.15 Sova, 45 min
kl 12.30-14.30 Sova, 2 timmar
kl 17.00-17.20 Sova, 20 min
Sista luren har strulat en del på sistone. Jag ska ge honom en vecka ännu. Visar han promt att han inte tänker sova sina 20 minuter reviderar jag schemat och går ner i bara två lurar per dag (lite tidigt ännu kanske).
Överlag har jag märkt att han blir mycket sur
på mig om jag lägger mig för mycket i hans insomnande och sovande. Han klarar det mesta själv. Han ska gnöla riktigt lessamt innan jag hjälper honom. Prat, skratt, joller, sura miner och förbaskade funderingar får han hålla på med för sig själv. Storebror (i sängen bredvid) får lyssna och kanske svara 
Vi har också en liten goding på sju månader. Kanske kan vårt schema fungera som lite inspiration.
kl 7.30 Morgon
kl 9.30-10.15 Sova, 45 min
kl 12.30-14.30 Sova, 2 timmar
kl 17.00-17.20 Sova, 20 min
Sista luren har strulat en del på sistone. Jag ska ge honom en vecka ännu. Visar han promt att han inte tänker sova sina 20 minuter reviderar jag schemat och går ner i bara två lurar per dag (lite tidigt ännu kanske).
Överlag har jag märkt att han blir mycket sur
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
och moster till en lady född -09.
Oj!
Fyra lurar när han är 7 månader! Det är nog inte så konstigt att han inte kan komma till ro!
Vi gick över till 2 lurar när Elsa var 8 mån, så jag tror absolut att du borde minska antalet lurar. Det kan också vara det som gör att han vaknar tidigt på morgnarna.
När Elsa var 7 månader så sov hon 11,5 timmer natt, 45 min på fm, 1,5 timme efter lunch och 45 min på em. Vi ändrade sedan sista luren till 20 min (som Thina) och tog sedan bort den helt och sköt fram lurarna lite.
Kanske något att testa?
Fyra lurar när han är 7 månader! Det är nog inte så konstigt att han inte kan komma till ro!
Vi gick över till 2 lurar när Elsa var 8 mån, så jag tror absolut att du borde minska antalet lurar. Det kan också vara det som gör att han vaknar tidigt på morgnarna.
När Elsa var 7 månader så sov hon 11,5 timmer natt, 45 min på fm, 1,5 timme efter lunch och 45 min på em. Vi ändrade sedan sista luren till 20 min (som Thina) och tog sedan bort den helt och sköt fram lurarna lite.
Kanske något att testa?
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Jag är medveten om att 4 sovpass är mycket och det blir ibland att vi hoppar över den sista. Men mitt främsta problem är att han sover för få timmar totalt på dygnet. Detta trots att han ges möjlighet.
Vi lever ett ganska lungt liv. Håller oss mycket hemma och han sover i sin säng för det mesta. Ibland i vagnen. Hur som helst så ska jag göra ett försök att ändra schema. Men är lite tveksam till om det löser problemet. Vi får se!
// Thina
Vi lever ett ganska lungt liv. Håller oss mycket hemma och han sover i sin säng för det mesta. Ibland i vagnen. Hur som helst så ska jag göra ett försök att ändra schema. Men är lite tveksam till om det löser problemet. Vi får se!
// Thina
Jag tror att han sover för lite för att han får för många tillfällen att sova!
Det är bättre om han är trött när han ska sova, då kommer han förmodligen att sova hela passen. Om han inte är trött så slumrar han kanske bara lite och får ingen riktigt djup sömn utan vaknar lätt till under sovpassen. Tycker ABSOLUT att du ska dra ner till 2 el 3 pass!
Tror att det är få 7 månaders barn (kurade eller ej) som behöver sova så många gånger. De klarar ju absolut längre vakenpass!
Tror att det är få 7 månaders barn (kurade eller ej) som behöver sova så många gånger. De klarar ju absolut längre vakenpass!
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!