Magont trots allt??

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Hej Helena :D Så kul att läsa om hur fint ni har det :heart: Det tar ett litet tag för brösten att ställa om sig efter ökad förfråga. Pumpar du något efter amningarna också?

Jag gav i vilket fall gröt till min minsta redan vid 2.5 mån i samråd med BVC :shock: Just för att jag skulle sluta amma och ville hinna införa gluten. För oss gick det hur bra som helst hon fattade tekniken direkt och glupskade i sig =P~ Däremot så bör man skynda låååångsamt när de är så pyttiga. En eller två skedar max var lagom här, vi ökade sedan långsamt just för att lilla magen ska hänga med, vilket den också gjorde.

Så glöm inte att dricka ordentligt och vila när du kan så kommer produktionen igång lite bättre snart ska du se :wink:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
HG
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 11:30

Inlägg av HG »

Oj. vilken jobbig dag vi har haft! Vi har varit iväg på sociala aktiviteter hela dagen och ingenting har gått efter schemat :( En liten lur där, lite amning där, en liten lur till osv. När vi kom hem var både barn och föräldrar helt slut!

Vad göra med en gnällig unge; är hon trött kanske :?: , hungrig :?: eller bara överstimulerad :?: . Nej usch, utan schema är det ju verkligen jobbigt med spädbarn! Tappar ju kollen direkt!

Nu på kvällen har vi iallafall trasslat oss tillbaka någorlunda till schemat. Hoppas natten blir som vanligt! Imorgon kör vi rutinerna!!

/Helena
-----------------------------------------------------------------------------
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Jag vet :D Man blir lite impad av dem som orkar ha det så jämt :roll:

Jag brukar tänka som Anna brukar säga- en gång är ingen gång...

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
HG
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 11:30

Inlägg av HG »

Hej

Nu är jag här igen och behöver lite tips och råd.

Lilla tjejen har blivit dryga tre månader och är en liten bastant dam på 6,9 kg... Vi har inga matproblem... däremot strular timmarna efter nattmålet.

Vi drog ner till ett nattmål för ett tag sedan. Behöver dock vagna till och från vid 01.00 (det gamla nattmålet är svårt att glömma). Hur som helst, det är inga problem att vagna henne då så att hon somnar om.

Däremot är det JÄTTESVÅRT att få henne att somna om efter 03:30-målet. Hon ligger och bökar & stökar. Efter 10 minuter är hon arg (och örngottet helt ner-dreglat...). Jag vagnar - hon lugnar sig, sedan bökar hon igen osv. Hela processen kan ta dryga timmen och det är inte kul vid den tiden på morgonen...

Vad sjutton ska jag göra? Finns några bra "mammatips" för att få Liten att somna om? (Helst vill jag inte vagna så mycket eftersom vi behöver flytta henne till spjälsäng snart).

Vårt schema:
07:00 Godmorgon & mat (amning)
08:30 Sova (45 min)
10:00 Mat (ersättning 200 ml)
11:30 Sova (2 h)
13:30 Mat (amning)
15:30 Sova (45 min)
16:30 Mat (ersättning 180 ml)
18:30 Nattslurk (ersättning 90 ml)
19:00 Godnatt
03:30 Nattmål (amning)

Verkar det vara OK?

Tack på förhand!

/Helena
-----------------------------------------------------------------------------
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
HG
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 11:30

Inlägg av HG »

Hej igen

Jag började läsa några trådar efter jag skrivit min fråga och fick några bra tips... :?

Testade i natt att ta upp henne i sömnen, amma i sömnen och sedan lägga tillbaka henne direkt. Det gick mycket bättre!! Tidigare har jag både bytt blöja och gått omkring med henne på axeln för att få en rejäl rap - inte konstigt hon blev klarvaken... (Rapen kom i sömnen några minuter senare).

Ibland är man lite väl snabb på tangenterna!

Gott nytt år!

/Helena :D
-----------------------------------------------------------------------------
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:lol: här var jag i svarartagen och så hade du funnit svaret själv!

Schemat ser ju kalas ut tycker jag och congrats till det påfunna svaret :D
Gott Nytt År till er med!
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt! :thumbsup: Dom egna insikterna är dom bästa!

Att läsa runt i andras trådar är toppen! Forumet är en riktig guldgruva och många frågor har ju redan ställts av andra undrande mammor (pappor), så det finns mycket inspiration att hitta om man söker! :D

:heart:
HG
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 11:30

Inlägg av HG »

Hej igen

Jag tänkte ge lilla L välling när hon blir 4 månader. Kan dock inte hitta någon välling i affären som passar, bara för 6-månaders? Ska man köra med den eller finns det andra fabrikat som jag har missat?

/Helena
-----------------------------------------------------------------------------
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
all välling nuförtiden är märkt med 6 månader men det är för att WHO nu rekommenderar amning fram tills dess.

Vällingen för 6 månader är exakt samma välling som tidigare var märkt med 4 månader så det är bara att köra.
Vänta dock med fullkornsprodukter tills tjejen blivit äldre, magen behöver milt och lättsmält ännu.

V uppskattade särskilt Sempers Godnattvälling som är lite fylligare. Lycka för ett hungrigt hjärta!

Många varma hälsningar
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
HG
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 11:30

Inlägg av HG »

Toppen! Tack för informationen Clara :lol:

/Helena
-----------------------------------------------------------------------------
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
HG
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 11:30

Inlägg av HG »

Hej

Nu behöver vi hjälp!! Varför vaknar lill-tjejen på nätterna??

Sedan en månads tid har hon bara ett nattmål. Jag väcker henne klockan 03:00 och hon brukar somna om efter lite gruff och stök i sängen. Däremot vaknar hon nästan alltid 00:30 och ofta även 01:30 och är ledsen!! Det brukar räcka med "tryckpressen" någon minut, ibland krävs även lite buffning. Vi har försökt vänta ut att hon ska somna om själv, men det funkar inte. Hon är helt enkelt jätteledsen.

Min fråga är, varför dessa uppvak?? Nattmålet vid 01:00 försvann ju för länge sen!

Och ja, vi använder napp, kan det vara upphov till stöket? Ibland tycker jag också att hon är väldigt täppt i näsan (utan att vara förkyld) och det verkar störa lite. Ska också säga att hon är 4 månader och dryga 7,5 kg... Kanske behövs det välling för att klara natten? Vad tror ni??

Jag skickar med schemat:
07:00 Godmorgon & mat (amning)
08:30 Sova (45 min)
10:00 Mat (smakportion + ersättning 200 ml)
11:30 Sova (2 h)
13:30 Mat (smakportion gröt + fruktpuré + amning)
15:30 Sova (45 min)
16:30 Mat (ersättning 150 ml)
18:30 Nattslurk (ersättning 120 ml)
19:00 Godnatt
03:30 Nattmål (amning)

Tacksam för tips. Både hon och jag behöver sova ordentligt mellan 00:00 och 03:00... :sleep:

/Helena
-----------------------------------------------------------------------------
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur mycket äter hon när det är smakis?
HG
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 11:30

Inlägg av HG »

Hej TorpSara och grattis till den nya familjemedlemmen!! Har läst din tråd...

Hon äter ca 1/3 liten burk smakis (majs/morot/palsternacka - allt går ner). Gröten är väl samma gissar jag, ca 1/3 portion.

Ersättningen är Sempers Babysemp 1, har inte gått över till 2:an än (den för 4 månader).

Tack för det snabba svaret!

/Helena
-----------------------------------------------------------------------------
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Varför stoppar du efter 1/3 burk? Vill hon inte ha mer, eller ger du inte mer? Min lilla kom upp i motsvarande 1 stor burk på en vecka efter matintroduktion. Som referenspunkt, kanske =P~
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
HG
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 13 nov 2009, 11:30

Inlägg av HG »

Hej Ewa

Efter 1/3 burk kommer hon på att hon faktiskt är jättehungrig och då funkar bara flaskan (hon kopplar inte riktigt att puré ger mätt mage än...).

Men jag skulle nog kunna mata lite tidigare och få henne att äta lite mer mat och mindre ersättning.

/Helena :)
-----------------------------------------------------------------------------
Mamma till L1 (aug 00), L2 (mar 02) och L3 (okt 09)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"